Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › május 25.
1989  1990
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

MISZOT támogatás ifjúsági szerveződésekre

Magyar Demokrata Fórum Ifjúsági Bizottsága (működés + tábor) 180 000,- Népi Ifjúsági Szövetség (működés) 180 000,- Szociáldemokrata Ifjúsági Kör (működés) 150 000,- Református Fiatalok Szövetsége (működés) 200 000,- Katolikus Ifjúsági Mozgalom (működés) 200 000,- Iskolapolgár Közéleti Alapítvány 250 000,- Cigány Ifjúsági Szövetség (működés) 150 000,- Magyarországi Cigányok Demokratikus Szervezete (tábor) 150 000,- Nagycsaládosok Országos Egyesülete (táborok, családi nap) 250 000,- Magyar Cserkészcsapatok Szövetsége (működés) 100 000,- Magyar Ifjúsági Népfőiskolai Társaság (működés) 200 000,- Magyar Társadalompolitikai és Honismereti Klubok Országos Tanácsa (tábor) 200 000,- Ifjúsági Környezetvédő Szövetség 200 000,- Város- Község Védő Egyesületek Szövetsége Ifjúsági Tagozata 150 000,- Magyar Környezetvédelmi Egyesület Ifjúsági Tagozata 60 000,- VE-GA Szövetség (képességfejlesztő tábor, tréningek) 60 000,- Rákóczi Szövetség (Csehszlovákiai Magyar Kultúra Barátainak Köre, működés) 60 000,- Magyar Béketársaság (működés) 50 000,- Göncöl Utazótársaság (Kárpát-medencei kapcsolat- kiépítések, működés) 20 000,- Fiatalok az Egyesült Európáért Egyesület (működés) 20 000,- Rajk László Szakkollégium (országos szakkollégiumi kapcsolattartás) 20 000,- Műszaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége 33 tagszervezete, együttesen 900 000,- (folyt.köv.)
SZER:

Forgószínpad

"Hivatalos szerveink nyilatkozata szerint komoly fejtörést okoz a jelenlegi magyar vezetésnek: felbontsák-e a Romániával 1979-ben megkötött, úgynevezett kettős állampolgárság megelőzéséről szóló egyezményt. Ha felmondjuk az egyezményt, minden probléma nélkül honosítani lehetne az erdélyi menekülteket. Igaz, Romániában nem lenne jogvédelmük. No de kérdem én: közülük vajon melyik akarna ebbe a Romániába visszamenni, amikor legtöbben életüket kockáztatták, hogy kijussanak onnan? Logikátlannak és erőltetettnek érzem a hivatalos érvelést."

főcím: Párttá kell válnia az MSZMP-nek

alc. Kovács Jenő, a KB pártpolitikai osztályvezetőjének
nyilatkozata

    Hogyan váljunk párttá? Az MSZMP tagjai és különféle szervezetei
számára ez ma központi kérdés. Két fontos párttanácskozás a
reformkörök szegedi találkozója és a Központi Bizottság hétfőre
tervezett ülése között ezt vázolta fel nyilatkozatában Kovács Jenő,
az MSZMP KB pártpolitikai osztályának vezetője.

    Az MSZMP közhatalmi tényezőből modern politikai párttá válásának
a párttól független külső és működésével összefüggő belső feltétele
van - mondta Kovács Jenő. - A legfontosabb külső feltétele: a
többpártrendszer működését biztosító, új alkotmányos alapokon álló
politikai rendszer kiépítése. Ez már elkezdődött, s a folyamat - a
körülötte zajló sok vita ellenére - visszafordíthatatlannak látszik.
A vele kapcsolatos politikai változások lendítő, dinamizáló erőként
hatnak az MSZMP-re is, lévén a politika tipikusan versenyszféra: a
gondolatok, a tervek, az elképzelések ütközésének színtere.

    - Azt hiszem, az természetes, hogy az átmenet az
egypártrendszerről a többpártrendszerre ellentmondásos és hosszabb
folyamat. Nehéz most az új pártoknak, de az MSZMP-nek és az egyes
párttagoknak is. Felmérve a távlatokat és az irányt, mindenekelőtt
azt kell eldöntenünk: milyen tempóban és elszántsággal tegyünk meg
bizonyos gyakorlati lépéseket ahhoz, hogy a párt helytálljon az
átmenet idején és az új helyzetben is.

    - A párt és a közhatalom szétválasztásáért már több lépést
megtettünk - folytatta az osztályvezető. - Deklaráltuk például, hogy
az MSZMP a választópolgárok előtt is népszerű képviselői, illetve a
tulajdonosok útján kívánja gyakorolni politikai, gazdasági
befolyását. Ezen kívül, a Központi Bizottság eltörölte az
úgynevezett hatásköri listát és javasolta az állami szerveknek:
helyezzék hatályon kívül az MSZMP kötelező megkérdezéséről szóló
jogszabályokat. A párt nem kíván direkt módon beleszólni abba, hogy
kik töltsenek be vezető funkciót. Megszünteti a pénzügyi
összeköttetést a pártszervezetek és a gazdasági egységek között,
gazdálkodását - a párttörvény elfogadása után - új alapokra helyezi.
Saját kiadásait alapvetően maga finanszírozza. (folyt.)


1989. május 25., csütörtök 15:27


Vissza »


Párttá kell válnia 2.

alc. A tagok akaratát képviselje

- A párttá válás folyamata - a külső, tehát a gazdasági,
társadalm i változásokkal egyidejűleg - megkezdődött, s az üzemi, a
városi és más pártszervezetek életében természetszerűleg bizonyos
megrázkódtatásokat is okozott. A garantált befolyást felváltja a
politikai eszközökkel megszerezhető, kiküzdött hatás. Ráadásul a
küzdelem mind hevesebb és a nagy nyilvánosság előtt zajlik. Hogy a
kívánalmaknak a párt megfelelhessen, a küzdelemben helytálljon és az
átmenet időszaka után is befolyásos pártként működhessen, új
alapokra kell helyeznie szervezeti, működési rendjét.

    Az elképzelésekről Kovács Jenő a következőket mondta:

    - Megszabadulva a közhatalmi kötöttségektől és feladatoktól, mód
nyílik rá, hogy megszüntessük a túlburjánzó szervezeti jelleget.
Abból kiindulva, hogy a párt emberek közössége és mozgalma, meg kell
fogalmazni a szocialista nézetek legfőbb értékeit, ismérveit,
összetevőit is. Nem egyszerű ez, hiszen a célokról, az elvekről a
baloldali mozgalmakban világszerte - s nálunk is - vita folyik.
Mindenesetre egyértelművé kell tenni, hogy a párt minden rendű és
rangú tisztviselőjének az a dolga, hogy a tagok akaratát képviselje.
Tehát nem az a helyes, ha egy kigondolt irányítási szisztémához
igazítjuk a működést, hanem fordítva. Nem kell ugyan a tagság
véleményének matematikai átlagát alapul venni, ám ha van elfogadott
program azon belül mégis csak a párttagok szava a döntő.

    - Ez a párt szervezetére és működésére nézve számos
következménnyel jár. Elsőként említem a párttagok jogainak
megerősítését, a garanciák kiépítését. Kívánalom, hogy a párttagok a
politika formálásában teljes szabadságot élvezzenek. A készülő
szervezeti és működési szabályzat hosszan sorolja a politikai
jogokat, s egyebek között leszögezi: minden párttag más párttagokkal
összefogva bármely pártszervezet előtt szabadon kezdeményezhet. A
platformszabadság a döntés előtt és után egyaránt érvényesíthető.

    - Megválaszthatja a párttag azt is, hogy mely alapszervezetnek
lesz tagja, s még milyen áramlatokhoz, platformhoz, körhöz
csatlakozik. Arra a kérdésre, hogy politikai nézetek szerint
legyen-e lehetőség a kapcsolattartásra, a javaslat válasza: igen.
Fenntartva, hogy a pártban csupán egy irányítás létezhet.

    alc. A helyi szervezetek súlya

    - Az új szabályzat a helyi pártszervezeteknek és az országos
fórumoknak tulajdonítja összhangban azzal a legnagyobb jelentőséget,
hogy az erőket, a politikai befolyást a döntések helyszinén kell
összpontosítani. (folyt.)


1989. május 25., csütörtök 15:28


Vissza »


Párttá kell válnia .

Az új alkotmányos rendben majd kibontakozó önkormányzatok, s a
növekvő fontosságú parlament befolyásolása alapvető kérdés lesz az
MSZMP részére.

    Az alapszervezetek természetesen a jövőben is létrehozhatnak
munkahelyi, lakóhelyi pártbizottságokat, ha ennek szükségét látják.
Amint a megyei tanácsoknak a javakat újraelosztó funkciója
visszaszorul, a megyei pártbizottságok elsősorban koordinatív
feladatot látnak majd el. Természetesen a helyi pártszervezetek
dönthetnek úgy, hogy meghatározott kérdésekben irányításra is
felhatalmazzák a megyei bizottságot.

    A pártpolitikai osztály vezetője ezt követően - kérdésünkre -
arról beszélt: az elképzelések szerint miként alakul a legközelebbi
jövő?

    alc. Kik képviseljék a párttagságot? - Másképpen kell
tekintenünk a párttagsági viszonyra, a pártba belépni lehessen, nem
pedig felvételt kérni. Ajánlókkal vagy nélkülük, de automatikusan a
párt tagja legyen az a jelentkező, aki ellen rövid időn belü nem
merül fel kifogás. Az alapszervezetek és minden választott testület
a párttag jogait védje. Arról gondoskodjék, hogy a jogokat sem más
párttagok, sem a párttestületek ne sérthessék meg. Vitás ügyekben az
alapszervezet járjon el, jöjjenek létre egyeztető bizottságok a
városokban és a megyékben. Egyeztessen, békítsen a KEB is ha
konfliktus adódik, de elsősorban a párttagok jogainak védelmezője
legyen.

    Kovács Jenő végezetül arról szólt, hogy radikális változás
szükséges a vezető testületek megválasztásának módjában is.
Megszűnik az a gyakorlat, hogy a küldöttek küldötteinek a küldöttei
választják meg a küldötteket valamely fórumra. A párttagok által
közvetlenül választott vagy általuk ellenőrizhető delegátusok útján
kell a jogokat gyakorolni. Fontos, hogy ez már az őszi pártfórummal
kapcsolatban is így legyen. Az effajta képviselet teheti csak
lehetővé, hogy a párttagság véleménye a maga összetettségében
képviseletet kapjon, s az erőviszonyok az MSZMP-ben is áttekinthetők
legyenek.

    Célszerű lenne, - mint a pártpolitikai osztály vezetője elmondta
-, hogy elnökét és főtitkárát már az őszi fórum előtt teljeskörű
véleménynyilvánítással: pártszavazással válassza meg a tagság. De
ennek csak akkor van értelme, ha a jelölésben mindenki részt vehet.
Ez a jog elsősorban az alapszervezetek állásfoglalásának
segítségével gyakorolható, de megoldható aláírásgyüjtéssel, helyi
közvéleménykutatással és más módokon is. (folyt.)


1989. május 25., csütörtök 15:29


Vissza »


Párttá kell válnia 4.

Ahhoz, hogy az MSZMP valóságos politikai párttá váljék, új
alapokra kell helyezni gazdálkodását, pénzügyeit. A tagdíj egy
részének feltétlenül meg kell maradnia az alapszervezeteknél. Itt
szabhatják meg azt is; hol és hány függetlenített pártmunkás
dolgozzék, hogyan s milyen célra kell használni az épületeket és az
egyéb javakat.

    - Az MSZMP-ben is elérkezett a gyakorlatias megoldások ideje.
Ezek sorát minden bizonnyal jelentékenyen gyarapítja az új
szervezeti szabályzat várhatóan júniusban kezdődő vitája és az őszi
pártfórum is - mondotta befejezésül Kovács Jenő, a pártpolitikai
osztályvezetője. (MTI-Press)


1989. május 25., csütörtök 15:30


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok:

"- Egy magyar néző a Szovjetunióból: Nagyon tetszik a TV2 műsora, sajnos rosszul tudják fogni. - 174-395: Csermely Zoltánné 1988-ban kötött uj biztositási szerződést, de a kötvényt a mai napig nem kapta meg. Kéri a TV segitségét, hogy ezt megkaphassa. - 22-422 dr. Bálint Elemér: Már előre félt Vári Attila müsorvezetésétől. Agyonbeszélni a riportot, szóljanak rá, ne ő legyen a főszereplő. - Név,telefonszám nélkül: Az a kérése, hogy a Napzárták előtt és után vegyük ki a video-clippeket, mert az egyébként nagyon kedvelt műsor amugyis nagyon későn van, nem kellene ezzel idegesiteni a nézőt."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD