Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › május 10.
1989  1990
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Hazafias Népfront XVII/9 körzeti bizottság felhívása

"Honfitársak - Felekezeti és pártállástól függetlenül fogjunk össze a nemzeti tragédia elkerülése, a nemzet Európához való felemelkedése érdekében"
BBC:

Orbán interjú - 5. folyt.

"... egy olyan szervezetnek, mint például a Fidesz, amelynek nincsenek semmifajta elkötelzettségei a kormányzat felé, sőt más független szervezetek felé sem, gazdasági értelemben sem, tehát nincsenek gazdasági érdekeink. A kommunista párthoz és a független szervezetekhez fűződő kapcsolatainkban teljesen függetlenek vagyunk anyagilag is. Ezért nekünk meg van a lehetőségünk, és nekünk kell megtenni azt, hogy ezeket a bizonyos gazdasági mozgásokat monitorozzuk."

Az ellenzéki pártok és az MSZMP

München, 1989. április 5. (SZER, Magyar híradó) - A demokratikus
pártok és mozgalmak a Független Jogász Szövetség javaslatára most
megegyeztek a követendő alapelveket illetően. Ezt ismerteti Tamás
Gáspár Miklós:
A megegyezés lényege a következő: az ellenzéki mozgalmak akkor
hajlandók tárgyalni a kommunista párttal, hogyha elfogadnak néhány
elvet.
    
    Az első elv: nem kerekasztalról, általános csevegésről van szó,
hanem valódi tárgyalásról, azaz az asztal egyik oldalán a
kommunista párt képviselői ülnek, a másikon pedig az autentikus
ellenzéki mozgalmak képviselői.
    
    A második elv: előzőleg tisztázzák ennek a tárgyalásnak a
kompetenciáját, tehát meg kell határozni, hogy a bizonyos
kérdésekben elért megegyezés milyen konkrét politikai és jogi
lépésekben konkretizálódik. Az egyik lehetőség az volna, hogy a
tárgyalásokon előterjesztett, egyeztetett ellenzéki javaslatok
törvényjavaslatok formájában vagy törvénymódosításra irányuló
javaslatok formájában az Országgyűlés elé kerülnek, de más
variánsok is elképzelhetők.
    
    A harmadik elv: az ellenzéki mozgalmak álláspontja és az egész
tárgyalás a nyilvánosság ellenőrzése mellett zajlik.
    
    Az MSZMP erre a javaslatra, anélkül, hogy kifejezetten hivatkozott
volna rá, egy választ küldött minden független mozgalomnak. Ez a
válasz sajnos csalódást kelt. Ugyanis az MSZMP láthatólag valóban
csak csevegésre készül, amelyet egyeztető fórumnak nevez, és amely
semmiféle világos kompetenciával nem rendelkezik. Ráadásul a
meghívottak listája igen különös. A független társadalmi
szervezetek között - amelyeket az MSZMP meghívott volna a
tárgyalásra - olyanok is szerepelnek, mint a SZOT, mint a Magyar
Nőtanács, mint a Magyar Ellenállók és Antifasiszták Szövetsége, a
Münnich Ferenc Társaság, a MISZOT nevű ifjúsági csúcsszerv és
mások. Ugyanakkor hiányzik a listáról például a Fidesz.
    
    Ez elfogadhatatlan indítvány, amelynek nincsen semmi különösebb
értelme, és ami csak azt szolgálhatná, hogy legalábbis
propagandisztikus módon az új független mozgalmak részfelelősséget
vállaljanak a kormányzat különféle felelőtlen intézkedéseiből és
népszerűtlen döntéseiből, amelyekből elég sokat láttunk az utóbbi
időben.
    
    Nagyon fontos volna, hogy az MSZMP mégis rábírható lenne arra:
legalább olyan értelmes tárgyalást folytasson, mint a Kiszczak-
Valesa tárgyalások Lengyelországban, hogy az is kimondassék, a
független mozgalmak nem óhajtanak konkrét kérdésekről tárgyalni a
párttal arról, milyen legyen például a művelődéspolitika vagy a
hitelpolitika vagy akármi más. Ez kormányra vonatkozik, amelyet az
ellenzék bírál egy normális parlamenti demokráciában.
    
    A tárgyalások egyetlen értelmes témája a demokráciára való átmenet
jogi biztosítékainak biztosítása lehet, illetve az, hogy az új
ellenzéki mozgalmak szót kapjanak az átmenet feltételeinek
megteremtésében, hiszen ebben nemcsak az MSZMP érdekelt, hanem a
nép, amelyet úgy ahogy tökéletlen módon mégis ezek az új mozgalmak
próbálnak képviselni.
    
    A megegyezés ideiglenes, a nyilvánosság ellenőrzése alatt álló
kell, hogy legyen, és egyáltalán nem szolgálhatja azt a célt, hogy
konkrét kormányzati döntések befolyásolását érjék el ebben.
    
    Különféle kormányzati szervek ellenzéki csoportokat és személyeket
- így engem is - megkerestek olyan ügyekben, amelyek valóban a
kormányra tartoznak. Megkértek, hogy új politikai döntéseket,
rendelet-tervezeteket véleményezzek és így tovább.
    
    Ezeket tudtommal mindenki visszautasította. Ilyen természetű
vitákat csak a nyilvánosság előtt lehet végezni. Egyrészt azért is,
hogy a közönség szükségszerű és jogos bizalmatlanságát ne fokozzuk,
másrészt ne mossuk el a különbséget egy ellenzék és egy
kormánypárt, a kormányzat és a felelősség nélküli viták, állami
felelősség nélküli mozgalmak szerepe között. Ezek jól elkülönített
szerepek a demokráciában, és idejében meg kell tanulnunk, hogy
szigorúan külön tartsuk őket.
    
    Felvetődik a kérdés, hogy miért reagál az MSZMP úgy, ahogyan teszi.
    
    Erre különféle hipotézisek adhatnak választ.
    
    Az egyik természetesen az, hogy az uralkodó párt húzni akarja az
időt egészen addig, ameddig a bizonytalan jövő és a zűrzavar
látszata erősebb pozíciót biztosít az uralkodó pártnak.
    
    A másik hipotézis az - ami nem zárja ki egyébként az előzőt -, hogy
a diktatórikus egyeduralomhoz szokott párttisztviselők nem is
képesek igazán felfogni egy ilyen világosan, keményen és egyszerűen
leszögezett demokratikus álláspontnak a voltaképpeni jelentését.
    
    Egyszerűen megértésbeli, stílusbeli különbségek vannak - részben
azt kell mondanom, hogy hála Istennek - az uralkodó párt és az
ellenzéki mozgalmak között, amelyek áthidalása nem lesz könnyű,
holott ennek a demokratikus átmenet érdekében be kellene
következnie. Meg kell próbálni addig is szívós szellemi munkával, a
nyilvánosság bevonásával ezeket a megértési nehézségeket áthidalni,
és megmutatni, hogy a megértés lehetséges, s az akadályok valóban
politika színtérre terelhetők.
    
    Ha a párt ezt nem akarja, akkor az mondassék ki világosan. Ez új
politikai helyzetet teremt, amely új eszközöket, újragondolást
igényel. +++
    


1989. április 5., szerda


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok:

"- 771-685: - Horvát Jánostól kérdezi, mi van Kádár Jánossal. Mást mond Grósz és mást mond Nyers elvtárs. Nem hiszem, hogy Kádár János annyira beteg, ahogy most ezt feltüntetik. - A Tv 2-ben ajánlottak egy könyvet, a Halál bolygója. 586-617 Hol találhatók ezek a könyvek. - Nagy Ferenc: - Ha előrehoznák az országgyűlési képviselői választásokat, jó lenne ha a TV 2 tudósítói megjelennének Újpesten és bebizonyíthatnák, hogy a képviselőket nem is ismerik. Újpesten a 15 ezer lakosból 100 ember ismeri a képviselőjét. - Fejti György azon kijelentésével egyáltalán nem értek egyet, hogy Ök komoly testület. Ezt az elmúlt 40 év bebizonyította. Hogy mennyire komoly ez a testület. Unalmas, fárasztó ez a brossura szerinti szöveg. Lehet a szemén látni, hogy nem azt mondja, amit gondol. Elég volt a hazugságokból. Ténvleq tárgyalni kell, eqyik oldalon az MSZMP, az állítólagos komoly testület,, amit én kétséqbe vonok, mert folyton hazudnak, a másik oldalon a kerek asztal, amelvben talán még bíznak az emberek."
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

1989. május 10. Megnyílt az Országgyűlés májusi ülésszaka. Németh Miklós miniszterelnök elmondta: Ez a kormány már nem az MSZMP politikai határozatainak egyszerű végrehajtója, hanem a politikai döntések tényleges alakítója. Ilyen értelemben a pártállam megszűnése felé nagy lépést tettünk.
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD