|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Debreceni fiatalok nyilatkozata
"A mártírok sírján virágozzék ezer virág
Demokráciát, szabadságot és békét a kínai népnek
A Magyarországi Szociáldemokrata Párt
Ifjúsági Mozgalmának debreceni szervezete
Debreceni Demokratikus Ifjúsági Szövetség
a FIDESZ Gandhi csoportja
a FIDESZ Táncsics csoportja
az SZDSZ debreceni szervezete"
SZER, Magyar híradó:
A Kisgazdapárt új elnöke
"A pártegység megóvása érdekében köszönt le az elnöki posztról
Pártay, és hosszas viták, kompromisszumok után választottak a
küldöttek új vezetőséget, abban bízva, hogy ezzel nyitva az út a
független kisgazdák előtt az 1947-es pártalkotmány alapján a vidéki
csendes többség, a parasztság, a kisvállalkozók megszólaltatására,
megnyerésére. Most ismertetjük a Független Kisgazda-, Földmunkás- és
Polgári Párt új elnöke, Vörös Vince pályafutását:..."
|
|
|
|
|
|
|
Felcím: Átalakulási törvény Főcím: Nem kötelező - csak lehetőség
|
Megint sikerült egy tetszetős csónakot fabrikálni, csak éppen a víz hiányzik alóla, no meg néhány evező hozzá - így vélekednek sokan az átalakulási törvényről, amelyet a napokban fogadott el a Parlament. A hajósnyelven fogalmazott kétkedések közgazdászul olyasvalamit jelentenek, hogy Magyarországon egyelőre nincsenek meg az átakuláshoz szüksége piaci feltételek, és igazából még hiányzik az átalakulást ösztönző tényezők rendszere is. Mások szerint a csónak alatt már csordogál a víz, és legalább egy törött tollú evező is akad. Akárhogyan is az átalakuláspártiak nem reformisták vagy baloldaliak, s akik az átalakulás lehetőségével nem kívánnak élni, nem sztálinisták vagy fundamentalisták. Egyszerűen azért, mert az átalakulási törvény nem ideológiai-politikai kérdés, hanem szigorúan technikai, szakmai probléma. "Ez még nem tulajdonreform" - állítják a törvény készítői. alc. Nem reformlépés, jogi probléma Az átalakulási törvény létrehozásának gondolata a társasági törvény előkészítése során nem gazdasági reformlépésként, hanem jogi problémaként merült fel. A társasági törvény, amelyet tavaly fogadott el a Tisztelt Ház, enélkül is betölti funkcióját, s a világ legtöbb országában nincs is átalakulási törvény. Akkor hát minek ez nekünk? - kérdezhetnénk joggal. Azért mert ha - elsősorban az állami szektorban - ösztönözni szándékozzuk a hagyományos szervezeti, vagyis vállalati és szövetkezeti formákban működő vállalkozások gazdasági társaságokba való átmenetét, akkor célravezető egy segítő-támogató törvényt életbe léptetni. Lássunk egy példát. Jogi értelemben nem nevezhető átalakulásnak, ha egy állami vállalat vagy szövetkezet megszűnik, mert csődbe jutott és felszámolják. Ezt követően pedig a csődbe ment vállalat vagyonának felhasználásával a volt alapító másokkal új gazdsági társaságot hoz létre. Hasonlóképpen nem számít átalakulásnak, ha egy vállalat vagy szövetkezet több egysége szétválik és ezek gazdasági társaságot - Rt-t vagy Kft-t - hoznak létre. Átalakulásról akkor beszélünk, ha a gazdálkodó szervezet "egy az egyben" valamiféle gazdasági társasággá alakul. Voltaképpen ez az átalakulás törvényes tárgya. (MTI-Press)
1989. június 5., hétfő 12:24
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Átalakulási törvény 2.
|
Ilyenkor az általános jogutód az átalakuló szervezet lesz. E folyamat során nem járnak le a hitelezői követelések, érvényben maradnak a korábban megszerzett hatósági engedélyek, semmilyen pótlólagos adó, vagy vagyonátruházási illetékkötelezettség sem keletkezik. A piacgazdaság kialakításához szükséges a piaci szereplők számának a növelése. Ezért az államnak jól felfogott érdeke fűződik ahhoz, hogy - elsősorban a nagyobb vállalatok körében - támogassa a gazdasági társasággá való átalakulást. Ám ez nem jelentheti azt, hogy központi utasításokkal kampány alakuljon ki "felülről", mintegy tömegesen kényszerítve a gazdálkodó szervezeteket az átalakulásra. alc. A túlzott államosítás korrekciója A törvény lehetőséget ad mind az állami vállalatoknál, mind a szövetkezeteknél, mind pedig a társadalmi szervezetek, érdekképiseeletek, egyesületek vállalatainál, illetve leányvállalatainál az átalakulásra. Lássuk ezek közül a legnagyobb kört, az állami vállalatokét. Jelenleg három formában működnek az állami vállalatok. Ezek közül a legelterjedtebb a vállalati tanács irányítása alatt működő, valamint a kisebb vállalatoknál a dolgozók közgyűlése által irányított önigazgató vállalat. A harmadik csoport az államigazgatási felügyelet alatt álló vállalatok köre. A nyolcvanas évek közepén kialakított szabályozás az állami vállalatok döntő többségénél a tulajdonosi jogosítványt szinte teljes mértékben a vállalati önkormányzatra, vagy önigazgatásra bízta. E konstrukcióval szemben azonban alapvető és megalapozott kifogás, hogy a hosszú távú vagyonérdekeltség nem érvényesül, összefonódnak a tulajdonosi és a menedzseri funkciók. Holott egyre égetőbb kérdés, hogy az állami tulajdon is üzleti és ne adminisztratív alapokon működjék. A korábbi túlállamosítás korrekciójaként az állami tulajdon egy része "privatizálható", vagyis véglegesen vagy bérleti rendszerben társadalmi szervezeteknek, magánvállalkozásoknak vagy külföldieknek adható át. A többség azonban változatlanul állami tulajdonban marad, de a működés javítása érdekében az állam közhatalmi és tulajdonosi minősége egymástól elválasztandó. A törvény szerint az önkormányzó vállalatoknál az átalakulás döntése a kollektív, azaz vállalatvezetési fórumot illeti meg. Van azonban olyan kivételes eset, amikor az alapító szerv is elrendelheti az átalkulást. (folyt.)
1989. június 5., hétfő 12:27
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Átalakulási törvény 3.
|
Ilyen például, ha a vállalat nem megfelelően gazdálkodik és vagyona meghatározott idő alatt jelentősen csökken. Figyelembe véve a még kialakulatlan piaci viszonyokat, és a vagyonértékelés problémáit, bizton állítható, hogy ez a törvény sem csodaszer, nem valamiféle általános gyógyír a magyar gazdaság bajaira, de a korábbiaknál jobb lehetőséget teremt a piackonform gazdaságirányítási és vállalati magatartás kialakulására. (MTI-Press)
1989. június 5., hétfő 12:28
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III/III jelentés FKgP Nagyválasztmányról 1. oldal
III/III jelentés FKgP Nagyválasztmányról 2. oldal
III/III jelentés FKgP Nagyválasztmányról 3. oldal
SZER-hallgató telefonja:
"... az elhagyott, de meg nem tagadott óhazában, az óhaza politikai életében aktivan vegyenek részt szövetségünkön keresztül. Hallathatják hangjukat és kell is hallatniuk, mert erős még az ellenség, de nem verhetetlen. Hisszük, hogy egy kommunista mentes hazában, szabad hazánk polgáraiként találkozni fogunk. Jelentkezésüket kérjük az elnöki irodában, Budapest, 1134 Kassák Lajos utca 38, Pankovics Gyula elnök, valamint a Volt Politikai Foglyok Bajtársi Szövetsége, Nyugati László Társaság központi irodájában, Budapest 1162 Állás utca 20, Isten áldása legyen drága hazánkon és az érte munkálkodókon."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|