Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › június 05.
1989  1990
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1989. június
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Debreceni fiatalok nyilatkozata

"A mártírok sírján virágozzék ezer virág Demokráciát, szabadságot és békét a kínai népnek A Magyarországi Szociáldemokrata Párt Ifjúsági Mozgalmának debreceni szervezete Debreceni Demokratikus Ifjúsági Szövetség a FIDESZ Gandhi csoportja a FIDESZ Táncsics csoportja az SZDSZ debreceni szervezete"
SZER, Magyar híradó:

A Kisgazdapárt új elnöke

"A pártegység megóvása érdekében köszönt le az elnöki posztról Pártay, és hosszas viták, kompromisszumok után választottak a küldöttek új vezetőséget, abban bízva, hogy ezzel nyitva az út a független kisgazdák előtt az 1947-es pártalkotmány alapján a vidéki csendes többség, a parasztság, a kisvállalkozók megszólaltatására, megnyerésére. Most ismertetjük a Független Kisgazda-, Földmunkás- és Polgári Párt új elnöke, Vörös Vince pályafutását:..."

Felcím: Átalakulási törvény Főcím: Nem kötelező - csak lehetőség

Megint sikerült egy tetszetős csónakot fabrikálni, csak éppen a
víz hiányzik alóla, no meg néhány evező hozzá - így vélekednek sokan
az átalakulási törvényről, amelyet a napokban fogadott el a
Parlament.

    A hajósnyelven fogalmazott kétkedések közgazdászul olyasvalamit
jelentenek, hogy Magyarországon egyelőre nincsenek meg az
átakuláshoz szüksége piaci feltételek, és igazából még hiányzik az
átalakulást ösztönző tényezők rendszere is. Mások szerint a csónak
alatt már csordogál a víz, és legalább egy törött tollú evező is
akad.

    Akárhogyan is az átalakuláspártiak nem reformisták vagy
baloldaliak, s akik az átalakulás lehetőségével nem kívánnak élni,
nem sztálinisták vagy fundamentalisták. Egyszerűen azért, mert az
átalakulási törvény nem ideológiai-politikai kérdés, hanem szigorúan
technikai, szakmai probléma. "Ez még nem tulajdonreform" - állítják
a törvény készítői.

    alc. Nem reformlépés, jogi probléma

    Az átalakulási törvény létrehozásának gondolata a társasági
törvény előkészítése során nem gazdasági reformlépésként, hanem jogi
problémaként merült fel. A társasági törvény, amelyet tavaly
fogadott el a Tisztelt Ház, enélkül is betölti funkcióját, s a világ
legtöbb országában nincs is átalakulási törvény. Akkor hát minek ez
nekünk? - kérdezhetnénk joggal. Azért mert ha - elsősorban az állami
szektorban - ösztönözni szándékozzuk a hagyományos szervezeti,
vagyis vállalati és szövetkezeti formákban működő vállalkozások
gazdasági társaságokba való átmenetét, akkor célravezető egy
segítő-támogató törvényt életbe léptetni.

    Lássunk egy példát. Jogi értelemben nem nevezhető átalakulásnak,
ha egy állami vállalat vagy szövetkezet megszűnik, mert csődbe
jutott és felszámolják. Ezt követően pedig a csődbe ment vállalat
vagyonának felhasználásával a volt alapító másokkal új gazdsági
társaságot hoz létre. Hasonlóképpen nem számít átalakulásnak, ha egy
vállalat vagy szövetkezet több egysége szétválik és ezek gazdasági
társaságot - Rt-t vagy Kft-t - hoznak létre. Átalakulásról akkor
beszélünk, ha a gazdálkodó szervezet "egy az egyben" valamiféle
gazdasági társasággá alakul. Voltaképpen ez az átalakulás törvényes
tárgya. (MTI-Press)


1989. június 5., hétfő 12:24


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Átalakulási törvény 2.

Ilyenkor az általános jogutód az átalakuló szervezet lesz. E
folyamat során nem járnak le a hitelezői követelések, érvényben
maradnak a korábban megszerzett hatósági engedélyek, semmilyen
pótlólagos adó, vagy vagyonátruházási illetékkötelezettség sem
keletkezik.

    A piacgazdaság kialakításához szükséges a piaci szereplők
számának a növelése. Ezért az államnak jól felfogott érdeke fűződik
ahhoz, hogy - elsősorban a nagyobb vállalatok körében - támogassa a
gazdasági társasággá való átalakulást. Ám ez nem jelentheti azt,
hogy központi utasításokkal kampány alakuljon ki "felülről", mintegy
tömegesen kényszerítve a gazdálkodó szervezeteket az átalakulásra.

    alc. A túlzott államosítás korrekciója

    A törvény lehetőséget ad mind az állami vállalatoknál, mind a
szövetkezeteknél, mind pedig a társadalmi szervezetek,
érdekképiseeletek, egyesületek vállalatainál, illetve
leányvállalatainál az átalakulásra. Lássuk ezek közül a legnagyobb
kört, az állami vállalatokét.

    Jelenleg három formában működnek az állami vállalatok. Ezek
közül a legelterjedtebb a vállalati tanács irányítása alatt működő,
valamint a kisebb vállalatoknál a dolgozók közgyűlése által
irányított önigazgató vállalat. A harmadik csoport az
államigazgatási felügyelet alatt álló vállalatok köre.

    A nyolcvanas évek közepén kialakított szabályozás az állami
vállalatok döntő többségénél a tulajdonosi jogosítványt szinte
teljes mértékben a vállalati önkormányzatra, vagy önigazgatásra
bízta. E konstrukcióval szemben azonban alapvető és megalapozott
kifogás, hogy a hosszú távú vagyonérdekeltség nem érvényesül,
összefonódnak a tulajdonosi és a menedzseri funkciók. Holott egyre
égetőbb kérdés, hogy az állami tulajdon is üzleti és ne
adminisztratív alapokon működjék. A korábbi túlállamosítás
korrekciójaként az állami tulajdon egy része "privatizálható",
vagyis véglegesen vagy bérleti rendszerben társadalmi
szervezeteknek, magánvállalkozásoknak vagy külföldieknek adható át.
A többség azonban változatlanul állami tulajdonban marad, de a
működés javítása érdekében az állam közhatalmi és tulajdonosi
minősége egymástól elválasztandó.

    A törvény szerint az önkormányzó vállalatoknál az átalakulás
döntése a kollektív, azaz vállalatvezetési fórumot illeti meg. Van
azonban olyan kivételes eset, amikor az alapító szerv is
elrendelheti az átalkulást. (folyt.)


1989. június 5., hétfő 12:27


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Átalakulási törvény 3.

Ilyen például, ha a vállalat nem megfelelően gazdálkodik és
vagyona meghatározott idő alatt jelentősen csökken. Figyelembe véve
a még kialakulatlan piaci viszonyokat, és a vagyonértékelés
problémáit, bizton állítható, hogy ez a törvény sem csodaszer, nem
valamiféle általános gyógyír a magyar gazdaság bajaira, de a
korábbiaknál jobb lehetőséget teremt a piackonform
gazdaságirányítási és vállalati magatartás kialakulására. (MTI-Press)


1989. június 5., hétfő 12:28


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
III/III jelentés FKgP Nagyválasztmányról 1. oldal


III/III jelentés FKgP Nagyválasztmányról 2. oldal


III/III jelentés FKgP Nagyválasztmányról 3. oldal


SZER-hallgató telefonja:

"... az elhagyott, de meg nem tagadott óhazában, az óhaza politikai életében aktivan vegyenek részt szövetségünkön keresztül. Hallathatják hangjukat és kell is hallatniuk, mert erős még az ellenség, de nem verhetetlen. Hisszük, hogy egy kommunista mentes hazában, szabad hazánk polgáraiként találkozni fogunk. Jelentkezésüket kérjük az elnöki irodában, Budapest, 1134 Kassák Lajos utca 38, Pankovics Gyula elnök, valamint a Volt Politikai Foglyok Bajtársi Szövetsége, Nyugati László Társaság központi irodájában, Budapest 1162 Állás utca 20, Isten áldása legyen drága hazánkon és az érte munkálkodókon."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD