|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Nyílt levél az MSZMP Központi Bizottságához
"Az MSZMP Tolna megyei bizottsága 1989. június 10-i ülésén
különös gondot fordított a párt belső helyzetével kapcsolatos
kérdések elemzésére. Tette ezt azért, mert párttagságunkat
aggodalommal tölti el a Központi Bizottság, a Politikai Bizottság
tagjai, a párt vezetői közötti egyre nyilvánvalóbbá váló ellentét."
SZER:
A legfiatalabb 1956-os kivégzett
"Őt 1959. március 21-ikén kivégezték államellenes
összeesküvés miatt. Összesen 14 pontban találták bűnösnek őt, és
sajnos az ítéletet végre is hajtották annak ellenére, hogy az
elkövetett dolgok 16-17 éves korban kerültek sorra.
1956-ban a forradalmi események hatására lekerült valahogyan a
Széna-térre és ott összebarátkozott olyan emberekkel, mint Szabó
bácsi és sokan mások, akiket én ugyan nem ismertem. Forradalmárt
csínáltak belőle, hogy ezt egy életre úgy elhatározta, eltökélte,
hogy ezekkel az emberekkel végig fogja csinálni. Ők úgy vallották,
hogy a szabadságért és Nagy Imréért harcolnak.
- Péter ekkor 15 éves."
|
|
|
|
|
|
|
A taxisok és a benzin probléma
|
------------------------------
München, 1990. október 26. (SZER, Magyar Híradó) - A taxis demonstrációról, okairól és lehetséges következményeiről hallgassák meg Vadász János kommentárját.
- A benzin árának drasztikus felemelése már jó ideje, mondhatni a levegőben lógott. A kormány napirendjére került, mihelyt kiderült, hogy a Szovjetunió olajszállításai jó részét nem hajlandó teljesíteni és a hiányzó mennyiséget a világpiacon keményvalutáért kell megvenni. És elkerülhetetlenné vált, amikor az öbölválság miatt égbe szökött az olaj világpiaci ára. A kegyelemdöfést megadta az a szovjet követelés, hogy január 1-jétől már a szovjet olajat is keményvalutáért, világpiaci áron kell megvásárolni.
A kormány szemlátomást halogatta a döntést, de előbb-utóbb szembe kellett néznie vele. Az egyetlen alternatíva a benzin árusítás korlátozása lehetett volna. Nehéz feltételezni, hogy az kisebb tiltakozást váltott volna ki és végső soron azt is a benzin árának felemelése követte volna. Egyszerűen arról van szó, hogy egy döntő energiahordozó kényszerű, külső körülmények miatt rendkívül megdrágult egy energiában szegény ország számára. Tehát az energiával takarékoskodni kell. Önkéntes takarékoskodást azonban még nem jegyzett fel a gazdaságtörténet.
Egy piacgazdaságban, vagy legalábbis a piacot építő gazdaságban a takarékoskodást csak a magasabb ár érvényesítheti. Ha valami megdrágul, kevesebbet vesznek belőle igénybe. Nem véletlenül a benzin nyitotta meg a sort. Mert ennél az árucikknél ez az összefüggés közvetlenül és nyomban érvényesül. De sorra kell kerülnie a vegyiparnak, amelynek termékei sok nyersolaj felhasználását igénylik és általában minden energiaigényes terméknek illetve ágazatnak. (folyt.)
1990. október 26., péntek
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- A taxisok és a benzin probléma - 1. folyt.
|
Ebből következik, hogy a kormánynak nehéz döntések, konfrontációk sorával kell szembenéznie. És nem csupán ennek a kormánynak, hanem bármilyen kormánynak, amely a piaci átalakulást az életképes gazdaság kiépítését következetesen végig kívánja vinni. Először történetesen a taxisokkal került szembe. Holnap talán a vegyipari érdekcsoporttal, holnapután esetleg a szovjet piacra berendezkedett gépipari lobbyval kell megmérkőznie. Mégpedig úgy, hogy a kormány döntései minden fordulóban nemcsak szűk szakmai csoportok, hanem azokon keresztül sok-sok ezer ember pillanatnyi érdekeibe ütköznek.
A taxisok a törvénnyel nem egészen egyeztethető módon, de kétség kívül nagyon hatásosan szervezték meg tiltakozó akciójukat. Tiltakozásukat meg lehet érteni. Ha drága a benzin, fel kell emelniük a viteldíjat. Ha drága a viteldíj, jóval kevesebben ülnek taxiba. Jövedelmük csökken, jelentős részük a szakma elhagyására kényszerül. Jóllehet, a fővárosi taxisok jó ideje éppen amiatt panaszkodnak, hogy túlságosan sokan vannak és ezért keresnek kekveset. De mindegy.
Tételezzük fel, hogy ebben a konfrontációban érvényesítik tiltakozásukat. Marad a mesterségesen alacsony benzinár. Mi történik? Ezután is hatalmas mennyiségben fogy az az árucikk, amellyel takarékoskodni kellene és amelyből amúgy is csak nagyon korlátozott mennyiség áll rendelkezésére. Továbbá: ha a kormány most, az első alkalommal takarodót fúj, sokkal nehezebb, talán tarthatatlan helyzetbe kerül a következő menetekben, amikor más érdekcsoportokkal szemben kell érvényesítenie azt az elvet, hogy mesterséges árakkal vagy költségvetési támogatásokkal, akár az államháztartás, akár a fizetési egyensúly terhére nem lehet többé szakmákat, ágazatokat, vállalatokat eddigi méreteikben fenntartani. (folyt.)
1990. október 26., péntek
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- A taxisok és a benzin probléma - 2. folyt.
|
A kormány a hibát akkor követte el, amikor azt hitte, hogy a gazdasági kibontakozást, egy hatékony piacgazdaság életrehívását konfrontációk vállalása, fájó, népszerűtlen döntések meghozatala nélkül, szinte észrevétlen adagolás útján meg lehet valósítani.
Most a külső körülmények rákényszerítették a kormányt, hogy meginduljon az egyetlen úton: a göröngyös úton. És ezen az úton végig kell mennie. Bármilyen szabadon választott kormánynak, amely radikális kibontakozást kíván, végig kell mennie. +++
1990. október 26., péntek
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MTV2 nézői telefonok:
"- Szeretném megkérni a Telesport műsorvezetőjét, hogy mondja be, mikor kezdődik a tenisz folytatása? Köszönöm.
- 295-871-ről beszélek Alex Tamás vagyok, és a Napzártában a Hanglemez igazgatójához. Gondolom, ha lehallgatják, Napzárta előtt még felhívhatnának, és akkor elmondhatnám kérdésemet.
- ,Telesportra panasz a foci és a teniszre vonatkozóan /kb. lo jelzés/
(MEGJEGYZÉSEM: - és azt hiszem mindannyiunk nevében, érdekében teszem, A.leírtakért felelősséget, sem telefonszám, sem szövegben nem vállalok, "talán"-ra irtam őket. Ha nem javul a hangminőség nincs értelme annak, hogy az a fontos, hogy nyoma legyen jelszónak.) Köszönöm. Farkas Magdi."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|