Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › május 02.
1989  1990
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Késő esti mai nap:

Kerekasztal-vita a XIII. kerületben

Angyal Ádám a XIII. kerület nemrég megválasztott párttitkára kijelentette: az MSZMP-nek semmiféle fegyveres testülettel nem szabad rendelkeznie. A Münnich Ferenc Társaság képviselője került talán a legkínosabb helyzetbe, ugyanis amikor előadta a társaság hozzáállását a mai helyzethez, elég sokan kinevették.

Légicsata a földön (1. rész)

1989. május 2. (MTI-Panoráma) - Pontosan senki nem határozta meg annak a több mint egy éves csatának a jellegét, ami az új, közös amerikai-japán harci repülőgép gyártásáról most született megállapodást megelőzte. Kereskedelmi háború vagy technológiai összecsapás? Hatalmi harc az Egyesült Államokban a Kongresszus és a Fehér Ház, vagy a Pentagon és a kereskedelmi minisztérium között? Esetleg mindezek együttesen befolyásolják az ügy alakulását? Valószínűleg a legutolsó meghatározás áll a legközelebb a valósághoz. Egy biztos: a csata egy új és egyelőre még a rajzasztalokon is csak részleteiben létező katonai repülőgép körül folyik, alapvetően Japán és az Egyesült Államok között, de a különböző amerikai hatalmi csoportok között is.

A vita tárgya a japán légierő által megszerezni kívánt új
csatagép, az FSX (Fighter Support Experimental - kísérleti támogató
csatagép), Japán immár évek óta akar saját harci repülőgépet
kifejleszteni. Az ipari óriásnak ugyanis - amely minden területen
felvette a versenyt az amerikai iparral, s amely súlyos vereséget
mért amerikai partnerére a szórakoztató elektronikától a
gépkocsigyártáson át egészen a legkorszerűbb számítástechnika
előállításáig - nincs számottevő repülőgépgyártása. Ami van, az
főként külföldi licensz, elsősorban amerikai modellek
felhasználásával működik. A szigetország eddig katonai légiereje
számára kizárólag amerikai gépeket vásárolt.

    Érthető, hogy a repülőgépipar fejlesztésére irányuló tervek
alapos riadalmat keltettek a Csendes-óceán másik partján. Nemcsak a
polgári és katonai repülőgépipar, hanem a washingtoni kormány is
haladéktalanul színre lépett, azt bizonygatva Tokiónak, hogy éppen
az amerikai gépek exportja az, ami csökkentheti Japán hatalmas
többletét a kereskedelmi forgalomban - erre a csökkentésre
végeredményben nem egyszer tett már ígéretet -, s ha Japán most új
gépekkel akarja felszerelni légierejét, válogathat a legjobb
amerikai típusok között.

    A 80-as évek közepén indult vita tavaly megegyezéssel végződött.
Japán nem tett le teljesen az önálló gyártás tervéről, de hajlandó
volt tisztes részt biztosítani az Egyesült Államoknak. A
megállapodás értelmében a gyártás alapja a legjobbnak minősülő
amerikai csatagép, az F-16 lenne. Ezt Japán saját szükségleteinek
megfelelően módosítja, elsősorban a gép szárnyait, ugyanakkor saját
mikroelektronikai kutatásai alapján kifejlesztett újtípusú radarral
és más berendezésekkel szereli fel. A közös gyártásban amerikai
részről a General Dynamics nevű hatalmas repüllőgépipari vállalat,
Japán részről pedig a Mitsubishi konszern vesz részt. (folyt.)


1989. május 2., kedd 00:00


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"Jóestét kivánok. Vidám rovatuk számára egy kis apróság. Hallgatva a Kossuth Rádió tegnap esti, tehát május elsejei adásában elhangzott Grósz interjút, melyben a legfőbb párttitkár kijelentette, hogy várható a következő választások során, hogy az MSZMP megvékonyodik és megkarcsúsodik. Ezzel gyakorlatilag oda kanyarodott vissza nagyívben, ahol 56 októberében Kádár is leledzett míg a november 4-i szovjet támadás előtt, amikor még legfeljebb álmában jelent meg az egyeduralkodó párt és a pártállam, mert a valóságban, igy a rádió hullámhosszán Kádár a megcsappant létszámú és szerepű pártról adott beismerő nyilatkozatot. Grósz tehát megvékonyodásról, karcsúsodásról beszélt. Eszembe jut erről Herczeg Ferenc lapjának az Új Időknek egyik száma a 30-as évekből. A lap humorrovatában az elemi iskola tanára kérdezi az egyszeri sváb gyereket, mit is tud az egyes állatokról. A tanár a macskáról kérdezi: mit tudsz róla fiam? A gyerek válaszol: a macska egy olyan állat, melynek van egy feje és egy farka. A farka meg csak egyre fekonyodik, fekonyodik, és a fégén megszűnik."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD