|
|
|
|
Országgyűlés - első nap (33. rész)
|
Mindez konzerválja az elavult gazdasági struktúrát, fékezi az eredményesen gazdálkodó szervezetek növekedési, fejlődési lehetőségeit, ugyanakkor széles körű támogatásokkal és kedvezményekkel lassítja a veszteséges és alacsony hatékonyságú gazdasági tevékenységek csökkentését, fékezi a teljesítmények növelését, ellenérdekeltséget teremt a gazdálkodó szerveknél és a lakosság körében egyaránt. Egy másik ok: az államháztartáson és benne a költségvetésen keresztül az ország gazdasági teljesítményeihez, a termelőerők színvonalához viszonyítva erőteljes túlelosztás valósul meg. Rendkívül magas az állami kötelezettségek, állami feladatok tömege, és torz az állami kiadások szerkezete. Ebben az évben a magyar államháztartás költségeinek mintegy 20 százaléka a különböző célú vállalati támogatás. Domináns az alacsony hatékonyságú exporttámogatások, a fogyasztói ártámogatások, a termelő célú állami beruházások, valamint a termelői ártámogatások részaránya. Hasonlóan magas az állami rezsi költsége és részaránya is. A védelem és fegyveres erők, valamint az igazgatás és igazságszolgáltatás működtetése csaknem 100 milliárd forintba kerül, s az államháztartás 10 százalékát emészti fel. Rendkívül magas és diszfunkcionálisan működik a társadalombiztosítás, amely 260 milliárdos költségvetésével az államháztartás több mint 27 százalékát képviseli, ugyanakkor következetlen biztosítási- és nyugdíjrendszerével, torz elosztást megvalósító szociálpolitikai eszközeivel a rendkívül magas költségek ellenére növekvő feszültségek hordozója. Kevés pénz jut oktatásra, egészségügyre, tudományra, kultúrára és sportra. E területek intézményei működési zavarokkal küzdenek, teljesítményük egyenetlen, gyakorta alacsony színvonalú. A magas állami kötelezettségek és a gazdaság teljesítményei, valamint az adósságszolgálati terhek által erősen determinált belső felhasználási lehetőségek a jelenlegi struktúrában tartósan olyan helyzetet teremtenek, amelyben az állam nem tud eleget tenni vállalt kötelezettségeinek, rövid távú döntései keresztezik hosszú távú érdekeit, a permanens szószegés állapotába kerül, tovább növelve a bizalmi válságot, a társadalmi, politikai feszültségeket. Az elosztható jövedelmek szűkössége és a széles körű állami kötelezettségek közötti ellentmondás tartós egyensúlyi zavarokat okoz. A deficit az állami pénzalapokban 1973 óta jelen van. (folyt.köv.)
1989. június 27., kedd 19:38
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lovas Zoltán:
Jöttem, láttam, győztek (06.16-08.15) - A hatalmi kötélhúzás
"június 25-én a televízió interjút sugárzott Pozsgay Imrével, aki nagy szerényen bevallotta, ő bizony elvállalja a köztársaságielnök-jelöltséget."
D12, Kővágó József:
Kovács Béla emlékére
SZER-hallgató telefonja:
"Jóestét-kivánok, itt dr.Ilkei Csaba beszél a Magyar Televizió szerkesztője a Magyar Demokrata Fórum országos válásztmányánajk tagja. Kérem Kasza Lászlót, vagy a magyar szekció ügyeletes szerkesztőjét, esetleg üzenet révén a budapesti tudósítót, sziveskedjék lakásáomon visszahívni, információt szeretnék adni, lakásszámom 641-063. Témám: a Magyar Demokrata Fórum párttá alakult. Ha érdeklik a részletek, állok rendelkezésükre. Minden jót."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|