Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › május 24.
1989  1990
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Szabolcs megyei reformműhely tagjainak felhívása

"Az MSZMP Szabolcs-Szatmár megyei reformműhelyének legutóbbi, nyíregyházi tanácskozásán a jelenlévő párttagok javasolták: - a pártalapszervezetek tagjai foglaljanak állást egy, ez év őszén megtartandó pártkongresszus mellett; - a pártkongresszus feladata legyen az MSZMP helyzetének meghatározása, rövdtávú, választási politikai programjának elfogadása, ami kapcsolódjon egy tisztújításhoz; - a kongresszus küldöttei alulról indított kiválasztódással, a parttagság valódi képviselői legyenek."
SZER:

Mérlegen

"Tulajdonosi vagyon, tulajdonosi tőke. A tulajdonviszonyok átalakításának alapkérdése, hogy kinek, kiknek a kezébe kerül a felosztásra ítélt állami tulajdon: független, szuverén vagy pedig csak kvázi tulajdonosok kezébe. Az ezt érintő időszerű buktatókkal foglalkozott a múlt héten Vadász János, de indokolt megvizsgálni az átalakítás másik fontos feltételét is: tulajdonképpen mennyit ér az az állami vagyon, amely felosztásra került, illetve ennek megállapítása hogyan befolyásolja a vagyon felosztását és ezzel az új tulajdonviszonyokat."

KNEB-vizsgálat az állami lakások értékesítéséről (1. rész)

1989. január 23., hétfő - A tanácsok egyelőre nem érdekeltek az állami lakások értékesítésében - állapítja meg a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság közelmúltban lezárt vizsgálata. A felmérés során a fővárosban, az öt megyei városban, valamint nyolc kisebb városban vizsgálták az állami lakások értékesítésének tapasztalatait. Ezek alapján arra a megállapításra jutottak, hogy bővíteni kell az elidegenítést végző szervezetek körét, s az ingatlanközvetítésben - szakértők bevonásával - lehetővé kell tenni az ellenőrző értékbecslés lehetőségét is. Véget kell vetni a bürokratikus ügyintézésnek, s ezáltal jelentősen rövidíteni kell az elintézés határidejét. A KNEB szükségesnek ítéli a jövőben minden lakásgazdálkodást érintő jogszabály társadalmi vitára bocsátását.

A tanácsi lakások megvásárlására csaknem 20 év óta van
lehetőség, ám csak az utóbbi 2-3 évben élénkült meg a kereslet. Az
1969-es kormányrendelet hatályba lépésétől napjainkig az országban
mindössze 10 ezer lakást vásároltak meg - ez a bérlakásállomány egy
százalékát teszi ki -, s ezek döntő többségét is az utóbbi évek
során adták el. 1987-ben például 4480 bérlemény cserélt gazdát.

    Az említett minisztertanácsi rendeletet az évek során többször
módosították, s az új rendelkezések a bérlőknek, a vásárlóknak
teremtettek előnyös feltételeket. Bár a vételi szándék fokozódott,
érdemi változás nem történt. Ennek oka a tanácsok és az
ingatlankezelő vállalatok érdekeltségében, leginkább
ellenérdekeltségében keresendő. A vizsgálat szerint ugyanis
mindaddig, amig a tanácsok a lakások fenntartásához az állami
költségvetésből pénzt kaphatnak, nem érdekeltek az értékesítésben.

    Az állami házingatlanok eladásának egyik alapvető célja a
költségvetés tehermentesítése a fenntartási költségek alól. Ennek
mind a mai napig nem sikerült érvényt szerezni, egyrészt mert az
ebből származó bevételek még mindig nem számottevőek, másrészt a
vásárlók jelentős törlesztési kedvezményt kaptak. Az alacsony
vételár, a hosszú törlesztési idő, az értékesítés adminisztratív
feladatai, annak költségei miatt a tanácsok számára rövid távon
előnytelen vállalkozás az értékesítés, még akkor is, ha így
mentesülnek bizonyos üzemeltetési, fenntartási költségek alól. Az
ingatlanok árának rohamos, inflációs jellegű emelkedése miatt a
tanácsoknak kimondottan előnyösebb, ha minél később bocsátják áruba
a lakásokat. (folyt. köv.)


1989. január 22., vasárnap 20:24


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


KNEB-vizsgálat az állami lakások értékesítéséről (2. rész)

A felmérés adatokat is felsorakoztat megállapításának
alátámasztására. Eszerint 1982 és 1987 között Budapesten 11.721
lakást kívántak megvásárolni. A tanácsok végrehajtó bizottságai ez
idő alatt 10.134 lakás eladását hagyták jóvá, de mindössze 6.865
esetben adtak megbízást annak előkészítésére.

    A vizsgált településeken a vételi szándék bejelentésétől a
szerződés megkötéséig általában 8-14 hónap telt el, ám számos kirívó
példa is akadt: Sopronban 36, Szegeden 22-23 hónap volt az átfutási
idő. A leggyorsabban Győrött és Békéscsabán bonyolították le az
eljárásokat, ott 6 hónapon belül is lehetett szerződést kötni.

    A tanácsok elsősorban a vegyes tulajdonú, valamint a magas
fenntartási költségű lakásokat kívánták áruba bocsátani. Ugyanakkor
- a bérlők kezdeményezésére - kizárólag a közepes vagy annál jobb
műszaki állapotú, legalább komfortos lakásokat adták el. A több
évtizeddel ezelőtt felújított lakások iránt viszont nincs kereslet.
A jó állapotú ingatlanok értékesítésével azonban csökkennek a
bérleti díjból származó tanácsi bevételek, s túlsúlyba kerülnek a
karbantartásra szoruló épületek, amelyek felújítása továbbra is a
kezelő szervek feladata.

    A lakásgazdálkodásban napjainkban óriási feszültség
tapasztalható a tanácsoknál - állapítja meg a vizsgálat. Míg az új
és megüresedő lakások kiutalásánál elsődleges szempont a
rászorultság, addig az értékesítésnél e szempont nem érvényesíhető.
A lakással nem rendelkezők, illetve magánerőből lakáshoz jutók
véleménye szerint a tanácsi lakások megvásárlása ismét egy szűk
réteget hoz előnyösebb helyzetbe. (MTI)


1989. január 22., vasárnap 20:25


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok:

"- 671-989: Választ szeretnék kapni arra, hogy a TV2-n okkult információk,buddhizmus, grafológia, tarokk-kártya stb. adások milyen címen lesznek a jövőben és mikor? - név nélkül: Romwalter Kriszta szókincse nagyon szegényes. Tanulnia kellene még egy kicsit. - Tóth Ferenc 34/81-771: A fiam a május 22-i ominózus biológia érettségit megírta. A genetikai példát megoldotta, észrevette a hibát. Meglepetéssel vette tudomásul, hogy e példa kihagyásával akarják értékelni, a kérésem az, hogy azok a gyerekek, akik a hibát észrevették és megoldották a feladatot, ne kerüljenek hátrányba, plusz pontként a 9o pont fölött 2o pontos elismerést kapjanak teljesítményükért, - ne érje hátrány őket, mert más emberek tévedtek."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD