|
|
|
|
Állásfoglalás az államháztartási reform koncepciójáról (1. rész) (OS)
|
1989. június 26., hétfő - A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete, a Közgyűjteményi és Közművelődési Dolgozák Szakszervezete, a Művészeti és Tájékoztatási Szakszervezetek Szövetsége tagszakszervezete, a Pedagógusok Szakszervezete és a Tudományos Dolgozók Szakszervezete a felsőoktatás, a közművelődés és közgyűjtemények, a művészetek, a közoktatás és a kutatások, s ezeken keresztül valamennyi munkavállaló jövőjéért érzett közös tenniakarástól indíttatva elhatározták, hogy külön-külön önállóan kiérlelt és képviselt álláspontjaik közös gondolati elemeit egységesen, egymást megerősítve foglalják össze. Az államháztartás reformja a költségvetési területen dolgozó, illetve e közösségi szolgáltatásokat igénybe vevő sok százezer embert érint, akiknek ezidáig véleményüket kifejezni nem volt módjuk. Az állampolgárok nem tudják, mit jelent az államháztartás reformja, milyen hatással lesz mindennapjaikra. Szakszervezeteink is csupán egy-egy részanyag gyors áttekintésére kaptak lehetőséget, ám javaslataik lényeges kérdésekben nem épültek be az Országgyűlés elé eredetileg beterjeszteni kívánt dokumentumokba. Ezért tiltakozunk a napirend és a fölterjesztett dokumnetumok megtárgyalása ellen. Követeljük, hogy a koncepciót az alábbiak szerint dolgozzák át: 1. Indokoltnak tartjuk az államháztartás reformját, mert a költségvetés mai működése már nem bizotsítja egy olyan - általunk is szorgalmazott - közösségi társadalom fejlődésének feltételeit, amelyben a művelődés, a művészetek, a valóság törvényszerűségeinek megismerése alapvető társadalmi, emberi értékek, melyek megőrzése, fejlesztése az állam alapvető funkciója. 2. A reformtól azt várjuk, hogy a humán közkiadások reálértékben növekedjenek, ezért nem fogadjuk el, hogy a költségvetés szanálásának akárcsak részben is áldozatai lehessenek e területek és nem fogadható el a lakosság anyagi terheinek fokozása. 3. A reform sikeréhez széles társadalmi bázisra van szükség, ezért annak tartalmát szakszerűen és érthetően már most a nyilvánososág elé kell tárni. Csak ez biztosíthatja reformgondolatok szerves beépülését az állampolgárok és szervezeteik, az állami intézményrendszer cselekvéseibe, kizárólag az így formálódó és társadalmi konszenzusra jutó elképzelések ölthetnek törvényi megfogalmazást. 4. A pénzügypolitika társadalompolitikát szolgál, ezért múlhatatlanul fontos, hogy a pénzügyi technikák az oktatási és a közművelődési törvényben foglaltakat szolgálják. A szakmapolitikai elvekkel összehangban kimunkált normák ismerete nélkül fejlesztési irányokról nem lehet dönteni. (folyt.köv.)
1989. június 26., hétfő 19:53
|
Vissza »
|
|
Állásfoglalás az államháztartási reform koncepciójáról (2. rész) (OS)
|
5. Megalapozott prognózisokat kívánunk megismerni az állami, az önkormányzati és a lakossági jövedelemarányok lehetséges változtatásáról, melyek alapjául szolgálhatnak a parlamenti állásfoglalásnak. 6. Az állampolgároknak az oktatáshoz és a művelődéshez való jogát, valamint a joggyakorlás feltételrendszerét új pénzügyi konstrukciókkal megkérdőjelezni nem lehet. Ezért a pénzügyi mechanizmusok működtetésének megkezdése előtt kell véglegesíteni azok működési, konstrukcionális, jog alapjait. Kiemelten a helyi és más önkormányzatok új működési rendszerét, valamint a megyei hatásköröket, a tulajdonnal és vagyonhasználattal kapcsolatos elhatározásokat, garanciákat, az önkormányzatok keretében és azokon kívül működő intézményrendszer tevékenységének feltételeit. 7. Javasoljuk a normatív állami támogatás értékállóságának biztosítását. Ehhez ki kell dolgozni és a koncepcióba integrálni az ennek alapjául szolgáló fogyasztói kosarakat. 8. Az államháztartási reform különböző részrendszerei, valamint más törvények, szabályozók (tulajdonreform, tanácsi bevételek szabályozói, SZJA, ÁFA, VÁNYA, autonómiák stb.) tartalmát egymással össze kell hangolni. 9. Felhívjuk az érdekeltek figyelmét, hogy az államháztartási reform munkáinak összetettsége miatt a véleményezésnek jelentős a munkaigénye. Szakszervezeti tagsági vitákra és a közvéleményt valában tükröző, ugyanakkor a reform megvalósítását és elfogadását segítő állásfoglalás kialakítására tágabb időhatárok között van mód. Az általunk kívánt irányú reform előmozdítása érdekében gondolatainkkal egyetértő, azért cselekedni kész szakmai, társadalmi erőket felhívjuk: csatlakozzanak hozzánk, erősítsük egymást mindannyiunk, a társadalom érdekében. Budapest, 1989. június 26. A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete Intéző Bizottsága, A Közgyűjteményi és Közművelődési Dolgozók Szakszervezete Elnöksége, A Művészeti és Tájékoztatási Szakszervezetek Szövetsége 7 tagszakszervezete, A Pedagógusok Szakszervezete Elnöksége, A Tudományos Dolgozók Szakszervezete Elnöksége (OS)
1989. június 26., hétfő 19:56
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lovas Zoltán:
Jöttem, láttam, győztek (06.16-08.15) - A hatalmi kötélhúzás
"Egy héttel a Hősök terén lezajlott lélektisztító gyászszertatás után összeült az MSZMP vezetése. Grószt detronizálták, helyébe a "négyek bandája" azaz Pozsgay, Németh, Nyers és maradékként Grósz lépett. Egyben döntöttek a halódó állampárt önfelkoncoló kongresszusának összehívásáról is."
SZER-hallgató telefonja:
"Jónapot kivánok. Nyitnak-e Pesten irodát, ha igen mikor és hol, ha nem miért nem. Megjelent egy könyv az 56-s forradalom alatti rádióadások szövegével. Jó lenne, ha a SZER-nek ugyanezen időszak alatti rádióadásainak szövege is hozzáfér- hető lenne. Csak azért is, mert nem kommunista forrásokból is hallani időnként arról, hogy felelőtlen Ígéretekkel félrevezették a hallgatókat. Jó lenne látni az igazságot, amely persze történelmi dokumentum is."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|