Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › április 01.
1989  1990
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A világkiállítás térségek elszegényedését okozhatja - A Szociáldemokrata Ifjúsági Kör felhívása a választópolgárokhoz

"A költségek messze fölülmúlják a vízlépcső építésének kiadásait, de itt sem ismeretes még megközelítően sem az összeg. A döntések előkészítését ugyancsak egy szűk csoport végzi, mely érdekelt a világkiállítás megrendezésében."
SZER, Világhíradó:

Ki a gátra!

"Ki a gátra! Nézzük meg Nagymarost közös szemmel a rombolás helyén!" - így kezdődik a Bajcsy-Zsilinszky Baráti Társaság környezetvédő csoportjának, a Duna-mozgalmaknak és más független szervezeteknek a közös felhívása békés, tiltakozó kirándulásra hétfőn, április 3-ikán. Akik idejében megváltották a jegyüket, azok számára különvonatok indulnak Zebegénybe reggel 8 és 9 óra között, Nagymarosra pedig 10 és 11 óra között. A kirándulni vágyók ugyanis Zebegényben találkoznak 10 órakor a Duna-parton, onnan teszik meg együtt a 8 kilométeres gyalogutat Nagymarosig, ahol délben 12 órakor találkoznak mindazokkal, akik egyenesen a nagymarosi építkezéshez mentek."

Interjú Szűrös Mátyással - 1. folyt.

- Változtassunk most egy kissé témát. Az a tény, hogy Szűrös Mátyás
kikerült a közvetlen külpolitikai irányításból, minden bizonnyal
ijedtséggel, töltötte el a kétmillió erdélyi magyart, akik Önben
látták az egyik legfontosabb szószólójukat -, viszont nyilván
örömet okozott Ceausescunak, aki éppen ezért ellenségének
tekintette, tekinti Önt. Elnök Úr! Ebben az országban majdnem
mindenkinek legalább két állása van. Nem tudna Ön az elnöki pozíció
mellett másodállásban az erdélyi magyarok ügyében továbbra is
működni?
    
    - Igen. Én nem szeretnék örömet szerezni Ceausescunak egy olyan
időszakban, amikor egész Európa kezdi felismerni, hogy mit is
képvisel Ceausescu és a családja. Ez anakronizmus. Tehát én már nem
tudok elszakadni a külpolitikától. Tehát nagyon fogok figyelni,
hogy mi történik a magyar külpolitikában, mi történik Magyarország
körül, és történetesen a magyarság kérdésében.
    
    A napokban a Tiszántúlon jártam, részben Hajdú-Bihar megyében,
Szolnok megyében, és ott az emberek nekem ezt egészen nyíltan
megfogalmazták. Tehát nagyon sajnálnák, hogy ha én elszakadnék a
külpolitikától. Ez őszintén szólva nekem jól esett - ugyanakkor
egyben ezt egyfajta igénynek is felfogom, egy olyan követelménynek,
amelynek eleget kell tennem.
    
    Tehát nagyon fogok figyelni, és úgy gondolom, hogy - mint ahogy
eddig - a jövőben is az Országgyűlés nagyon nagy súlyt fog helyezni
az erdélyi magyarság ügyére, illetve általában a határainkon túl
élő magyarság kérdésére. Mi a határainkon élő magyarságra úgy kell
hogy tekintsünk, mint a nemzet nagy erőforrására. Szellemi,
kulturális és történelmi értelemben - de még anyagi értelemben is.
    
    Tehát ebben lényeges változtatás kell a mi politikánkban
eszközölni.
    
    Nem tudom, Önnek elmondták-e? - mi készülünk egy emigrációs, még
jobban mondva: ki- és beutazási törvény megalkotására. Ennek az
lenne a lényege, hogy úgy tekintsünk a magyarságra mint a nemzet
részére, kulturális és történelmi értelemben mint erőforrására, és
hogy ilyen kategóriák értelmüket veszítsék, mint: emigráció, mint
disszidens, és így tovább. Szabadon utazhassanak ki és be a
magyarok az országból.
    
    - Szinte már közhelynek számít azt mondani, hogy a magyar
politikának legsikeresebb ágazata a külpolitika volt. A
rossznyelvek szerint, azért távolították el Önt most a külpolitikai
életből, hogy lesüllyesszék a többiek szintjére. De most komolyra
fordítva a kérdést: mi volt ennek az oka? Mivel magyarázható a
magyar külpolitikai siker? Azzal hogy ezt valóban profik csinálták,
míg másutt amatőrök dolgoztak? Vagy talán azt - vagyis: hogy nem
volt igaz az, amit elsősorban Kádár János terjesztett uralkodása
idején - hogy mi ugyan szívesen tennénk ezt-azt a külpolitikában,
de azt Moszkvában nem engedik meg.
    
    - Ennek több oka van, hogy a külpolitikában talán korábban
születtek eredmények, és korábban következett be főleg változás. Ez
sok mindennel összefügg. Meg kell mondani, hogy ebben azért van
bizonyos folyamatosság. De ami a 80-as évelőt illeti: mi vállaltunk
bizonyos kockázatokat.
    
    Hát én magam is, aki nagyon sokat foglalkoztam a Szovjetunióval, a
magyar-szovjet kapcsolatokkal - általában a szocialista világgal -
láttam azért, hogy - még a Brezsnyev-doktrína idején is - kettőn
áll a vásár. Tehát nagyon, lényeges dolog az, hogy ne viselkedjenek
a kisebb szocialista országok vezetői szolgaian, ne hódoljanak be
egy az egyben egy nagyobb ország vezetésének, hanem igyekezzenek a
lehetőségek keretében, következetesebben érvényesíteni a saját
országuk nemzeti érdekeit. Tehát egyrészt mi felismertük azt, hogy
fel kell dolgoznunk a nemzeti és a nemzetközi összefüggéseit. Mi az
hogy közös érdek, és mi az hogy nemzeti érdek? És egyre tisztábban
láttuk, hogy itt nagyon sok zavar van.
    
    Azután foglalkoztunk a kisországok szerepével, foglalkoztunk a
nemzeti-nemzetiségi kérdéssel és így tovább -, és eljutottunk olyan
következményekre, hogy lehet azt másképpen is csinálni. Ehhez
persze kockázatot kellene vállalni, mert nyílt bírálatot kaptunk a
szocialista országokból. De legnehezebb volt megküzdeni saját
sorainkkal. Igen. Ezért tudom mondani, hogy nem igaz az teljesen,
hogy minden Moszkvától függ, hanem lehetséges, hogy nagyon direkt
kísérletek történnek a Moszkvából, vagy máshonnan való vezérlésre.
    
    De nagyon sok múlik az adott ország vezetőin.
    
    - De nem volt ez adott esetben igazán jó alibi is, hogy az ember
azt mondhatta, hogy mi megcsinálnánk de - egyfajta ilyen kacsintás
a nyilvánosság felé - mi megcsinálnánk, dehát a párt nem engedi?
    
    - Ilyen is volt benne. Természetesen, amikor arra hivatkoztak, hogy
mit szólnak hozzá szovjet barátaink és így tovább. Szóval ez az út
nem volt járható. Tehát ezzel magyarázható részben az, hogy a
külpolitikában van egyfajta folyamatosság. Tehát korábban
erőfeszítéseket tettünk a kiegyensúlyozott, egyenjogú kapcsolatokra
és viszony megteremtésére - ez nem volt könnyű akkor. Viszont
elindultunk egy úton, amelyhez aztán nagy segítséget jelentett a
változás a Szovjetunióban.
    
    - A gorbacsovi politika ehhez a mi törekvéseinkhez nagy hátteret
jelent. Ezért van az, hogy mi aztán igazán szívből drukkolunk
annak, hogy Gorbacsovnak sikerei legyenek, és hogy ez a politika
visszafordíthatatlanná váljék.
    
    - Félig viccesen, félig komolyan járja az országban az a mondás,
hogy a magyar külpolitika legnagyobb sikere az elmúlt években az
volt, hogy el tudta hitetni Nyugaton országgal-világgal, hogy egy
gazdaságilag teljesen tönkrement országba még mindig érdemes
befektetni anyagiakat, annak ellenére, hogy a visszafizetésre kevés
esély van. Én feltételezem, hogy Ön ezzel nem ért egyet. Viszont
hadd kérdezzem meg, hogy akkor Ön szerint, Szűrös Mátyás szerint,
mi volt az elmúlt években a legnagyobb külpolitikai sikere a magyar
kormánynak?
    
    - A legnagyobb sikere a mi külpolitikánknak azt hiszem az, hogy
valóban kialakult egy kedvező kép az országról. Tehát ma azt
mondhatjuk, hogy egész Európában rokonszenvvel találkozik a mi
törekvésünk, de még ezen túl is. Hát egyrészt az, hogy minket az
események igazoltak törekvéseinkben, és hogy reformpolitikánk
kiteljesedhetett azáltal, hogy Kínában és a Szovjetunióban hasonló
jellegű folyamatok bontakoztak ki.
    
    Tehát tulajdonképpen, ha úgy veszem, a legnagyobb siker az, hogy
nemigen fordult elő a magyar történelemben, hogy két világhatalom
merít a mi tapasztalatainkból - ez a Szovjetunió és Kína. Egyrészt
ez nekünk hatalmas háttér. Tehát mi nyugodtan mehetünk előre a
reformpolitika útján.
    
    A másik pedig, hogy eljutottunk odáig, hogy ma már a magyar
külpolitikának egyik alapvető tézise, hogy a korábbi egyoldalúságot
a nemzetközi kapcsolatainkban fel kell számolni. Kiegyensúlyozottá
kell tenni, azonos mértékben kell fejlesztenünk a kapcsolatainkat
Kelettel és Nyugattal - ez nagy dolog. Tehát Magyarországnak fel
kell zárkóznia a civilizáció főútvonalához. Közelednie kell a
legfejlettebb országokhoz.
    
    Tehát én ezt a kettőt tartom a legnagyobb sikernek: azt hogy
Keleten a háttér felerősödött és korszerűbbé vált, és a Nyugattal
kibontakozott az együttműködésnek az egészen sokrétű volta.
    
    - Ennek a korábbi moszkvai mumusra való hivatkozásnak módszere volt
az úgynevezett titkos diplomácia. Mindenekelőtt abban állt - a
kisebbségi politika területén például - hogy a magyar kormány úgy
tett, mintha minden rendben lenne. Ezzel - úgy gondolom -
hozzájárult a mai katasztrofális helyzet kialakulásához. Hiszen
például Romániában Ceausescu méltán gondolhatta, hogy a magyar
kormány segít neki hallgatni ezekről a problémákról.
    
    Beszéltünk arról, hogy ez a magatartás Budapest részéről most
szerencsésen megváltozott. Megváltozott - de talán mintha csak
Románia felé változott volna meg. Gondolok arra, hogy Grósz Károly
pártfőtitkár úr legutóbb Prágában nyíltan köszönetet mondott az
ottani vezetőknek azért a magatartásáért, amit a szlovákiai
magyarok iránt mutatnak. Én nem hiszem, hogy olyan sok köszönni
valónk lenne ezen a téren.
    
    - Jogos. Azt hiszem, hogy tulajdonképpen hálálkodni nem kell. Itt
vannak természetes követelmények egy demokratikus államban,
jogállamban, még hogyha ott rendben lenne minden, akkor sem kellene
persze feltétlenül hálálkodni - hanem jószomszédi szellemben, amit
célszerű értékelni azt értékeljük megfelelően. Hiszen itt kölcsönös
érdekről van szó, hogy mást ne mondjak.
    
    De visszatérve a kérdés elejéhez: kérem szépen, valóban mi a
nemzetiségi kérdést azt szélesebb értelemben fogtuk fel. Az előbb
beszéltünk a magyar külpolitika sikereiről, és azt hiszem, hogy az
egyik erősségünk éppen a humanitárius kérdések, emberi jogok
kérdéseinek kezelése. Ebben ma világszerte ismerik a magyar
eredményeket. Mindig azt hangsúlyozzuk, hogy nekünk nem a román
néppel van bajunk, hanem a román politikával. Ez egy nepotista,
diktatórikus elemekkel átszőtt politika -, és hát ott a románoknak
sem könnyű.
    
    Ez hát az egyik dolog: hogy mi nemcsak az erdélyi magyarság
sorsával foglalkoztunk, hanem másokkal is. Meg kell mondanom, hogy
lényeges különbség van azért az erdélyi magyarság, romániai
magyarság és a csehszlovákiai magyarság helyzete között a magyar
külpolitika szempontjából is, mert - míg a román koncepció az
homogén nemzeti állam-felépítésű, amelyben nincs helye
nemzetiségieknek - Csehszlovákiával összefüggésben pedig alkalmunk
volt - akár legfelsőbb szinten is - szóvá tenni a kérdéseket,
például annak idején Husák főtitkárnak-államelnöknek a szlovákiai
iskolatörvény dolgát, amelyet aztán levettek a napirendről. És
ugyan mondhatnék több példát.
    
    Tehát annak ellenére, hogy tudjuk hogy a nemzetiségi kérdés
megoldása az egyszer és mindenkorra lehetetlen: ez egy folyamat.
    
    Csehszlovákiában történt lényeges előrehaladás, és lehet normális
jó szomszédi viszonyban és szellemben erről tárgyalni velük. Ez a
lényeges különbség. Ez természetes dolog kell hogy legyen, és
követelmény is továbbra is a kapcsolatokban, dehát mondjuk azért
olyasmi nem történt mostanában, amit külön kellene valóban
feltétlen megköszönnünk, hanem kölcsönösen kell erőfeszítéseket
tenni.
    
    - Eddig kedves hallgatóink a Szűrös Mátyás országgyűlési elnökkel
készített interjú első része. A másodikat mához egy hétre,
ugyanebben a műsorban hallhatják. Akkor Szűrös Mátyás belpolitikai
elképzelései állnak majd a középpontban. +++
    


1989. április 1., szombat


Vissza » Folytatásokkal »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"FÉRFIHANG/ Kérem szépen, röviden annyit szeretnék mondani innen, Bajorországból, hogy a budapesti pártházza] szemben állva, a jobboldalon lévő kis házba 8 évvel ezelőtjt megtalálták azokat az embereket befalazva, akik kopogtak. De tekintettel arra, hogy akik kirendelték az egészségügyieket, és a karhatalom rögtön eltávolította őket, nem tudom, hogy azóta tudnak-e róla. Kötelességemnek tartottam, hogy ezt az információt közöljem önökkel."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD