Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › április 29.
1989  1990
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Hallgatók fóruma:

Válaszok Bős-Nagymarosra

"Képzeljünk el két óriási fürdőkádat. Felső víztárolót Pozsony alatt, a dunakiliti erdő helyén építik, ez tízemeletes falak mögé tornyosítja fel a vizet, és elönt egy akkora területet, mint Budapest. A felső fürdőkád elzárja a Duna eredeti folyását, annak helyén egy kiszáradt erecske marad, a korábbi vízfolyás alig 3 százalékával. Az alsó fürdőkádat úgy hozzák létre, hogy Visegrád alatt, Nagymarosnál építenek egy 4 emelet magas falat, és attól nyugatra egészen Gönyüig megemelik a gátakat. így az alsó fürdőkád 100 kilométer hosszú. Viszonylag sekély lesz, de azonos köbtartalmú a felsővel."

A társadalom tulajdonosi jogai

(Zsille Zoltán)
München, 1989. április 29. (SZER, A munka világa) - Köszöntjük
önöket, kedves hallgatóink. Mai adásunkban folytatjuk annak a
kérdésnek a vizsgálatát, hogyan helyezhető vissza a társadalom
tulajdonosi jogaiba, a társadalmat egyéneiben és közösségeiben
egyaránt tekintve, hogyan oldható meg a tulajdon demokratizálása,
visszaszerzése a mindent birtokló államtól.
    
    Múlt heti adásunkban Zoltán Károly a javak használatának jogát és a
magántulajdont, mint természetjogot tárgyalta. Most írásának
második része következik:
Az embernek joga van a létezéshez, ezért használati jog illeti meg
az élet fönntartásához szükséges javakra. Ezt a használati jogát
tőle senki, sem a társadalom, sem az állam nem veheti el. Az
elsőrendű használati javak birtokba vétele azonban az esetek
többségében egyben már a tulajdonjog gyakorlását is jelenti, mert a
tulajdonos a használatában lévő javakkal sajátjaként rendelkezik. A
használati jog azonban, minthogy közvetlenül a léthez való jogból
származik, erősebb, mint a tulajdonjog. Ebből következik az is,
hogy a javakkal tulajdonként való rendelkezés nem mehet addig, hogy
lehetetlenné, vagy elviselhetetlenül nehézzé tegye a
tulajdonnélküliek számára a megélhetést. Erről volt szó egy hete.
    
    A dolgok feletti tulajdonosi rendelkezés jogát az ember
kétféleképpen szerezheti meg: foglalással vagy munkával. Az ember a
saját munkájának termékeit méltán tekintheti tulajdonának, és
rendelkezhet velük. A lakatlan föld például nem azért megy át a
foglaló tulajdonába, mert azt magáénak tartja; annak meg kell
jelölni a határait, és hozzá kell fogni a hasznosításához. Tehát
munkájával veszi tulajdonába, vagyis valamit belevisz a
legsajátosabb énjéből, képességeiből. Átalakítja és így válik saját
tulajdonává.
    
    A magántulajdon tehát nem az emberek célszerű megegyezésének
következménye, hanem az ember létéhez való jogából, más szavakkal a
természetjogból származik. Ez azt jelenti, hogy a magántulajdont az
ember személyi sérelme nélkül sem az állam, sem az emberek közötti
megegyezés nem törölheti el. A tulajdonjog konkrét formáit viszont
meghatározzák a társadalmi feltételek és az egyes korok szelleme.
    
    Ennek következtében a magántulajdonnak két oldala alakult ki:
egyéni és társadalmi. Ez nem két különböző tulajdonfogalom, csupán
a tulajdon fogalmának kettős kötelezettségét fejezi ki. A különböző
korok ennek az összetett tulajdonfogalomnak, illetve az ebből
származó jognak hol az egyik, hol a másik vonatkozását emelik ki,
alkalmazkodva a maguk sajátos társadalmi és gazdasági
elképzeléseihez.
    
    A mi korunk, de különösen a magyarországi önkényuralom a
magántulajdon szociális vonatkozását annyira eltúlozta, hogy szinte
teljesen megszűnt a magántulajdonnal való egyéni rendelkezés joga.
    
    Hazánkban szinte ott tartunk, hogy a pártállam a javak mindegyikét
a sajátjának tekinti. Csak ezt vagy azt az értéket, illetve
használati és tulajdonosi jogot csak olyan mértékben hajlandó
egyéni tulajdonban hagyni, ami a pártállam szempontjából hasznos.
    
    Nyilvánvaló az a felfogás, ami a tulajdonjogot a természetjogból
vezeti le, és azt valóságos jognak tekinti, határozottan ellene
fordul a tulajdonjog néha funkcionális szemléletének. De legalább
ilyen távol áll a természetjogi felfogástól a tulajdonjognak az az
individuális, minden társadalmi, szociális érdeket kizáró
értelmezése is, amely elsősorban a nyugati tőkés társadalom
gazdasági rendjére jellemző.
    
    Ezek után méltányos a kérdés, hogyan értelmezi tehát a
természetjog, pontosabban a keresztény társadalombölcselet a
magántulajdonhoz való jogot és a vele járó kötelezettséget
korunkban. Hadd tegyem hozzá: a mai magyarországi viszonyok között.
    
    A természetjog két sarkalatos követelményt állít előtérbe. Az
egyik, akiknek nincs tulajdonuk, és ilyen az ipari társadalom
alkalmazotti viszonyban dolgozó részének többsége, azoknak a
tulajdonosok kötelesek rendelkezésre bocsátani a szükséges
tulajdonban tartható javakat. És miután a hazai viszonyok között a
legtöbb anyaggal rendelkező tulajdonos az állam, ez a kötelezettség
elsősorban rá vonatkozik. Az állam tehát köteles a tulajdon
nélküliek rendelkezésére bocsátani a megélhetésükhöz szükséges
javakat és az ebből eredő tulajdonosi jogokat, éspedig a
munkaképteleneknek ellenszolgáltatás nélkül, ingyen, a
munkaképeseknek viszont megfelelő munkateljesítmény fejében. Más
szavakkal: minden tulajdon - az egyéni és az együttesi, illetve
közösségi, pontosan az állami tulajdon - meg van terhelve a
munkaképtelenek használati jogával és a vagyontalanok munkából
eredő jogával.
    
    A másik természetjogi tétel pedig így hangzik: végszükség esetén,
amikor az embert puszta létének fenntartása kényszeríti erre, akkor
bárkinek joga van a javak elvételére szükségének mértékéig, mert
végszükségben a javak közössé válnak. A végszükségből menekülőknek
azonban erkölcsi kötelességük később, ha tehetik, a tulajdonosnak
okozott kárt megtéríteni.
    
    A kommunista rendszerben a kártérítési kötelezettség az államot
terheli, miután mérhetetlen károkat okozott a mezőgazdasági, ipari
és kereskedelmi, sőt a háztulajdonosok széles rétegeinek. A tőkés
gazdasági viszonyok között a munkaképtelenek használati joga és a
vagyontalanok munkából eredő joga a nagy egyéni tulajdont terheli.
    
    Kérdés, hogy milyen mértékben.
    
    A válasz nem nehéz. Mentes a természetjogi megterheléstől a
magántulajdonnak az a része, amely szükséges ahhoz, hogy a
tulajdonos a minden embert megillető használati jogot
gyakorolhassa. A tulajdonnak ezen felüli részét viszont terhelik a
már ismert kötelezettségek. Másként fogalmazva: javaiból teljesen a
tulajdonosé a szükséges, rendelkezésében már közös a felesleg.
    
    A szükséges jelenti mindenekelőtt a létminimumot. A javaknak azt a
legkisebb mennyiségét, amely nélkül az egyes ember nem tarthatja
életben magát, illetve családját. De a szükséges jelenti a javaknak
azt a legkisebb mennyiségét is, amely nélkül az egyes ember és
családja nem tudná életét emberhez méltó módon alakítani. Az
utóbbin érteni kell bizonyos minimumot a létfenntartáson kívül, a
pihenés, a testápolás, a művelődés körében, továbbá a részvétel
lehetőségét a közületben és bizonyos mozgásteret, a természet
fölötti célok, a lelki szükségletek számára is. E kettős értelemben
vett szükségesre a tulajdonra jogosultnak feltétlen igénye van. Ezt
tőle senki meg nem tagadhatja semmilyen magyarázattal.
    
    Nyilvánvaló azonban, hogy az így megállapított minimumra azoknak is
abszolút joguk van, akik nem rendelkeznek tulajdonnal. Ebből
következik, hogy az a gazdasági és politikái rendszer, amelyben a
társadalom jelentős rétege a létminimumon kívül még ettől a
szükségestől is meg van fosztva, semmiképpen sem nyugszik az
igazságosságon. Ezért a gazdasági és társadalmi élet rendje a
feltétlenül szükségesnek biztosítása céljából állandó
felülvizsgálatra szorul.
    
    A természetjogi szemlélet szerint van azonban a szükségesnek a
legkisebb mennyiségén és az emberhez méltó élet biztosításán kívül
egy harmadik köre is, amelyet feltételesen szükségesnek neveznek. E
nélkül az egyes ember nem élhetne a foglalkozásához és
kötelességeihez illő módon, és nem dolgozhatna társadalmi
felemelkedésén. Márpedig ez az egyéni törekvés tartja mozgásban a
folyamatos haladás irányában az egész civilizációt.
    
    Ebből következik, hogy a tulajdonképpeni felesleg, vagyis a mások
igényével megterhelhető abszolút felesleg a javaknak az a
mennyisége, amely felülmúlja a feltételesen szükségeset. Ez már a
javaknak abba a körébe tartozik, amelyeknek használata a
természettől fogva a közösséget illeti.
    
    Mindaddig, amíg a társadalomban nyomorgók és szegények vannak, az
ilyen abszolút feleslegben másoktól jogtalanul visszatartott
tulajdont kell látnunk. Ez már csak relatív tulajdonként maradhat
magán- vagy állami tulajdonban, ami annyit jelent, hogy csak az
általa létrehozott jók és a köznek hajtott előnyök igazolhatják
birtokban tartását. +++
    


1989. április 29., szombat


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"Jónapot kivánok. Meg szeretném kérdezni, hogy Önök a magyar írásbeli tételeket be szokták-e mondani. Hát sok mende-monda terjed erről. Hát hétfőn van, és szeretném megtudni, vasárnap Önök be szokták-e éjjel mondani. Jó lenne eloszlatni az ilyen tévhiteket.Szeretném ha erre kapnék választ még ezen a hétvégi Hallgatók Fórumában. Köszönöm szépen."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD