|
|
|
|
A Beszélő 26. száma
|
A Beszélő 26. száma SZER ------------------- München, 1989. május 17. (Gordon Tamás) Leírva: 1989. május 18. A Szabad Demokraták Szövetsége a közelmúltban bejelentette: a viszonylag rendszertelenül megjelenő Beszélő a mozgalom hetilapjává válik. Így lehetséges, hogy a 26-os számú Beszélő, melyet mai műsorunkban ismertetünk, a szamizdatban megjelenő utolsó kiadványa. Mielőtt rátérnénk a részletes bemutatásra, előbb néhány cím a tartalomjegyzékből: Beszélő-est a Jurta Színházban a 25. jubileumi szám megjelenése alkalmából rendezett est előadásaiból. Néhány szerző neve Kis János, Konrád György, Babus Endre, Kodolányi Gyula, Fodor Gábor, Petri Lukács Ádám. Mit kíván a magyar nemzet címmel összefoglaló a március 15-ikei megemlékezésekről. Radnóti Sándor esszéje Ember Judit betiltott filmjeiről. Tamás Gáspár Miklós tanulmányának témáját elárulja a címe: Búcsú a baloldaltól. A szerkesztőségi cikk szerzője Kis János. Írását kivonatolva ismertetjük: 1956 követelései ismét napirenden vannak. Némelyek, mint az ország külpolitikai semlegessége, a távolabbi lehetőségek között jelentek meg. Mások, mint az alkotmányos többpártrendszer, a politikai kűzdelmek közvetlen céljai közé kerültek. Ez döntő lélektani fordulat. A forradalom jelszavait nem csak az elnyomás szorította ki a nyilvánosságból több mint 30 éven át. A kényszernél is nagyobb hatású volt az a szinte osztatlan meggyőződés, hogy az 56-os követelések emlegetése máshoz mint katasztrófához nem vezethet. (folyt.)
1989. május 17., szerda
|
Vissza »
|
|
A Beszélő 26. száma - 1/1. folyt.
|
Igaz, akik ma többpártrendszert követelnek, és nyilvánosan elmélkednek az ország nemzetközi státusának lehetséges módosulásán, nem a forradalmat készülnek megismételni. A legradikálisabbak is kompromisszumok útján megvalósuló átmenetben gondolkodnak. Azonban a mégoly rendezett átmenet sem mehet végbe egyenletesen pergő forgatókönyv szerint. A határidőket nem tologathatjuk jobbra-balra a stabilitás igényeinek megfelelően. Kádár bukásával felgyorsult az egypárturalom bomlása, és az 1990 nyarán esedékes választások egyértelmű határvonalat húznak a most zajló folyamatokon. Legkésőbb akkor el kell dőlnie, hogy rátérünk-e a többpártrendszer megteremtésének útjára, vagy hosszú-hosszú időn át zsákutcában fogunk vesztegelni. Kis János ezután Kelet-Európa válságába helyezve elemzi a magyar 56-os forradalom esélyét. Megállapítva, hogy a szovjet legfelsőbb vezetés maga is az agresszív beavatkozás és a végletes engedékenység között ingadozott, majd a Hruscsov bukása utáni évekkel foglalkozik, amikor, bár végeszakadt Sztálin szidalmazásának, a Brezsnyev-nemzedék uralma mégsem a sztálinizmust hozta vissza. Nemhogy új lendületet kaptak volna, az egész életet mozgósító kampányok csak most ültek el igazán. Lekerült a napirendről a kommunizmus utópiája, a meglepett közönséget értesítették, hogy a fejlett szocialista társadalom már fel is épült, azaz be lehet rendezkedni. Az üzenet elsőrban a pártapparátusnak szólt, melyet a sztálini terror hullámai és a hruscsovi átszervezés kampánya szüntelen bizonytalanságban tartottak. A káderek mostantól biztosan számíthattak a nyugodt előremenetelre, pironkodás nélkül élvezhették a karrier anyagi és társadalomi előnyeit. Egyre terebélyesedett a káderek számára fenntartott zárt üzletek hálózata, egyre jobban duzzadt a korrupció. (folyt.)
1989. május 17., szerda
|
Vissza »
|
|
A Beszélő 26. száma - 1/2. folyt.
|
A kiváltságaik szemérmes takargatására szoktatott elvtársak között divatba jött a kérkedő fogyasztás. De nem csak ők és nem is csak a többi elithez tartoztak az új kurzus nyertesei közé. A mindennapi élet rutinizálódása valamennyi réteg helyzetét kiszámíthatóbbá tette. Az első tíz évben egyértelműen emelkedtek a reálbérek, javult az élelmiszer-ellátás, változatosabbá lett az iparcikkkínálat. Aki nem politizált és nem tartozott semmilyen üldözött vallási, kulturális vagy nemzetiségi kisebbséghez, jobban élt, mint valaha. Ne feledjük, az 1905-ös forradalom óta ez volt az első hosszabb nyugalmi időszak az orosz birodalom területén. Csakhogy a brezsnyevi stabilizálás túlságosan sokba került. Mindenekelőtt a szó szoros anyagi értelmében. A szovjet gazdaság a 20-as évek vége óta mindig erejét messze meghaladó teljesítményre kényszerült. Hruscsov megpróbált enyhíteni a feszültségen. Részint kevés ráfordítás árán nagy hozamot igérő csodaszerekkel próbálkozott, így például az ország kenyérgondjait a közép-ázsiai szűzföldek feltörésével akarta megoldani; részint radikálisan csökkenteni próbálta a Szovjetunió hagyományos haderejét, arra hivatkozva, hogy a nukleáris elrettentés amúgy is kizárja a háborút. A szűzföld-kampány azonban rövid életű sikerek után fiaskónak bizonyult, és rendre megbuktak Hruscsov egyéb kisérletei is: a kukoricaprogram, a kemizálási program stb. A leszerelési kezdeményezést olyan heves ellenállással fogadták a hadsereg főtisztjei, hogy Hruscsovnak vissza kellett táncolnia. Brezsnyevék tanultak Hruscsov bukásából. Felhagytak a csodát igérő kampányokkal, minden befolyásos érdekcsoportot kiakartak elégiteni és komoly erőfeszítést tettek a lakosság elégedetlenségének csökkentésére is. (folyt.)
1989. május 17., szerda
|
Vissza »
|
|
A Beszélő 26. száma - 1/3. folyt.
|
A 60-as évek közepétől valamennyi fegyvernem költségvetését folyamatosan növelték, de a fogyasztási célú kiadásokat nem fogták vissza. Soha nem öltek annyit a mezőgazdaságba, mint ekkor. Más kérdés, hogy a kolhozrendszer módosítása híján e hatalmas összegek elfolytak a homokba. Részint ezt, részint a lakosság emelkedő fogyasztási igényét ismerte el a vezetés, amikor a 70-es évek elején rátért a rendszeres gabonabehozatalra. Nem volt ereje megvonni a pénzt az ipari óriásberuházásoktól sem. Esztelenül túlmérezett nagyüzemek épültek Brezsnyevék alatt, mint a kámai teherautógyár. Soha be nem fejezett létesítményekbe temették az erőforrásokat, mint a Bajkál-Amur vasuti fővonal. A 70-es évekre Kelet-Európa felélte utolsó tartalékait. Élén a megújulásra képtelen Szovjetunióval, tartós válsághullám indult el. A birodalomban többszöri hatalomváltás történik, Kelet-Európa pedig kormányozhatatlanná válik. A Szovjetunióban jelenleg zajló folyamatok sokban hasonlítanak a Sztálin halála utáni időkre. Mint akkor, most is felülről indult el a változás. A diktátor és a nevével azonosított korszak értékelése most is a politikai küzdelmek középpontjában áll. Megint támadják a bürokratikus önkényt. A hatalmi belharcokat megint kulturális sorvadás kíséri. Hogy pozícióit megszilárdíthassa, a szovjet vezetés ismét külpolitikai engedkményekre kényszerül. S míg a Szovjetunió belső problémáival küszködik, ismét forrongásba jön a kelet-európai régió, az élvonalban ismét Lengyelország és Magyarország. Ám a párhuzam csak részleges. Hogy önmagunkon kezdjük, Kelet-Európát nem a peresztrojka lendítette mozgásba. A moszkvai reformok kétségkívül megrendítették a csehszlovákiai restaurációs rezsimet, bátorítják az ellenállást Kelet-Németországban, és legitimitást adnak a változás szorgalmazásának Bulgáriában. (folyt.)
1989. május 17., szerda
|
Vissza »
|
|
A Beszélő 26. száma - 1/4. folyt.
|
Lengyelországban és Magyarországon is kedveznek a kibontakozásnak, de ebben a két országban a nyílt politikai válság nem Gorbacsov nyomán kezdődött el, hanem már Gorbacsov fellépése előtt. Térségünk politikai önmozgása most sokkal erősebb, mint 30-35 évvel ezelőtt volt. Ez részint annak tudható be, hogy társadalmaink érettebbek, kialakultabbak lettek, részint pedig annak, hogy a Szovjetunió már nem képes biztosítani világrendszere zavarmentes újratermelődését. Gyengül a szovjet állam politikai befolyása, mert a gazdasági befolyása meggyengült. További lényeges különbség az 50-es és 80-as évek között, hogy a szovjet világrendszer többé nem az az elkülönült kontinens, ami volt. Három kelet-európai ország idestova 20 éve intenzív pénzügyi és kereskedelmi kapcsolatokat tart a fent a Nyugattal. Kettőben lassan a gazdasági szervezet is igazodni kezd a kapcsolatokhoz. Senki nem tud olyan megoldást ajánlani a régió gazdasági hanyatlására, amely nem a világpiachoz való felzárkózáson át vezet. A fejlett kapitalista országok a belső stabilitás tényezőivé váltak Kelet-Európában. Aktív politikai jelenlétüknek nemzetközi jogi keretet ad a helsinki folyamat, melyet még az enyhülés kurzusa indított el. A peresztrojka persze ennek a folyamatnak is új lökést adott. Brezsnyevék számára csak a II. világháború utáni határok szavatolása és a kialakult hatalmi erőviszonyok rögzítése volt a fontos. Az emberi jogi záradékokat verbális viszontengedménynek tekintették, a betartásuk nemzetközi szavatolására tett minden kísérletet elutasítottak, mint a belügyekbe való beavatkozást. A Gorbacsov-vezetés viszont arról igyekszik meggyőzni a külvilágot, hogy ezen a téren is látványosan szakított elődeivel. Be akarja vezetni a Szovjetuniót a civilizált államok közösségébe, és cserébe tudomásul veszi, hogy számon kérhetik rajta a civilizált államoktól elvárt magatartási szabályok tiszteletben tartását. (folyt.)
1989. május 17., szerda
|
Vissza »
|
|
A Beszélő 26. száma - 1/5. folyt.
|
A Szovjetunió belső problémáinak felsorolása után Kis János úgy látja, hogy Gorbacsov ellenlábásainak nemigen van véleményük arról, hogy merre is kellene a Szovjetuniót vezetni. A bürokrácia tehetetlenségi ellenállása nagy, de politikai kezdeményezőkészsége csekély. Majd a következőkre jut: Amennyire a politikában egyáltalán jósolni lehet, a Magyarország szempontjából döntő jelentőségű egy-két évben nem kell konzervatív fordulattól tartanunk. Sokkal valószínűbb, hogy a politikai és társadalmi folyamatok szétzilálódása folytatódik. Hosszabb távon nem lehet kizárni persze, hogy kenyértörésre kerüljön sor. Egy valamit azonban messze előrenézve is határozottan kizárhatunk: Hruscsov után még jöhetett egy évtizedekre szóló Brezsnyevi stabilizáció, Gorbacsovot nem követheti valamiféle ligacsovi stabilizáció. A birodalmi rendcsinálás tartalékai örökre kimerültek. Így hát van rá esély, hogy amit a közeli időben kivívunk, azt a távolabbi jövő viszontagságai közepette is konszolidáljuk. Ebben a távlatban kell Magyarország demokratizálásának külső stratégiájáról gondolkodnunk. Mindenekelőtt azt kell szemügyre vennünk, hogy mit ajánl nekünk, kelet-európaiaknak az új szovjet vezetés. Ajánlatuk két részből áll: részint közvetlenül nekünk szól, részint a nyugati hatalmaknak szól, de ránk is vonatkozik. A Nyugatnak tett ajánlat látszik átgondoltabbnak, egyszersmind könnyebben kivihetőnek. Eszerint a Szovjetunió lemond a brezsnyevi vezetés utolsó tíz évében szerzett tarthatatlan hadállásairól, leszerelik az SS-20-at, elhagyják Afganisztánt, rábírják Kubát Angola, Vietnamot Kambodzsa kiürítésére. Tudomásul veszik, hogy az interkontinentális rakétaállományt nem befagyasztani, hanem radikálisan csökkenteni kell. Kelet-Európa nem tartozik ebbe a csomagba. (folyt.)
1989. május 17., szerda
|
Vissza »
|
|
A Beszélő 26. száma - 1/6. folyt.
|
Itt a Szovjetunió már jóval Brezsnyev előtt megszilárdította jelenlétét. Csoda volna, ha magától ki akarna vonulni. Ellenkezőleg, a Gorbacsov-vezetés azt akarja, hogy Kelet-Európa megszállása ne zavarja többé a Nyugatot. Ezért ajánlotta fel, hogy csökkentik az itt állomásoztatott szovjet katonák és tankok számát, és hogy a megmaradt erőket oly módon szervezik át, hogy ne fenyegethessenek meglepetésszerű támadással. A kelet-európai szovjet hadosztályok támadó erőit egyértelműen rendfenntartó erővé változtatnk. Ez a terv szabja meg a közvetlenül nekünk címzett ajánlat körvonalait. Független, semleges Kelet-Európáról, finnesítésről, osztrákosításról vagy jugoszlávosításról a Szovjetunió vezetői ma sem akarnak hallani. Hajlandók azonban változásokról gondolkodni a Varsói Szerződés keretein belül. Homályosan célozgattak, hogy a szovjet állam a jövőben nem alkalmaz katonai erőt a függő országok belpolitikai konfliktusainak eldöntésére. Kijelentették, hogy a szocializmusnak nincs egyetlen kötelező modellje. Megígérték, hogy a kelet-európai országok belügyeit a jövőben a helyi kommunista pártok önálló döntéseire hagyják. Bírálják a KGST bürokratikus szervezetét, valamiféle szocialista közös piac megteremtésére tettek javaslatot. Ennyi éppen elég volt ahhoz, hogy térségünk kilendülhessen a holtpontról. Tartós kompromisszumnak azonban édeskevés. Nem elég, hogy az SZKP vezetői nagyobb türelemmel viseltessenek Kelet-Európa politikai és gazdasági sokfélesége iránt, garancia kell rá, hogy a térség népei maguk alakíthatják sorsukat. Nem elég, hogy a szovjet megtartóztassa magát haderejének csendőri bevetésétől, nemzetközileg szavatolt tiltó rendelkezéseknek kell kizárniuk, hogy ezt megtehesse. Nem elég elviselhetőbbé tenni országai megszállását, lépéseket kell tenni a szovjet csapatok kivonása, a Varsói Szerződés átalakitása, majd megszüntetése felé. (folyt.)
1989. május 17., szerda
|
Vissza »
|
|
A Beszélő 26. száma 1/7. folyt.
|
Ezután rátér annak a stratégiának a felvázolására, amellyel a Gorbacsov-féle vezetés még együtt tud létezni, de amely már kijelöli a szuverén Magyarország megteremtésének útját. Először is világossá kell tenni, hogy Kelet-Európa számára csak olyan kibontakozás elfogadható, amely a Varsói Szerződés feloszlatása felé vezet. Helyébe valamilyen kollektív biztonsági rendszernek kellene lépnie, amely kizárja, hogy a térség bármely országa meglepetésszerű támadást indítson bármely más ország ellen, és egyébkén is rendkívül kockázatossá teszi az agressziót. Nem indokolt, hogy ez a biztonsági rendszer a mai Varsói Szerződés területére korlátozódjék, ki kell terjedjen egész Európára. Kis János leszögezi, hogy a részleges csapatcsökkentésnek szuverenitásunk visszanyerése szempontjából nincsen jelentősége. A teljes csapatkivonásért fel lehet ajánlani, hogy az érintett államok nem lépnek ki egyoldalúan a Varsói Szerződésből. Úgy kell politizálnunk, hogy a szovjet vezetés ne zárhassa ki a kelet-európai országok fejlődésének legitim sokféleségét, napirenden lévő céljainkat. Magyarország esetében az alkotmányos többpártrendszerről és a piaci vegyes gazdaságról van szó. Ettől visszalépni azt jelentené, hogy az átalakulási folyamat megreked, és évekre, talán évtizedekre sorsunká válik a gazdasági hanyatlás, a társadalmi züllés és a politikai demoralizálódás. A nyíltan fellépő konzervatív pártellenzék ma Münnich Ferenc, a november 4-ike utáni első rendőrminiszter nevét tűzi zászlajára, és ez jól van így. Az 1956-57-es restauráció emléke mindenkit riaszt. Azokat a kommunistákat is, akik a 60-as évek konszolidációjával fenntartás nélkül azonosultak. Ezek az emberek kétféleképpen láthatják az alternatívát. Vagy úgy, hogy a Köztársaság tér és Szolnok között kell választaniuk, vagy úgy, hogy Szolnok és az ideiglenes nemzetgyűlésnek otthont adó debreceni Nagytemplom között. (folyt.)
1989. május 17., szerda
|
Vissza »
|
|
A Beszélő 26. száma 1/8. folyt.
|
A demokrácia erői akkor politizálnak jól, ha a túlnyomó többség az utóbbi módon fogja látni, ha a párttagok inkább választják a visszakanyarodást a koalíciós kormányzáshoz, mint az éles restauráció történelmi zsákutcáját. Akkor a Münnich Ferenc Társaság az marad, ami és lesz esély rá, hogy a szovjet vezetés tartózkodóan viselkedjék. És végül a stratégia harmadik szempontja: nemcsak a Szovjetunióval szemben van szükség átgondolt stratégiára, hanem a Nyugat felé is. A nyugati hatalmak - mindenekelőtt az Egyesült Államok és az NSZK - döntő szerepet játszhatnak a jelenlegi válság alakulásában. Egyrészt bonyolult alkudozásban vannak a szovjet állam vezetőivel egy új biztonságosabb világrendről, és itt valami módon Kelet-Európáról is meg kell egyezniük. Másrészt az ő közvetlen részvételük nélkül nem fordítható meg e térség gazdasági hanyatlása. Gorbacsov azt kéri nyugati partnereitől, hogy a támadásra alkalmas erők visszavonása fejében fogadják el Kelet-Közép-Európa változatlan szovjet megszállását. Ráadásképpen kilátásba helyezi, hogy ellenőrizhetik és számon kérhetik, hogyan tartják meg a térség kormányai az emberi jogi egyezményeket. Nem lehetetlen, hogy a nyugati hatalmak ráállnak az alkura. Végülis megszűnik Nyugat-Európa fenyegetettsége, és a kelet-európai állapotok is számottevően változhatnak. Nekünk azonban az ilyen alku nem érdekünk. A megszállás szentesítése határt szabna belső lehetőségeinknek. Az emberi jogi normák szigorúbb számonkérése nagy javulást hozna Csehszlovákiában és az NDK-ban, de Magyarországon és Lengyelországban ennél már jóval többről van szó. Itt a politikai demokráciáért folyik a harc, és ez hamarosan így lehet másutt is. Gorbacsov ajánlata a demokratizálás kérdését megtartaná a Varsói Szerződés belügyének, amibe nem indokolt beletörődni, már csak azért sem, mert a Nyugat nagyszabású gazdasági segélyakciója nélkül Kelet-Európa nem lábolhat ki a gazdasági válságból. A gazdaság rendebehozása nélkül pedig politikai stabilizálásra nem lesz mód. (folyt.)
1989. május 17., szerda
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
A Beszélő 26. száma - 1/9. folyt.
|
Ha a segélyt ugyanazok a kormányok kapják, amelyek eddig is felvették és eltékozolták a hiteleket, akkor ugyanaz fog történni, mint a 70-es évek közepe óta bármikor: átmenetileg enyhül a nyomás, újra kezdhetik a költekezést, nem kell kényelmetlen döntéseket hozni, és néhány év múlva még kétségbeejtőbb helyzetben leszünk, mint ma. Kelet-Európának az az érdeke, hogy kapjon gazdasági segélyt, de olyan politikai feltételekkel, amelyek megszilárdíthatják a demokratikus vívmányokat, és garanciát teremthetnek a gazdasági stabilizálás végrehajtására. +++
1989. május 17., szerda
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|