Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › május 13.
1989  1990
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az MSZMP leninvárosi reformkörének platformja

"Nem értünk egyet a Politikai Bizottság azon állásfoglalásával, hogy a pártalapszervezetek továbbra is a munkahelyeken belül működjenek, és a jövőben megalakuló különböző pártoknak is biztosítani kell a munkahelyeken belüli politizálás lehetőségét. Ez csak anarchiához vezethet."
SZER:

Az ellenzék és a hatalom

"Fáradságos hete volt Bécsben Csengey Dénesnek, a Magyar Demokrata Fórum vezető tagjának. Az eredeti tervek szerint előbb Cseh Tamással akarta bemutatni a helyi közönségnek a Mélyrepülés című zenés kompozíció megzenésített szövegeit, de a gitáros - Cseh Tamás - hirtelen rosszulléte miatt politikai beszámolót volt kénytelen tartani az Auersperg Színház közönségének."

Kelet-Európa szovjet ellenőrzése

Kelet-Európa szovjet ellenőrzése SZER
-------------------------------- München, 1989. május 13.
(Török Tamás) Leírva : 1989. május 14.
     Nyugati folyóíratszemle


    - Hogyan befolyásolja és ellenőrzi Moszkva Kelet-Európát a
színfalak mögött? - Ez a címe Michael Hatchinsky cikkének, amely az
Osteuropa című nyugatnémet folyóíratban jelent meg. A szerző lengyel
származású, ezért állításaik javarészt lengyelországi példákkal
illusztrálja.

    - Az 1917-es októberi forradalmat követően a szovjet kormány
igyekezett a nemzetközi kapcsolatok minden szintjén - a diplomácia,
a gazdaság, a tudomány és a katonai kapcsolatok terén -
helyreállítani a normális helyzetet. Vonatkozik ez a Szovjetunió és
kelet-európai országok viszonyára is. Ami azonban az utóbbi
kapcsolatokat megkülönbözteti az előbbiektől, az a pártfelépítmény.

    - A párt túlsúlya mindenekelőtt abban tükröződik, hogy a Varsói
Szerződés és a KGST tagországaiba kinevezett szovjet diplomáciai
képviselők mind pártaktívisták. Míg Moszkva a nem kommunista
országokba hivatásos diplomatákat küldött. Már ez is mutatja
mennyire cseppfolyós a határvonal a formális és a színfalak mögötti
csatornák között, hiszen a párt és a pártapparátus nemzetközi
jogilag nem képviselik országukat.

    - Bizonyos szempontból persze a pártközi kapcsolatok is
formálisnak tekinthetők, mert ezeket is kölcsönös megállapodások,
párthatározatok és dokumentumok, valamint kölcsönösen elismert
alapelvek szabályozzák. Ezek közé számítanak a titkos megállapodások
is, amelyek tartalmát csak az érintett országok vezetői ismerik. A
szerző ezután rátér a nem formális, azaz a színfalak mögötti
kapcsolatokra. (folyt.)


1989. május 13., szombat


Vissza »


Szovjet ellenőrzés - 1. folyt.

- Ezeket két csoportra oszthatjuk: az intézményes és a személyes
jellegű kapcsolatokra. Közös ismertetőjelük, hogy íratlan és
formális megállapodás nélkül létrehozott és gyakorolt ellenőrző és
befolyásolási lehetőségeket biztosítanak Moszkvának a kelet-európai
országok politikai, katonai és gazdasági döntési folyamataiban. A
politikai fejelődés bizonyos döntő szakaszaiban, vagy nagyon kényes
kérdések esetében ezek a kapcsolatok a szovjet vezetők számára
fontosabbak mint a formálisak. A pártapparátus és a hadsereg gyakran
használ szokványos csatornákat, színfalak mögötti kapcsolatok
létrehozására.

    - A szerző nem mond újat, amikor megállapítja, hogy a
titkosszolgálat használja leginkább a színfalak mögötti
kapcsolatokat. A KGB és a kelet-európai országok államvédelmi
szervei a Szovjetunió politikai vezetőinek az eszközei, és ezt a
kelet-európai kormányok is jól tudják és hallgatólagosan elfogadják.
Az Osteuropa cikkírója ezután hat olyan időszakot sorol fel,
amelyben a földalatti csatornák és kapcsolatok nagy szerepet
játszottak a szovjet ellenőrzés és befolyásolás biztosításában.

    - A hat időszak közül talán egy különösen érdekes a magyarok
szempontjából. Ez az 1953 és 57 közötti szakasz, amikor
Kelet-Európában lábra kapott a szovjetellenesség és az ideológiai
kiábrándulás, amely - ezt a cikkíró ugyan nem említi - az 1956-os
magyar forradalom kitöréséhez vezetett.

    - A szovjet és kelet-európai országok vezető rétegeinek a
kapcsolata ezeknek a politikai és gazdasági fejleményeknek az
árnyékában alakult ki. A folyamat nem volt egyenletes és
kiegyensúlyozott, és minden bizonnyal eltérő jelleget öltött
különböző kelet-európai országokban. (folyt.)


1989. május 13., szombat


Vissza »


Szovjet ellenőrzés - 2. folyt.

A kelet-európai uralkodó osztály nagyon hamar megtanulta azt a
leckét, hogy a Szovjetunióban bekövetkezett változások visszatérést
is hozhatnak a Sztálini időkre jellegzetes politikai magatartáshoz.

    - Ennek ellenére a kelet-európai uralkodó réteg magatartása a
Szovjetunióval szemben nem jellemezhető kizárólag a báb-jellegű
függőséggel. A háború utáni első években ezen vezetők számára
mindenekelőtt a politikai, a filozófiai és az ideológiai szempontok
játszottak döntő szerepet. Még azok is, akiket a Sztálini terror
idején bebörtönöztek vagy munkatáborba zártak, továbbra is
kitartottak azon elképzelés mellett, hogy igenis lehetséges egy jobb
szocializmus felépítése, mint amilyen a Szovjetunióban van.

    - Egy további tényező, amely befolyásolta a kelet-európai
vezetők politikai beállítottságát a Szovjetunió belső helyzete és
nemzetközi súlya volt. A Moszkva által propagált kommunizmus
Kelet-Európában nem volt népszerű, sőt egyenesen gyűlöltnek volt
minősíthető, úgyhogy a kommunista vezető réteg ezekben az
országokban teljesen elszigetelődött. Ezt a Kremlben is jól tudták.

    - A Szovjetunió vezető rétege és a kelet-európai elitek között a
kölcsönös rászorultság helyzete alakult ki. Az egyiknek szüksége
volt a másikra és fordítva. Ez azonban nem jelentette azt, mintha
szükségszerűen azonos politikai és ideológiai nézeteket vallottak
volna. Sőt, ellenkezőleg: a legtöbb kelet-európai kommunista vezető
nem csinált titkot abból, hogy 1944-45-ben ugyan mint kommunisták,
de nem szabadon, hanem kényszer hatása alatt cselekedtek.

    - Jakub Bergmann, aki 1944 és 1956 között a lengyel Politikai
Bizottság prominens tagja volt, például kertelés nélkül elismerte,
hogy az ország legtöbb politikai vezetője ugyan elsősorban a
Szovjetunió alattvalójaként cselekedett, de ez legtöbbnyire
politikai látomásaikkal és igazi céljaikkal ellentétben állt.
(folyt.)


1989. május 13., szombat


Vissza »


Szovjet ellenőrzés - 3. folyt.

A nacionalista színezet a háború utáni években kevésbé
érvényesült, később azonban nagyobb, sőt döntő jelentőséget kapott.

    - Ennek oka jórészt a nagy orosz érdekeket szolgáló brutális
szovjet nyomás, és a kommunista tanok játékszabályainak a teljes
semmibe vétele volt.

    Azzal, hogy a 40-es és az 50-es években terrormódszereket
alkalmaztak a kelet-európai vezető réteg ellen, és brutálisan
elnyomtak minden önálló döntést, a Kreml urai saját maguk táplálták
a kelet-európai nacionalizmust.

    - Íly módon a kelet-európai országok és Moszkva kapcsolataiban -
néhány visszaeséstől eltekintve - a nacionalista szempontok
fokozottabban érvényesültek, és a kommunista ideológiai szempontok
egyre inkább háttérbe szorultak.

    - A nemzeti prioritások túlsúlya messzehatóan befolyásolta a
formális és a színfalak mögötti kapcsolatok alakulását, méghozzá
nemcsak a Varsói Szerződés tagállamainak egymásközti viszonyában, de
a kelet-európai és szovjet vezető rétegek kapcsolatában is.

    Nemcsak Sztálin, de valamennyi utódja is figyelmen kívül hagyták
a kommunista jelszavakat és egy új kelet-európai politikai rend
alapeveit. Nagyon jól tudták, hogy a leigázott kelet-európai
országok és vezető rétegeik kapcsolata nemcsak az alárendeltekkel
szemben gyakorolt terroron, hanem ugyanakkor nemzeti vagy nemzetinek
vélt célokon kell hogy alapuljon. Ennek megfelelően a kelet-európai
országokat a nemzeti érdekeknek a szovjet hatalomtól és politikától
teremtett függőség csapdájába taszították.

    - Ezzel kapcsolatban az Osteuropa cikkírója megjegyzi, hogy
Moszkva egyetlen kelet-európai partnere sem volt egyenjogú, és ezek
politikai, katonai és gazdasági téren a Szovjetunió alárendeltjeivé
váltak. (folyt.)


1989. május 13., szombat


Vissza »


Szovjet ellenőrzés - 4. folyt.

A kelet-európai kormányok belpolitikája a szovjet politika
részévé vált. Ezzel szemben a szovjet politika kizárólag a
Szovjetunió belügye maradt. Moszkvában és a szovjet vezetőkben
mindenki köteles volt bízni, a kelet-európai vezető réteget viszont
a Kreml állandóan ellenőrizte, politikai vizsgálatnak vetette alá.

    - Ennek érdekében Moszkva a titkosügynökök óriási hálózatát
hozta létre, és ez már a 30-as években megkezdődött. Az a gyakorlat,
hogy még kommunista pártfunkcionáriusokat is ügynökökként szerveztek
be, a II. világháborút követően is folytatódott.

    - Moszkva számára az ideológia és kölcsönös bizalom nem volt
többé fontos. A Kreml a zsarolás, a korrupció és az intrikák
eszközére támaszkodott. A Szovjetunió kelet-európai képviselői,
diplomaták és tanácsadók egyaránt rendőrként ügyködtek. A brutális
megszálló hatalom helytartójának vagy házőrző kutyájának a
szerepében tetszelegtek. Csak a kelet-európai vezetők
tevékenységének a részletekbe menő kikémlelését tekintette Moszkva
hasznosnak.

    - A legtöbb Kelet-Európa-szakértő hajlik arra, hogy a Varsói
Szerződés tagországainak a biztonsági szerveit a KGB
fiókintézményeinek tekintse. Ez azonban csak a háborút közvetlenül
követő évekre érvényes, 1956 után már nem sokáig.

    - A II. világháború utolsó éveiben és azt követően az NKVD,
illetve a GRU ügynökeit a kelet-európai országok valamennyi
fontosabb döntést hozó szervébe becsmpészte, beleértve a párt
politikai bizottságát, a pártapparátust és mindenekelőtt a
titkosszolgálatokat. Ez a hálózat ezen országok politikai életében
döntő szerepet játszott és időnként fontosabb szerepe volt mint
magának a pártnak. (folyt.)


1989. május 13., szombat


Vissza »


Szovjet ellenőrzés - 5. folyt.

- 1955 és 1957 között a KGB közvetlenül ellenőrizte és
befolyásolta a kelet-európai politikai változásokat, méghozzá a
biztonsági szerveknél, a hadseregben, a pártapparátusban és a
kormányszervekben működő tanácsadók útján. Később a hivatalos
csatornák kerültek előtérbe: 1956-57-ben a Varsói Szerződés
tagállamai megállapodtak, hogy a biztonsági és a hírszerző szervek
kapcsolatait ezzel a feladattal megbízott biztonsági
összekötőtisztek egyeztessék.

    - Ami katonai hírszerző és elhárító szolgálatot illeti, ezek fő
egyeztető szerve egy különbizottság, amely a Varsói Szerződés
keretében működik, és amelyről hivatalos dokumentumokban sohasem
történik említés. Valamennyi kelet-európai országban működik ennek a
bizottságnak egy képviselője, hivatalosan a Varsói Szerződés
megbízásából, de gyakorlatilag ezek mind a KGB vagy GRU tisztjei.

    A KGB összekötőtisztjei valamennyi kelet-európai állambiztonsági
szolgálatban helyet foglalnak, a csatlós országok is
összekötőtisztet állomásoztatnak Moszkvában, és kölcsönösen egymás
fővárosaiban. A KGB és a GRU persze nemcsak ezeket a hivatalos
csatornákat hasznosítja, hanem saját kelet-európai ügynökhálózatának
a jelentéseit is.

    A politikai döntési folyamatok szovjet részről történő
befolyásolásáról az Osteuropa című nyugatnémet folyóíratban ezt
olvassuk:

    - A titkosszolgálatok az egész világon mindenütt információkat
gyüjtenek. A szovjet titkosszolgálat ezzel szemben - az
adatgyűjtésen túlmenően - a Varsói Szerződés országaiban
befolyásolja a döntéshozatali folyamatokat, ellenőrzi a hivatalos
úton Moszkvába továbbított tájékoztatást, és szavatolni igyekszik
azt, hogy ezekben az országokban ne hozzanak fontos politikai
döntéseket a Kreml tudta nélkül. (folyt.)


1989. május 13., szombat


Vissza »


Szovjet ellenőrzés - 6. folyt.

- E megfigyelő és a kül-, valamint a belpolitikát egyaránt
irányító hálózat furcsa jellemzője, hogy nem is annyira titkosan,
hanem inkább formátlanul működik, anélkül, hogy a kelet-európai
kormányok ezt engedélyezték, vagy jóváhagyták volna. A KGB nem rejti
véka alá tevékenységét, sőt néha szándékosan rivaldafénybe állítja,
hogy így nagyobb nyomást, vagy politikai zsarolást gyakorolhasson.

    - Számos ügynöknek az a megbízatása, hogy a KGB-nek vagy a
szovjet párt Központi Bizottsága egyes osztályainak rendszeres
jelentéseket küldjön. Más szovjet ügynökök feladata bizonyos
provokációk végrehajtása. Ismét másokat olyan állásokba helyeznek
el, ahonnan megfigyelhetik a Politikai Bizottság tagjainak a
tevékenységét, és ahonnan - moszkvai irányelvek alapján - intrikákat
is szőhetnek.

    - A Szovjetunió szerepe az évek folyamán változott, de színfalak
mögött működő hálózatának két fő feladata változatlan maradt:
megbízható információk forrásai és az általuk szállított
tájékoztatás kritikus időben felhasználható a kelet-európai vezetők
megzsarolására.

    - A KGB folyamatos provokáló magatartása a kelet-európai vezető
rétegek irányában aféle hallgatólagos egyetértést hozott létre a két
fél között. Moszkva tudja, hogy a kelet-európai politikusok annak
tudatában cselekszenek, hogy egy harmadik, láthatatlan partner is
mindig ott ül az asztalnál. A szovjet vezetők minden formális vagy
más jellegű találkozó alkalmával éreztetik a kelet-európai
vezetőkkel, hogy pontosan ismerik politikai tevékenységüket, sőt
szándékaikat is, és hogy semmi sem kerüli el a figyelmüket. (folyt.)


1989. május 13., szombat


Vissza »


Szovjet ellenőrzés - 7. folyt.

- A KGB és a szovjet diplomáciai szolgálat azonban nemcsak
hazájukban kémlelik ki a kelet-európai vezetők magatartását, hanem
külföldi útjaik során is, sőt akkor is, ha szocialista országban
járnak.

    - A KGB-nek jól bevált módszereik vannak alsóbb szintű
kelet-európai bürokraták megzsarolására is. Egy egész sor pozíciót
csak Moszkva által jóváhagyott személyekkel szabad betölteni. Ezek
közé tartoznak a kelet-európai országoknak a Varsói Szerződés
szervezeténél és a KGST-nél működő hivatalnokai, a szovjet katonai
akadémikákra és pártiskolákba delegált jelöltek, és olyan nemzeti
szervezetek munkatársai, amelyek szoros kapcsolatot tartanak fenn a
Szovjetunióval. A jelöltek jóváhagyása az állambiztonsági szervek,
vagy a Központi Bizottság káderosztálya útján a KGB részéről
történik.

    - A színfalak mögötti kapcsolatok kiépítése érdekében Moszkva a
szovjet katonai akadémián és egyetemeken tanuló kelet-európaiakat is
beszervezi. Ezek azután munkahelyükön gyorsabban jutnak előre. A
Szovjetunióba turistaként utazó vagy konferenciákon résztvevő
kelet-európaiak is számításba jönnek ügynöki feladatokra. A közös
hadgyakorlatok is további lehetőséget nyújtanak.

    - Csehszlovákiában és Lengyelországban szovjet ügynökök
beszivárogtak több nem kommunista szervezet vezető testületébe.
Ismert tény, hogy a lengyel katolikus PAX-mozgalom vezetőségét a KGB
manipulálta, és ennek elnöke szovjet ügynök.

    - A szovjet ágensek ezekben a félig önálló szervezetekben néha
olyan feladatokat is kapnak, amelyeket a szovjet hatóságok taktikai
vagy ideológiai meggondolások alapján saját maguk nem támogathatnak.
Például: antiszemita tevékenység előmozdítása vagy konfliktusok
teremtése. A szovjet ügynökök igyekeznek a szovjetellenes vagy
kormányellenes mozgalmakba is beférközni. (folyt.)


1989. május 13., szombat


Vissza »


Szovjet ellenőrzés - 8. folyt.

- Egyetlen kelet-európai országnak sincs joga, vagy mersze
hasonló ügynöki hálózat létrehozására a Szovjetunióban. A
kelet-európai országoknak még arra sincs joguk, hogy nemhivatalos
forrásokból származó információkat használjanak a Szovjetunióról.

    - Az Osteuropa című folyóírat cikkírója így foglalja össze
álláspontját:

    - A legtöbb kelet-európai kormány ismeri a színfalak mögötti
kapcsolatok hátrányait, és tudatában van azok megalázó jellegével.
Nehéz azonban számukra hivatalosan tiltakozni ez ellen, vagy
szembeszegülni a titkos csoportok vagy ügynökök tevékenységével. A
KGB-ügynököket csak bizonyos fokig tudják semlegesíteni, azok
tevékenységét korlátozni, vagy őket megfigyelni.

    - Míg Moszkva saját tevékenységét természetes jogai
érvényesítésének tekinti a Varsói Szerződés országaiban, addig a
kelet-európai kormányok ezt belügyeikbe való beavatkozásnak
minősítik.

    - A Szovjetunió és a neki alárendelt szövetségesek kapcsolatának
nagyon is eltérő értelmezéséről soha sincs nyíltan szó. Az a
macska-egér játék, amelyet a KGB és a szovjet vezetők a
kelet-európai vezető rétegekkel folytattak a hivatalos, formaszerű
kapcsolatok felértékeléséhez vezetett. A Varsói Szerződés és a KGST
intézményeinek felértékelése is ezt fejezi ki.

    A Szovjetunió és a kelet-európai országok felismerték, hogy a
formális csatornák használata sokkal inkább szolgálja érdekeiket. Ez
volt a célja azoknak a kétoldalú egyezményeknek is, amelyeket a KGST
és a Varsói Szerződés tagállamai az 50-es és 60-as években
egymásközt aláírtak. +++


1989. május 13., szombat


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"Vegyészmérnök jeligére az alábbi kérdést szeretném föltenni. Valahogy én is szeretnék hozzájárulni annyi kérdésözön hangzik el, hogy hogyan lehetne megjavítani a magyar gazdaságot. Hát elsősorban az én nézetem szerint valamiképpen a megtermelt érték, mégpedig az eladható érték növelésére volna szükség. Muzeális értékű vagy állapotú gyáraink pillanatnyilag 80 %-ában erre alkalmatlanok, eladhatatlanok a termékeink. Javasolom, hogy külfüldi tőkések Magyarországon alakítsanak vállalatokat, hozzanak menedzsereket, 100 %-os külföldi tőkévjel És minél több volna ezekből, annál több eladható árunk lenne az országnak, legalábbis az áru egy része, és azonkivül a munkásságot foglalkoztatnák. Ugyanakkor a menedzserek tapasztalatokkal is rendelkeznének. megteremtődne az a korszerű gyáripar, amire csak a külföldi tőkés és a külföldi menedzser képes. Ne most ennek a megvalósítására leginkább a szabaddemokraták, a jogászok, és a jogállam segítségével kialakított valamiféle: törvényrendszer megvalósítását tartanám a leghelyesebbnek. Kíváncsi volnék a véleményemre, tehát 100 %-os külföldi tőkés; vállalatok minnél nagyobb számú megjelenéséének a lehetőségére Vadász János úr szíveskedne a hallgatók üzenetében válaszolni hogy az mennyire..."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD