Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › június 01.
1989  1990
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1989. június
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Tiltakozás a pazarló költekezés ellen

"Alulírottak, a XV. kerület demokratikus szervezetei tiltakozunk a pazarló költekezés legújabb megnyilvánulása ellen. A Fővárosi Tanács - fejlesztési alapjából - 17 millió forintot áldoz a szoborállítási keret elkülönített összegéből Pátzay Pál Lenin emlékművének felújítására. Ez a hatalmas összeg nem a szobor, hanem a vörös gránit talapzat renoválási költsége a mai árakon. Kérdésünk, hogy a végrehajtó bizottság a mai gazdasági helyzetben is megszavazná ezt a beruházást? Ilyen gazdagok vagyunk? Független Kisgazdapárt Magyarországi Szociáldemokrata Párt Magyar Demokrata Fórum Szabad Demokraták Szövetsége FIDESZ"
SZER:

Mécs Imre kijelentése

"A Történelmi Igazságtétel Bizottság szóvivője, Mécs Imre kijelentette: az MSZMP tagjai csak magánszemélyekként vehetnek részt a temetésen. Amennyiben hivatalos minőségükben jelennének meg, a hozzátartozók és barátok eltávolíthatják a koporsókat a közelükből."

Pedagógusnapi gondolatok

Nem tudok most virógcsokrokat emlegetni, meghatott hálát
tolmácsolni gyerekek és szülők nevében - annak ellenére, hogy nem
fogyott el a sok szép virág és a hála sem. Nem fogyott el, s tudják,
biztosan tudják, érzik ezt a tanítók, óvónők, tanárok ma is. És a
gyerekek virágainak örülni is tudnak, s egészen biztosan örülnek a
köszöntő szavaknak akkor is, ha esetleg ügyetlenre sikeredik a
szeretet és hála kifejezése.

    De egy kinyomtatható "dolgozat" írójaként ezer - mondhatnám:
terhelő - szempont nehezedik tollamra, zavarban vagyok, mert tudom -
nem tehetek úgy, mintha nem tudnám -, hogy az idei pedagógusnapon
eleve fenntartással olvassák a hivatalos köszöntőket az ünnepeltek.
Tudok olyan iskoláról is, ahol úgy döntött a tantestület, hogy nem
tartják meg a pedagógusnapot, ezzel is kifejezésre juttatva:
elhatárolják magukat ama felettesek elismerésétől, akik "ide
juttatták" az oktatásügyet, a pedagógusokat.

    Kedves pedagógusok, kedves - hálistennek még önérzetes -
tanítók, tanárok, kisgyerekeinket becézgető óvónők
Mindannyiunknak
el kell határolnunk magunkat - s ha botorkálva is, de azt tesszük -
mindazoktól, akik "ide juttattak" bennünket. Az országot, a
társadalmat.

    Nem hiszem, hogy Németh Lászlót bárki sztálinistának,
vulgármarxistának vagy akár csak hurráoptimistának mondhatná,
pedagógiai elvei annál inkább helytállóak ma is. Idézem néhány
mondatát - s előre megmondom: 1960-ban írta:" ... A legjobb módszer,
az anyag leggondosabb tálalása is múló erőfeszítés, ha a tanuló nem
küzd meg érte, s nem nagy, személyes érdek enyvezi oda az agyába.
Ennek az érdeknek az állandósítása, igazolása viszont nemcsak tanuló
és tanár dolga, hanem a társadalomé. Írni-olvasni mindenki megtanul,
mert a mindennapi élet megköveteli, az azonban, amit egy
szenvedélyes pedagógus példákban s ismeretekben rátukmál,
szétmorzsolódik, ha a társadalom követelményeivel szemben kell
tartania".

    Két bekezdéssel odébb ezt írja Németh László A pedagógus hite
című tanulmányában: ... társadalmunkban mindinkább csak egyféle
igazi tekintély van: az alkotó, a szellemi. A vagyongyűjtés
lehetősége megszűnt, akinek túl sok pénze van, inkább gyanús, mint
tiszteletet ébresztő... Olyan társadalomban élünk, ahol az embernek,
még szűk körben is, valódi tiszteletet csak teljesítmény, s
kiválóság szerezhet. (folyt.)


1989. június 1., csütörtök 10:50


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Pedagógusnapi 2.

Hogy más társadalmakban ez nem így volt, elég a Ferenc József-i
korra gondolnunk.Vagy a Nyugatra kerültek tapasztalataira, akik azt
látják, hogy ott az ember valódi értékét is autója, dollárja méri".

    Még egy emberöltő sem telt el, s már nem "olyan", hanem "ilyen"
társadalomban élünk. Ha valaki most megsúgná nekem, hogy ki akarta
ezt, azonnal ideírnám, csupa nagy betűvel. De nem hallok sugallatot.
S majdnem bizos vagyok abban, hogy semmilyen rendű-rangú
feletteseinknek nem is volt ez a célja. De nem hiszem, hogy egy
pedagógusnapi rövid eszmefuttatás feladata volna tisztázni: akkor
miért is?
De igenis feladatunk - közös feladatunk - hogy újra
ráébresszük a társadalmat és főként a felnövekvő generóciókat arra,
hogy "mégis a víz az úr
". Mert a dollár bizony nagyon nagy hatalom,
de mégis csak közönséges "szolga", eszköz, azért van, hogy
megvásárolható legyen rajta a TUDÁS. Nem a pénz az érték, hanem amit
meg lehet szerezni pénzzel.

    Azok a "csúnya" kapitalisták végső soron tudják is ezt és
megfizetik a tudást. Csak nálunk zavarodott össze az értékrend. Ezt
az összekuszált értékrendet kell helyre tennünk tehát, hogy
megszűnjenek azok a feszültségek, amelyek az iskolákban is
elhatalmasodtak.

    De nem lehet - kiszakítva a társadalomból - "meggyógyítani" a
pedagógusok közérzetét, miközben mindenki közérzete rossz. Azonnali,
ötven százalékos vagy ennél is nagyobb fizetésemelést követelni
lehet - de nem érdemes. Nem a kormány pénztárcájában van az a pénz,
amiből béremelést kaphatnának a pedagógusok. A megyei és helyi
tanácsok többet tudnak ma segíteni, mint a kormány. Nem beszélve az
igazgatókról
És nem biztos, hogy általános fizetésemelésre van most
szükség. Hiszen számottevő a különbség az egyes tantestületek
átlagbére között, ami nem a korábbi központi fizetésrendezések,
béremelések eredménye.

    Az új kormány, az új kultuszminiszter meggyőződéssel vallja, s
nem csak deklarálja, hogy anyagiakban is elsőbbséget kíván nyújtani
a humán szférának. De ha nem változik meg a középszintű helyi
vezetők értékítélete, nem válhat gyakorlattá a szándék. Akkor tudnak
saját magukon, saját helyzetükön és az iskolák helyzetén is segíteni
a pedagógusok, ha az értelmiség más rétegeivel összefogva képesek
lesznek odahatni, hogy megváltozzék az értékrend a helyi
politikában, a helyi vezetők gondolkodásában. (folyt.)


1989. június 1., csütörtök 10:51


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Pedagógusnapi 3.

Rendeletekkel ezt nem lehet elérni. Ígérgetésekkel sem. Ezért
lett volna álságos dolog, ha a hagyományos emelkedett ünnepi
hangnemben ilyen-olyan nagyrabecsülésünkről biztosítottam volna a
pedagógusokat. Azt kérem inkább, bízzanak az új művelődési
miniszterben, aki maga is bízik abban, hogy a tárca fokozatosan
nagyobb szerepet kap a kormányzati politikában. Ez a bizakodás,
bizalom adhat erőt a helyi közösségeknek és a tantestületeknek is a
munkához, a felelősségérzet ébrentartásához. (MTI-Press)


1989. június 1., csütörtök 10:53


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

"Telefonon megkeresett Antall József. Korábban laza volt vele a kapcsolatom, bár a Komor ég Alatt című film bemutatásakor odajött hozzám és gratulált szereplésemhez. Utána nem találkoztunk, ezért telefonja váratlanul ért. Kérte, hogy jöjjünk össze az általa kért időpontban egy beszélgetésre. Én ebbe örömmel beleegyeztem. Ami a beszélgetés érdemi részét illet, az rendkívül tárgyszerű volt, és tartalmazott egy igen lényeges elemek. Antall József kifejtette, miszerint perspektivikusan össze kell vonni a három pártot, a Magyar Demokrata Fórumot, a Kisgazdapártot és a kereszténydemokratákat."
SZER-hallgató telefonja:

"Egy kérdést szeretnék feltenni. Lesznek szívesek utána nézni és bemondani a rádióban és megkérdezni a magyarországi és romániai postán, hogy miért nem lehet egyáltalán telefonálni Romániába, innen Magyarorzságról. Sem reggel, sem éjszaka, sem délután, sem munkaidőben, miért van az, hogy a vonal foglaltat jelez állandóan. A város az jelentkezik, ahol úgymond Epix telefonszám van, de az is csak ugy, ha az ember ugy jelenti be, hogy dupla díjat fizet és kéri sürgősen a telefonbeszélgetést. De egy olyan helységhez, ahol esetleg nincs bekapcsolva az Epix hálózatba, azt egyszerűen nem lehet elérni. Kérném szépen és sokak nevében, tulajdonképpen én magyar vagyok, de miért nem lehet beszélgetni az ottani rokonokkal."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD