|
|
|
|
Levél Új-Delhiből - autóról, a mindennapok közlekedéséről 1.
|
1989. január 30. (MTI-Press) - A mélyfekete indiai éjszakát hirtelen ütemes discozene veri fel. A környék apraját-nagyját álmából felriasztó, a pálmafák között bújdosó dallamfoszlányokból mintha Beethoven Sors-szimfóniájának elektronikus változata szűrödne ki. Nade hajnali kettőkor? No persze, csak a szomszéd tolat ki Marutijával a garázsból. Az átható hangú dallamkürt adja a világ tudtára: vigyázat, jövök - hátramenetben.
A japán technológiával gyártott Maruti kisautó nemcsak az indiai gépkocsiipart forradalmosította. Státuszjel, a gazdaságilag és politikailag egyaránt befolyásos középosztály megkülönböztető kelléke. Akinek Marutija van, annak mindent szabad. A Maruti a mindenkit elhagyó harcos férfiasság, a Machismo hordozója. A többi jármú hóna alatt fészkelődve, a Marutinak joga van, hogy az első sorba verekedje föl magát. Hogy a zöld első felvillanására, mint tucatnyi poloska, szétspricceljen a kereszteződésből, jobbról-balról egyaránt hoppon hagyva a cammogó társakat. Vitán fölül, a Maruti képes rá. Azokhoz a feltételekhez viszonyítva, amelyek az indiai közutakon uralkodnak rendkívül fürge, korszerű és ügyes kiskocsi. Rövid időn belül sztárautóvá vált, teljesen jogosan. Már kultusza van, jelzi a tömérdek herkentyű is, amivel fölszerelhető. De a népszerűséggel jöttek a gondok is. A megfékezhetetelenül száguldó Marutik révén óhatatlanul felgyorsult a kaotikus közlekedés üteme, megnövelve a balesetveszélyt, amelyről az indiai utak egyébként is hírhedtek. Sokan esküsznek rá, hogy az indiai fővárosba látogató külföldi turisták nem ritka gyomorpanaszait nem a szokatlan fűszerezés okozza, hanem az, amit át kell élniük a delhi sugárutakon. Egy biztos: az indiai közlekedési viszonyok láttán a magyar rendőr az első öt percben a tehetetlenségtől kővé dermedne, aztán hisztérikus kacajban törne ki. Mert mit is tehetne, ha látná, hogy az öttagú család tökéletes nyugalommal és bátor tekintettel halad célja felé - egy mopeden? A száriba öltözött mama kénytelen keresztbe ülni a hátsó ülésen, ölében a legkisebb poronty. A két szülő között a nagyobbik gyerek, a harmadik elől, a kormánynál. És mivel a papán van bukósisak, magától értetődőnek tartja, hogy az úttest közepén, a sávválasztón karikázzon, a fékcsikorgató járműfolyam gyomrában. (folyt)
1989. január 30., hétfő 13:01
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SZER-hallgató telefonja:
"Sasvári István vagyok a Szabad Demokraták Szövetségi pécsi csoport szervezője és ügyvivője. Kérem a Szabad Európa Rádiót, hogy ha lehetősége van rá, olvassanak be egy közleményt, esetleg a Világhiradó adásába, vagy pedig más adásban, a Gondolatforgató, vagy a Hallgatók Fórumában. 'Felhívjuk Pécs város, valamint Baranya megye és az ország lakosságát, hogy 89.május 7-én vasárnap délelőtt 10 órakor Ófaluban a pécsi Szabad Demokraták Szövetsége a többi független szervezetekkel demonstrációt tart, táblákkal, transzparensekkel felszerelve. Kérjük minnél többen jöjjenek el, támogassanak bennünket."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|