Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › május 25.
1989  1990
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

MISZOT támogatás ifjúsági szerveződésekre

Magyar Demokrata Fórum Ifjúsági Bizottsága (működés + tábor) 180 000,- Népi Ifjúsági Szövetség (működés) 180 000,- Szociáldemokrata Ifjúsági Kör (működés) 150 000,- Református Fiatalok Szövetsége (működés) 200 000,- Katolikus Ifjúsági Mozgalom (működés) 200 000,- Iskolapolgár Közéleti Alapítvány 250 000,- Cigány Ifjúsági Szövetség (működés) 150 000,- Magyarországi Cigányok Demokratikus Szervezete (tábor) 150 000,- Nagycsaládosok Országos Egyesülete (táborok, családi nap) 250 000,- Magyar Cserkészcsapatok Szövetsége (működés) 100 000,- Magyar Ifjúsági Népfőiskolai Társaság (működés) 200 000,- Magyar Társadalompolitikai és Honismereti Klubok Országos Tanácsa (tábor) 200 000,- Ifjúsági Környezetvédő Szövetség 200 000,- Város- Község Védő Egyesületek Szövetsége Ifjúsági Tagozata 150 000,- Magyar Környezetvédelmi Egyesület Ifjúsági Tagozata 60 000,- VE-GA Szövetség (képességfejlesztő tábor, tréningek) 60 000,- Rákóczi Szövetség (Csehszlovákiai Magyar Kultúra Barátainak Köre, működés) 60 000,- Magyar Béketársaság (működés) 50 000,- Göncöl Utazótársaság (Kárpát-medencei kapcsolat- kiépítések, működés) 20 000,- Fiatalok az Egyesült Európáért Egyesület (működés) 20 000,- Rajk László Szakkollégium (országos szakkollégiumi kapcsolattartás) 20 000,- Műszaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége 33 tagszervezete, együttesen 900 000,- (folyt.köv.)
SZER:

Forgószínpad

"Hivatalos szerveink nyilatkozata szerint komoly fejtörést okoz a jelenlegi magyar vezetésnek: felbontsák-e a Romániával 1979-ben megkötött, úgynevezett kettős állampolgárság megelőzéséről szóló egyezményt. Ha felmondjuk az egyezményt, minden probléma nélkül honosítani lehetne az erdélyi menekülteket. Igaz, Romániában nem lenne jogvédelmük. No de kérdem én: közülük vajon melyik akarna ebbe a Romániába visszamenni, amikor legtöbben életüket kockáztatták, hogy kijussanak onnan? Logikátlannak és erőltetettnek érzem a hivatalos érvelést."

Új kórházi szárnyat avattak Siófokon (Csehák Judit)

1989. május 2., kedd - Új épületszárnnyal gyarapodott a siófoki kórház. A húsz éves gyógyintézmény első jelentősebb rekonstrukciójának eredményeként 400-ról 468-ra nőtt a betegágyak száma, létrehozták az eddig nélkülözött intenzív terápiás osztályt, a kórházi gyógyszertárat, s korszerű feltételeket teremtettek a járóbetegellátás számára is. A gyógyintézmény új traktusát kedden délután Csehák Judit szociális és egészségügyi miniszter adta át rendeltetésének.

A gyógyintézet bővítésére és korszerűsítésére felhasznált
csaknem 142 millió forint - amelynek nagyobb hányada nem az
államkasszából, hanem a városi tanács saját forrásaiból származott -
nemcsak helyi célokat szolgál. Siófok és környékének lakossága
mellett évente több mint 20 ezer üdülővendég - köztük sok külföldi -
veszi igénybe a kórház különféle egészségügyi szolgáltatásait. A
rekonstrukció nemcsak mennyiségi növekedést, hanem a betegek
elhelyezésében és a gyógyító munka környezeti feltételeiben
minőségi, színvonalbeli javulást is hozott.

    Gáti István tanácselnök a kórházi avatóünnepségen elmondta, hogy
a következő években is folytatódik a gyógyintézmény korszerűsítése.
Anyagi lehetőségeiket ezentúl a berendezések és műszerek
felújítására összpontosítják. Céljuk az, hogy orvostechnikai
szempontból is nemzetközi színvonalúvá fejlesszék a siófoki
kórházat. (MTI)


1989. május 2., kedd 18:31


Vissza »


Hároméves program a gazdaság átalakítására - Átdolgozás után társadalmi vita (3. rész)

- A világgazdaságra való nyitási törekvésünk egyik kulcskérdése,
hogy a KGST működési rendszere végre kimozduljon a holtpontról,
mivel jelenleg az egymás közötti forgalom is csökken, s a régi
elszámolási rendszer - amely gyakorlatilag kikapcsolja a piacot -
veszteségeket okoz. Célszerű lenne tehát most a kétoldalú
együttműködést előtérbe helyezni a sokoldalúval szemben, mégpedig
minél előbb. Olyan átütő erővel kell elkezdeni ezt a fajta
változást, hogy az ne tudjon visszarendeződni. A szovjet
partnerekkel minderről már folynak a tárgyalások. Jelentős eredmény
lenne, ha - első lépésként - az állami kereskedelem a két ország
között 40-50 százalékra visszaszorulna, s a többi a közvetlen
kapcsolatépítésekre alapozódna, az elszámolás pedig valamiféle
konvertibilis valutában történne. Lengyelországgal is könnyen
megvalósítható lenne az ilyenfajta váltás. Véleményem szerint az
átállást folyamatosan kell megoldani, ám jónéhány szakember szerint
arra gyorsan, szinte azonnal és egyidejűleg kell sort keríteni.
Effajta váltás akkor is indokolt, ha - s ezt jól tudjuk - eleinte a
magyar gazdaságnak veszteségeket jelent a konvertibilis valutában
való elszámolás bevezetése, ám ha nem változtatunk a kialakult rossz
gyakorlaton, akkor is tetemes veszteség terheli gazdaságunkat.

    Egy másik igen fontos eleme ennek a programtervezetnek a
piacteremtés, vagy ahogy eddig fogalmaztunk: a piacépítés. Ehhez mi
szükséges?

    - Megfelelő kormányzati, pénzügyi irányítás. Jelenleg ugyanis az
e téren tapasztalható mozdulatlanság alapvető gátja mindenfajta
belső vállalkozásnak, s a működőtőke bevonásának. A különböző
külföldi pénzügyi tanácsadó szervek szakemberei ittjártukkor
értetlenségüknek adtak hangot, amikor megismerték a magyar pénzügyi
szabályozók sokszáz oldalas kusza gyűjteményét, és kifejtették: amíg
ilyen szabályozás érvényesül nálunk, ne is számítsunk a külföldi
vállalkozások nagyobb érdeklődésére hazánk iránt. Mindezt figyelembe
véve, a reformbizottság véleménye szerint kormányprogramot kell
kidolgozni a korszerű piacteremtésre, ezen belül hangsúlyozottan a
deregulációra vonatkozóan, amely számol a vállalati és a lakossági
kezdeményezésekkel. (folyt. köv.)


1989. május 3., szerda 00:00


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Hároméves program a gazdaság átalakítására - Átdolgozás után társadalmi vita (4. rész)

- Ehhez tartozik a struktúrapolitika is, vagyis hogy a piac
miként hat majd a termelési szerkezet változására. Marketing
szemléletű, a hiánygazdasággal szemben álló termelési struktúrára
van szükség, mindenekelőtt a feldolgozóiparban. Az úgynevezett
válságágazatokban - mint amilyen a kohászat, a szénbányászat, és
egyes vegyipari ágak - növekednek az állami feladatok, különösen a
felszámolási eljárások következetes végrehajtásában.

    - Kulcskérdésként kezeli a tervezet a tulajdonreform megkezdését
is. Három év alatt valószínűleg nem lehet nagy áttörést elérni
etekintetben, de a folyamatos változást érzékelhetővé kell tenni.
Fontos lépés a folyamatban az átalakulási törvény megalkotása, a
vagyonkezelő központok működési feltételeinek kimunkálása, és a
privatizálás, amelyre nemcsak a kereskedelemben van szükség, hanem
az iparban, az építőiparban, a szolgáltató és humánszférában is. A
reformbizottság szerint a privatizációra is kormányprogramot kell
kidolgozni, annál is inkább, mert sem a dereguálációnak, sem a
privatizációnak nincsenek meg a szükséges állami intézményei. Amúgy
is csak átfogó tulajdonreformmal képzelhető el a működőtőke
bevonása.

    - Végül, de nem utolsó sorban ez az egész programcsomag nem
fogadtatható el a társadalommal, ha nem kerül sor alapvető
változtatásokra az elosztási politikában; mindenekelőtt a
lakásgazdálkodás finanszírozásában, továbbá az egészségügyi és a
nyugdíjrendszerben. Ugyanakkor számolni kell azzal, hogy mindez a
lakosság széles rétegeit érintő jövedelmi átrendeződéssel is jár,
vagyis lesznek, akik kedvezőtlenebb helyzetbe kerülnek, mások, így
például a fiatalok viszont jobb feltételekhez juthatnak.
Megalapozott társadalmi igénynek tartjuk olyan szociális háló
kiépítését is, amely a legszegényebb rétegekre koncentrál.

    - A programban számolnak a tartós inflációval és az állami
támogatások drasztikus leépítésével. Milyen ütemű lesz - a várakozás
szerint - a következő években az infláció, lehet-e azt mesterségesen
fékezni, és mekkora támogatásleépítést képzelnek el?

    - Mindkét kérdéssel a reformbizottság részletesen és külön is
foglalkozott a munkacsoport anyaga alapján. Egységes véleményünk
szerint az infláció adminisztratív eszközökkel való fékezése a
reform szétzilálását jelenti. Tartósan - legalább is a három év
alatt - 15 százalék körüli átlagos évi inflációval kell számolni, s
ez a mérték is csak erőteljes antiinflációs politikával tartható.
(folyt. köv.)


1989. május 3., szerda 00:00


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok:

"- Egy magyar néző a Szovjetunióból: Nagyon tetszik a TV2 műsora, sajnos rosszul tudják fogni. - 174-395: Csermely Zoltánné 1988-ban kötött uj biztositási szerződést, de a kötvényt a mai napig nem kapta meg. Kéri a TV segitségét, hogy ezt megkaphassa. - 22-422 dr. Bálint Elemér: Már előre félt Vári Attila müsorvezetésétől. Agyonbeszélni a riportot, szóljanak rá, ne ő legyen a főszereplő. - Név,telefonszám nélkül: Az a kérése, hogy a Napzárták előtt és után vegyük ki a video-clippeket, mert az egyébként nagyon kedvelt műsor amugyis nagyon későn van, nem kellene ezzel idegesiteni a nézőt."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD