|
|
|
|
Országgyűlés - második nap (44. rész)
|
Ezért a törvényjavaslat 6. paragrafusában a honvédelmi törvény 26. paragrafusának 1. bekezdését a honvédelmi miniszter úgy javasolta kiegészíteni: ,,A katonai szolgálati kötelezettség alapján a hadköteles: sorkatonai és tartalékos katonai szolgálatot teljesít, amelyek együttes időtartama a 30 hónapot nem haladhatja meg.,, A törvényjavaslat az alternatív szolgálat teljesítésére lelkiismereti okból ad lehetőséget, anélkül azonban, hogy a lelkiismeret fogalmát közelebbről meghatározná. A lelkiismeret pszichikai és etikai kategória, ami a hatósági eljárások számára igen nehezen kezelhető. Ezért a kérelem elbírálására irányuló eljárásban nem a lelkiismereti ok meglétét vizsgálják a hatóságok, hanem azt, hogy aki arra hivatkozik, annak állításai megalapozottak-e; egész életvezetésében tényleg betartja-e az etikai, vallási és erkölcsi meggyőződését, s a jog által biztosított lehetőségeket nem a kötelezettségei alóli kibúvásra akarja-e felhasználni. Ennek kapcsán a honvédelmi miniszter határozottan leszögezte: a haza szolgálata mindenki számára egyformán kötelező. Ezzel azok sem szegülhetnek szembe, akik nem kívánnak fegyveres szolgálatot teljesíteni. Hazájukat még azoknak is szolgálniuk kell, akik az ország társadalmi berendezkedésével elégedetlenek, vagy e téren más elképzeléseik vannak, mint a nép többségének. Ezért lelkiismereti okként nem fogadható el a hadköteleseknek az alkotmányos renddel való politikai szembenállása. A törvényjavaslat az alternatív szolgálat iránti kérelmek benyújtását a sorkötelesek számára a katonai eskü letételéig teszi lehetővé. A katonai eskü után a sorkatona a tartalékállományba helyezéséig ilyen jellegű kérelmet már nem adhat be. A tartalékállományba helyezésétől kezdődően azonban a következő (tartalékos) katonai szolgálatra való behívásáig ismételten kérheti az alternatív szolgálat teljesítését. Az állampolgári jogok érvényre juttatása az államnak is érdeke. Ezért a kormányzat nem törekszik arra, hogy azokat a fiatalokat, akiknek meggyőződése tiltja a fegyveres szolgálatot, lelkiismereti válságba sodorja azáltal, hogy fegyveres szolgálatra kötelezné őket. Erre tekintettel a jog érvényesítésére a törvényjavaslat széles körű garanciákat biztosít. Az első fokú államigazgatási határozat ellen - az általános eljárási szabályoknak megfelelően - fellebbezhetnek. A jogerős határozatot pedig bíróság előtt is meg lehet támadni. A bíróság a törvényjavaslat alapján a hatóság döntését megváltoztathatja. (folyt. köv.)
1989. június 28., szerda 19:26
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:
1989. június 29. A Nemzeti Kerekasztal középszintű gazdasági és szociális bizottságágnak ülésén a három tárgyalófél megállapodott hat munkabizottság létrehozásában.
MTV2 nézői telefonok:
"- Selmedi Lászlóné vagyok Ózdról 11-464-es telefonról. Az a problémám, hogy ezt az Otthon sorsjegyet reklámozták, a sorsolás már megtörtént, és nem tudom melyik újságban lehet megtalálni, egyáltalán nem hallottuk. Kérem szépen, hogy valahogy próbálják meg közzétenni, mert azt hiszem nagyon kevesen értesültek erről. És ugyanígy van ez az Express Gyermekfalu javára kibocsátott sorjegynél.is. Tessék erre jobban odafigyelni, mert gondban vagyunk később nem tudjuk megnézni, hogy nyertünk-e vagy sem. Köszönöm.
- Örkúti Imréné vagyok, telefon: 286-862. Azt szeretném megtudni, hogy az előbb a TV2-n ismertetett csontkovács milyen címen érhető el. Nagyon kérném segítségüket. Köszönöm szépen, Jó napot kívánok!"
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|