Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › május 13.
1989  1990
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az MSZMP leninvárosi reformkörének platformja

"Nem értünk egyet a Politikai Bizottság azon állásfoglalásával, hogy a pártalapszervezetek továbbra is a munkahelyeken belül működjenek, és a jövőben megalakuló különböző pártoknak is biztosítani kell a munkahelyeken belüli politizálás lehetőségét. Ez csak anarchiához vezethet."
SZER:

Az ellenzék és a hatalom

"Fáradságos hete volt Bécsben Csengey Dénesnek, a Magyar Demokrata Fórum vezető tagjának. Az eredeti tervek szerint előbb Cseh Tamással akarta bemutatni a helyi közönségnek a Mélyrepülés című zenés kompozíció megzenésített szövegeit, de a gitáros - Cseh Tamás - hirtelen rosszulléte miatt politikai beszámolót volt kénytelen tartani az Auersperg Színház közönségének."

A Minisztertanács Tanácsadó Testületének állásfoglalása a nagymarosi beruházásról (1. rész) (OS)

1989. május 12., péntek - A tanácsadó testület az érdekelt
minisztériumok, illetve a Duna Kör szakértői véleményének
megismerése, a különböző dokumentumok beható vizsgálata utáni
vitában a következő álláspontot alakította ki (egy
ellenszavazattal).

    Mérlegelve a nagymarosi beruházás folytatása vagy leállítása
melletti nemzetközi jogi, gazdasági, ökológiai, bel- és külpolitikai
érveket a Minisztertanács Tanácsadó Testülete a beruházás
leállítását javasolja a kormány számára.

    A tanácsadó testület a javaslatát a következőkkel támasztotta
alá:

    A nagymarosi vízlépcső úgyszólván szimbolikus megtestesítője
lett az elhibázot, túlzottan anyag- és energiaigényes, elavult
gazdaságfejlesztési és beruházási politikának; annak a
döntéshozatali rendszernek, amely kizárta a szakértők széles körét,
amely nem kívánt minden irányzatot meghallgatni, amely nem állt a
nyilvánosság ellenőrzése alatt. Az eredeti döntés több más, hasonló,
gazdaságunkat végzetesen megterhelő, elhibázott beruházási
intézkedéssel a hetvenes évek energiapolitikájában született. Nem
vette figyelembe, hogy Magyarországhoz hasonló mértékű
energiafelhasználással a jól gazdálkodó országok - például Ausztria
vagy Finnország a mienkét többszörösen meghaladó nemzeti terméket
állítanak elő. Az energiatermelés hajszolása helyett a takarékos,
gazdaságos felhasználás a cél. A számos állásfoglalás és nyilatkozat
után szakítani kell tehát az eddigi fejlesztési-beruházási
politikával és döntéshozatali mechanizmussal. E szakítást testesíti
meg a vízlépcső továbbépítésének leállítása.

    A nagymarosi nagyduzzasztó felépítésének elhagyása esetén a már
felépített és befejezéséhez közeledő dunakiliti és bősi
létesítmények lehetővé teszik az alapenergia-termelést, s ezzel az
erőművet hasonlóvá teszik más dunai erőművekhez. A nagyduzzasztó
elhagyása természetesen nem teszi lehetővé a csúcsenergia-termelést,
de ugyanakkor kiküszöböli a várható környezeti kockázatok jelentős
részét és szükségtelenné teszi a további beruházásokat.

    A tanácsadó testület elismerve, hogy a leállítás bonyolult
nemzetközi jogi kérdések megoldását teszi szükségessé, úgy véli,
hogy ezeknek a problémáknak az enyhítésére számos lehetőség
kínálkozik. Ezeket - jogi szakkérdésekről lévén szó - az illetékes
kormányszervekhez eljuttatta. (folyt.köv.)


1989. május 12., péntek 13:19


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


A Minisztertanács Tanácsadó Testületének állásfoglalása a nagymarosi beruházásról (2. rész) (OS)

A tanácsadó testület által felkért szakértők megvizsgálták a
döntés megalapozásához készült gazdasági számításokat. E
számításokról az a megítélés alakult ki, hogy ezek nem alkalmasak a
folytatás, illetve leállítás alternatívájának eldöntésére.

    A tanácsadó testület véleménye szerint a környezeti kockázatok
problémája rendkívül élesen vetődik fel, különösen a nagymarosi
beruházás megvalósulása esetén. A ki nem zárható káros környezeti
hatások kiküszöbölése a beruházás befejezése után tartósan jelentős
újabb és újabb befektetéseket igényelhet. Ugyanakkor tisztában kell
lenni azzal, hogy a már elkészült vagy mindenképpen megépítendő
objektumok (Dunakiliti, Bős) is környezeti változásokhoz vezetnek
Nagymaros elhagyása esetén is. Ezeket a hatásmechanizmusokat tehát a
leállítás esetén is nagy volumenű és minden területre kiterjedő
,,ökológiai tervező,, munka megindításával vizsgálni kell.

    A tanácsadó testület értékelte azokat a nehézségeket, amelyeket
a leállításról szóló döntés az érintett szomszéd országokhoz fűződő
viszonyunkban okozhat. Mégis tagjai - többségükben - úgy ítélték
meg, hogy vitás kérdések baráti vagy szövetséges országok között is
elkerülhetetlenek és természetesek. Önmagában ez a döntés nem
okozhat változást a magyar kormányzat politikájával kapcsolatos
csehszlovák, illetve osztrák politikában. Erre csak akkor kerülhetne
sor, ha bárki ilyen célra akarná kihasználni a vízlépcső teljes
kiépítésének leállítását.

    A kérdés belpolitikai megközelítésében abból indult ki a
testület, hogy egy minden vonatkozásban elhibázott, s rosszul kezelt
ügyről van szó, melyet a jelen helyzetben már képtelenség valóban
jól lezárni. A leállítás sem hoz létre tehát jó helyzetet, de a
leállítás hozhatja csak létre az ország számára a kielégítő
helyzetet. A leállítást az eddig említetteken kívül még a következő
érvek támasztják alá:

    - Bár a számítások ellentmondóak és így egyértelmű eligazítást
nem adnak, mégis megalapozottnak ítélhető, hogy a továbbépítés
leállítása megtakarításokra vezet, a tervezett további kiadások
(beleértve a szennyvíztisztítási beruházásokat is) kedvezőbben, vagy
más fontosabb igények kielégítésére használhatók fel.

    - A leállítással a kormány deklarálja a korábbi időszak
környezeti következményekre alig figyelő politikájának elvetését és
a napjainkra döntő jelentőségre emelkedett környezetkímélő- és védő
politika előtérbe állítását: kifejezésre juttatja, hogy meghallgatja
és megfogadja a lakosság ilyen igényeit. (folyt.köv.)


1989. május 12., péntek 13:22


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


A Minisztertanács Tanácsadó Testületének állásfoglalása a nagymarosi beruházásról (3. rész) (OS)

- A döntés elhalasztása (vagy az építés folytatása) csak
továbbgörgetné azt a konfliktust, amelyet minden bizonnyal egy
későbbi, de a jelenleginél is rosszabb helyzetben fel kellene
oldania.

    - A döntés nem tenné feleslegessé a csehszlovák fél által eddig
Bős térségében végrehajtott, jelentős volumenű beruházásokat.

    - A döntés nem érinti a két ország közötti gazdasági
együttműködést.

    - A tanácsadó testület foglalkozott a nagymarosi beruházással
kapcsolatos esetleges népszavazás kérdésével is. Határozott
álláspontja - és ezt a döntést igazoló politikai állásfoglalások
kellően alátámasztják -, hogy ebben a kérdésben népszavazást tartani
nem szabad. Egy esetleges népszavazás előnyei elhanyagolhatók. A
bonyolult műszaki, gazdasági és nemzetközi jogi kérdésekben a
felelősség nem hárítható a lakosságra.

(OS)


1989. május 12., péntek 13:24


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"Vegyészmérnök jeligére az alábbi kérdést szeretném föltenni. Valahogy én is szeretnék hozzájárulni annyi kérdésözön hangzik el, hogy hogyan lehetne megjavítani a magyar gazdaságot. Hát elsősorban az én nézetem szerint valamiképpen a megtermelt érték, mégpedig az eladható érték növelésére volna szükség. Muzeális értékű vagy állapotú gyáraink pillanatnyilag 80 %-ában erre alkalmatlanok, eladhatatlanok a termékeink. Javasolom, hogy külfüldi tőkések Magyarországon alakítsanak vállalatokat, hozzanak menedzsereket, 100 %-os külföldi tőkévjel És minél több volna ezekből, annál több eladható árunk lenne az országnak, legalábbis az áru egy része, és azonkivül a munkásságot foglalkoztatnák. Ugyanakkor a menedzserek tapasztalatokkal is rendelkeznének. megteremtődne az a korszerű gyáripar, amire csak a külföldi tőkés és a külföldi menedzser képes. Ne most ennek a megvalósítására leginkább a szabaddemokraták, a jogászok, és a jogállam segítségével kialakított valamiféle: törvényrendszer megvalósítását tartanám a leghelyesebbnek. Kíváncsi volnék a véleményemre, tehát 100 %-os külföldi tőkés; vállalatok minnél nagyobb számú megjelenéséének a lehetőségére Vadász János úr szíveskedne a hallgatók üzenetében válaszolni hogy az mennyire..."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD