Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › április 03.
1989  1990
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Magyar híradó, Kasza László:

Április 4.

"A nap - legyen az április 4-e vagy 13-a - egy olyan rendszer kezdetét jelentette, amely három év alatt felszámolta a lassan szárba szökkenő magyar demokráciát, egy olyan párt uralomra juttatásának kezdetét, amelyhez több vér, szenvedés tapad, mint újkori történelmünk során bármelyik elődjéhez. És ez a párt nem átallotta éveken át meggyalázni történelmünket azzal, hogy közös nevezőre hozta, összekötötte április 4-ikét és párját március 21-ét igazi nemzeti ünnepünkkel, március 15-ével."

Tiltakozások az autópálya használatidíj és a vámrendelet ellen (1. rész) (OS)

1989. április 11., kedd - Az Országos sajtószolgálathoz több
társadalmi szervezet eljuttatta tiltakozását az autópálya-használati
díj és a vámrendelkezés ellen.

    A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének Intéző Bizottsága nem
ért egyet a kormánynak az utóbbi időben bevezetett - és a lakosság
széles rétegeit érintő - intézkedéseivel, mint a forint
leértékelése, valamint a drasztikus vámrendelet bevezetése. A magyar
gazdaságpolitika ezen ellentmondásos intézkedései - hangsúlyozzák -
súlyos devizaveszteségeket okoztak az országnak, és újabb
inflációgerjesztő folyamat elindítói.

    Az intéző bizottság tiltakozik továbbá az autópálya-használati
díj májusra tervezett bevezetése ellen. A nyilvánosságra hozott
tervezet nem tesz különbséget az autópályát rendszeresen használók,
illetve az évente egyszer, nyaraláskor igénybe vevők között. Az
intézkedés szükségtelenül átirányítja a forgalmat az alacsony
szolgáltatási színvonalú, nem kielégítő kapacitású fő- és
mellékút-hálózatra, amelyek ezáltal igen jelentős baleseti
veszélyforrássá válnak. Véleményük szerint ennek bevezetése
visszafogója lehet a kül- és belföldi turizmus növekedésének is.

    Az intéző bizottság követeli továbbá, hogy a kormány halassza el
a lakossági energiaárak tervezett emelését.

    Az intéző bizottság úgy itéli meg, hogy ezek a kapkodó
intézkedések nem segítik elő a stabilizációs folyamatot, sőt azzal
ellentétesen hatnak.

    A vállalatoktól beérkezett jelzések alapján a Közlekedési
Szakszervezetek Szövetségének vezetése tiltakozását fejezi ki a
napokban bejelentett autópálya-használati díj ellen. Az intézkedés a
közúti személy- és áruszállítást hivatásszerűen végző közlekedési és
szállítási vállalatokat, valamint a közlekedésben magánemberként
résztvevő szakszervezeti tagságot egyaránt indokolatlan
nagyságrendben sújtja. Szövetségünk az intézkedést elhibázottnak,
gyakorlati megoldását kivihetetlennek, a minimumként megadott
negyedéves bérletrendszert ésszerűtlennek tartja. Az intézkedés a
vállalati költségekre gyakorolt hatása mellett nem veszi figyelembe
az energiafogyasztás és ennek járulékos káros hatásai növekedését, a
fokozódó balesetveszélyt és az állampolgárok további egyenlőtlen
helyzetbe hozását sem. A szövetség ügyvezető elnöksége április 17-ei
rendkívüli ülésén a témát napirendre tűzi. (folyt.köv.)


1989. április 11., kedd 16:28


Vissza »


Tiltakozások az autópálya-használati díj és a vámrendelet ellen (2. rész) (OS)

A Magyar Demokrata Fórum egri szervezete kifejezi határozott
tiltakozását ama meggondolatlan és szakszerütlen döntés ellen, amely
a pénzügyi kormányzat számára kezelhetetlenné vált, krónikus
költségvetési hiány tüzoltás-szerü pótlása végett az ország
lakosságára kivetette az autópálya-használati dij fedőnévvel
ellátott legujabb dézsmát.

    Ez a szerencsétlen ötlet, ha megvalósul, a szó legszorosabb
értelmében trombózist okoz az ország vérereiben, állandósult
túlzsufoltságot és közlekedési dugót a régi keskeny utakon, ennek
megfelelőlen ugrásszerüen növekvő baleseti veszélyt, pazarlással
felérő többlet-üzemanyagfelhasználást és a közlekedésnek olyan
lassítását, amely reform helyett a gazdasági visszafejlődés
irányában hat.

    Eger és Heves megye lakosságára közvetlen fenyegetést jelent ez
az intézkedés, amennyiben akadályokat gördit az ország fővárosával
való zavartalan közlekedés útjába, Hatvan lakosságának pedig - a
város belterületének várható légszennyezésével - az egészségét
veszélyezteti.

    Követeljük ennek a döntésnek azonnali visszavonását.

    Nincs kifogásunk ésszerü autópálya díj szedése ellen az
Európában közismert kapu-rendszerrel, amennyiben az így befolyt
összeget ellenőrzötten az utak karbantartására fordítják.

    Nem mulaszthatjuk el, hogy felhívjuk a figyelmet a jelenlegi
pénzügyi irányítás alkalmatlanságára. A dilettanizmus sorozatos
megnyilvánulásai, az intézkedések, melyeknek ésszerütlensége mellett
népszerűtlenségük is eltörpül, a mérhetetlen károkozás, amely a
devizának az országból való kiáramoltatásával történt, arra
mutatnak, hogy a pénzügyi döntéshozók esetleg képességeiknek jobban
megfelelő területen hasznosabb munkát végezhetnének.
Halaszthatatlanul szükséges, hogy az ország pénzügyeit, pártállásra
való tekintet nélkül, felelős, lelkiismeretes, széles látókörü,
hazájukat szerető, jól képzett szakemberek kezébe adják.
(folyt.köv.)


1989. április 11., kedd 16:35


Vissza »


Tiltakozások az autópálya-használati díj és a vámrendelet ellen (3. rész) (OS)

A vegyipari Dolgozók Szakszerveztének elnöksége, - támogatva más
szakszervezeti alapszervezetek, közte a Tiszántúli Gázszolgáltató
Vállalat szolnoki üzemigazgatósága szervezett dolgozóinak
tiltakozását - kifejezi egyet nem értését a vámszabályok
szigorításával szemben. A testület megítélése szerint,
meggondolatlanul bevezetett bürokratikus, a lakosság széles rétegét
irritáló intézkedés történt.

    A budapesti Baromfinagykereskedelmi Vállalat autóklub
csoportjának tagjai csatlakoznak az autópálya-használati díj
bevezetése elleni tiltakozáshoz.

    Bejelentjük, hogy e hét pénteken déltől szombat délig
tiltakozásul nem közlekedünk az autópályákon, illetve autóutakon.
Felhívjuk valamennyi autóstársunkat, csatlakozzanak akciónkhoz, és a
jelzett időben csak a lehetséges elkerülő utakon közlekedjenek.
(folyt.köv.)


1989. április 11., kedd 16:44


Vissza »


Tiltakozások az autópálya-használati díj és a vámrendelet ellen (4. rész) (OS)

A FIDESZ választmánya szerint az autópálya-használati díj
bevezetésével a kormány végképp bebizonyította, hogy politikája mind
rövid távon - a kapkodva bevezetett, átgondolatlan intézkedések
meghozatalával -, mind hosszú távon - a gazdasági csőd irányába
tartó mozgás tétlenül szemlélésével - élesen szemben áll a
társadalom érdekeivel.

    A Grósz-kormány ún. kibontakozásai programjának meghirdetése óta
a gazdaság helyzete rohamosan romlik, annak ellenére, hogy a
lakosságot újabb és újabb súlyos áldozatok meghozatalára
kényszerítik. A kormány:

    - tovább folytatja a veszteséges vállalatok finanszírozását;

    - politikai megfontolásokból milliárdokkal növeli a rendőrség
költségvetését anélkül, hogy e pénzek felhasználásának hatékonyságát
ellenőrizné;

    - a parlamenten keresztül fölösleges milliárdokat ajándékoz a
jelenlegi helyzetért felelős MSZMP és szervezetei (KISZ, Munkásőrség
stb.) céljaira;

    - meg sem kísérli ,,internacionalista kötelezettségeinkből,,
származó kintlévőségeink behajtását;

    - KGST partnereink sorozatos szerződésszegéseit tehetetlenül
nézi, nem tesz lépéseket a számunkra előnytelen szerződések
felülvizsgálata érdekében;

    - csökönyösen ragaszkodik gigantomániás ,,szocialista,,
nagyberuházásainak megvalósításához, a parlamentnek tett
miniszterelnöki ígéret ellenére gyorsított ütemben pumpálja a pénzt
a Bős-Nagymarosi Vízlépcső tragikusan elhibázott koncepciójú
építkezésébe;

    - újabb előkészítetlen és kockázatos vállalkozásba készül
beleugrani a Világkiállítás megrendezésével;

    - áterőszakolt a parlamenten egy igazságtalan és
teljesítmény-visszafogó adótörvényt;

    - az elsősorban az élethez elengedhetetlenül szükséges javakat
(élelmiszer, gyógyszer, ruházati cikkek stb.) érintő sorozatos és
drasztikus áremelésekkel milliókat taszít a létbizonytalanságba;

    - nemcsak elhanyagolja, hanem ma már nem egy tekintetben
deklaráltan elutasítja azoknak a feladatoknak az ellátását is,
amelyek a világ minden civilizált országában az államra hárulnak
(szociális, egészségügyi és oktatási alapellátás, környezetvédelem,
kultúra stb.), és amely címeken a lakosságot súlyos adókkal terheli;
(folyt.köv.)


1989. április 11., kedd 18:16


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Tiltakozások az autópálya-használati díj és a vámrendelet ellen (5. rész) (OS)

- cinikus módon csak azon volt vezetők nyugdíjainak
értékállóságáról gondoskodik, akik leginkább felelősek kortársaik
növekvő nyomoráért;

    - az ifjúsági munkanélküliség fenyegető veszélye ellenére
kizárja a pályakezdőket a munkanélküli segélyre jogosultak köréből;

    - a katasztrofális lakásínség ellenére mesterségesen magas
szinten tartja a lakás- és építőanyagárakat;

    - szerkezetátalakítás címén újabb és újabb kölcsönöket vesz
fel, amelyeket minden látható eredmény nélkül és a társadalom
ellenőrzése alól kivonva költ el.

    Ésszerűtlenségében, cinizmusában, megalázó voltában még az
eddigieken is túl tesz a kormány két legújabb intézkedése. Adódik a
kérdés: hogyan képzeli a kormány, hogy mivel képtelen biztosítani jó
minőségű és olcsó fogyasztási cikkek hazai beszerezhetőségét, előbb
megalázó ,,bevásárló turizmusra,, kényszeríti a magyar állampolgárok
százezreit, majd a kiszolgáltatott honpolgárokat okolva a
kereskedelmi mérleghiányért, életkörülményeik javításának ezt a
lehetőségét is elzárja előlük egy rabló jellegű vámrendelettel?
Hogyan gondolja a kormány, hogy az úthálózat fejlesztése és
karbantartása ürügyén autópálya-használati díjat vezet be, holott
ezeket a költségeket a gépjárművek és az üzemanyag árába, a
gépjárművekkel összefüggő különféle adókba korábban már többszörösen
beépítették?

    Nem gondolja-e a kormány, hogy intézkedései a gazdasági
koncepció teljes hiányáról tanúskodnak, és csak arra jók, hogy a
lassan türelme határához érkező lakosságot - ki tudja, milyen célból
- szándékosan provokálja? Nem gondolja-e a kormány, hogy ezen
intézkedései nemcsak gazdaságilag tekinthetők irracionálisnak,
politikailag pedig kalandornak, hanem erkölcsileg is tarthatatlanok?
Nem gondolja-e az MSZMP, hogy az általa kinevezett kormány
működésének eredményeit majd a választásokon lesz kénytelen lemérni?
Nem gondolja-e a kormány, hogy hozzá nem értéséről tanubizonyságot
téve most már le kéne mondania? -- Mi úgy gondoljuk, igen

(OS)


1989. április 11., kedd 18:20


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER hallgatói telefonok:

"FÉRFIHANG/ Jónapot kivánok, Miklós Attila vagyok Budapestről. Nagyon sokat hallgatom az önök rádióját és örülök neki mindig ha uj hirekkel és megnyugtató dolgokkal szolgálnak részünkre. Azt szeretném kérdezni, hogy azelőtft nagyon szerettem a Vajda Albert műsorát, mi történt vele, mert már nagyon régen nem hallottam róla. Mégegyszer szivjé lyes üdvözlettel és minél többet hallgatom a rádiójukat a lehetőségekhez képest. Viszonthallásara. - FÉRFIHANG/ Jónapot kivánok, szeretném megkérdez ni, hogy a FIDESZ-nek jelenleg hány tagja van és azt, hogy a Szabad Európa Rádió magyarnyelvű adásainak hol vannak az adó-antennái. Köszönöm."
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

1989. április 3. Ezen napon Vörös Vince engem azzal hatalmazott meg engem, hogy lássam el az Operatív Bizottság ügyvezetésével járó teendőket. Ezzel egy időben levelet intézett a politikai pártok és szervezetek vezetőségéhez, amelyben tájékoztatta őket a március 23-án megtartott nagyválasztmány személyi döntéseiről és kérte, hogy megkereséseikkel hozzám, vagy Pálos Györgyhöz forduljanak. (D/ 8)
D8, Vörös Vince levele az FKgP tagjaihoz és szervezeteihez

890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD