|
|
|
|
Keddtől: Széchenyi-emléktúra - A kenus Török István rekordkísérlete (1. rész)
|
1989. május 12. péntek (MTI) - Török István, 35 éves budapesti fiatalember, aki önmagát természet- és békeszeretőnek vallja, az európai népek barátságának jegyében Budapesttől az írországi Limerickig rekordszámba menő 3500 km megtételét tervezi versenykenuval. Kedden 9 órakor a Lánchídtól, az Akadémia elől kezdi nem mindennnapi vállalkozását, a Széchenyi Társaság Expediciós Munkabizottsága által szervezett Széchenyi-emléktúrát. Minderről pénteken a Gellért Szállóban tájékoztatták az újságírókat. Először is a vállalkozóról néhány szót. Török István 7 éves korától sportol. A BVSC-ben úszóként kezdte, aztán öt évvel később átpártolt a KSI-hez, a kenuzókhoz. Versenyzői pályafutását a Bp. Honvédban folytatta. Elvégezte a Testnevelési Főiskola kétéves edzői szakát, s visszavonulása után, 1982-től szakvezetőként a Szentendrei Vízműnél tevékenykedett. A sportágtól később sem szakadt el, évente többször is vízre szállt, emellett rendszeresen futott. Március második felétől készül a nagy túrára, azóta a mintegy 800 km-t hagyott a háta mögött kenujával, s nem maradtak el az erőnlétet javító futóedzések sem. A Széchenyi-emléktúra ötlete februárban született meg Török István fejében. A rekordkísérlet mellett még a következő céljai is vannak: - tisztelegni gróf Széchenyi István eszméi előtt, aki a hazai vizisport első eseményeként 1827. május 16-án Bécsből 3 óra 52 perc alatt, két angol barátja társaságában Pozsonyba evezett; - emlékezni gróf Széchenyi Ödön viziútjára, amikor a Hableány nevű gőzhajóval 1867. április 6. és május 18. között teljesítette a Pest - Párizs útvonalat; - felhívni a figyelmet a környezetvédelemre, a vizek tisztaságának fontosságára; - bizonyítani, hogy vegetáriusként, állati fehérje fogyasztása nélkül is lehetséges átlagon felüli teljesítményt nyújtani; - népszerűsíteni a kajak-kenu sportágat. Török István a tervek szerint napi 30-40 km-t tesz meg egy Delta típusú, Csepelen készített műanyag egyes kenuval. (Ezt számára a Magyar Kajak-Kenu Szövetség biztosította, de tartalékként visz magával egy másik kenut is.) Útjának főbb állomásai: Bécs - Regensburg - Nürnberg - Bamberg - Frankfurt - Strasbourg - Nancy - Párizs. A francia fővárosig vezető 2150 km-es távot 60 nap alatt szeretné teljesíteni, mert július 14-én, a nagy francia forradalom 200 éves évfordulóján már mindenképpen Párizsban szeretne lenni. (folyt.köv.)
1989. május 12., péntek 13:57
|
Vissza »
|
|
Keddtől: Széchenyi-emléktúra - a kenus Török István rekordkísérlete (2. rész)
|
A kenus 5-6 napot szeretne Párizsban pihenni, majd következne útjának második része, amikor a francia fővárosból - Birminghamet és Chestert érintve - a kontinens legnyugatibb városáig, az írországi Limerickig kiván elhajózni. A vállalkozásnak ez a legizgalmasabb része, hiszen ezt az utat korábban még senki sem tette meg. Ehhez a szakaszhoz mintegy 320 km tengeri út is tartozna, át kell kelnie Franciaország és Anglia között a La Manche-, majd Anglia és Írország között a Szent György csatornán. Ezt a két részt már speciális tengerjáró kajakkal szeretné teljesíteni, ehhez két hajóépítő mester: Müllner József, illetve a Franciaországban élő Surányi József készít számára vizijárművet. A merész vállalkozó a célbaérkezést augusztus 25-re tervezi. A visszafelé vezető utat egy kölcsönkapott Lada Niva személygépkocsival teszi meg. A menetrend szerint Török István csak nappal lesz vízen, az éjszakákat sátorban, illetve a parton az őt követő lakókocsiban tölti. Török István nagyon komoly sportfeladatra vállalkozik, vizfolyással szemben szeretné megtenni a távot. Teljesítményének értékéből az sem von le semmit, hogy egyes hajózhatatlan részeken, elsősorban a zsilipeknél kiemeli járművét, s - akárcsak a maratoni világbajnokságon szereplő kajak-kenusok - hajóját maga után húzva, futva rója majd a kilométereket.+++
1989. május 12., péntek 14:00
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|