|
|
|
|
Nyílt levél Németh Miklósnak, a Magyar Népköztársaság miniszterelnökének (1. rész) (OS)
|
Budapest, 1989. április 17., hétfő - Tisztelt Miniszterelnök Úr A hazai közutakat haszongépjárművel hivatásszerően használó magánfuvarozók nevében, a KIOSZ Személy- és Teherfuvarozók Országos Szakmai Tagozata választott vezetősége az alábbi tiltakozást és állásfoglalást hozza a kormány tudomására az autópályadíj bevezetése tárgyában. 1. Valamennyi közlekedési szolgáltatást nyújtó szektor már az eddigiekben is komoly erőfeszítést tett, hogy gazdaságosságát fenntartsa az állami (adó) és financiális (banki) kötelezettségek teljesítése után. Ez oly annyira nehézségekbe ütközik, hogy a gépkocsipark rendkívül szükséges fiatalítása, fejlesztése egyedi esetektől eltekintve alig lehetséges. Pedig népgazdasági szempontból (üzemanyagtakarékosság, alacsonyabb javítási költség), környezetkímélő és védelmi szempontból (katalizátoros autók, nagyobb hatásfokú, kevesebb füstgázt kibocsájtó típusok) erre feltétlen szükség lenne. 2. Az autópályadíj újabb adó módjára jelentkezik, a sajtóban megjelent tájékoztató szerint az autópályadíj az adózásnál költségként nem számolható el. Ezért inflációkeltő hatása van azáltal, hogy a közlekedési szolgáltatás igénybevevőire az 1. pontban foglaltak miatt tovább kell hárítani. Ez a begyűrűzés a lakosság és a gazdálkodó szervezetek, intézmények és vállalatok esetében további hangulatromlást és elégedetlenséget vált ki. Úgy gondoljuk, hogy a 6 km autópálya megépítéséért túlságosan nagy árat kell a lakosságnak és a magánfuvarozóknak is fizetniük. Javasoljuk, hogy a költségvetés ne vonuljon ki a hazai úthálózat fejlesztéséből, más forrásból hozzon létre útalapot. Szakmai ismereteinket felajánljuk a kormány ezirányú előkészítő tevékenységéhez. 3. Az autópályadíj általunk eddig megismert külföldi visszhangja is lesújtó. Várható, hogy más országok, a kétoldalú fuvaregyezmények egyensúlyának fenntartása érdekében megteszik a szükséges ellenlépéseket, ami az éppen elkezdődött nemzetközi magánfuvarozásban minden bizonnyal többlet devizakiadást jelent. Vizsgálták-e, hogy a hazai forint bevételek és a várható devizakiadások arányban állnak-e egymással? 4. A rosszabb minőségű utak fokozott leterhelésével kell számolni, a balesetek ugrásszerűen megnőnek, az üzemanyagfogyasztás nagyobb, az utakmenti települések légszennyezettsége várhatóan a kritikus érték fölé emelkedik. Ezen tényezők népgazdasági szempontból mért vesztesége valószínűleg többszöröse a díjból remélt haszonnak. (folyt.köv.)
1989. április 17., hétfő 18:12
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|