Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › április 04.
1989  1990
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Panoráma

"Magyarországon a független közvéleménykutatók által végzett felmérés azt mutatta ki, hogy az emberek 35 százaléka szavazna továbbra is az MSZMP-re, 51 százalékát a szavazatoknak a függetlenek kapnák. Szenté Péter pontosan azt hangsúlyozta ebben, hogy ez az 51 százalék erősen megoszlana a különböző új szerveződések között, és ha például Magyarországon egy angol típusú választási rendszer lenne érvényben, akkor az MSZMP változatlanul kormányt alakíthatna."

Az Óbudai Hajógyár helyzetéről

Az Óbudai Hajógyár helyzetéről SZER
------------------------------ München, 1989. május 13.
(Farkas Péter) Nemzetközi hetilapszemle

    A Spectator című angol hetilap részletes cikket közöl az Óbudai
Hajógyárról. A neves újságíró: Timothy Gardner Ash, a helyszínen
győződött meg a tényekről. A cikk bevezetőjében felidézi a gyár
alapításának körülményeit. 160 évvel ezelőtt Széchenyi István
elhatározta, hogy a Duna egyik szigetén hajógyárat építtet.
Széchenyi korábban a nyugati ipar fellégvárában, Angliában járt,
ahol a hajógyártás is fejlett volt, és ezt követően döntött úgy,
hogy Magyarországon is szükség van egy ilyen gyárra.

    Több mint egy évszázadon keresztül Óbudán lapátkerekes
gőzhajókat, kompokat és más vízijárműveket készítettek. Ezek
Közép-Európa legnagyobb víziútjain közlekedtek, többek között szenet
és faanyagokat szállítva. Az ebben az időszakban épített hajókat -
Széchenyiről, Schönbrunnról, Árpádról vagy Szent Istvánról nevezték
el. A gyár magántulajdonban állt, de nemzeti volt. Egy ideig Első
Dunahajózási Társaság volt a neve.

    Az 1938-as Anschluss idején - minthogy tulajdonjogilag osztrák
volt - a gyár a hitleri birodalom fennhatósága alá került. A II.
világháborúban Hermann Gőring nevét viselte, és a német hadigépezet
szolgálatába állították.

    - Azután jöttek az oroszok - írja Timothy Gardner Ash - A
hajógyár irányítása szovjet kézbe került, és ennek következtében
megváltozott a munka is. Ettől kezdve már nem dunai hajókat
gyártottak, hanem a szibériai folyókra készítették a termékeiket.
Ezeket a hajókat először jóvátételként szállították a Szovjetuniába,
később pedig ez is része lett az irreális magyar-szovjet
kereskedelmi megállapodásoknak. Ekkor a hajókat Szputnyiknak, vagy
Pavlenkónak nevezték el. Ez az állapot 40 évig tartott. Az Óbudai
Hajógyár csak a nyolcvanas években kezdett a hazai piacra termelni.
Mint a gyár főmérnöke megfogalmazta: Európához akarunk tartozni.
(folyt.)


1989. május 13., szombat


Vissza »


Az Óbudai Hajógyár - 1. folyt.

Csakhogy a gyár bezárása is szóba került. Néhány hónappal
ezelőtt a legnagyobb helyi főnök, Angyal Ádám a televízióban
kijelentette, hogy el akarja adni a gyárat. A dolgozók nem maradtak
tétlenek: tiltakozó leveleket küldtek a miniszterelnöknek és a
pártvezetésnek. Nem szabad elfelejteni: az Óbudai Hajógyárban
mintegy ezerháromszázan dolgozoknak.

    A gyár szinte teljesen a szovjet megrendelésektől függ. A
hajókért cserébe szovjet Lada gépkocsik érkeznek Magyarországra. A
Ladákat azonban nem az Óbudai Hajógyár kapja meg, hanem az állam. A
magyar állam aztán egy önkényesen meghatározott összeget fizet a
hajógyárnak. Így még azt is nehéz eldönteni, hogy a gyár nyereséges
vagy pedig veszteséges?

    A munkások felteszik a kérdést: kinek a hibája, hogy a gyár a
szovjet megrendelésektől függ? Mint mondják - jó minőségű termékeket
készítenenk, és ha ez a gyár bezárja a kapuit, elvész a 160 éves
gyártási hagyomány, és nem lesz Magyarországon olyan üzem, ahol a
teljes hajót az utolsó csavarig helyben készítik.+++


1989. május 13., szombat


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok

" - Erdélyiné, Gyula, 62-514: Szeretném, amennyiben más néző kérésével ís egyezne kérésem, a Ki fizeti a révészt c. TV-sorozatot szíveskedjenek megismételni. - 848-441: Nem birom már ki az adás végéig, köszönteni szeretném a Törőcsik művésznőt, akinek hódolója vagyok. Én egy idősebb nagymama vagyok de csodálom őt, még ebben a régi filmjében is. hogy szólnia sem kell, csak a nézésével. Csodálatos. Szeretném Őt köszönteni. - A folyton folyvást c. műsort ne részletekben adják le, hanem egész filmeket adják le. Pl. úgy mint a Gregory Peck sorozatot. Miért éjjelre kerülnek a jó filmek. Aki reggel kel, az nem tudja megnézni."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD