Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › április 26.
1989  1990
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Mérlegen:

A pénzügyi helyzet

"Az első negyedéves mérleg, a költségvetési deficit már most meghaladja az egész évre tervezettet. Az Országgyűlés terv- és költségvetési bizottságának elméleti joga és kötelezettsége lenne a költségvetés ellenőrzése. Valóságos adatok azonban nem állnak rendelkezésére, a kormány titkolódzik. Feltehetően megismétlődött az 1983. évi helyzet, és úgy mint akkor, a Magyar Nemzeti Bank már az első negyedévi kamattörlesztésekhez sem rendelkezett elég devizával. S ez lehet a háttere a forint rövid időn belüli, kétszeri leértékelésének."

felcím: Feneketlen zsák vagy jámbor fejőstehén főcím: A költségvetés reformja

Az elmúlt években, hónapokban a költségvetés szó furcsa
jelentésváltozáson ment át az emberek szemében. Elvesztette eredeti
értelmét, és valamiféle mítikus, kétarcú szörnyeteggé növekedett:
egyik arca a mindent felhabzsoló moloché, aki kiszívja a társadalom
utolsó garasait is, a másik pedig azé a szerencsétlen mitológiai
királyé, akinek a kezében az arany és az igazgyöngy értéktelen
kaviccsá változik.

    Ez a kép hamis. De az bizonyos, hogy az állami költségvetés
rendszere, amely egy egészen más gazdasági-politikai közegben
alakult ki - nem tartható fenn tovább. Ezért az ország előtt álló
reformfeladatok közül talán a legfontosabb és legsürgetőbb a
költségvetés reformja.

    alc. Radikálisan csökkenteni kell az állam jövedelemelosztó
szerepét

    Az Országgyűlés várhatóan a májusi ülésszakon tárgyalja meg a
költségvetési reform koncepcióját. Az ebben foglalt célokat röviden
az alábbiakban próbáljuk meg összefoglalni.

    Nyilvánvaló, hogy a gazdaságban, a vállalkozási, tehát a piaci,
vagy ha úgy tetszik, a versenyszférában alaposan csökkenteni kell az
állam jövedelem-újraelosztó szerepét. Ezzel egyidejűleg mérsékelni
kell a hagyományos - mondhatni, klasszikus - állami feladatokra,
tehát az igazgatásra, a rend- és jogvédelemre, valamint a védelemre
fordított kiadások összegét is. Nem tartható fenn a mai rendszerű -
és arányú állami kötelezettségvállalás az egészségügy, az oktatás, a
társadalombiztosítás, a szociálpolitika és a lakásgazdálkodás
területén sem.

    Napjainkban az állam jövedelmei, illetve a vállalt
kötelezettségekből adódó kiadások túlságosan centralizáltak - az
állami költségvetésbe -, ugyanakkor rendkívül decentralizáltak - az
elkülönített állami pénzalapokba. Ezt az ellentmondást a reformnak
fel kell oldania.

    A költségvetési szervek intézményi gazdálkodása jelenleg nagy
mértékben a pénzügyi, illetve a "szakmai" irányítástól függ. Ezt a
függőséget lazítani kell, és meg kell teremteni az egészségügy, az
oktatás tényleges önállóságának, a társadalombiztosítás és a
tanácsok valós önkormányzatának gazdálkodási feltételeit. (folyt.)


1989. április 26., szerda 11:44


Vissza »


Feneketlen zsák 2.

A költségvetési reformnak az egész államháztartásra ki kell
terjednie; az állami költségvetés szűkebben vett területei mellett
az elkülönített állami pénzalapok és egyéb állami kötelezettségek -
így például, az Állami Fejlesztési Intézet által átvállalt vállalati
adósságok -, a társadalombiztosítás és a tanácsok területét is át
kell fognia.

    alc. Piaci eszközök szerepének növekedése

    A legfontosabb cél az, hogy kialakuljon a gazdaságnak egy olyan,
kifejezetten pénzügyi eszközöket alkalmazó irányítási rendszere,
amely az államháztartás kívánatos egyensúlyát, a hiány csökkentését
piaci finanszírozási eszközökkel biztosítja.

    E célok elérése érdekében a költségvetési reformnak olyan, a
szocialista társadalmi és gazdasági viszonyokon alapuló piacgazdaság
modelljét kell megteremtenie, amelyben az árak - és az árakban
foglalt jövedelmek -, a bérek és a vállalkozói nyereség valóságos
gazdasági tényezők. Tehát a piacon elfogadott teljesítmény,
hatékonyság alakítja, formálja és osztja el a jövedelmeket; a
termelési tényezőket - a munkaerőt, a tőkét, a természeti kincseket
az importot, illetve az ehhez szükséges konvertibilis devizát, és
így tovább - a piacon lehet megszerezni. Értéküket a piac határozza
meg.

    Ebben a modellben az állam szerepe a jövedelmek
központosításában és újraelosztásában az értéktartó társadalmi
ellátásokra: a klasszikus állami feladatokra - köztük az
igazgatásra, a védelemre -, az infrastruktúrára és az úgynevezett
makrostruktúra átalakításával kapcsolatos feladatokra korlátozódik.
Az elosztásra - befektetésre - kerülő jövedelmek túlnyomó többsége a
piac értékítélete alapján, a vállalkozásokon, illetve a lakosság, az
állampolgárok személyes közreműködésével kerül be, vesz részt az
újraelosztás folyamatában. Ebből következik, hogy a különböző
tulajdonformák működését, a gazdaságban játszott szerepét csakis a
hatékonyságon alapuló piaci ítélet szabja meg. Nem befolyásolja
állami szabályozás, tehát a társadalmi-gazdasági folyamatokat -
központi szervezés helyett - a társadalom önszerveződése irányítja.

    alc. A felszabaduló források sorsa

    Az állam visszavonulása, a gazdasági folyamatokba való
beavatkozásának jelentős mérséklődése révén felszabaduló forrásokat
az értéktartó társadalom-, illetve szociálpolitika feladatainak
ellátására lehet átcsoportosítani. (folyt.)


1989. április 26., szerda 11:44


Vissza »


Feneketlen zsák 3.

Egy részük pedig - a feladatok egyidejű leadásával - a
lakossági, illetve a vállalkozási szférába kerül.

    A "felülről" diktált jövedelemszabályozást, -elosztást felváltja
egy piaci alapokon álló jövedelemelosztás. Ez pedig az állam, a
vállalkozások és a lakosság szabályozott együttműködése során
alakulhat ki. A munkaerő újratermelésének költségeit a mainál
nagyobb mértékben kell - közvetlenül vagy közvetve - az egyénnek
viselnie, de ennek megfelelően változik a jövedelmi helyzete is. A
társadalmi jövedelmek - a pénzbeli, illetve a természetbeni
juttatások - javára kialakult szélsőséges helyzet a
jövedelemelosztásban éppen ellenkezőjére fordul.

    A költségvetési reform végrehajtása során az államháztartás
bevételeit egyre növekvő mértékben szabályozzák majd törvények, és a
kiadásokat pedig a jelenleginél sokkal pontosabban körülhatárolt
állami feladatok, illetve törvények határozzák meg. Így aztán az
úgynevezett fiskális és monetáris - a kincstári, és a pénzügyi -
területek között világos feladatmegosztás jön létre. Megszűnik a
költségvetés "feneketlen zsák", illetve, a másik oldalról, a "jámbor
fejőstehén" értelmezése. Világos, egyértelmű, és törvényekkel
körülbástyázott állami költségvetési rendszer születik, amely alapja
és ösztönzője lehet a további reformfolyamatoknak. (MTI-Press)


1989. április 26., szerda 11:45


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok:

" - Szabó Attila - telefonja nincs: Willy Fog c. film ismétlését kéri. - A rádióban bemondták megmarad az általános iskolákban a kötelező orosz nyelvi tanítás. Ezt nem lenne szabad tovább erőltetni. A gyermekek sokaságánál tapasztaltam hogy undorral indul az orosz tanulás. Inkább más idegen nyelveket tanulnak szivesebben. - 299-515: A BUMM telefonszámának foglaltságát reklamálja. - 23-806 Szombathely: Dömsödi Gábor mondja el a képernyőn, hogyan lehet a BUMM játék telefonszámát megkapni. - 62-65-545: A TV 2 műsorához gratulál."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD