Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › június 29.
1989  1990
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1989. június
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Tiltakozás szervezett dolgozók érdekvédelmében

"Az Építők Szakszervezetéhez tartozó Bács-Kiskun megyei szakszervezeti alapszervezetek titkárai mintegy 10 ezer szervezett dolgozó nevében tiltakozásunkat fejezzük ki a lakásépítésre és vásárlásra felvett hosszú lejáratú hitelek kamatainak emelésére vonatkozó tervezett kormányintézkedés bevezetése ellen."
Román Rádió:

- Űrfegyverkezés - 8. folyt.

"Románia, Nicolae Ceausescu elnök leszerelési elgondolásai a nemzetközi közösség elé terjesztett ilyen irányú javaslatai ismeretesek. Mint ahogy közismert az a bizakodás is, hogy a fegyverkezési kiadásokat súlyosan megsínylő népek egységes fellépéssel végül is keresztülviszik a leszerelést.... - Mindezt annak a Nicolae Ceausescu elvtárs által hangsúlyozott elvnek az alapján, hogy a földet körülvevő térség mindannyiunk közös java..."

felc. Lakáskamatok főc. Emelés - visszamenőleg ?

Budapest, 1989. június 29. csütörtök (MTI-Press) - Amiről sokáig
csak fülesek keringtek, s amit a kormány mindeddig cáfolt, immár
majdhogynem bizonyosság. Előbb vagy utóbb, de a régi, kedvezményes
kamatozású lakáshitelek kamatait - ha a Parlament úgy dönt -
visszamenőlegesen felemelik.

    A költségvetésnek az idén már mintegy 100 milliárd forintjába
kerül a lakbérhozzájárulás, a bérlakás-felújítás és a kezdvezményes
kamatozású lakáshitelek támogatása. Ez utóbbi összege 42 milliárd
forint az idén, amely minden bizonnyal egy-két év alatt a
többszörösére nőne, ha nem emelték volna fel a kedvezményes
kamatokat piaci, 17 százalékos kamatozásúra.

    alc. 42 milliárdos állami támogatás

    Az elmúlt évtizedekben összesen 276 milliárd forintnyi alacsony
kamatozésú hitelt folyósított az OTP és a takarékszövetkezetek.
Ebből 13,9 milliárd forint kamatmentes hitel, 1 százalékos
kamatozású 32,1, 2 százalék pedig 19,8 milliárd forint. A 3
százalékos kamatú hitelek összege pedig eléri a 158 milliárd
forintot. A rendszer ma úgy működik, hogy a költségvetés a
pénzintézetek számára ezt kiegészíti 17 százalékra, s mindezt
megfejeli 1 százalék kezelési költséggel is. Ez pedig együttesen
adja ki az előbb említett 42 milliárd forintnyi támogatást.

    A régi és a mostani lakáshitelek felemássága miatt akik valóban
hátrányos helyzetűek - tehát most vagy a közeljövőben jutnak
lakáshoz -, azok kénytelen-kelletlen megfizetik a piaci kamatot, míg
a szerencsés tulajdonosok jelentős támogatást kapnak. Sőt e
támogatás összege az inflációval egyenes arányban tovább is
növekedne. Ez tarthatatlannak látszik, lévén az állami költségvetés
hiánya jelenleg is nagyobb a megengedhetőnél.

    A Gazdasági Reformbizottság 3 évre szóló programja szerint a
lakásfinanszírozási rendszer változásának enyhítenie kell a
költségvetésre nehezedő nyomást. A megoldás több tényezőből állhat
össze. Így a lakásfinanszírozáshoz szükséges jövedelmek egy részét a
vállalati jövedelmekből kell előteremteni, s olyan megoldást kell
találni, amely növeli a már lakással rendelkezők terheit, és ebből
jövedelmeket csoportosít át az első lakáshoz jutók számára. (folyt.)


1989. június 29., csütörtök 11:38


Vissza »


Lakáskamatok (2. rész)

alc. Jogilag nem látható tisztán a megoldás

Az elképzelések a lakásfinanszírozási rendszer változásával
egyidejűleg az állami bérlakások bérének emelését, a túlméretezett
és bürokratikusan működő IKV-k megszűnését is célozzák. A lényeg,
hogy parlamenti döntés alapján a régi kedvezményes
lakáshitel-szerződéseket - jogilag nem tisztán látható, hogy mi
módon - meg kell változtatni. Mindenesetre elkerülendőnek látszik,
hogy a "társadalmi igazságosság" jegyében úgymond kockás papíron
szülessen megoldás.

    Eddig többféle változatot is tárgyaltak a szakemberek. Az egyik
szerint a továbbiakban a hiteltartozásokra piaci kamatot kellene
fizetni, s így értelemszerűen megszűnne a költségvetési
kamattámogatás. Csakhogy ez esetben rendkívüli módon differenciált
lakossági tehernövekedéssel kellene számolni, amely a hitelfelvétel
idejétől függően havi 100 és 8 ezer közötti szóródna.

    A másik - az elfogadhatóbb változat - szerint úgynevezett
gyorsított tőketörlesztést kellene előírni, például 3-4-szeresére
emelve ennek mértékét. Ez a megoldás a kamatemelésnél jóval
kiegyenlítettebb, havi 1500-2000 forint közötti többletkiadással
járna a családok számára. A közvetlen költségvetési kamattámogatás
így csak 2-3 milliárd forinttal csökkene, de a hitel szférában 30-40
milliárd forintnyi többletforrás keletkezne, s a kedvezményes
hitelállomány 4-5 év alatt feleződne.

    alc. Kompenzálás, de hogyan

    Persze egy ilyen intézkedés nem nélkülözheti az ellentételezést,
s eldöntendő, hogy a lakossági tehernövekedést részben vagy
egészben; a bérekben, a nyugdíjakban, illetve a családi pótlékban
kompenzálják-e. Ez ügyben a vélemények eltérőek, a GRB szerint nem
célszerű a teljes körű kompenzálás. A felszabaduló források egy
részét az állami szociális bérlakás-építésre célszerű fordítani. A
bizottság szerint az ellentételezés nagyobb részét általánosan és
átlagosan kell kompenzálni, kisebb részben pedig szociálpolitikai
jellegű ellentétel is alkalmazható. (folyt.)


1989. június 29., csütörtök 11:39


Vissza »


Lakáskamatok (3. rész)

A bérben és juttatásokban történő kompenzálás viszont
többletjövedelmet eredményez azoknál, akik nem élnek bérlakásban,
illetve nincs kedvezményes hiteltartozásuk. E többletjövedelmet nem
szabad elvonni azoktól, akiknek még nincs lakásuk, mivel ez a
lakáscélú megtakarítások forrása lehet. A többieknél megfontolandó a
lakásadó bevezetése. A hitelt igénybe vevők pedig a ténylegesen
fizetett kamatok egy részét leírhatnák ebből az adóból, s így
körülbelül 10 évig nem fizetnének adót. Ez egyúttal mérsékelné a
vagyoni differenciálódást is. A lakásadó átlagos mértéke havonta
5-800 forint körül alakulna.

    Persze mindez tervezet, amellyel a készítők közül nem mindenki
ért egyet, mert úgy véli, hogy ezek az intézkedések túlságosan durva
és egyszeri jövedelem-átcsoportosítást okoznak. Továbbá érdemben nem
változtatnak a lakáshoz jutás rendszerén. Éppen ezért a lakásreform
folytatásának keretében az ilyenfajta jövedelem-átcsportosítást csak
1992 után - amikor feltehetően már nőnek a reálbérek - tartják
indokoltnak.



Hajnóczy Árpád


1989. június 29., csütörtök 11:40


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

1989. június 29. A Nemzeti Kerekasztal középszintű gazdasági és szociális bizottságágnak ülésén a három tárgyalófél megállapodott hat munkabizottság létrehozásában.
MTV2 nézői telefonok:

"- Selmedi Lászlóné vagyok Ózdról 11-464-es telefonról. Az a problémám, hogy ezt az Otthon sorsjegyet reklámozták, a sorsolás már megtörtént, és nem tudom melyik újságban lehet megtalálni, egyáltalán nem hallottuk. Kérem szépen, hogy valahogy próbálják meg közzétenni, mert azt hiszem nagyon kevesen értesültek erről. És ugyanígy van ez az Express Gyermekfalu javára kibocsátott sorjegynél.is. Tessék erre jobban odafigyelni, mert gondban vagyunk később nem tudjuk megnézni, hogy nyertünk-e vagy sem. Köszönöm. - Örkúti Imréné vagyok, telefon: 286-862. Azt szeretném megtudni, hogy az előbb a TV2-n ismertetett csontkovács milyen címen érhető el. Nagyon kérném segítségüket. Köszönöm szépen, Jó napot kívánok!"
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD