|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Magyar híradó, Kasza László:
Április 4.
"A nap - legyen az április 4-e vagy 13-a - egy olyan rendszer
kezdetét jelentette, amely három év alatt felszámolta a lassan
szárba szökkenő magyar demokráciát, egy olyan párt uralomra
juttatásának kezdetét, amelyhez több vér, szenvedés tapad, mint
újkori történelmünk során bármelyik elődjéhez. És ez a párt nem
átallotta éveken át meggyalázni történelmünket azzal, hogy közös
nevezőre hozta, összekötötte április 4-ikét és párját március 21-ét
igazi nemzeti ünnepünkkel, március 15-ével."
|
|
|
|
|
|
|
Ülést tartott a Minisztertanács - Szóvivői tájékoztató (1. rész)
|
1989. május 18., csütörtök - A Minisztertanács csütörtöki ülésén áttekintette az Országgyűlés legutóbbi ülésszakának tapasztalatait, és meghatározta az ebből adódó feladatokat.
A kormány megvitatta az 1988. évi állami költségvetés végrehajtásáról, a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság ezzel kapcsolatos állásfoglalásáról és a pénzügyi szervek ellenőrzési tapasztalatairól szóló előterjesztéseket. A Minisztertanács a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolót az Országgyűlés elé terjeszti. A kormány megtárgyalta az új adórendszer működésének tapasztalatait, és módosította a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló törvény végrehajtási rendeletét. A Minisztertanács előterjesztést hallgatott meg az értékpapírok forgalmazásáról, a tőzsdéről és az Állami Értékpapír Felügyelet létrehozásáról. A Minisztertanács megvitatta a gabonavertikum érdekeltségi és szervezeti fejlesztéséről készített anyagot. (folyt. köv.)
1989. május 18., csütörtök 18:13
|
Vissza »
|
|
Szóvivői tájékoztató a kormány üléséről (2. rész)
|
Garajszki István, az MTI tudósítója jelenti:
Június 1-jétől átlagosan 20 százalékkal emelkedik a háztartási energiahordozók fogyasztói ára. A legnagyobb mértékben a szén drágul meg, 47 százalékkal, ezt követi a brikett 39 százalékkal, a koksz 30 százalékkal, a tüzifa 43 százalékkal, a háztartási tüzelőolaj 15 százalékkal, a vezetékes gáz 20 százalékkal, illetve a propán-bután gáz 20 százalékkal. Villamosenergia-áremelés csak Budapesten lesz. A nappali áram 36 százalékkal kerül majd többe a fővárosban. Az áremelkedésekről csütörtöki ülésén hozott döntést a Minisztertanács. Ugyancsak határozat született útalap létrehozásáról a közúthálózat fejlesztésére és fenntartására, ennek pénzügyi fedezetét részben a benzin fogyasztói árának emelésével teremtik meg. A döntésnek megfelelően péntek 0 órától literenként két forinttal emelkedik a különféle oktánszámú benzinek fogyasztói ára. Az ólommentes, 95 oktánszámú, úgynevezett Eurosuper benzin ára literenként egy forinttal növekszik. A kormány ülésének napirendjéről, határozatairól Marosán György szóvivő tájékoztatta a magyar és a nemzetközi sajtó képviselőit délután a Parlamentben. Elmondta, hogy a kormány a belügyminiszter jelentése alapján megtárgyalta a határőrizet hosszú távú feladatairól szóló előterjesztést. A testület szükségesnek tartotta egy törvény kimunkálását az államhatárról, a határőrizetről és határőrségről. Ugyancsak fontosnak ítélte a határforgalom ellenőrzési módszereinek egyszerűsítését és gyorsítását. A belügyminiszter javaslatát elfogadva a Minisztertanács támogatja a statisztikai adatlap megszüntetését, illetve a külföldiek határátlépésével kapcsolatos adminisztráció csökkentését. A tavalyi állami költségvetés végrehajtását értékelve a kormányülés megállapította: az államháztartás hiánya megegyezik ugyan az előirányzottal, azonban a költségvetés helyzete súlyosabb a korábbinál. A költségvetés értékeléséhez kapcsolódott a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság és a Pénzügyminisztérium jelentése a pénzügyi ellenőrzések tapasztalatairól. (folyt.köv.)
1989. május 18., csütörtök 19:56
|
Vissza »
|
|
Szóvivői tájékoztató a kormány üléséről (3. rész)
|
A vizsgálatok a népgazdaság szinte minden területén szabálytalanságok tömkelegét tárták fel, felszínre hozva a számviteli rend és a bizonylati fegyelem hiányosságait. A Minisztertanács minden bizonnyal legnagyobb érdeklődéssel várt döntéséről, az áremelkedésekről Vissi Ferenc, az Országos Árhivatal elnöke adott tájékoztatást. A döntés előzményeiről elmondta, hogy a kormány valójában már tavaly decemberben elhatározta a háztartási energiahordozók árának átlagosan 30 százalékos emelését. Az idei inflációs folyamatokat figyelembe véve azonban az Országos Árhivatal a tervezettnél kisebb mértékű változtatásokat javasolt a kormánynak. A Minisztertanács a SZOT-tal folytatott megbeszélések után e javaslat alapján hozta meg döntését. A fogyasztói árak emelkedését mindenekelőtt az indokolja, hogy a lakosság a háztartási energiahordozókért jelenleg általában jóval kevesebbet fizet, mint amennyi a beszerzés, az előállítás költsége. A különbözetet állami támogatás fedezi. A népgazdaság egyensúlyi helyzete, a nemzetközi pénzügyi szervezetek irányában vállalt kötelezettségek szükségessé teszik e támogatások csökkentését. A leépülő költségvetési támogatások gyakorlatilag a fogyasztói árak automatikus növekedését idézik elő. Ennek megfelelően alakult az árváltozások általános elve is: minél nagyobb mértékű az ártámogatás az egyes energiahordozókon, annál nagyobb most a fogyasztói ár emelése. Az energiahordozókon belül külön figyelmet érdemel a villamosenergia. Több fórumon régóta kifogásolják, hogy a mai áramdíjak társadalmilag igazságtalanul alakulnak, mivel az ország egyes településein alacsonyabb, másutt magasabb díjat fizetnek a lakosok. Budapesten például a nappali áramdíj jelenleg 1 forint 25 fillér kilowattóránként, a kiemelt városokban 1 forint 70 fillér, a vidéki városokban 2 forint 5 fillér, míg a falvakban 2 forint 45 fillér. A mostani villamosenergia-áremelés egyfajta támogatáscsökkentésként is értelmezhető, lényege azonban az indokolatlan különbségek mérséklése. Ennek megfelelően kizárólag Budapestet érinti a változás; a nappali díj 1 forint 25 fillérről 1 forint 70 fillérre emelkedik kilowattóránként. Az éjszakai áramdíj, amely országszerte egységesen 90 fillér kilowattóránként, nem változik. A kormánynak egyébként elhatározott törekvése, hogy tovább csökkentse a díjtételek különbözőségét. A benzináremeléssel kapcsolatban Vissi Ferenc elmondta, hogy azt megelőzően számos más elképzelés is felvetődött az úthálózat fejlesztési forrásainak pótlására. (folyt.köv.)
1989. május 18., csütörtök 20:02
|
Vissza »
|
|
Szóvivői tájékoztató a kormány üléséről (4. rész)
|
Miután az autópálya-díj megbukott, az autó-adó bevezetését pedig elvetették, a szokványos benzináremelésnél kötött ki a kormány. A döntés lényege: a közforgalmi úthálózat fejlesztésére és fenntartására útalapot létesítenek, s a benzináremelés ennek részleges pénzügyi fedezetéül szolgál. Az alap bevételeinek, kiadásainak és működtetésének rendjét a közlekedési, hírközlési és építésügyi miniszter dolgozza ki, a pénz felhasználását pedig egy társadalmi bizottságnak kell ellenőriznie. A társadalmi testületben helyet kapnának az Országgyűlés illetékes bizottságainak képviselőivel is. Vissi Ferenc önkritikusan szólt arról, hogy a kormány már a tavalyi benzináremeléssel forrásokat akart teremteni az útfejlesztéshez, azonban a többletbevételt az ígéret ellenére másra költötték el. Ezért most az a döntés született, hogy a benzináremelésből befolyó többletbevétel nem kerülhet a költségvetésbe. A pénzt külön alapba helyezik, s az egész alap társadalmi ellenőrzés alá kerül. Az Országos Árhivatal elnöke utalt arra is, hogy a környezetkímélő ólommentes benzin csak egy forinttal drágult, ára viszont még mindig 50 fillérrel magasabb az extra szuper benzinénél. Ennek oka, hogy csak 1992-re fejeződnek be azok a fejlesztések, amelyek eredményeként kellő mennyiségű ólommentes benzin áll majd a magyar autósok rendelkezésére. Addig azonban a jelenlegi benzinfogyasztást nem lehet az ólommentes üzemanyag használatára átterelni. A benzinkutak többsége a hajnali nyitáskor már az új árakon szolgálja ki a vevőket, a folyamatosan üzemelő kutaknál a számlálók átállítása esetleg szombat estig is elhúzódhat, de a vevőket ott is megfelelő módon tájékoztatják az új árakról. A TV Híradó riportja nyomán többen felvetették, miért nem közölte korábban az árintézkedést a kormányt. Vissi Ferenc leszögezte: ebben a kérdésben nem etikai, hanem praktikus forgalomszervezési szempontok vezérelték a Minisztertanácsot. Mindenképpen el akarták kerülni, hogy a forgalmat megbénító tülekedés alakuljon ki a benzinkutaknál. Békesi László pénzügyminiszter arról tájékoztatta az újságírókat, hogy a Minisztertanács jóváhagyta azt a módosítást, amelynek lényege: minden magyar állampolgár, aki saját anyagi erőforrásaiból bármilyen közművet épít, 30 százalékos adókedvezményben részesül, mégpedig visszamenőleges hatállyal 1988 január 1-jétől. (folyt.köv.)
1989. május 18., csütörtök 20:11
|
Vissza »
|
|
Szóvivői tájékoztató a kormány üléséről (5. rész)
|
A Magyar Hírlap tudósítójának érdeklődésére Udvari László közlekedési, hírközlési és építésügyi minisztériumi államtitkár részletezte az útépítésre fordíható forrásokat. Az általános hiedelemmel ellentétben, miszerint az állam kivonult az utak építéséből és fenntartásából, a költségvetés jelenleg is 4,5 milliárd forintot fordít tanácsi utak hálózatának fejlesztésére, és 5,2 milliárdot az országos úthálózat fenntartására és korszerűsítésére. Ehhez járul hozzá a mostani kétforintos benzináremelésből származó bevétel. Így együttvéve az idén csaknem 10 milliárd forint lesz az az összeg, amelyet az országos és a tanácsi úthálózat fenntartására, illetve fejlesztésére lehet fordítani. A Magyar Rádió kérdésére válaszolva a pénzügyminiszter elmondta, hogy a kormány csütörtöki ülésén megvitatta az adórendszer hároméves korszerűsítési programjának téziseit. Ennek részeként a kormány a közeljövőben bemutatja a Parlamentnek a személyi jövedelemadó, illetve a családi jövedelemadó különböző változatait. Ezzel az összehasonlítással azt szeretnék elérni, hogy világossá váljon: a magyar jövedelmi viszonyok, a magyar családstruktúra, a foglalkoztatási szerkezet mellett a lakosság számára melyik adóztatás az előnyösebb, s közben az adószint se változzon. Jelenleg az összes lakossági jövedelemnek 10-11 százalékát teszi ki az adó, s ezt a szintet hosszú távon sem kívánják növelni; azonban csökkentésére sincs lehetőség. Ez Európa legalacsonyabb adószintje. A szakértők véleménye szerint a klasszikus családi jövedelemadó - amely valamennyi jövedelemforrást összevonja családon belül, s az eltartottak létszámával osztja - a magyar viszonyok közepette egyértelműen kedvezőtlen. Sokkal rosszabb helyzetbe kerülnének például a nyugdíjas-családok. Drasztikusan romlana a fiatalok és az egy-gyermekes családok helyzete. Abban viszont teljes az egyetértés, hogy a jelenlegi megkülönböztetést, amely a gyermekek számának alapján biztosít adómentességet, minden körülmények között meg kell szüntetni, már 1991-től. Egy kérdésre Békesi László elmondta, hogy előreláthatólag az év második felében kerül a Parlament elé az a törvénytervezet, amely az értékpapír-piac, az értéktőzsde szabályairól, működéséről rendelkezik. E törvénnyel jelentősen kiszélesedhet a jelenleg embrionális állapotban lévő magyarországi tőzsde működési területe. (folyt.köv.)
1989. május 18., csütörtök 20:15
|
Vissza »
|
|
Szóvivői tájékoztató a kormány üléséről (6. rész)
|
Az értékpapír-törvény - a kormány szándékai szerint - teljeskörűen liberalizálni kívánja a magánszemélyek részvényvásárlását; ami egyben azt is jelenti, hogy felszabadítja a részvények értékét. A sajtókonferencián szóba került az a sajtójelentés, miszerint Románia kezdeményezni kívánja, hogy a Varsói Szerződés tárgyalja meg a magyar demokratizálódással kapcsolatos kérdéseket. Marosán György szóvivő leszögezte: a Minisztertanács csütörtöki ülésén erről nem tárgyalt, a kormánynak hivatalosan nincs tudomása arról, hogy ilyen kezdeményezés történt. Ugyanakkor hozzátette: nehezen képzelhető el, hogy a Varsói Szerződés beavatkozzon az egyes tagországok belügyeibe, ,,azok az idők elmúltak,,. A magyar-román problémákat - mint azt a magyar kormány már többször kinyilvánította - kétoldalú tárgyalásokon kell rendezni. A nagymarosi építkezés felfüggesztéséről hozott kormányhatározat kapcsán megkérdezték Marosán Györgytől: voltak-e előzetes konzultációk az osztrák, illetve a csehszlovák kormánnyal; mekkora a valószínűsége annak, hogy Csehszlovákia nemzetközi bíróság elé viszi Nagymaros ügyét, ha leállítják az építkezést. A szóvivő elmondta, hogy a következő héten sor kerül kormányközi konzultációra Nagymarossal kapcsolatban. Ez megalapozza a kormány döntését a beruházás sorsáról, s azt a jelentést is, amelyet végül a kormány két hónap múlva a Parlament elé terjeszt. Marosán György elmondta azt is: nincs tudomása arról, hogy az esetleges magyar-csehszlovák kártérítési ügyben nemzetközi bíróság döntene. A KGST-ben egyébként az a szokás, hogy az ilyen jellegű vitákat a felek egymás között döntik el. (MTI)
1989. május 18., csütörtök 20:21
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SZER hallgatói telefonok:
"FÉRFIHANG/ Jónapot kivánok, Miklós Attila vagyok Budapestről. Nagyon sokat hallgatom az önök rádióját és örülök neki mindig ha uj hirekkel és megnyugtató dolgokkal szolgálnak részünkre. Azt szeretném kérdezni, hogy azelőtft nagyon szerettem a Vajda Albert műsorát, mi történt vele, mert már nagyon régen nem hallottam róla. Mégegyszer szivjé lyes üdvözlettel és minél többet hallgatom a rádiójukat a lehetőségekhez képest. Viszonthallásara.
- FÉRFIHANG/ Jónapot kivánok, szeretném megkérdez ni, hogy a FIDESZ-nek jelenleg hány tagja van és azt, hogy a Szabad Európa Rádió magyarnyelvű adásainak hol vannak az adó-antennái. Köszönöm."
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:
1989. április 3. Ezen napon Vörös Vince engem azzal hatalmazott meg engem, hogy lássam el az Operatív Bizottság ügyvezetésével járó teendőket. Ezzel egy időben levelet intézett a politikai pártok és szervezetek vezetőségéhez, amelyben tájékoztatta őket a március 23-án megtartott nagyválasztmány személyi döntéseiről és kérte, hogy megkereséseikkel hozzám, vagy Pálos Györgyhöz forduljanak. (D/ 8)
D8, Vörös Vince levele az FKgP tagjaihoz és szervezeteihez
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|