|
|
|
|
Alkotmánybíráskodás Magyarországon - Előadás a magyar-francia
alkotmányjogi munkaértekezleten (1. rész)
|
1990. november 27., kedd - A magyar politikai rendszer
közjogi alapjainak minőségi átalakításában kiemelkedő helyet foglal
el az Alkotmánybíróságról szóló törvény és az ennek alapján működő
testület munkája - állapította meg dr. Holló András főtitkár a
kétnapos magyar-francia alkotmányjogi munkaértekezleten kedden az
,,Alkotmánybíráskodás Magyarországon - az első 9 hónap gyakorlatának
tükrében,, című előadásában.
Dr. Holló András utalt arra, hogy az Alkotmánybíróság tevékenységét működésének megkezdését követően - január 1-je után - a szervezeti és funkcionális önmeghatározás problémái jellemezték. A 10 tagú testület szervezeti struktúrája - a bírói stábok, a főtitkárság, a bizottságok - lényegében kialakult már napjainkra, azonban a működési rend még ideiglenes szabályokon nyugszik. El kell még dönteni, hogy az Alkotmánybíróság a polgári perrendtartás mintájára un. kontradiktórius, vagy sajátos alkotmánybírósági, azaz sajátképű, közjogi jellegű eljárási rend szerint tevékenykedjen. Ennek során figyelembe kell venni, hogy az Alkotmánybíróság önálló hatalmi tényező a többi hatalmi ág mellett, ugyanakkor jelentős része a ,,fékek és egyensúlyok,, rendszerének. Tevékenysége átfogja a Parlament és a kormány alkotmányjogilag értékelhető működését, az önkormányzatok védelmét.
A főtitkár előadásában kiemelte, hogy a politikai átmenet, a parlamenti kormányzatra való áttérés korszakában a közjog és a politika határát nehéz megvonni, s a közjogi változások politikai hatása is erőteljesebb. Az ilyen körülmények között tevékenykedő Alkotmánybíróságnak ezért nemcsak az állam alkotmányos működésére, hanem a politikai rendszer stabilizálására is hangsúlyosabban ható szerepet kell felvállalnia, természetesen saját alkotmányos hatáskörében eljárva. Az Alkotmánybíróság az eltelt időszakban több - erőteljesen politikai hatású - közjogi alapproblémában is állást foglalt. Ilyen ügyek voltak többek között a népszavazás, az ideiglenes köztársasági elnöki intézmény, a kopogtatócédulák és a földprivatizáció. Mindezekben a kérdésekben az Alkotmánybíróság politikai hatású döntéseivel nem lépte át azt a határt, amellyel már a kormányzati döntéshozás stratégiai szférájába csúszott volna. A jövő megválaszolandó kérdése, hogy a pozitív alkotmányos tételekhez fokozott mértékben ragaszkodó alkotmánybíráskodásban vagy valami másban lehet megjelölni az Alkotmánybíróság szerepét egy formálódó politikai demokráciában. (folyt. köv.)
1990. november 27., kedd 16:37
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|