|
|
|
|
A Kereszténydemokrata Néppárt agrárpolitikája
|
--------------------------------------------- München, 1989. szeptember 10. (SZER, Földközelben) - Egy hete reflektorfénybe állítottuk a Kereszténydemokrata Néppárt mezőgazdasági programtervezetének néhány tételét. Agrárpolitikai szakbizottságának tagja: dr. Pallós László, a közgazdaságtudományok kandidátusa, címzetes egyetemi tanár, többek között kifejtette, hogy programtervezetükben javaslatot tesznek az igazságtalan sérelmek erkölcsi és anyagi jóvátételére. A bizottság nem ért egyet az ismételten módosított földtörvénnyel, tagjai tartanak attól, hogy a jelenlegi alacsony földárak mellett illetéktelen kezekbe kerülhet a termőföld, amely felfogásuk szerint - a faluközösség tulajdonába kell, hogy menjen. A falutól bérelje a földet az, aki azt bármilyen üzemi forma keretében hasznosítani kívánja. A beszélgetés végén szóba került a szektorok közötti semlegesség, illetve egyenjogúság kérdése. Ezen a ponton folytatjuk a beszélgetést Pallós László közgazdász professzorral. - Elhangzott egy szó a versenyfeltételekről. Vajon ez ugyanazt jelenti-e, amit az MSZMP hirdet pillanatnyilag agrárpolitikájában, amely versenyegyenlőséget, egyenlő feltételeket hirdet a szektorok között? - A szektorok közötti versenyfeltételek egyenlősége az egy alapvető követelmény, mert anélkül nem lehet versenyezni, hogy az egyiknek a lábára öt kilót, vagy a másiknak húszat kötök. Tehát feltétlenül, amikor indítok valakit, vagy valamilyen feladat és cél elérésére ösztönzök, akkor azonos feltételekkel kell, hogy szemben álljon, és ezt mi is fontosnak tartjuk. - Az MSZMP azonban az adott feltételek közötti versenyegyenlőségről beszél, ami azt jelenti, hogy ebben az egyéni gazdálkodó, a háztáji gazdálkodó - meglehetősen előnytelen starthelyzetből indul. (folyt.)
1989. szeptember 10., vasárnap
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- Agrárpolitika - 1. folyt.
|
- Ez kétségtelen, hogy ezek a versenyfeltételek nem teljesen azonosak. De mi azért bízunk abban, hogy meg tudjuk ezt teremteni. Akár a hitelpolitika, akár a biztosítás folytán, tehát egy olyan közösségi segítség folytán - a hátrányokat is kompenzálhatjuk az egyéni és a kisebb szövetkezeti formákban, amelyek jelenleg még léteznek. Mi ezt is mindenesetre segíteni akarjuk -, és a versenyfeltételekbe ez is beleszámít. A versenyfeltételeknek az igazi ütköztetését mi úgy képzeljük el, hogy azt a földet, amelyiket használnak a szövetkezetek, vagy az állami gazdaságok, vagy a vállalkozó mezőgazdák - azok bérlik, és a bérleti díj fizetése az önmagában kritériuma annak, hogy tudja-e, képes-e, termelékeny-e arra, hogy ezt meg tudja teremteni, vagy nem - tehát azonnal eldől, ha egy állami gazdaság nem tud olyan hatékonyan dolgozni, mint egy egyéni termelő vagy vállalkozó, hogy nem tudja azokat a bérleti feltételeket teljesíteni, és ezért, feltétlenül lemarad az - egyébként a versenyfeltételekben azonos - körülmények mellett is. - Hadd emlékekeztessek: beszélgetésünk elején Professzor Úr arra utalt, hogy a föld tulajdonképpeni tulajdonosa - az a faluközösség. Én azt mondanám, hogy a társadalom - ami értelem szerint azonos - tehát ezzel szemben áll - bérlőként - állami gazdaság, termelőszövetkezet, és az egyéni gazdálkodó is - tulajdonképpen egy bizonyos értelemben véve örök bérlő, örök bérletben használja a földet. - Igen, hát ahogy a kezdet-kezdetén a tulajdoni formákról beszéltünk, eleve abból indultunk, hogy vannak, akik jelenleg is magántulajdonokkal rendelkeznek, vannak azon szövetkezeti tagok, akiknek jelenleg is a nevén van - ezek továbbra is magántulajdonosok maradnak. Azonban ezek a földjüket a közösségen keresztül is hasznosíthatják - bérlet formájában - de viszont lehetnek vállalkozók is. (folyt.)
1989. szeptember 10., vasárnap
|
Vissza »
|
|
- Agrárpolitika - 2. folyt.
|
Azok, akik viszont kizárólag vállalkozók akarnak lenni, azok örök-bérlet formájában 40-100 hektár - ez megint egy intervallumot jelent a föld minőségétől, és a gazdálkodás adott körülményeitől függően - lehetőséget kaphassanak arra, hogy bérletként a falutól béreljék ezeket a földeket. Akkor majd eldől, hogy ezzel a falu földjével ki tud hatékonyabban gazdálkodni, ki tud több bérletet a faluközösség egyébként szükséges szociális, kommunális feladataira ezen keresztül biztosítani... - Hogy jut ebben a struktúrában szerephez az a falusi értelmiség - most gondolok tanítóra, mezőgazdászra, állami alkalmazottra - akinek igénye van egy háztájit meghaladó területnagyságra? - Úgy gondoljuk, hogy minden falun élő embernek, aki arra kötelezte vagy arra szánta el magát, egy meghatározott falusi, falun töltött időszak után: 4-5 év után - de ez megintcsak példaképpen említhető idő - lehetősége legyen egy két-három hektárnyi földet akár saját tulajdonként, vagy bérletként szerezni. Itt azt kell kiemelnem, hogy ebben az esetben saját tulajdonként is köteles legyen a falu részére ezt eladni - természetesen a piaci feltételek mellett - mert a falusi egzisztenciához, a falusi megélhetéshez nagyon szorosan hozzátartozik, a létbiztonságot nagyon elősegíti, hogyha rendelkezik egy kis birtokkal - a földdel való gazdálkodás lehetőségével. Ott a mobilitásra, a társadalmi mobilitásra, egyik foglalkozásból a másikba való cserére kisebb lehetőség van, mint a városokban és egyebütt. - Úgy érzem, hogy itt jut legplasztikusabban kifejezésre a tervezetnek a faluprogram-jellege, amely túlmegy az agrárpolitikai célkitűzésen. (folyt.)
1989. szeptember 10., vasárnap
|
Vissza »
|
|
- Agrárpolitika - 3. folyt.
|
- Úgy érzem, hogy nemcsak hazai tapasztalat az, hogy a faluról ez a nagy elvándorlás történt - éppen a kötődésnek a hiánya volt. Európa számtalan országában - de ha csak példaképpen említeném: Svájcban, ha valaki hosszabb ideig ott él, azzal olyan jogokat szerez egy kis faluban, amelyek eleve érdemessé teszik, hogy az egész életét odakösse. Szóval nem véletlenül alakult ki az, hogy Svájcban a kis faluk, a kis községek - óriási megtartó erővel rendelkeznek. Hogyha nem is tudjuk ezt mind, olyan módon biztosítani - mert hiszen ott az infrastruktúra, meg számtalan más lehetősége sokkal kedvezőbbé teszi - de az alapjait megteremteni, a kiindulási módot arra, hogy valamikor nálunk is ez az ország ne csak a koncentrált nagyvárosokban, hanem a falusi településeken, ahol a szellemiség, a közösség élete sokkal jobban kiteljesedik, ennek ne csak a szellemi autonómiáját, hanem anyagi feltételeit ezeken keresztül is megteremtsük - ez is célunk. - Bejezésként kérdezem: hogy viszonylik ez az agrárprogram-tervezet a többi pártok hasonló megnyilatkozásaihoz, terveihez, és miben látja a legjellemzőbb eltérést vagy különbséget az eddig elhangzott másfajta agrárpolitika és falupolitikai tervezeteikhez viszonyítva? (folyt.)
1989. szeptember 10., vasárnap
|
Vissza »
|
|
- Agrárpolitika - 4. folyt.
|
- Itt két lényeges kérdés van. Egyik kérdés: a föld, mint áru jellege-problémája, amire majd mindjárt visszatérek. A másik: a kártalanítás kérdése - az elmúlt sérelmeknek az anyagi rehabilitálása. Én itt elsősorban a föld mint áru kérdésére szeretnék kitérni. A Kereszténydemokrata Néppártnak az a felfogása, hogy a föld az nem ugyanolyan áru, mint a konzerv, meg a golyóscsapágy. A föld az a haza és Európa -, de a világ nagy részén is, a mező- és erdőgazdasági földek különösképpen korlátozottak a külföldre, vagy egyáltalán a szabadforgalmazásban. Nagyon lényeges, komoly piacgazdaságok élnek, és a piacgazdaságok nagy része úgy él, hogy a föld külföldre nem adható el - tehát nem igaz az, hogy ez egy feltétele annak, hogy azért a piacgazdaság ne valósulhasson meg. A másik az, hogy tulajdonképpen a föld árujellegge mindenhogyan hosszú ideig fiktív maradna, mert Magyarországnak pillanatnyilag durván ezer milliárdra becsült mezőgazdasági és erdőgazdasági földingatlana - egyszerűen képtelenség elképzelni, hogy ez árukapcsolat formájában így vagy úgy csere tárgya legyen. Tehát ennek egy nagyon kicsi része az, amelyikről árukapcsolatot feltételezhetünk, és ezt már önmagában bizonyítja azt, hogy milyen torz áruviszonyok jönnek létre. Mert hogyha itt 100 egységből csak 2-3 százalék, amelyik meghatározó kell hogy legyen a 98-ra -, az sem semmi esetre sem kifejezhető. De éppen ezért mondjuk mi, hogy a bérleti rendszer tudja kifejezni igazában azt, hogy már bérelni minden földet bérelne, a bérlet esetében a piacon minden esetben ütközik a kereslet és a kínálat, a földminőség és az ott élő lakosság szakismerete - és nem akarom ezt sorolni, hogy a piaci tényezőket mi minden határozza meg kritériumával. Ezen a bérleti rendszeren keresztül ökonómiailag bármikor a föld értékelése - akár számvitelileg, akár máskülönben megoldható. Itt egy nagy különbség van: hogy mi önmagában nem akarjuk ezt az áruforgalmat azért mesterségesen kelteni, mert mi egyébként is megoldottnak látjuk ennek a közgazdasági fogalomnak vagy közgazdasági tartalomnak a keresztülvihetését. (folyt.)
1989. szeptember 10., vasárnap
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- Agrárpolitika - 5. folyt.
|
- Érintettük a kártalanítás kérdését. Ugye, igen széles rétege a társadalomnak az, amely nem akarja érvényesíteni birtokjogát -, amely esetleg formálisan fönnáll öröklésjogon - viszont ugyanakkor azt mondja, hogy ez ellenérték - vagy megfelelő ellenszolgáltatás nélkül - jutott másoknak a birtokába. - Úgy érezzük, hogy azt a történelmi katasztrófát, amit át kellett élnünk a 40 év alatt, amelyet a társadalom minden rétege kisebb-nagyobb mértékben megszenvedett, ennek most egy valamilyen olyan igazságos mértékét kellene kialakítani - amelyikben azt tudjuk, hogy mindenkit a teljes sérelméért kárpótolni nem lehet. Hiszen itt a saját életének elvesztése, a családja, hozzátartozóinak a meghurcoltatásától kezdve az az egy-két hold föld elvétele nem biztos, hogy azonosítható. Tehát keresni kell egy etikailag olyan kiegyenlítő megoldást, amelyikben végső soron egy társadalmi előbbrehaladást és előbbrejutást tudunk kifejezni, és éppen ezért - mi úgy gondoljuk, hogy ennek a mértékét és módját sem egy központi állami elgondolás direktívájával kell megoldani -, hanem meg kell keresni annak az anyagi lehetőségét, hogy ezt a kisebb közösségek önmagukon belül hol tudják -, az ottani sérelmeket orvoslandólag megfelelően leginkább helyrerakni. Éppen ezért úgy gondoljuk, hogy a termelőszövetkezetek vagyonának egy része - amelyet ma már a jelenlegi szövetkezeti szabályok is lehetővé tesznek: osztható részével - keressék azt a megoldást, hogy azoktól, akiktől jogtalanul, vagy érték alatt vették el a földeket, a kártalanítást megkapják. Nem földben feltétlenül - mert az megint dezorganizálná az egész további gazdasági létünk lehetőségeit - hanem üzletrészek formájában - tehát a vagyon egy részének az átadása formájában. Ugyanez vonatkozik az állami gazdaságra. (folyt.)
1989. szeptember 10., vasárnap
|
Vissza »
|
|
- Agrárpolitika - 6. folyt.
|
Ugye az állami gazdaságok tulajdonképpen majdnemhogy mind ellenérték nélkül jutottak azokhoz a földekhez - és végeredményben kinek a földjéhez? A falusi parasztságnak a földjéből vették el ezeket a földeket, és ezeket ma, amikor mindenáron keressük, hogy legyen egyéni érdekeltség - hát teremtsük meg az egyéni érdekeltséget azzal, hogy ezeknek az embereknek, akiktől elvettük a földeket, az állami gazdaságok vagyonának egy részét ezeknek adjuk: részvény formájában vagy más formában. Ez nem azt jelenti, hogy itt egy jogszabályilag kidolgozott programot tudunk pillanatnyilag adni, hanem egy olyan konszenzus alapját teremtő vitát akarunk elkezdeni, amelyikből egy lehetőség szerint optimális megoldás kialakítását tudnánk elérni. - Dr. Pallós Lászlóval, a közgazdaságtudományok kandidátusával hallottak beszélgetést a Kereszténydemokrata Néppárt falupolitikájának néhány lényeges programpontjáról. +++
1989. szeptember 10., vasárnap
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MTV2 nézői telefonok
" - Erdélyiné, Gyula, 62-514: Szeretném, amennyiben más néző kérésével ís egyezne kérésem, a Ki fizeti a révészt c. TV-sorozatot szíveskedjenek megismételni.
- 848-441: Nem birom már ki az adás végéig, köszönteni szeretném a Törőcsik művésznőt, akinek hódolója vagyok. Én egy idősebb nagymama vagyok de csodálom őt, még ebben a régi filmjében is. hogy szólnia sem kell, csak a nézésével. Csodálatos. Szeretném Őt köszönteni.
- A folyton folyvást c. műsort ne részletekben adják le, hanem egész filmeket adják le. Pl. úgy mint a Gregory Peck sorozatot. Miért éjjelre kerülnek a jó filmek. Aki reggel kel, az nem tudja megnézni."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|