Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › május 17.
1989  1990
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A SZETA állásfoglalása

"Reméljük a vízlépcső további sorsa oly módon alakul, hogy honfitársaink az infláció és az áremelkedés rohama ellenére az erőműre jutó fejpénzt nyereségként számolhassák el. Különösen azok, akiket hátrányos helyzetük nem enged a vízlépcső várható hozadékával foglalkozni. Akiknek nem számít, hogy az ezredforduló után mennyi áramot remélhetnek tőle, mert először folyó havi villanyszámlájukat szeretnék rendezni. Ők most szegények."
SZER:

Ausztria kártéritést követel

"Bécsben tegnap Vranitzky osztrák kancellár kijelentette, hogy Ausztria kártérítést fog követelni, ha Magyarország leállítja a nagymarosi építkezést. Vranitzky hangoztatta, hogy Ausztria megérti a magyar döntést, de nem olyan gazdag, hogy több száz millió dollárt veszni hagyjon a szerződések felbontása következtében."

Hajléktalanok a fővárosban


--------------------------


München, 1990. november 1. (SZER, Magyar híradó) Demszky Gábor
talpon töltötte főpolgármesterségének első éjszakáját - a főváros
pályaudvarain próbált közvetíteni, vasutasok, rendőrök, utasok és
hajléktalanok között. - Tar Péter tudósít:

    - Már hetekkel ezelőtt elterjedt a hír, hogy a Magyar
Államvasutak november elsejétől az utolsó vonat érkezésekor lezárja
és csak a hajnali első szerelvény indulása előtt nyitja ki a
budapesti pályaudvarait.

    Aki ismeri a három nagy pályaudvar éjszakai életét, az tudja:
több száz, egyesek szerint mintegy másfél ezer embert érint ez. Ők
azok, akik hajlékuk nem lévén, rendszeresen a várótermekben, az üres
vasúti kocsikban hajtják álomra fejüket.

    A MÁV vezetői is tudták, a bezárás előtt nehéz lesz
megtisztítaniuk a helyiségeket a csövesektől. Előzetesen
nyilatkozatban figyelmeztették a társadalmat, hogy a
Belügyminisztérium segítsége nélkül nem tudják megoldani a
kilakoltatásokat.

    A Déli és a Nyugati pályaudvaron aránylag zavartalanul folyt
aztán a takarítás. Az éjfélig meghírdetett akció a Keletiben viszont
elmaradt. Bár kutyákkal, kommandósoknak öltözött vasúti rendészek a
holtvágányokon álló üres kocsikat megtisztították a
hajléktalanoktól, de nem azok hátrahagyott szemeteitől, ürülékeitől.
És nem bírták felszabadítani a nemzetközi várótermet sem, többnyire
nyelvi nehézségek miatt: románok, lengyelek és ukránok teszik ki a
háromnegyedét az itt éjszakázóknak. Többségük a várva várt
paradicsomba, Nyugatra indult, de aztán csak idáig jutott, vissza
pedig nem mennek - otthonuk lett a Keleti várója. (folyt.)



1990. november 1., csütörtök


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- A hajléktalanok helyzete Budapesten - 1. folyt.


- Azon kívül, hogy megjelent az akció megkezdése előtt a
helyszínen, mit tehet Budapest újonnan megválasztott
főpolgármestere, Demszky Gábor?

    - A napokban egy újabb átmeneti szállást fogunk megnyitni
Budapesten. Kérni fogom az egyházak és a Máltai Szeretetrend
közreműködését, együtt fogok működni a Szegényeket Támogató Alappal,
és már a ma, holnap és holnapután éjszaka lehetővé tesszük a
betegeknek az elszállítását és kórházi elhelyezését, ápolását,
gondozását - mintegy 150 szabad kórházi ágyat jelentettek le nekünk.

    Ezen felül is vannak még a fővárosnak bizonyos tartalékai. Én
azt hiszem, teljesen elfogadhatatlan, hogy a pályaudvarok bezárása
után ezek az emberek az utcára kerüljenek, ugyanakkor ez az állapot
is türhetetlen és tarthatatlan.

    Nagyon súlyos ez a gond, ugyanis hiába oldanák meg a fővárosban
egyedül ezt, mert akkor a vidéki hajléktalanok jelennének meg. Tehát
csak együtt léphet fel valamennyi önkormányzat közös elvek alapján,
átmeneti szállásokat létrehozva és egyáltalán közösen kezelve ezt a
kérdést. És itt van még mindig ez a bizonyos menekültügy. Nem
egészen menekültügy, mert ezek nem menekült státuszú emberek: olyan
külföldi állampolgárok, akik elindultak valahová, s nem érkeztek meg
csak ide, a Keleti pályaudvarra. Velük - én azt gondolom - az
önkormányzat egyedül, magára hagyva nem tud tenni semmit, csak a
kormány és a Nemzetközi Menekültügyi Hivatal, az ENSZ-hivatal
közreműködésével. (folyt.)



1990. november 1., csütörtök


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- A hajléktalanok helyzete Budapesten - 2. folyt.


Egyre inkább úgy tűnik, hogy Magyarország és Budapest egy
átmeneti szállásává, lakhelyévé válik ezeknek az embereknek. Én azt
hiszem, hogy itt a felelősség közös. Méghozzá nemcsak a kormánnyal
közös felelősség, hanem ebben nemzetközi szervezeteknek is részt
kell venni, hogy megoldást találjunk.

    - A főpolgármester elérte: csak fokozatosan, három nap alatt
zárják be végleg a várókat. Hajnalban aztán a peron egyes
felszabadított területein elkezdték a fertőtlenítést, de a vasutasok
türelme ekkora már elfogyott. Baranyi Imre állomásfőnök
bejelentette: minden dolgozójuk a helyén marad, de amíg nem
szállítják el a hajléktalanokat, nem hajlandóak dolgozni. Több órán
át vesztegelt emiatt a Dráva-expressz, három órás késéssel indult az
Baranya-expressz, mivel csak a rendőri biztosítás megérkeztekor
vették fel újra a munkát.

    Mielőtt bárki is a sztrájkoló vasutasok ellen hangolódna néhány
tény: a Keletiben a lehetetlen körülmények miatt már áthelyezték a
nemzetközi jegypénztárt. Egy helyiséget nyitottak a pályaudvari
misszió számára. Az utóbbi két napban 70 itt éjszakázó pénztelen
románnak fizették ki vonatjegyét a határig. A Madridi úton
felállított szükségszállás bérleti díjának több mint 75 százalékát a
MÁV vállalta magára, és felajánlottak több tucat munkahelyet is a
hajléktalanok számára. Munkalehetőséget ajánlott a
Közterületfenntartó Vállalat is: a hóeltakarításnál látnák szívesen
a munkanélküli csöveseket. Hó azonban még nincs, csak megoldatlan
probléma. +++



1990. november 1., csütörtök


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"Szegő Péter vagyok a FIDESZ .... csoportjának tagja. A csoport nem olyan régen április 14-én alakult. Egy barátommái és egy csoporttársammal Kolga Miklóssal együtt Vaclav Havel kiszabadítása érdekében többezer, egészen pontosan 2777 aláírást gyűjtöttünk. Ennek egy részét március 15-én egy részét május 1-én gyűjtöttük össze. Az aláírást tartalmazó iveket bevittük a budapesti csehszlovák nagykövetségre. Az iveknek egy részét ma vittük be. Szeretnénk, ha a Szabad Európa erről egy egész szolid tudósítást leadna, ugyanis ugy gondoljuk, hogy egy olyan dologról, ahol összegyűlt majdnem 3.000 aláírás egy politikai fogoly kiszabadítása érdekében kéne valamit tudósítani és leadni. Előre is köszönjük. Címem: Szegő Péter, Bp. XIII. Csanádi u.4/b"
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD