Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › június 18.
1989  1990
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1989. június
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Nyílt levél Aczél György országgyűlési képviselőnek

"A Magyar Demokrata Fórum pécsi szervezete felszólítja Önt, hogy mondjon le országgyűlési képviselői megbízatásáról. Tesszük ezt azért, mert évtizedek óta legfelsőbb szinten nemcsak részese volt az országot jelenlegi szorult helyzetbe hozó hatalomnak, hanem személy szerint is felelős több végzetes kulturpolitikai döntésért."
Román Rádió, Hírek:

Román vélemény

"Budapesten került sor egyes magyar honpolgárok június 16-ikán történt újraelhantolása alkalmából, amely megnyilvánulások kimondottan fasiszta, antiszocialista, a Magyar Szocialista Munkáspárt ellen, a szocializmus és a kommunizmus ellen, a Varsói Szerződés ellen irányuló megnyilvánulásokká változtak."

Az MSZMP Budapesti Végrehajtó Bizottságának állásfoglalása a közoktatás helyzetéről és fejlesztéséről (1. rész) (OS)

1989. június 18., vasárnap - A közoktatás ügye nemzeti ügy, a
felnövekvő nemzedékek társadalmi beilleszkedésének, a gazdaság, a
társadalom modernizálásának, a termelés technikai színvonala
emelésének, a társadalmi újratermelés és fejlődés folymatának
alapvető feltétele. A közoktatás mai rendszerével, az iskolák
működésével és teljesítményével egyre inkább elégedetlen a
társadalom, a munkahelyek és felsőoktatási intézmények, a szülők, a
diákok és maguk a pedagógusok is. A fejlesztés fő irányait
meghatározó reális elképzelés elkészítéséhez nélkülözhetetlen olyan
társadalmi program, amely az általános és szakmai műveltség
fejlesztését (az oktatást, a tudományt, a kultúrát) a modern
társadalmakban betöltött jelentőségének megfelelően - stratégiai
célként - kezeli. Ezt a párt formálódó programjának is érvényesíteni
kell.

    Szakmai és társadalmi vitában értékelni és elemezni szükséges a
közoktatás jelenlegi állapotát, az elmúlt év/évtized/ekben lezajlott
reformok, az oktatási törvény megvalósulásának tapasztalatait, a
közoktatási intézmények anyagi, tárgyi, személyi kondícióit.

    A közoktatási reform eredményeként olyan általános és középfokú
iskolarendszer alakuljon ki, amely tartalmában, követelményeiben és
struktúrájában illeszkedik az egységesülő európai közoktatási
rendszerhez.

    Ismételten tisztázni kell és társadalmi vitában megegyzésre kell
jutni az egyes iskolafokok és -típusok funkcióit ellátandó és
vállalható feladait illetően.

    A VB olyan közoktatási reformot támogat, amelynek eredményeként
csökkennek a gyerekek és a fiatalok közötti esélykülönbségek. Olyan
intézményhálózatra és olyan finanszírozásra van szükség, amely
lehetővé teszi a széles értelemben vett tehetség felismerését,
felkarolását, fejlesztését és amely a lemaradókat megmenti a
végleges leszakadástól. Az egyoldalú ismeretközlés - befogadás
helyett az iskolákban gazdagabb, sokrétűbb követelmény és
tevékenységrendszer jöjjön létre.

    Az iskola fejlődésének záloga a szakmailag magas színvonalon
képzett, rendezett munkafeltételek között dolgozó pedagógus. A
közoktatási reform nélkülözhetetlen elemének tartjuk ezért a
pedagógusképzés, -továbbképzés reformját, a pedagógusok bérének
hosszú idő óta húzódó rendezését, a pedagógus bérrendszer
korszerűsítését. (folyt.köv.)


1989. június 18., vasárnap 17:37


Vissza »


Az MSZMP Budapesti Végrehajtó Bizottságának állásfoglalása a közoktatás helyzetéről és fejlesztéséről (2. rész) (OS)

Az iskolai nevelő-oktató munka fejlődésének elengedhetetlen
feltétele az intézmények önállósága. Az irányítás - a tudományos, a
szakmai és a társadalmi közvéleményre támaszkodva - újólag alakítsa
ki az iskola számára teljesítendő nevelési-oktatási követelményeket,
biztosítsa a teljesítéshez szükséges feltételeket, folyamatosan - a
szakmai szervezetek, az intézmények bevonásával - ellenőrizze,
minősítse a követelmények teljesítését. A központi és helyi
irányítás munkamegosztása tegye lehetővé, hogy a helyi társadalom
érdemi befolyást gyakorolhasson az iskola munkájára.

    Az iskolák a követelmények teljesítéséhez szükséges valamennyi
eszközzel maguk rendelkezzenek. El kell érni, hogy az iskola,
alapvetően a gyerekek érdekeit szolgálja. Emiatt szükség van olyan
intézményi fórumok működésére, amelyek képesek feltárni és
egyeztetni a szülők, a diákok és a pedagógusok neveléssel,
oktatással kapcsolatos érdekeit.

    Folyamatosan növekedjék a közoktatásra fordított költségvetési
pénzeszközök nagysága és aránya. Fontosnak tartjuk a minden gyerekre
kiterjedő, kötelező általános iskolai nevelés-oktatás idejének
növelését, ingyenességét és annak biztosításában az állami
felelősség megerősítését. A kormányzat járuljon hozzá egy olyan
rugalmas középfokú nevelési-oktatási rendszer kialakításához,
melyben a szakmai elméleti és gyakorlati képzés költségeit a
gazdálkodói, szolgáltatói, piaci szféra, illetve a képzésben
érdekeltek fedezzék. A közoktatásra fordított pénzeszközök
hatékonyabb hasznosítása érdekében radikálisan korszerűsíteni kell a
jelenlegi gazdálkodási, érdekeltségi rendet.

    A VB úgy véli, hogy a közoktatás helyzetének elemzését és a
fejlesztés feladatainak kialakítását a szülők, a diákok, a
pedagógusok véleményének meghallgatása nélkül nem lehet
megalapozottan elvégezni. Ezért a következő hónapokban a párt a
fővárosban szakmai, lakossági és diák fórumokat szervez a korszerű
iskolához vezető közoktatási reform tennivalóinak kialakítása
érdekében. (OS)


1989. június 18., vasárnap 17:40


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"Itt Tarkovány beszél Eppsteinből. Egy megbízatást kívánok közölni, teljesíteni. Erdélyből kaptam az üzenetet, és köszönik a rádió szerkesztőségének, a rádió vezetőségének, igazgatóságának a nagyszerű választást, hogy a temetésről Szőts Géza is egyenes adásban tudósíthatott, tudniillik óriási erőt adott ez az erdélyieknek, és még egyszer a köszönetet tolmácsolom. Nagyszerű volt, azt mondták, hogy Gézájuk szóhoz juthatott a temetésen, köszönetüket fejezik ki."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD