|
|
|
|
Bős- Nagymaros (2.rész)
|
A pozsonyi Pravdában és az Új Szóban közölt szlovák érvelés ezzel szemben az egész létesítményt elsősorban ökológiai célú vállalkozásnak minősíti, arra hivatkozva, hogy a környező területek árvízvédelmét szolgálja. Vladimir Lokvenc, a vízlépcsőrendszer csehszlovák kormánybiztosa kétségbe vonta Magyarország jogát, hogy Csehszlovákia beleegyezése nélkül elálljon a közös beruházásról kötött szerződéstől. (A magyar kormány üléséről kiadott közlemény nem is a szerződés egyoldalú felmondásáról szól, hanem annak módosításáról folytatandó tárgyalási szándékot hangsúlyozza. ) Az nyilvánvaló, amennyiben Magyarország a nagymarosi vízlépcső elhagyása mellett döntene, sem Csehszlovákia, sem Ausztria nem tekinthet el jogos kárának megtérítésétől, amelyet azonban a károsult félnek kell bizonyítania. A pozsonyi sajtó már korábban - nemcsak a tárgyalások elébe vágva, de még a magyar kormány szombati döntése előtt - hangoztatta, hogy Csehszlovákia 27 milliárd korona kártérítésre tart igényt, ha nem épülne fel a nagymarosi víztározó. A nagymarosi vízilépcső elhagyására és felépítésére egyaránt van esély. Éppen a következő két hónapban elvégzendő vizsgálatoktól és tárgyalásoktól függ, melyik lehetőség felé billen a mérleg nyelve. Becslések szerint Csehszlovákia eddig 11 milliárd koronát fordított a vizlépcsőrendszer építésére. A szakértőknek nem lesz könnyű megállapítaniuk a tényleges kár mértékét, ami főként abból ered, hogy a nagymarosi vízerőmű nélkül a bősi turbinák csak folyamatos üzemben működtethetők, és lehetetlenné válik a csúcsrajáratás. Amennyiben a vízlépcsőrendszer magyar szakasza egy részének elhagyása reális lehetőségként felmerül, tisztázandó például, hogy az eddig 50-50 százalékos magyar-csehszlovák tulajdonosi megoszlás fenntartható-e, vagy milyen arányban módosuljon. Ausztriával talán azért tűnik könnyebbnek a megegyezés, mert nem államközi, hanem vállalatok között létrejött magánjogi szerződésekről van szó. Az építésben részt vevő osztrák vállalkozók eddig mintegy 800 millió schillinget használtak fel abból a kormánygaranciával, 18 osztrák bank által nyújtott hitelből, amellyel az 1996-tól esedékes magyarországi villamosenergia szállításokat megelőlegezték. Wolfgang Schüssel osztrák gazdasági miniszter 1,5 milliárd schillingre becsülte azt a kárt, amely az osztrák vállalatokat érné, ha Magyarország lemondana a nagymarosi erőmű felépítéséről. S hogy a helyzet nem egyszerű, azt jelzi egyebek között: az Osztrák Gyáriparosok Szövetsége igen határozott hangvételű nyilatkozatban követeli a teljes kártérítést. +++ Szücs D. Gábor,MTI-PRESS
1989. május 18., csütörtök 11:05
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MTV2 nézői telefonok:
"- Vida Józoefné 753-552: Múlt pénteken a hirek előtt elhangzott egy olyan, hogy Budapesten lehet forintért VW, Opel és BMW kocsikat kapni. Föl voltak tüntetve az árak. Budapesten egyetlen OTP-ben sem tudnak erról, hogy kocsit lehetne előfizetői. Nagyon szépen kérem mondják meg, hogy van ez. Köszönöm.
- Most hallgatom a hireket. Emelik a benzinárt, Megint öngólt rúgott a kormány. Mikor kérdez akkor is hazudik. így legyen a népnek bizalma hozzájuk.
- Felháborodva hallgattam most a hírekben amikor bemondták a benzinár-emelést 2 Ft-tal. Hát tegnap este a Medgyessy Péter nem tudta ezt egyrészt mondani, azt hiszem nem fért a képére, hogy ezt bemondja, akkor amikor a legutóbb amikor emelték a benzin árát azt mondták, hogy abból a 2 Ft-ból fogdák az utakat épiteni. Hová tették azt a pénzt? Most az autósokat megint megzsarolják. Valamit ebben az ügyben meg kell próbálni tenni, nem tudom milyen helyzet van az országban, borzalmas helyzetben van az ország, de azért mindennek van határa. Ezt nem lehet csinálni. 498-426"
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|