|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Magyar Néppárt közleménye a helyi választásokról
"A helyi választásoknak csak úgy lesz értelme, ha a mai
államigazgatás típusú tanácsok helyett valódi önkormányzatok
alakulnak, a polgármestereket helyi választásokon választják meg..."
SZER, Világhíradó:
Magyar bevásárló-roham
"... bevásárlási orgia, habzsolás, mámor, horror túra,
kereskedelmi űzöttség, vásárlási roham és így tovább. Nem volt ez
fenékig tejfel sem az osztrákoknak, sem maguknak az itt megfordult
magyaroknak. Tömött országutak, balesetek, összerogyott autók,
órákig tartó várakozások, tortúra, szemét."
|
|
|
|
|
|
|
Az MSZMP a politikai egyeztető tárgyalásokról - Sajtótájékoztató (1. rész)
|
1989. augusztus 2., szerda - A politikai egyeztető tárgyalások szakértői bizottságaiban folyó munka politikailag legfontosabb három témájával, a párttörvénnyel, a választásokkal és az alkotmányozási folyamattal kapcsolatos MSZMP-álláspontról tájékoztatták szerdán délután a hazai és a külföldi újságírókat a Központi Bizottság székházában. Tunyogi László, a KB munkatársa vállalta az alkalmi szóvivő tisztét, hangsúlyozva, hogy időszerű és indokolt a közvélemény hiteles, pontos tájékoztatása a tárgyalások eredményéről.
Fejti György, az MSZMP PIB tagja, a Központi Bizottság titkára emlékeztetett arra, hogy a három tárgyalófél előzetes megállapodásának megfelelően a tárgyalássorozat a plenáris ülések kivételével zárt ajtók mögött folyik. Az elég jelentős érdek- és nézetkülönbségek ütköztetése, a kompromisszum-kereséshez nélkülözhetetlen ,,színjátéktól mentes,, munkakörülmények megteremtése miatt ennek kizárólag pragmatikus, tárgyalástechnikai okai vannak. Téves az a hiedelem, hogy e gyakorlatnak a szellemi atyja és erőszakos végrehajtója az MSZMP tárgyalódelegációja lenne. Mára érkezett a munka olyan fázisába, hogy sor kerülhetett a tájékoztatásra - hangoztatta. Ezután a párttörvénnyel kapcsolatos kérdésekről informálta az újságírókat. Előrebocsátotta, hogy a törvény szövegének 90 százalékában megegyeztek, s várhatóan megszületik a megállapodás. Az MSZMP képviselőinek megítélése szerint az igen jelentős nézetkülönbségek ellenére is nagyobb az esély a megállapodásra, mint az eredménytelenségre. A továbbiakban arról szólt, hogy három pontban mutatkozik jelentős nézeteltérés a tárgyalásokon. Az MSZMP felfogása szerint a párt vagyona sem politikai sem jogi megítélés szempontjából nem tartozik a háromoldalú tárgyalássorozat tárgykörébe. A párt saját tagjainak tartozik elszámolással. Ugyanakkor azonban ha a pártok bejegyzése vagyonnyilatkozat megtételéhez kötött, akkor az MSZMP nem zárkózik el attól, hogy a bírósághoz benyújtsa azt. Az MSZMP-nek az áll érdekében, hogy - más kérdésekhez hasonlóan - nyílt politikát folytasson ebben a kérdésben is. Hozzátette: már folyik a párton belül a teljes vagyon nyilvántartásának pontosítását szolgáló munka. Az MSZMP az ország nehéz gazdasági helyzetét felismerve úgy döntött, hogy lemond azon ingatlanok kezelői jogáról is a köz javára, amelyeket egy új szerepfelfogású párt nélkülözni tud. (folyt.köv.)
1989. augusztus 2., szerda 20:28
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Az MSZMP a politikai egyeztető tárgyalásokról - Sajtótájékoztató (2. rész)
|
E döntéseket azonban kizárólag saját elhatározásából kívánja meghozni. Az MSZMP osztja az Ellenzéki kerekakasztal és a harmadik tárgyalófél nézetét, hogy minden törvényes keretek között müködő pártnak belátható időn belül biztosítani kell a müködéséhez szükséges alapfeltételeket. Ebben szerepet kell vállalnia a parlamentnek, illetve a kormánynak is. Ennek érdekében javasolta egy szakértői bizottság létrehozását a kormány illetékeseinek bevonásával, a pártok képviselőinek részvételével, amelyik meghatározná, hogy mit tekintsenek alapinfrastruktúrának és mit a működés elemi feltételrendszerének. Vitatott kérdés a tárgyalásokon a pártok munkahelyi működése. Fejti György leszögezte: az MSZMP a teljes jogegyenlőség híve, s ebben semmilyen törvényi diszkriminációt nem tud elfogadnia. Úgy véli, hogy nem szükséges szabályozni a pártok felépítésének, szervezeti rendjének kérdéseit - ez alapvetően belügy. Az MSZMP ma tradicionálisan munkahelyi elven épül fel, s ezen hajlandó változtatni. Radikálisan módosítani kívánja e pártszervezetek feladatkörét, azonban nem támogat semmiféle adminisztratív tilalmat. Néhány közhatalmi intézményben ugyanakkor hajlandó megfontolás tárgyává tenni, hogy meghatározott időn belül megszünteti a struktúrákatt. Vita alakult ki a pártok müködési finanszirozásának szabályozásáról is. Az MSZMP részletes szabályozást tart szükségesnek, a teljes nyilvánosság mellett. Véleménye szerint egy párt akkor lehet következetesen szuverén, hogyha müködését nem külföldi forrásokból finanszirozza. Különösen elfogadhatatlan lenne ilyen támogatás felhasználása a választások idején. Fejti György vágül kijelentette: bár elég nagyok még a nézetkülönbségek, ez nem akadálya a tárgyalások folytatásának, a kiegyensúlyozott kompromisszumok létrejöttének. Ehhez mindhárom fél jóhiszeműsége, megegyezési készsége szükséges. Tóth András, a KB osztályvezetője a választási törvény előkészítésével foglalkozó politikai egyeztetésről tájékoztatva elmondta, hogy számos kérdésben előkészítették a megállapodást, másokban közelítették az álláspontokat, s egy sor kérdésben az eltérő nézetek, törekvések ütköztetéséig jutottak. Utalt arra, hogy a békés átmenet kulcskérdése a szabad választások megtartása, amelyben mindhárom fél egyetért. (folyt.köv.)
1989. augusztus 2., szerda 20:43
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Az MSZMP a politikai egyeztető tárgyalásokról - Sajtótájékoztató (3. rész)
|
A továbbiakban emlékeztetett arra, hogy Magyarországon 1966 óta egyéni választó kerületi rendszer van, és az MSZMP véleménye szerint erre a bázisra kell építkezni. A parlamenti képviselői helyek döntő többségét mintegy 300 egyéni választókerületben kellene eldönteni, és 50 képviselői helyet az országos pártok között felosztani az aránytalanságok kiküszöbölésére. Az MSZMP javaslata szerint minden törvényes politikai pártnak és minden állampolgárnak meg kell adni azt a lehetőséget, hogy a törvényben meghatározott feltételeknek megfelelően jelöltet állíthasson. A párt kétfordulós választási rendszert képzel el, amelyben a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően az első fordulóban a győzelemhez abszolut többségre volna szükség. A másodikban elég lenne a relativ többség. Az MSZMP tárgyalócsoportja egyébként úgy értékeli a bizottságban végzett eddigi munkát, hogy több tekintetben közös a szándék, megegyezési készség nyilvánult meg. A helyzet alkalmas arra, hogy a tárgyalási fordulókon tovább közeledjenek a felek álláspontjai - hangsúlyozta Tóth András. Az alkotmányozás problémakörét egy szélesebb jogalkotási folyamatba ágyazva ismertette Kilényi Géza igazságügyminiszter helyettes. Az alkotmánymódosítással kapcsolatos kérdésekről kijelentette: ma már világosan látszik, hogy az uj alkotmányt nem a jelenlegi összetételü országgyülés, hanem a demokratikus választásokat követően összehivandó uj parlament fogadja el. Utalt arra, hogy az országban kibontakozott egy fontos törvényalkotási folyamat, amely összhangban az uj alkotmány szabályozási koncepciójával, a demokratikus jogállam megteremtésére irányul. A kormány eltökélt abban, hogy a már elfogadottak mellett további törvényekkel segiti ezt a folyamatot. Ennek jegyében dolgozott ki az igazságügyi tárca egy alkotmánymódositási törvényt, amelynek középpontjában a köztársasági elnöki intézmény bevezetése és a köztársasági elnök jogkörének meghatározása állt. A professzor kijelentette: e munkabizottságban lényegesen kevesebb előrehaladás történt, mint a többi bizottságban. A tárgyalópartnerek készséggel elismerik a már elfogadott törvényeket, azt, hogy a tervezetek európai mércével mérve is jó törvényekhez vezetnének, de politikai megfontolásból ellenzik, hogy a jelenlegi összetételü országgyülés alkossa meg azokat. Ismételten kétségbe vonják a parlament legitimitását. Kilényi Géza rámutatott: ilyen alapon viszont az ellenzék legitimitása is megkérdőjelezhető. (folyt.köv.)
1989. augusztus 2., szerda 20:46
|
Vissza »
|
|
Az MSZMP a politikai egyeztető tárgyalásokról - Sajtótájékoztató (4. rész)
|
Utalt a tárgyalófeleknek arra az érvelésére, hogy a köztársasági elnöki intézmény bevezetése, az alkotmánybiróság létrehozása nem egyéb, mint az MSZMP kisérlete saját hatalmának átmentésére. Ezzel kapcsolatban leszögezte: a törvénytervezet értelmében az elnököt nem a parlament, hanem közvetlenül a választópolgárok választanák meg. Ez a demokratizmus legmagasabb foka lenne, s az igy megválasztott elnök legitimitációja nem kérdőjelezhető meg. Az alkotmánybiróságról szólva hangsulyozta, hogy a törvényjavaslat eleve kompromisszumos megoldást tartalmaz. Az MSZMP-nek az a véleménye, hogy a jelenlegi belpolitikai helyzetben egy tekintélyes köztársasági elnök stabilizáló tényező lehet, s az anarchia elkerülését is szolgálná a funkció létrehozása, annak mielőbbi betöltése. A párt hasonló álláspontot alakított ki az alkotmánybíróság tekintetében is. A kormány eltökélt szándéka, hogy ha nem jön létre a megállapodás, konszenzus nélkül viszi mindkét tervezetet a Parlament elé. Ugyanis még mindig kisebb ennek a veszélye, mint a taktikai okokból folytatott állóháború. Az újságírók kérdéseire adott válaszok tovább elemezték a bevezetőkben elmondottakat. Így elhangzott az is, hogy nem lehet szabad és demokratikus választásokra számítani, ha a két törvény nem születik meg. A párttörvény léte szükséges ahhoz, hogy törvényes keretek között bejegyzett, legitim pártok indulhassanak a választásokon. A többpárti választás megtartásához pedig megfelelő választójogi törvényt kell megalkotni. Fejti György sajnálatosnak ítélte, hogy - már nem először - olyan témákat is kiszivárogtatnak a tárgyalófelek, amelyekről szó sem esik. Egy, a személyével kapcsolatos utalásra úgy reagált: nem Pozsgay Imre távolléte az oka annak, hogy bizonyos taktikai változások tapasztalhatók a tárgyalásokon. Megfogalmazása szerint ennek hangoztatása része annak a nem egy kérdésben tapasztalt, szándékolt megosztási törekvésnek, amely nem létező véleménykülönbségeket próbál helyzetekbe belemagyarázni. Az MSZMP tárgyalódelegációja a tanácskozások előtt egyeztet, s a kompromisszumok határát nem a delegáció, hanem a megfelelő párttestület szabja meg. A további válaszokból kitűnt az is: az MSZMP nem tartja járható útnak, hogy az Országgyűlés elnöke lássa el a következő hónapokban a köztársasági elnöki funkciót. Álláspontja szerint nem ceremoniális elnökre van szükség, hanem a közepesnél valamivel erősebb, hatékonyabb jogosítványokkal rendelkezőre. Egy ilyen szerepkör összeegyeztethetetlen a Parlament elnökének tevékenységével. (MTI)
1989. augusztus 2., szerda 20:56
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MTV2 nézői telefonok
"- Szabó Antalné: Nagy szeretettel nézi a műsort, és drukkol, hogy csak igy tovább nagyon jó munkát végez a TV.2. De van egy észrevétele: tul sokat foglalkoznak a Nagy Imre és társai sirfeltárásával, ami több loo.ooo Ft-ba kerül, körül kéne inkább nézni, hogy hány kis nyugdíjasnak van kikapcsolva a villanyárama, mert képtelen kifizetni. Nem inkább az élőkkel kéne törődni. A Nagy Imrééket a család méltó helyre akarja helyezni áldozzanak rá. Ez miért nemzeti ügy ?
- gyerekhang: Miért van a TV.2-nek két képújságja, és miért nincs szombaton Torpedó? És miért nincs két mese egymás után a TV.2.-n. És miért olyan későn kezdik el az adást?"
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:
Egy hét múlva azután arról tájékoztatott, hogy Torgyán nem híve a velem való barátkozásnak, mert engem demagógnak tart (!?). Személyesen az érdi nagyválasztmány előtti napokban találkoztam vele a Várban lévő Interpress egyik helyiségében, ahol éppen sajtóértekezletet tartottunk. Kováts Lászlóval a hallgatóság között foglalt helyet. Valaki bemutatta nekem. Kezet fogtunk. Ő jelentőségteljesen annyit mondott: - Én kemény ellenfél vagyok ám! Nem feladata ennek az írásnak, hogy Torgyán József későbbi politikai tevékenységét bemutassa, vagy értékelje. Ő az újrakezdésben nem vett részt.
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|