Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › április 01.
1989  1990
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A világkiállítás térségek elszegényedését okozhatja - A Szociáldemokrata Ifjúsági Kör felhívása a választópolgárokhoz

"A költségek messze fölülmúlják a vízlépcső építésének kiadásait, de itt sem ismeretes még megközelítően sem az összeg. A döntések előkészítését ugyancsak egy szűk csoport végzi, mely érdekelt a világkiállítás megrendezésében."
SZER, Világhíradó:

Ki a gátra!

"Ki a gátra! Nézzük meg Nagymarost közös szemmel a rombolás helyén!" - így kezdődik a Bajcsy-Zsilinszky Baráti Társaság környezetvédő csoportjának, a Duna-mozgalmaknak és más független szervezeteknek a közös felhívása békés, tiltakozó kirándulásra hétfőn, április 3-ikán. Akik idejében megváltották a jegyüket, azok számára különvonatok indulnak Zebegénybe reggel 8 és 9 óra között, Nagymarosra pedig 10 és 11 óra között. A kirándulni vágyók ugyanis Zebegényben találkoznak 10 órakor a Duna-parton, onnan teszik meg együtt a 8 kilométeres gyalogutat Nagymarosig, ahol délben 12 órakor találkoznak mindazokkal, akik egyenesen a nagymarosi építkezéshez mentek."

Hol tart az önkormányzati törvény előkészítése? (2. rész)


- A személyi jövedelemadó-bevétel már most is helyben marad,
noha ez talán nem mindeki előtt ismert. De ha már itt tartunk,
megemlítem, hogy a múlt évi korrekció egybevág sz új önkormányzati
törvény konstrukciójával is. Ennek egyik lényeges eleme, hogy a
településszintű tanácsok, pontosabban a települések lesznek a
centrumai az önkormányzatnak. Ehhez kell igazodnia az elosztás
formájának is. Egyrészt, hogy a keletkezett jövedelmek automatikusan
helyben maradjanak - ez a vidék lakosságának régi sérelmét orvosolja
-, másrészt pedig az elosztás rendszere is olyan legyen, hogy anyagi
forrásokkal maguk a települések rendelkezzenek. A megye, illetőleg a
központ szerepe ugyanakkor csökkenjen.

    alc. Viták a megyék szerepéről

    - Ami a megye szerepét illeti, azt hiszem, ez komoly viták
tárgya lesz az Országgyűlésen is, amikor az önkormányzati
törvényjavaslatról esik szó. Hiszen a különböző politikai erők nem
ítélik meg egyformán ezt a kérdést. Vannak politikai pártok, amelyek
testülettel, komoly apparátussal rendelkező megyét képzelnek el, bár
visszafogott, korlátozott szerepkörrel. Mások egyfajta hivatal
megszervezésére gondolnak. Sőt az utóbbi időben, ha nem is elég
hangsúlyosan, bizonyos regionalizmus igénye is megjelent a helyi
igazgatásban. Úgy gondolom, ebből a kérdésből nem kellene
kabinet-ügyet csinálni, ezt a döntést alá kell rendelni az
alapkoncepciónak. Nevezetesen a települések valóságos önállóságának.
A megye szerepét és szervezeti formáit is ehhez kell alakítani.
Tehát nem lehet kizárni, hogy a jövőben a megye teljesen más
funkciót tölt be. Nem a központi igazgatás érdekeit közvetíti
lefelé, hanem a településszintű önkormányzatnak lesz védőbástyája.

    - A helyi önkormányzatok létrehozása azonban elképzelhetetlen a
választási szabályok nélkül. Úgy gondolom, erre nem alkalmazható
mechanikusan az országgyűlési választásokról szóló törvény.

    - Valóban, önálló törvénytervezet készül az önkormányzatok
választására. Képtelenség a két egymástól eltérő feladatot egy
törvényen belül szabályozni. A konkrét megoldásokat illetően azonban
ma még nem lehet véglegesen kiforrott elképzelésekről beszélni.
Hiszen a választás az elképzelt szervezettel is szorosan összefügg.
Így várhatóan párhuzamosan kell állást foglalni a még nyitott
kérdésekben. Ha egy alulról építkező megyéről beszélünk - amit az
önkormányzatok választanak, delegálnak -, akkor természetesen ahhoz
kell igazítani a választás szabályait is. Egy közvetlen választáson
alapuló rendszer esetén megint más szabályok előírása indokolt.
(folyt.)



1990. május 14., hétfő 12:55


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"FÉRFIHANG/ Kérem szépen, röviden annyit szeretnék mondani innen, Bajorországból, hogy a budapesti pártházza] szemben állva, a jobboldalon lévő kis házba 8 évvel ezelőtjt megtalálták azokat az embereket befalazva, akik kopogtak. De tekintettel arra, hogy akik kirendelték az egészségügyieket, és a karhatalom rögtön eltávolította őket, nem tudom, hogy azóta tudnak-e róla. Kötelességemnek tartottam, hogy ezt az információt közöljem önökkel."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD