Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › május 05.
1989  1990
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Késő esti mai nap:

Miért bukott meg Nagy Imre reformja?

"...az 1953-1955 közti magyar reformkísérlet alapvetően a szovjet pártvezetés beavatkozása miatt bukott meg, s nem igazolható az az álláspont, amely szerint az 1956-os események kirobbanásában közrejátszottak a nyugati országok. Ez a vélemény az elmúlt 30 év magyar propagandájának a terméke csupán - ezt fejtegette Hajdú Tibor történész, aki az események nemzetközi hátterét elemezte."

Rubellel - a csőd felé

(Kármentő Imre)
München, 1989. április 13. (SZER, Magyar híradó) - Éppen 40 éve az
idén, hogy a budapesti tömegközlekedésben újfajta jármű jelent meg:
a troli. Az első troli járat a 70-es volt. Ezt a jelzést a népek
nagy vezére tiszteletére kapta: Sztálin akkor volt 70 éves. Az első
pesti trolibuszokat a nagy testvértől importáltuk. Rajta is volt
mindegyiken a felirat: az élenjáró szovjet ipar terméke. De került
más, állítólag korszerűbb talpalávaló: a budapesti metró kocsijait
is a szovjet ipar gyártja.
    
    Erről a szovjet iparról és általában az egész szovjet rendszerről
időközben ugyan kiderült, hogy nem annyira élenjáró, mint amennyire
borotvaélen járó - már ami azt a problémát illeti, hogy képesek
megújulni, vagy menthetetlenül lesüllyed a harmadik világ
szintjére, ám a magyar gazdaságot még mindig elnyűhetetlennek
látszó drótkötelek kapcsolják hozzá. Jó példa erre a metró-kocsi.
    
    A Ganz Villamossági Művek gazdasági igazgatója épp a minap mondta
el a Magyar Nemzet munkatársának, mennyire rossz üzlet a szovjet
metróvagonok megvásárlása. A Ganz metró kocsijai ugyanis jóval
olcsóbban üzemelnek. A kocsik több évtizedes élettartama során
tehát tetemes kárt szenved emiatt a magyar nemzetgazdaság.
    
    Persze nemcsak egy-egy ipari termék körül vannak efféle
visszásságok. A Ganz Villamossági Művek idézett szakembere arra is
rámutatott, hogyha a KGST tarthatatlan árrendszerén nem
változtatnak, akkor - idézem - "a magyar nagyipar strukturálisan
lehetetlen helyzetbe kerül. Előbb-utóbb jelentkezik a csőd, s ezzel
együtt egy olyan munkanélküliség, ami nem lenne indokolt és
szükségszerű, s amivel nem is tudnánk mit kezdeni".
    
    Véletlennek tetszett, de legalábbis gazdasági szempontból
bizonyosan nem az, hogy a Magyar Nemzetnek ugyanabban az április
elsejei számában, melyben a nagy múltú és régen világhírű Ganz
Villamossági Művek hanyatlásáról és egzisztenciális gondjairól
olvashattunk, az egykori Óbuda Hajógyárról is áll tudósítás. A
magyar nehéziparnak ez a másik, régi és hírneves gyára ugyancsak a
szovjet kapcsolatok jóvoltából küszködik ma a fennmaradás
gondjával. Évtizedeken át kénytelen volt csak a szovjet piacra
szállítani, mindenkor a szovjet félnek megfelelő, irreális árakon.
    
    Emiatt jószerint kiszorult a legtermészetesebb életteréből: a Duna-
medencéből.
    
    Vajon nem aggasztó-e az említett tények hallatán Kállai Gyulának az
a kijelentése, mely az MSZMP Központi Bizottsága legutóbbi ülésén
hangzott el, s amely szerint alapvető viszonyunk a Szovjetunióhoz
nem változott meg? Nem épp az alapvető viszonyt kellene
megváltoztatni a másod-, harmadrangú részletek módosítása helyett?
    
    +++
    


1989. április 13., csütörtök


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"Jónapot kivánok, Budapestről beszélek és egy olyan bejelentésem lenne, hogy egy maszek kisiparos, fuvarozó az Erzsébeten megállt egy IFA teherautóval, elzárta a villamosforgalmat és követeli, hogy mondjon le a belügyminiszter, miután a mai napon bemondták a hiradóban, hogy egy rendőr lelőtte a kisgyerekét, és utána ő is öngyilkos lett., illetve nem a kisgyerekét, hanem egy másik kisgyereket. És meg akarta szervezni, nem tudom mekkora sikerrel, hogy a város több pontjában is pótkocsis IFA teherautóval zárják el a forgalmat, például a November 7-ke téren, illetve nem tudom még hol. És kint volt a tűzoltóság is, még most is kint van kb. 200 ember van kint. A tűzoltóság elment mert nem vontathatják el a teherautót, mert nem mernek hozzányúlni, nyomozók vannak, kb. 20-25 rendőr van, s még mindig ott állnak s csak ezt akartam bejelenteni. Köszönöm."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD