|
|
|
|
Kelet-Európa szovjet ellenőrzése
|
Kelet-Európa szovjet ellenőrzése SZER -------------------------------- München, 1989. május 13. (Török Tamás) Leírva : 1989. május 14. Nyugati folyóíratszemle - Hogyan befolyásolja és ellenőrzi Moszkva Kelet-Európát a színfalak mögött? - Ez a címe Michael Hatchinsky cikkének, amely az Osteuropa című nyugatnémet folyóíratban jelent meg. A szerző lengyel származású, ezért állításaik javarészt lengyelországi példákkal illusztrálja. - Az 1917-es októberi forradalmat követően a szovjet kormány igyekezett a nemzetközi kapcsolatok minden szintjén - a diplomácia, a gazdaság, a tudomány és a katonai kapcsolatok terén - helyreállítani a normális helyzetet. Vonatkozik ez a Szovjetunió és kelet-európai országok viszonyára is. Ami azonban az utóbbi kapcsolatokat megkülönbözteti az előbbiektől, az a pártfelépítmény. - A párt túlsúlya mindenekelőtt abban tükröződik, hogy a Varsói Szerződés és a KGST tagországaiba kinevezett szovjet diplomáciai képviselők mind pártaktívisták. Míg Moszkva a nem kommunista országokba hivatásos diplomatákat küldött. Már ez is mutatja mennyire cseppfolyós a határvonal a formális és a színfalak mögötti csatornák között, hiszen a párt és a pártapparátus nemzetközi jogilag nem képviselik országukat. - Bizonyos szempontból persze a pártközi kapcsolatok is formálisnak tekinthetők, mert ezeket is kölcsönös megállapodások, párthatározatok és dokumentumok, valamint kölcsönösen elismert alapelvek szabályozzák. Ezek közé számítanak a titkos megállapodások is, amelyek tartalmát csak az érintett országok vezetői ismerik. A szerző ezután rátér a nem formális, azaz a színfalak mögötti kapcsolatokra. (folyt.)
1989. május 13., szombat
|
Vissza »
|
|
Szovjet ellenőrzés - 1. folyt.
|
- Ezeket két csoportra oszthatjuk: az intézményes és a személyes jellegű kapcsolatokra. Közös ismertetőjelük, hogy íratlan és formális megállapodás nélkül létrehozott és gyakorolt ellenőrző és befolyásolási lehetőségeket biztosítanak Moszkvának a kelet-európai országok politikai, katonai és gazdasági döntési folyamataiban. A politikai fejelődés bizonyos döntő szakaszaiban, vagy nagyon kényes kérdések esetében ezek a kapcsolatok a szovjet vezetők számára fontosabbak mint a formálisak. A pártapparátus és a hadsereg gyakran használ szokványos csatornákat, színfalak mögötti kapcsolatok létrehozására. - A szerző nem mond újat, amikor megállapítja, hogy a titkosszolgálat használja leginkább a színfalak mögötti kapcsolatokat. A KGB és a kelet-európai országok államvédelmi szervei a Szovjetunió politikai vezetőinek az eszközei, és ezt a kelet-európai kormányok is jól tudják és hallgatólagosan elfogadják. Az Osteuropa cikkírója ezután hat olyan időszakot sorol fel, amelyben a földalatti csatornák és kapcsolatok nagy szerepet játszottak a szovjet ellenőrzés és befolyásolás biztosításában. - A hat időszak közül talán egy különösen érdekes a magyarok szempontjából. Ez az 1953 és 57 közötti szakasz, amikor Kelet-Európában lábra kapott a szovjetellenesség és az ideológiai kiábrándulás, amely - ezt a cikkíró ugyan nem említi - az 1956-os magyar forradalom kitöréséhez vezetett. - A szovjet és kelet-európai országok vezető rétegeinek a kapcsolata ezeknek a politikai és gazdasági fejleményeknek az árnyékában alakult ki. A folyamat nem volt egyenletes és kiegyensúlyozott, és minden bizonnyal eltérő jelleget öltött különböző kelet-európai országokban. (folyt.)
1989. május 13., szombat
|
Vissza »
|
|
Szovjet ellenőrzés - 2. folyt.
|
A kelet-európai uralkodó osztály nagyon hamar megtanulta azt a leckét, hogy a Szovjetunióban bekövetkezett változások visszatérést is hozhatnak a Sztálini időkre jellegzetes politikai magatartáshoz. - Ennek ellenére a kelet-európai uralkodó réteg magatartása a Szovjetunióval szemben nem jellemezhető kizárólag a báb-jellegű függőséggel. A háború utáni első években ezen vezetők számára mindenekelőtt a politikai, a filozófiai és az ideológiai szempontok játszottak döntő szerepet. Még azok is, akiket a Sztálini terror idején bebörtönöztek vagy munkatáborba zártak, továbbra is kitartottak azon elképzelés mellett, hogy igenis lehetséges egy jobb szocializmus felépítése, mint amilyen a Szovjetunióban van. - Egy további tényező, amely befolyásolta a kelet-európai vezetők politikai beállítottságát a Szovjetunió belső helyzete és nemzetközi súlya volt. A Moszkva által propagált kommunizmus Kelet-Európában nem volt népszerű, sőt egyenesen gyűlöltnek volt minősíthető, úgyhogy a kommunista vezető réteg ezekben az országokban teljesen elszigetelődött. Ezt a Kremlben is jól tudták. - A Szovjetunió vezető rétege és a kelet-európai elitek között a kölcsönös rászorultság helyzete alakult ki. Az egyiknek szüksége volt a másikra és fordítva. Ez azonban nem jelentette azt, mintha szükségszerűen azonos politikai és ideológiai nézeteket vallottak volna. Sőt, ellenkezőleg: a legtöbb kelet-európai kommunista vezető nem csinált titkot abból, hogy 1944-45-ben ugyan mint kommunisták, de nem szabadon, hanem kényszer hatása alatt cselekedtek. - Jakub Bergmann, aki 1944 és 1956 között a lengyel Politikai Bizottság prominens tagja volt, például kertelés nélkül elismerte, hogy az ország legtöbb politikai vezetője ugyan elsősorban a Szovjetunió alattvalójaként cselekedett, de ez legtöbbnyire politikai látomásaikkal és igazi céljaikkal ellentétben állt. (folyt.)
1989. május 13., szombat
|
Vissza »
|
|
Szovjet ellenőrzés - 3. folyt.
|
A nacionalista színezet a háború utáni években kevésbé érvényesült, később azonban nagyobb, sőt döntő jelentőséget kapott. - Ennek oka jórészt a nagy orosz érdekeket szolgáló brutális szovjet nyomás, és a kommunista tanok játékszabályainak a teljes semmibe vétele volt. Azzal, hogy a 40-es és az 50-es években terrormódszereket alkalmaztak a kelet-európai vezető réteg ellen, és brutálisan elnyomtak minden önálló döntést, a Kreml urai saját maguk táplálták a kelet-európai nacionalizmust. - Íly módon a kelet-európai országok és Moszkva kapcsolataiban - néhány visszaeséstől eltekintve - a nacionalista szempontok fokozottabban érvényesültek, és a kommunista ideológiai szempontok egyre inkább háttérbe szorultak. - A nemzeti prioritások túlsúlya messzehatóan befolyásolta a formális és a színfalak mögötti kapcsolatok alakulását, méghozzá nemcsak a Varsói Szerződés tagállamainak egymásközti viszonyában, de a kelet-európai és szovjet vezető rétegek kapcsolatában is. Nemcsak Sztálin, de valamennyi utódja is figyelmen kívül hagyták a kommunista jelszavakat és egy új kelet-európai politikai rend alapeveit. Nagyon jól tudták, hogy a leigázott kelet-európai országok és vezető rétegeik kapcsolata nemcsak az alárendeltekkel szemben gyakorolt terroron, hanem ugyanakkor nemzeti vagy nemzetinek vélt célokon kell hogy alapuljon. Ennek megfelelően a kelet-európai országokat a nemzeti érdekeknek a szovjet hatalomtól és politikától teremtett függőség csapdájába taszították. - Ezzel kapcsolatban az Osteuropa cikkírója megjegyzi, hogy Moszkva egyetlen kelet-európai partnere sem volt egyenjogú, és ezek politikai, katonai és gazdasági téren a Szovjetunió alárendeltjeivé váltak. (folyt.)
1989. május 13., szombat
|
Vissza »
|
|
Szovjet ellenőrzés - 4. folyt.
|
A kelet-európai kormányok belpolitikája a szovjet politika részévé vált. Ezzel szemben a szovjet politika kizárólag a Szovjetunió belügye maradt. Moszkvában és a szovjet vezetőkben mindenki köteles volt bízni, a kelet-európai vezető réteget viszont a Kreml állandóan ellenőrizte, politikai vizsgálatnak vetette alá. - Ennek érdekében Moszkva a titkosügynökök óriási hálózatát hozta létre, és ez már a 30-as években megkezdődött. Az a gyakorlat, hogy még kommunista pártfunkcionáriusokat is ügynökökként szerveztek be, a II. világháborút követően is folytatódott. - Moszkva számára az ideológia és kölcsönös bizalom nem volt többé fontos. A Kreml a zsarolás, a korrupció és az intrikák eszközére támaszkodott. A Szovjetunió kelet-európai képviselői, diplomaták és tanácsadók egyaránt rendőrként ügyködtek. A brutális megszálló hatalom helytartójának vagy házőrző kutyájának a szerepében tetszelegtek. Csak a kelet-európai vezetők tevékenységének a részletekbe menő kikémlelését tekintette Moszkva hasznosnak. - A legtöbb Kelet-Európa-szakértő hajlik arra, hogy a Varsói Szerződés tagországainak a biztonsági szerveit a KGB fiókintézményeinek tekintse. Ez azonban csak a háborút közvetlenül követő évekre érvényes, 1956 után már nem sokáig. - A II. világháború utolsó éveiben és azt követően az NKVD, illetve a GRU ügynökeit a kelet-európai országok valamennyi fontosabb döntést hozó szervébe becsmpészte, beleértve a párt politikai bizottságát, a pártapparátust és mindenekelőtt a titkosszolgálatokat. Ez a hálózat ezen országok politikai életében döntő szerepet játszott és időnként fontosabb szerepe volt mint magának a pártnak. (folyt.)
1989. május 13., szombat
|
Vissza »
|
|
Szovjet ellenőrzés - 5. folyt.
|
- 1955 és 1957 között a KGB közvetlenül ellenőrizte és befolyásolta a kelet-európai politikai változásokat, méghozzá a biztonsági szerveknél, a hadseregben, a pártapparátusban és a kormányszervekben működő tanácsadók útján. Később a hivatalos csatornák kerültek előtérbe: 1956-57-ben a Varsói Szerződés tagállamai megállapodtak, hogy a biztonsági és a hírszerző szervek kapcsolatait ezzel a feladattal megbízott biztonsági összekötőtisztek egyeztessék. - Ami katonai hírszerző és elhárító szolgálatot illeti, ezek fő egyeztető szerve egy különbizottság, amely a Varsói Szerződés keretében működik, és amelyről hivatalos dokumentumokban sohasem történik említés. Valamennyi kelet-európai országban működik ennek a bizottságnak egy képviselője, hivatalosan a Varsói Szerződés megbízásából, de gyakorlatilag ezek mind a KGB vagy GRU tisztjei. A KGB összekötőtisztjei valamennyi kelet-európai állambiztonsági szolgálatban helyet foglalnak, a csatlós országok is összekötőtisztet állomásoztatnak Moszkvában, és kölcsönösen egymás fővárosaiban. A KGB és a GRU persze nemcsak ezeket a hivatalos csatornákat hasznosítja, hanem saját kelet-európai ügynökhálózatának a jelentéseit is. A politikai döntési folyamatok szovjet részről történő befolyásolásáról az Osteuropa című nyugatnémet folyóíratban ezt olvassuk: - A titkosszolgálatok az egész világon mindenütt információkat gyüjtenek. A szovjet titkosszolgálat ezzel szemben - az adatgyűjtésen túlmenően - a Varsói Szerződés országaiban befolyásolja a döntéshozatali folyamatokat, ellenőrzi a hivatalos úton Moszkvába továbbított tájékoztatást, és szavatolni igyekszik azt, hogy ezekben az országokban ne hozzanak fontos politikai döntéseket a Kreml tudta nélkül. (folyt.)
1989. május 13., szombat
|
Vissza »
|
|
Szovjet ellenőrzés - 6. folyt.
|
- E megfigyelő és a kül-, valamint a belpolitikát egyaránt irányító hálózat furcsa jellemzője, hogy nem is annyira titkosan, hanem inkább formátlanul működik, anélkül, hogy a kelet-európai kormányok ezt engedélyezték, vagy jóváhagyták volna. A KGB nem rejti véka alá tevékenységét, sőt néha szándékosan rivaldafénybe állítja, hogy így nagyobb nyomást, vagy politikai zsarolást gyakorolhasson. - Számos ügynöknek az a megbízatása, hogy a KGB-nek vagy a szovjet párt Központi Bizottsága egyes osztályainak rendszeres jelentéseket küldjön. Más szovjet ügynökök feladata bizonyos provokációk végrehajtása. Ismét másokat olyan állásokba helyeznek el, ahonnan megfigyelhetik a Politikai Bizottság tagjainak a tevékenységét, és ahonnan - moszkvai irányelvek alapján - intrikákat is szőhetnek. - A Szovjetunió szerepe az évek folyamán változott, de színfalak mögött működő hálózatának két fő feladata változatlan maradt: megbízható információk forrásai és az általuk szállított tájékoztatás kritikus időben felhasználható a kelet-európai vezetők megzsarolására. - A KGB folyamatos provokáló magatartása a kelet-európai vezető rétegek irányában aféle hallgatólagos egyetértést hozott létre a két fél között. Moszkva tudja, hogy a kelet-európai politikusok annak tudatában cselekszenek, hogy egy harmadik, láthatatlan partner is mindig ott ül az asztalnál. A szovjet vezetők minden formális vagy más jellegű találkozó alkalmával éreztetik a kelet-európai vezetőkkel, hogy pontosan ismerik politikai tevékenységüket, sőt szándékaikat is, és hogy semmi sem kerüli el a figyelmüket. (folyt.)
1989. május 13., szombat
|
Vissza »
|
|
Szovjet ellenőrzés - 7. folyt.
|
- A KGB és a szovjet diplomáciai szolgálat azonban nemcsak hazájukban kémlelik ki a kelet-európai vezetők magatartását, hanem külföldi útjaik során is, sőt akkor is, ha szocialista országban járnak. - A KGB-nek jól bevált módszereik vannak alsóbb szintű kelet-európai bürokraták megzsarolására is. Egy egész sor pozíciót csak Moszkva által jóváhagyott személyekkel szabad betölteni. Ezek közé tartoznak a kelet-európai országoknak a Varsói Szerződés szervezeténél és a KGST-nél működő hivatalnokai, a szovjet katonai akadémikákra és pártiskolákba delegált jelöltek, és olyan nemzeti szervezetek munkatársai, amelyek szoros kapcsolatot tartanak fenn a Szovjetunióval. A jelöltek jóváhagyása az állambiztonsági szervek, vagy a Központi Bizottság káderosztálya útján a KGB részéről történik. - A színfalak mögötti kapcsolatok kiépítése érdekében Moszkva a szovjet katonai akadémián és egyetemeken tanuló kelet-európaiakat is beszervezi. Ezek azután munkahelyükön gyorsabban jutnak előre. A Szovjetunióba turistaként utazó vagy konferenciákon résztvevő kelet-európaiak is számításba jönnek ügynöki feladatokra. A közös hadgyakorlatok is további lehetőséget nyújtanak. - Csehszlovákiában és Lengyelországban szovjet ügynökök beszivárogtak több nem kommunista szervezet vezető testületébe. Ismert tény, hogy a lengyel katolikus PAX-mozgalom vezetőségét a KGB manipulálta, és ennek elnöke szovjet ügynök. - A szovjet ágensek ezekben a félig önálló szervezetekben néha olyan feladatokat is kapnak, amelyeket a szovjet hatóságok taktikai vagy ideológiai meggondolások alapján saját maguk nem támogathatnak. Például: antiszemita tevékenység előmozdítása vagy konfliktusok teremtése. A szovjet ügynökök igyekeznek a szovjetellenes vagy kormányellenes mozgalmakba is beférközni. (folyt.)
1989. május 13., szombat
|
Vissza »
|
|
Szovjet ellenőrzés - 8. folyt.
|
- Egyetlen kelet-európai országnak sincs joga, vagy mersze hasonló ügynöki hálózat létrehozására a Szovjetunióban. A kelet-európai országoknak még arra sincs joguk, hogy nemhivatalos forrásokból származó információkat használjanak a Szovjetunióról. - Az Osteuropa című folyóírat cikkírója így foglalja össze álláspontját: - A legtöbb kelet-európai kormány ismeri a színfalak mögötti kapcsolatok hátrányait, és tudatában van azok megalázó jellegével. Nehéz azonban számukra hivatalosan tiltakozni ez ellen, vagy szembeszegülni a titkos csoportok vagy ügynökök tevékenységével. A KGB-ügynököket csak bizonyos fokig tudják semlegesíteni, azok tevékenységét korlátozni, vagy őket megfigyelni. - Míg Moszkva saját tevékenységét természetes jogai érvényesítésének tekinti a Varsói Szerződés országaiban, addig a kelet-európai kormányok ezt belügyeikbe való beavatkozásnak minősítik. - A Szovjetunió és a neki alárendelt szövetségesek kapcsolatának nagyon is eltérő értelmezéséről soha sincs nyíltan szó. Az a macska-egér játék, amelyet a KGB és a szovjet vezetők a kelet-európai vezető rétegekkel folytattak a hivatalos, formaszerű kapcsolatok felértékeléséhez vezetett. A Varsói Szerződés és a KGST intézményeinek felértékelése is ezt fejezi ki. A Szovjetunió és a kelet-európai országok felismerték, hogy a formális csatornák használata sokkal inkább szolgálja érdekeiket. Ez volt a célja azoknak a kétoldalú egyezményeknek is, amelyeket a KGST és a Varsói Szerződés tagállamai az 50-es és 60-as években egymásközt aláírtak. +++
1989. május 13., szombat
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SZER-hallgató telefonja:
"Vegyészmérnök jeligére az alábbi kérdést szeretném föltenni. Valahogy én is szeretnék hozzájárulni annyi kérdésözön hangzik el, hogy hogyan lehetne megjavítani a magyar gazdaságot. Hát elsősorban az én nézetem szerint valamiképpen a megtermelt érték, mégpedig az eladható érték növelésére volna szükség. Muzeális értékű vagy állapotú gyáraink pillanatnyilag 80 %-ában erre alkalmatlanok, eladhatatlanok a termékeink. Javasolom, hogy külfüldi tőkések Magyarországon alakítsanak vállalatokat, hozzanak menedzsereket, 100 %-os külföldi tőkévjel És minél több volna ezekből, annál több eladható árunk lenne az országnak, legalábbis az áru egy része, és azonkivül a munkásságot foglalkoztatnák. Ugyanakkor a menedzserek tapasztalatokkal is rendelkeznének. megteremtődne az a korszerű gyáripar, amire csak a külföldi tőkés és a külföldi menedzser képes. Ne most ennek a megvalósítására leginkább a szabaddemokraták, a jogászok, és a jogállam segítségével kialakított valamiféle: törvényrendszer megvalósítását tartanám a leghelyesebbnek. Kíváncsi volnék a véleményemre, tehát 100 %-os külföldi tőkés; vállalatok minnél nagyobb számú megjelenéséének a lehetőségére Vadász János úr szíveskedne a hallgatók üzenetében válaszolni hogy az mennyire..."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|