Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › június 03.
1989  1990
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1989. június
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
BBC:

Vlaszov és a KGB

"A glasznoszty eddig csak felszínesen érintette a szovjet titkosrendőrség, a KGB félelmetes tevékenységét, amellyel elnyomja az ellenzékieket és szoros ellenőrzést gyakorol a társadalom felett. Jurij Vlaszov, volt olimpiai súlyemelő bajnok a Szovjetunió Népi Küldöttek Kongresszusának moszkvai küldötte azonban rátapintott a dologra, amikor olyan szervezetként jellemezte a KGB-ét, amely működésének története tele van kínzással és gyilkossággal. Ez azonban nemcsak történelmi kérdés - folytatta Vlaszov. A szovjet titkosrendőrség egészen a mai napig, azzal félemlíti meg azokat akik szembe mernek szállni az államhatalommal, hogy elmegyógyintézetbe zárják őket. A KGB állandó veszélyt jelent a demokráciára nézve és még a glasznoszty időszakában sem árulja el titkait."

A Legfőbb Ügyészség közleménye (1. rész)

1989. február 6., hétfő - A Legfőbb Ügyészség tájékozódó vizsgálatot folytatott egyes KISZ-ingatlanok - köztük a szegedi és a bajai KISZ-iskola - tulajdonjogának átruházásval kapcsolatban. A vizsgálat elrendelését több megyei főügyészség kezdeményezte, s indokolták azt a témával foglalkozó újságcikkekben, továbbá az egyes szegedi alternatív szervezetek tiltakozó feljegyzéseiben megfogalmazott törvényességi aggályok is.

A vizsgálat keretében a Legfőbb Ügyészség jelentést kért
valamennyi megyei főügyészségtől a területükön lévő KISZ-ingatlanok
átruházásáról, beszerezte a szegedi és a bajai ingatlanokra
vontakozó szerződéseket, illetve földhivatali iratokat, végül
tájékoztatást kért és kapott a KISZ KB gazdasági osztályának
vezetőjétől is. Ezek alapján megállapította, hogy a Kommunista
Ifjúsági Szövetség Központi Bizottsága nemcsak az említett két
városban, hanem országosan is rendezni kívánja a KISZ kezelésében,
illetve használatában lévő ingatlanok tulajdoni helyzetét. A
megkötött szerződések alapján eddig 11 ingatlanra jegyezték be a
KISZ KB tulajdonjogát, a többi 40-50 ingatlanra vonatkozó szerződés
előkészítése és földhivatali bejegyzése pedig folyamatban van. Az
átruházott ingatlanok kezelője minden esetben - a kezelő jogokat
eddig is gyakorló - megyei, illetve városi KISZ-bizottság maradt.

    A Legfőbb Ügyészség álláspontja szerint a megkötött szerződések
a földről szóló 1987. évi I. törvény alapján érvényesek. E törvény
15. paragrafusa 1. bekezdésének b. pontja ugyanis úgy rendelkezik,
hogy az ingatlan kezelője a kezelésében lévő ingatlan tulajdonjogát
- a különleges rendeltetésű föld és termőföld kivételével -
társadalmi szervezetre átruházhatja. A törvény nem tesz különbséget
aszerint, hogy a kezelő állami szerv vagy társadalmi szervezet. Az
érintett ingatlanok nem minősülnek különleges rendeltetésű, illetve
termőföldnek. A földtörvény a tulajdonjog átruházását nem köti
ellenértékhez, ezért a 100 forint eszmei vételárnak a szerződésekbe
utólag történt beírása szükségtelen volt. A törvény indoklása
szerint az állami tulajdon átruházásának új szabályozása elősegíti
az ingatlanok jobb hasznosítását és a hatékonyabb gazdálkodást. Az
ifjúsági szövetség vezetőinek nyilatkozata szerint a szerződések
megkötését éppen e célok megvalósítása érdekében kezdeményezték.
(folyt.köv.)


1989. február 6., hétfő 15:44


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


A Legfőbb Ügyészség közleménye (2. rész)

A Legfőbb Ügyészség vizsgálata kiterjedt a Magyar Hírlap 1989.
január 27-i számában megjelent ,,Érvek és ellenérvek KISZ-iskola
ügyben,, című írásában, továbbá a szegedi alternativ szervezetek
beadványában is kifejtett jogi okfejtésre, de a szerződések
érvénytelensége ott sem volt megállapítható. Az állami tulajdonban
álló házingatlanok elidegenítésének szabályozásáról szóló többször
módosított 32/1969. IX. 30. kormányszámú rendelet 2. paragrafusának
8. bekezdésében foglalt rendelkezés - amely szerint a társadalmi
szervezet a kezelésében lévő házingatlant nem idegenítheti el -
ezekre a szerződésekre nem alkalmazható. Ezt a rendelkezést és a
földtörvény idézett szakaszát egybevetve megállapítható, hogy a
tilalom csak a magánszemélyek részére történő elidegenítésre
vonatkozik, és a törvény már e körben is bizonyos kivételeket enged.
Jogpolitikai szempontból nem lenne indokolt, hogy egy csaknem 20
évvel korábbi, alacsonyabb szintű jogszabály akadályozza egy
törvényi rendelkezés alkalmazását.

    Nem alaposak a Polgári Törvénykönyv általános rendelkezéseire
való hivatkozások sem. Nem állapítható meg ugyanis, hogy a
szerződések a társadalom érdekeibe ütköznének, és ezért lennének
semmisek. Jelentős társadalmi érdek fűződik ahhoz is, hogy azok a
létesítmények, amelyek többségét a KISZ saját erőforrásból,
kifejezetten ifjúsági célra építtette, továbbra is az ifjúsági
szövetség rendelkezése alatt maradjanak. Végül a jogtalan
előnyszerzés, vagy a szolgáltatás és az ellenszolgáltatás feltűnő
aránytalansága szintén nem állapítható meg, mert a földtörvény az
ellenérték nélküli átruházást is lehetővé teszi.

    A kifejtettek alapján a Legfőbb Ügyészség a szerződések
érvényességével kapcsolatos törvényességi aggályokat nem osztotta,
és ügyészi intézkedésre nem talált alapot. (MTI)


1989. február 6., hétfő 15:46


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

"Hangoztattam, hogy lehetnek véleménykülönbségek a pártban, de ezeket kultúráltan demokratikus keretek között kell rendezni. Abban valamennyien egyetértünk, hogy a Kisgazdapárt csak a listás választási rendet fogadhatná el, mert ez a legdemokratikusabb és itt egyetlen szavazat sem vész el, de tartani kell attól, hogy ez sem az MSZMP, sem az EKA szervezeteinek többsége sem támogatná. Ezért kompromisszumra lesz szükség."
SZER-hallgató telefonja:

"...nem beszélnek arról, hogy mi van azokkal az elcsatolt területekkel, amit a háború után igazságtalanul a nagyhatalmak tőlünk elvettek. Ugyanis ez a békés fejlődés ami most alakul ki Magyarországon és Európa más országaiban is, ez nem tartható fönn, amig ezek a területi problémák nem rendeződnek. Ez egy gyújtópontja lehet az egész európai helyzetnek, amit most mindenki szeretne stabilizálni és szeretné hogy ez végre nyugvópontra kerüljön. Most ezzel kapcsolatban szeretném, hogyha válaszolna a Szabad Európa Rádió."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD