|
|
|
|
Az Autóklub elnöksége elutasítja az autópálya használati díjat és a benziáremelést (2. rész)
|
A vitában többen támogatták ezt a véleményt és tiltakoztak a díj bevezetése ellen. Kifejtették: az intézkedést csak hevenyészve készítették elő, holott szükséges lett volna a döntés előtt szélesebb körben megvitatni. Mások úgy vélték, hogy a kormány túlságosan nagy kockázatot vállalt a várható 1,2-1,5 milliárd forintos, csekélynek tekinthető bevétel fejében. Mindez olyan káros hatásokkal jár, hogy a forgalom 30-40 százaléka átterelődik az autópályákkal párhuzamos rossz minőségű utakra, megnő a balesetveszély és a környezeti ártalom. Volt, aki azt követelte: a kormány adjon számot arról, hova ment el az a pénz, amelyet útépítésre igértek az elmúlt években. A szakemberek arra is rámutattak, hogy a közúti közlekedés évente 40-50 milliárd forint bevételt hoz, amelynek túlnyomó részét a költségvetés nyeli el. Az autósokat képviselő elnökségi tagok leszögezték: nem általában az autópálya díj ellen vannak, hiszen például Olaszországban ennek ellenében több ezer kilométert lehet autópályán megtenni, s az így megtakarított üzemanyag értéke jóval több, mint maga a díj. Nálunk azonban a valódi autópályák hossza alig haladja meg a 200 kilométert és azok is csonkák, sehova se vezetnek, nem kapcsolódnak a nemzetközi főútvonalakhoz. Volt, aki megkérdőjelezte az útadó bevezetésének legalitását, mondván, hogy az 1988-ban született közúti közlekedési törvény kimondja: a közutak fejlesztése állami feladat. Ezt tehát törvényellenes tovább hárítani a lakosságra. Többen azt kifogásolták, hogy az 1,6 millió autós érdekeit képviselő Autóklub nem volt bevonva a döntés előkészítésébe. A miniszterhelyettes erről elmondta: Balogh Tibor, az Autóklub főtitkára rendszeresen részt vesz a minisztériumban folytatott tanácskozásokon, így módja lett volna, hogy az általa képviselt szervezetet már az előkészítés korai stádiumában tájékoztassa. A főtitkár olyannyira tudatában volt a várható döntésnek - folytatta -, hogy a klub nevében vállalkozott a díj kifizetését igazoló biléta forgalmazására. A bejelentést nagy felzúdulás követte, ez a fordulat váratlanul érte az elnökséget. Végül a csaknem száztagú testület úgy határozott, hogy az autósok megsarcolását jelentő valamennyi megoldás elfogadhatatlan. Az út- és autópályépítés fontos feladat, de ennek terheit a költségvetés viselje. (MTI)
1989. április 20., csütörtök 18:14
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|