Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › április 17.
1989  1990
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az MDF gárdonyi, velencei és martonvásári szervezetének nyilatkozata

"Amíg a kormány nem vonja vissza teljes egészében az autópálya-használati díj bevezetéséről hozott határozatát, honfitársainkat és az ide látogató külföldieket a díjfizetés bojkottjára szólítjuk fel."
BBC, A világ minden tájáról:

MSZMP-ből kizártak rehabilitálása

"A négy aktivista ... mindig hangoztatta: kizárásuk igazi oka az volt, hogy részt vettek a Magyar Demokrata Fórum egy korai találkozóján. A Fórum akkor írók és értelmiségiek egy csoportja volt, amely szembefordult a hivatalos politikai vonalvezetéssel, ma azonban legálisan működik, mint az ország egyik legfontosabb független szervezete."

főcím: A függetlenséget nem elég kinyilvánítani cím: Beszélgetés Kósáné Kovács Magdával, a SZOT titkárával

A SZOT plénuma a szövetséggé alakuló szakszervezeti mozgalom
alapokmányának tervezetéről tárgyal. A dokumentumot 25 tagú
társadalmi bizottság készítette és kisebb változtatások után
jóváhagyta a SZOT elnöksége. A tervezet néhány részletét és a
szakszervezeti mozgalom országos hálóját alkotó, a Szakszervezetek
Megyei Tanácsait érintő kérdéseinkkel kerestük fel Kósáné Kovács
Magdát, a SZOT titkárát.

    - Előrebocsátom, hogy a területi szervezetek a tervezetben nem
tagszervezetként szerepelnek, tehát nem alkotó tagjai a szövetségnek
- mondja Kósáné Kovács Magda. - Ugyanakkor a lakóhelyi és regionális
szövetségekről, így az SZMT-kről a tervezethez csatolt függelék
rendelkezik.

    - Mit tartalmaz ez a függelék?

    - Először is javaslatként kimondja, hogy a munkahelyi
szakszervezeti szervek a dolgozók életkörülményeit befolyásoló
döntésekben való közreműködés céljából lakóhelyi szövetséget
alkothatnak. E regionális, városi, kerületi illetve községi
szövetségek ott jöhetnek létre, ahol az érintett munkahelyi
szakszervezetek igénylik és vállalják működésük anyagi feltételeit.

    - Mi a helyzet a megyei szövetségekkel?

    - Ezeket a területen működő szakszervezeti szervezetek hozhatják
létre, és működésük kereteit, munkájuk tartalmát saját
szabályzatukban rögzíthetik. A különböző szakmák, ágazatok, az
szmt-kben ugyanolyan elvekkel és célokkal működő szövetségbe
tömörülhetnek, mint az országos szövetség alkotói, vagyis az
"egyenjogú és önálló réteg-, szakma-, iparági-, ágazati
szakszervezetek."

    - Ez azt jelenti, hogy az alapokmány elfogadását, tehát az
országos szövetséghez való csatlakozást követően egy szervezet
megyei szinten is elfogadja működésére vonatkozóan az országos
szabályozás pontjait?

    - Erről szó sincs. Mint említettem, az szmt-ket az adott
megyében működő szakmai, ágazati szakszervezetek tagsága hozza
létre, és így maguk, helyben döntenek felállásuk, működésük
szabályairól. Az alapokmány az országos szövetségre vonatkozik. És
éppen a régi típusú szabályozással ellentétben semmiféle lebontást
nem tartalmaz a megyei szervezetekre. (folyt.)


1989. március 30., csütörtök 12:41


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Beszélgetés 2.

Csupán bizakodhatunk abban, hogy az alapokmány vitája során -
amely az országos szövetség alakuló kongresszusáig folyik -
tanulságok adódnak a megyei tanácsok illetve a belőlük megalakuló
megyei szövetségek számára is.

    - Az alapokmány betűre történő átvétele már csak azért sem
lehetséges, gondolom, mert az érdekérvényesítés feltételrendszere az
országosétól kimondva-kimondatlanul eltér a megyékben. Az alapokmány
tervezete szerint az országos szövetség "tevékenységét a politikai
pártoktól függetlenül" végzi...

    - A függetlenség minden szinten követendő alapelv, erről a
decemberi országos értekezlet, tehát a megyei küldöttek is
döntöttek. Azonban jogosan vonult be a politikai köztudatba, hogy a
vidéki településeken és a megyék székhelyein erősebb "a horizontális
hatalmi koncentráció", a politikai akarat centralizáltabban
érvényesül. Mégis azt mondom, hogy amit kérdésében felvetett, az a
probléma már a múlté, és kevésbé aktuális egy demokratizálódó
politikai berendezkedésben. Pontosabban ha a mozgalom függetlensége
megyei szinten kérdésként merül fel, akkor a választ éppen a tagság
hivatott megfogalmazni tisztségviselőinek megválasztásakor,
döntésével; érdekvédelmének struktúrájáról. A függetlenséget nem
elegendő kinyilvánítani, az érte folytatott "harcot" elsősorban a
munkahelyeken, az alapszervezeteknél lehetséges megvívni.

    A veszélyt tehát én nem a régi típusú modell újraéledésében
látom, vagyis hogy az szmt-k a pártbizottságok fulajtárjaivá válnak.
Sokkal aggasztóbb volna, ha a megyei érdekvédelmi szervezetek az
országos mozgalomtól függve egyetlen köldökzsinórra kerülnének.

    - Ön szerint tehát megyei szinten is lehetséges a szakmai és
ágazati szervek "szolidaritása, önrendelkezése és önálló
képviselete, a tagszervezetek egyenjogúsága, a többségi vélemény
érvényesülése mellett"? És megyei szinten mód nyílik a kisebbségi
elv egyidejű kifejezésére és képviseletére?

    - A megegyezésre, konszenzusra különösen a területi
szövetségeknél, a megyéknél van lehetőség. Ott, ahol a "hatalomnak"
is érdeke a helyi politikai közéletben fontos szerepet játszó
érdekvédelmi szövetségekkel való megegyezés. Ahol a partnerek érzik
az egymásra utaltságot. Hadd utaljak itt a március 15-iki
ünnepségekre. Budapesten nem sikerült egyezségre jutni. Vidéki
városokban viszont tökéletes volt a konszenzus, ugyanannál a
mikrofonnál egymás után szólhattak a pártok és társadalmi mozgalmak
képviselői. (folyt.)


1989. március 30., csütörtök 12:44


Vissza »


Beszélgetés 3.

- Megyékre, megyei szövetségekre illesztett egységes működési
szabályzat idővel kialakulhat-e?

    - Véleményem szerint azért nem, mert a megyék helyzete,
adottságaik egymástól erősen eltérnek. Ezek más feladatot szabnak az
édekvédelem számára Borsodban és mást Budapesten, vagy Baranyában és
Békésben. Hiszen különböző e megyék gazdasági fejlettsége,
struktúrája, eltérő a foglalkoztatás szervezete. A helyi
alapszervezetek érzékelve - tehát élvezve vagy többnyire nyögve -
megyéjük adottságait, közös törekvéseik megfogalmazásával hozhatják
létre megyei szövetségük működési szabályzatát. Annak azonban
egyedinek kell lennie.

    - Visszatérve a vitára kerülő alapokmány tervezetéhez, újdonság,
hogy a szövetség pénzügyi alapját a tagsági díjakon túl a
szakszervezeti vállalkozások bevételei hivatottak megteremteni és
továbbra is szerepet szánnak a költségvetési támogatásoknak.

    - A megyei szervezeteknél maradva, megjegyzésére azt mondanám,
hogy számukra sem kizárólagos pénzforrás a saját tagdíjuk. A
tervezet függeléke rendelkezik arról, hogy a szakszervezetek megyei
illetve budapesti szövetségeinek az alapfeladatok ellátására és
vagyonuk megóvására központi forrásból is támogatást kell
biztosítani. A további feladatokra már a munkahelyi szervezetek
adják a konkrét megbízást, így ők gondoskodnak majd a
megvalósításhoz szükséges személyi, tárgyi, anyagi feltételekről.

    A vállalkozási bevételek kalkulálhatóságához az adórendszer
további toleranciájára van szükség. Lehetetlen helyzet, hogy a
tagdíjakból létrehozott Népszava Kiadó Vállalat ugyanolyan elvek
szerint adózik mint egy ipari termelő vállalat. Társadalmi szervek
saját vállalkozásainak jövedelme a világon sokhelyütt esik külön
elbírálás alá. A költségvetési juttatásokat pedig "emelt fővel"
vállaljuk, a világon mindenütt részesülhetnek a társadalmi
szervezetek ilyesfajta bevételekből. Ez persze soha nem a működés
költségeire fordítódik, hanem az állami - üdültetési és kultúrális -
feladatok ellátását fedezi. Helyesebben szólva, nem elegendőek e
támogatások, ez egyik oka a mozgalom gazdasági nehézségeinek.
Például a kultúrális intézmények fenntartásához szükséges
kiadásoknak csupán negyedét "állja" az állam.

    - A szakszervezeti gazdálkodás meghirdetett nyilvánosságának
tükrében érdekes passzus az, amely szerint titkosan kezelik a
"tagság védelmére, támogatására elkülönített alapokat". (folyt.)


1989. március 30., csütörtök 12:45


Vissza »


Beszélgetés 4.

- A sztrájkalapról van szó, és a kitételen azt értjük, hogy
egyetlen állami szervezetnek sincs ellenőrző jogköre vagy ilyesfajta
lehetősége ezeknek a pénzeknek a képzését vagy felhasználásának
vizsgálatát illetően. Persze ezt másfajta, tagdíjból befolyó
pénzekkel kapcsolatban sem teheti meg az állam, erre csakis a
választott számvizsgáló bizottság jogosult. A sztrájkalap
mindamellett törvényességi védelmet élvez, még egyfajta csődeljárás
esetére is.

    - Milyen vitára számít a SZOT plénumon?

    - Én az alapokmány tervezetét vitára alkalmasnak tartom. A
magyar szakszervezetek jövő februárban esedékes kongresszusáig
valamennyi leendő tagunk, minden érdekvédelmi szervezet egyeztetheti
tagságával és így a kongresszus elé már egy több lépcsőben
formálódott alapszabály-tervezet jut. (MTI-Press)

ág/pé


1989. március 30., csütörtök 12:49


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER hallgatói telefonok:

"Kedves Lángh Júlia, azt kérdezném a Hallgatók Fórumán Cseke Lászlótól, hogy mi az oka annak, hogy 17 órától kb 20 óráig a 49 méteren erős áthallással hallatszik a jugoszláv rádió hallása az önök adása helyett. Nagyon rossz a vétel 17 és 20 óra között. Megkérném nézzék már meg, hogy a frekvencia annyira áthallássos. Talán az antennán kell állítaniuk. Nem tudom, de nézzék meg mi a probléma. Előre is köszönöm. - Kérdésem lenne a Hallgatók Fórumához. Ugye mint köztudott a temetés június 16-án lesz. Hogy vajon a társak, Kopácsi Sándor és Király Géza vajon eljönnek-e Budapestre. Ez lenne a kérdésem a Hallgatók Fórumához. Köszönöm."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD