|
|
|
|
Rubellel - a csőd felé
|
(Kármentő Imre) München, 1989. április 13. (SZER, Magyar híradó) - Éppen 40 éve az idén, hogy a budapesti tömegközlekedésben újfajta jármű jelent meg: a troli. Az első troli járat a 70-es volt. Ezt a jelzést a népek nagy vezére tiszteletére kapta: Sztálin akkor volt 70 éves. Az első pesti trolibuszokat a nagy testvértől importáltuk. Rajta is volt mindegyiken a felirat: az élenjáró szovjet ipar terméke. De került más, állítólag korszerűbb talpalávaló: a budapesti metró kocsijait is a szovjet ipar gyártja. Erről a szovjet iparról és általában az egész szovjet rendszerről időközben ugyan kiderült, hogy nem annyira élenjáró, mint amennyire borotvaélen járó - már ami azt a problémát illeti, hogy képesek megújulni, vagy menthetetlenül lesüllyed a harmadik világ szintjére, ám a magyar gazdaságot még mindig elnyűhetetlennek látszó drótkötelek kapcsolják hozzá. Jó példa erre a metró-kocsi. A Ganz Villamossági Művek gazdasági igazgatója épp a minap mondta el a Magyar Nemzet munkatársának, mennyire rossz üzlet a szovjet metróvagonok megvásárlása. A Ganz metró kocsijai ugyanis jóval olcsóbban üzemelnek. A kocsik több évtizedes élettartama során tehát tetemes kárt szenved emiatt a magyar nemzetgazdaság. Persze nemcsak egy-egy ipari termék körül vannak efféle visszásságok. A Ganz Villamossági Művek idézett szakembere arra is rámutatott, hogyha a KGST tarthatatlan árrendszerén nem változtatnak, akkor - idézem - "a magyar nagyipar strukturálisan lehetetlen helyzetbe kerül. Előbb-utóbb jelentkezik a csőd, s ezzel együtt egy olyan munkanélküliség, ami nem lenne indokolt és szükségszerű, s amivel nem is tudnánk mit kezdeni". Véletlennek tetszett, de legalábbis gazdasági szempontból bizonyosan nem az, hogy a Magyar Nemzetnek ugyanabban az április elsejei számában, melyben a nagy múltú és régen világhírű Ganz Villamossági Művek hanyatlásáról és egzisztenciális gondjairól olvashattunk, az egykori Óbuda Hajógyárról is áll tudósítás. A magyar nehéziparnak ez a másik, régi és hírneves gyára ugyancsak a szovjet kapcsolatok jóvoltából küszködik ma a fennmaradás gondjával. Évtizedeken át kénytelen volt csak a szovjet piacra szállítani, mindenkor a szovjet félnek megfelelő, irreális árakon. Emiatt jószerint kiszorult a legtermészetesebb életteréből: a Duna- medencéből. Vajon nem aggasztó-e az említett tények hallatán Kállai Gyulának az a kijelentése, mely az MSZMP Központi Bizottsága legutóbbi ülésén hangzott el, s amely szerint alapvető viszonyunk a Szovjetunióhoz nem változott meg? Nem épp az alapvető viszonyt kellene megváltoztatni a másod-, harmadrangú részletek módosítása helyett? +++
1989. április 13., csütörtök
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SZER-hallgató telefonja:
"Jónapot kivánok, Budapestről beszélek és egy olyan bejelentésem lenne, hogy egy maszek kisiparos, fuvarozó az Erzsébeten megállt egy IFA teherautóval, elzárta a villamosforgalmat és követeli, hogy mondjon le a belügyminiszter, miután a mai napon bemondták a hiradóban, hogy egy rendőr lelőtte a kisgyerekét, és utána ő is öngyilkos lett., illetve nem a kisgyerekét, hanem egy másik kisgyereket. És meg akarta szervezni, nem tudom mekkora sikerrel, hogy a város több pontjában is pótkocsis IFA teherautóval zárják el a forgalmat, például a November 7-ke téren, illetve nem tudom még hol. És kint volt a tűzoltóság is, még most is kint van kb. 200 ember van kint. A tűzoltóság elment mert nem vontathatják el a teherautót, mert nem mernek hozzányúlni, nyomozók vannak, kb. 20-25 rendőr van, s még mindig ott állnak s csak ezt akartam bejelenteni. Köszönöm."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|