Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › június 03.
1989  1990
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1989. június
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
BBC:

Vlaszov és a KGB

"A glasznoszty eddig csak felszínesen érintette a szovjet titkosrendőrség, a KGB félelmetes tevékenységét, amellyel elnyomja az ellenzékieket és szoros ellenőrzést gyakorol a társadalom felett. Jurij Vlaszov, volt olimpiai súlyemelő bajnok a Szovjetunió Népi Küldöttek Kongresszusának moszkvai küldötte azonban rátapintott a dologra, amikor olyan szervezetként jellemezte a KGB-ét, amely működésének története tele van kínzással és gyilkossággal. Ez azonban nemcsak történelmi kérdés - folytatta Vlaszov. A szovjet titkosrendőrség egészen a mai napig, azzal félemlíti meg azokat akik szembe mernek szállni az államhatalommal, hogy elmegyógyintézetbe zárják őket. A KGB állandó veszélyt jelent a demokráciára nézve és még a glasznoszty időszakában sem árulja el titkait."

felcím: Rendkívüli kormányülés szombaton főcím: Mit tartalmaz a nemzetbiztonsági törvény tervezete?

Budapest, 1990. január 18., csütörtök (MTI-Press)


Több mint egy tucat fontosabbnál fontosabbnak ítélt
törvényjavaslat fekszik a Tisztelt Ház asztalán, szerepel a
parlament mostani ülésszakának napirendjén. Köztük olyan nagy
horderejű kérdések, kodifikációs tervek, mint a lelkiismereti és
vallásszabadság, a sajtó-és a közigazgatási bíráskodás, vagy az
alapítványok ügye, az állami vállalatokra bízott vagyon védelme. Egy
képviselői indítvány magát az alkotmányt vette célba, a köztársasági
elnök közvetlen választását szorgalmazva.

    De mindezek ellenére mégis egy eddig nem említett, és az
előzetes napirendről hiányzó beszámoló elé tekint a legnagyobb
várakozással a közvélemény. Nem nehéz kitalálni: a Duna-gate ügyről
van szó, HORVÁTH ISTVÁN belügyminiszter beszámolójára gondolunk.

    A belügyi biztonsági szolgálat vezetője ugyan január 15-én
lemondott, az alkotmányos jogokat csorbító lehallgatási gyakorlatot
is "felfüggesztették", az iratokat zárolták, ám a közvélemény aligha
éri be ezzel. További intézkedéseket vár, a felelősség nyilvánoság
előtti, gyors tisztázását igényli. Így nem csoda, hogy a csütörtöki
kormányülés után, sokan csalódottsággal vették tudomásul a hírt,
hogy a belügyi botránnyal a Minisztertanács nem foglalkozott.

    A legutóbbi kabinetülésen ugyanis úgy foglaltak állást, hogy a
belügyminiszter a január 18-iki ülésre nyújtsa be előteresztését AZ
ÁLLAMBIZTONSÁGI SZOLGÁLAT TARTALMI, SZERVEZETI VÁLTOZÁSAIRÓL. A
sajtó hírül adta azt is, hogy a belügyminiszter a parlament
elnökéhez címzett levelében felajánlotta, hogy az országgyűlés
tájékoztatja a képviselőket.

    A szombati - január 20-iki - rendkívüli kormányülésen persze még
szerepelhet ez a kényes téma és így a belügyi tárca valószínűleg már
testületi döntéssel a háta mögött adhat számot az SZDSZ és a FIDESZ
által kirobbantott, azóta is gyűrűző Duna-gate ügy hátteréről.

    Most, hogy a belügy házatáján a belső önvizsgálat lezárult -
ennek részleteit még nem hozták nyilvánosságra - kézenfekvő a
kérdés: HOGYAN TOVÁBB? MILYEN ÁTALAKÍTÁSOKKAL TEREMTHETŐ ÖSSZHANG AZ
ALKOTMÁNY ÉS A BELBIZTONSÁG MŰKÖDÉSE KÖZÖTT? (folyt.)



1990. január 19., péntek 14:50


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Rendkívüli kormányülés 2.


EGYÁLTALÁN ELVÁLASZTHATÓ-E A KORÁBBI POLITIKAI ÉRÁHOZ SZINTE
TESTVÉRI ALAPON KÖTŐDŐ ÁLLOMÁNY A PÁRTÁLLAM MEGHALADOTT
GYAKORLATÁTÓL? HOZZÁIGAZÍTHATÓ-E A POLITIKAI PLURALIZMUS
KÖVETELMÉNYEIHEZ?

    Nem titok: a titkosszolgálat jövőjéről, alkotmányos helyéről
szóló törvénytervezet már a Minisztertanács asztalán van. Az ezt
előkészítő koncepció 1989. októberében elkészült. Ez a időpont
joggal veti fel az olvasóban a jogalkotási késedelemért való
testületi és személyes felelősség újabb csiklandós kérdéseit is.
Mert végülis nem máson, hanem a Minisztertanácson múlik, mikor, a
parlament mely ülésszakán terjeszt elő erre vonatkozó törvényt, és
hogy azt egyáltalán be kívánja-e nyújtani?

    A TÖRVÉNY A TITKOSSZOLGÁLAT, A NEMZETBIZTONSÁG FELADATAIT ELLÁTÓ
ÚJ INTÉZMÉNYEK HATÁSKÖRÉT, JOGAIT ÉS KÖTELEZETTSÉGEIT RÖGZÍTI.
Elkülönítve a hírszerzési, kémelhárítási és a belső biztonsági
feladatköröket, meghatározva, milyen szervezeti keretek között lehet
végezni ezt a tevékenységet. AZ ELKÉPZELÉSEKBEN KÉT ÚJ HIVATAL
FELLÁLLÍTÁSA IS SZEREPEL, EGY NEMZETBIZTONSÁGI ÉS EGY HÍRSZERZŐ
HIVATALÉ, amelyek a belügy szervezetétől mindenképpen
elkülönülnének. Feladatukat kormányzati irányítás alatt (a
miniszterelnök közvetlen alárendeltségében) látnák el. A
felügyeletet egy kormánybizottság is segítené, e grémium tagja lenne
a belügyminiszteren kívül a honvédelmi, a külügy és az
igazságügyminiszter is. A TÖRVÉNYELŐKÉSZÍTŐK ORSZÁGGYŰLÉSI BIZOTTSÁG
FELÁLLÍTÁSÁVAL IS SZÁMOLNAK, AMELY MEGTESTESÍTENÉ A PARLAMENTI
ELLENŐRZÉST ÉS ELLÁTHATNÁ AZ ALKOTMÁNYOS KONTROLLT. Az elképzelések
szerint a katonai hírszerző és biztonsági ügyek a Honvédelmi
Minisztérium hatáskörébe kerülnének.

    További izgalmas kérdés: KI ENGEDÉLYEZHETI A JÖVŐBEN AZ
ALKOTMÁNYOS JOGOKAT CSORBÍTÓ TITKOSSZOLGÁLATI ESZKÖZÖK
IGÉNYBEVÉTELÉT? Ezek használatát - mint ismeretes - nemrégen
felfüggesztették.

    A jogállamiság logikája azt diktálná, hogy erre - vagyis a
telefonlehallgatásra, a levélfelbontásra, a távirat, a
telefonforgalom ellenőrzésére, bizalmi személyek útján történő
megfigyelésre - csak BÍRÓI DÖNTÉS ESETÉN kerülhessen sor. Az
engedély megadásánál viszont nemcsak az eszközt, de az igénybevétel
időtartamát is konkrétan meg kellene határozni. Ha pedig a bírósági
engedély nélkül élnének ezekkel a módszerekkel, a törvényellenes
alkalmazást büntetőjogilag is szankcionálni kellene. (folyt.)



1990. január 19., péntek 14:52


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Rendkívüli kormányülés 3.


Rendkívüli körülmények között - túszszedés, terrortámadás - az
intézkedés utólagos bírói jóváhagyását kellene kérni.

    Az állambiztonság személyi állománya az elképzelések szerint nem
tartozhatna a rendőrség kötelékébe. Voltaképp olyan speciális
hatósági jogkörrel nem rendelkező állami tisztviselők lennének, akik
szolgálati fegyvert csak a feladatuk ellátása során viselhetnének és
azt csak jogos védelmi helyzetben használhatnák. De például nem
folytathatnának az állampolgárok ellen nyomozást, előállításra,
őrizetbevételre sem lenne joguk.

    Arra persze nincs semmi garancia, hogy ezeket az elképzeléseket
már ebben a ciklusban törvénybe foglalja a parlament. Ám az ÁTMENETI
IDŐBEN SEM LEHET ELTEKINTENI A BELBIZTONSÁG TÖRVÉNYES MŰKÖDÉSÉTŐL.
Másrészt a jelenlegi EX LEX állapot a szolgálati munkára is bénítóan
hat. Pedig egy alkotmányos keretek között működő és demokratikus
kontroll alatt tartott biztonsági szolgálatra minden államnak
szüksége lehet. Ezért a szakemberek javasolják: a politikai átmenet
időszakának gyakorlatát is szabályozza törvény. Elképzelhető, hogy
az alkotmányos jogokat érintő eszközök alkalmazását ügyészi, netán
parlamenti bizottsági jóváhagyáshoz kössék.

    A kormánynak a közelgő választások miatt is egyre jobban
kiéleződött politikai küzdelmek közepette, egy önmaga feloszlatását
már kimondó parlamenttel együttműködve - tehát meglehetősen
bonyolult belpolitikai körülmények között - kell most megtalálnia azt
a keskeny, ám mégis törvényes utat, amely a nemzetbiztonság
szolgálata érdekében az alkotmányos jogok csorbítása nélkül még
járható. (MTI-Press)



1990. január 19., péntek 14:52


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

"Hangoztattam, hogy lehetnek véleménykülönbségek a pártban, de ezeket kultúráltan demokratikus keretek között kell rendezni. Abban valamennyien egyetértünk, hogy a Kisgazdapárt csak a listás választási rendet fogadhatná el, mert ez a legdemokratikusabb és itt egyetlen szavazat sem vész el, de tartani kell attól, hogy ez sem az MSZMP, sem az EKA szervezeteinek többsége sem támogatná. Ezért kompromisszumra lesz szükség."
SZER-hallgató telefonja:

"...nem beszélnek arról, hogy mi van azokkal az elcsatolt területekkel, amit a háború után igazságtalanul a nagyhatalmak tőlünk elvettek. Ugyanis ez a békés fejlődés ami most alakul ki Magyarországon és Európa más országaiban is, ez nem tartható fönn, amig ezek a területi problémák nem rendeződnek. Ez egy gyújtópontja lehet az egész európai helyzetnek, amit most mindenki szeretne stabilizálni és szeretné hogy ez végre nyugvópontra kerüljön. Most ezzel kapcsolatban szeretném, hogyha válaszolna a Szabad Európa Rádió."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD