|
|
|
|
Valamiért valamit... autópálya-használati díj Svájcban (1.rész)
|
Bécs, 1989. április 17. (MTI-Panoráma) - Érdekes bírósági ügyről számolt be néhány napja a svájci Basler Zeitung. Mint tudósításából kiderül, egy hatvannégy éves - mellesleg: magyar származású - nyugatnémet nyugdíjas nemrég autóján lakhelyéről rövid kirándulást tett Svájcban, s amikor el akarta hagyni az országot, a határon az autópálya használati díjaként kifizettettek vele 30 frankot, sőt, amiért ezt nem a sztrádára hajtás előtt rótta le, még külön száz frank bírsággal is sújtották. Végülis azért fordult bírósághoz, mert ezt szűkös anyagi viszonyai miatt méltánytalannak tartotta, s a hatóság eljárását ,,külföldi-ellenességnek,, minősítette. Hivatkozott arra is, hogy csak tévedésből került az autópályára.
A báseli bíróság azonban egyik érvet sem fogadta el, visszautasította felebbezését. Határozatában kimondta: az autópálya-használati díj kifizetésének, az erre szolgáló címke megvásárlásának kötelezettsége az ország alkotmányos jogszabályain alapul. Törvény szabályozza a címke árát és a címke nélkül a sztrádán közlekedők bírságának száz frankos mértékét, és ez alól a bíróság nem tehet kivételt, nincs joga méltányosságot gyakorolni. A bírói indoklás szerint a panaszos nem hivatkozhat tévedésére sem, mivel az autópályák e mivoltát mindenütt sűrűn elhelyezett és közérthető jelzések mutatják. Az ítélet tárgyilagos megítéléséhez célszerű szemügyre venni az autópályák használatának svájci modelljét, amelyet bizonyos vonatkozásokban mintának tekintettek a magyar díjfizetési rendszer kidolgozói is, de amely lényeges jellemzőiben erősen elüt a nálunk tervezett intézkedéstől. Svájc autópálya-hálózatát ilyen jelszóval népszerűsítik a róla terjesztett soknyelvű propsektusok: ,,az ország legjobb útjai - 30 frankért,,. Ez a fogalmazás inkább szerénynek, mint dicsekvőnek mondható. Svájcban ugyanis az autópálya-rendszer nemcsak az ország hatvanezer kilométeres úthálózatának legmagasabb színvonalú - a legkényelmesebb és leggyorsabb utazást biztosító - részét képviseli, hanem egyúttal Európa egyik legfejlettebb ilyen rendszerének számít. A 41.293 négyzetkilométer területű (Magyarország fele nagyjából) alpesi országban az autópályák teljes hossza immár csaknem kétezer kilométert ér el, és valóban célszerűen megtervezett, összefüggő rendszert alkot. Összeköti az ország négy, szinte egyenrangúan fontos nagyvárosát (Báselt, Bernt, Zürichet és Genfet), s jól kapcsolódik az európai sztráda-hálózathoz.(folyt)
1989. április 17., hétfő 12:23
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|