|
|
|
|
Válasz a hallgatónak 2.
|
München, 1989. augusztus 19.(SZER, Hallgatók fóruma) - Vissza-visszatérő kérdése a hallgatónak, különösen mióta Pozsgay Imre államminiszter úgy nyilatkozott - olyan diszkriminatív szavak, mint disszidens, nincsenek többé, hogy csakugyan büntetlenül haza lehet-e menni? De mindeddig a kérdések a hazalátogatásra vonatkoztak, amiről elmondtuk, legalábbis tudomásunk szerint a turistaként hazajárókkal eddig nem történt hátrányos megkülönböztetés, de elvben, illetve a még érvényes jogszabályok szerint történhet. Problémájuk a befogadó országgal is adódhat, ha hontalan útlevéllel politikai menekültként élnek ott. A múlt hét végén viszont olyan kérdés érkezett üzenetrögzítőnkre, amely a hazatelepülés következményei iránt érdeklődött. Véletlen egybeesés: két nap múlva, kedden jelent meg a Magyar Nemzetben a témába vágó cikk, amelyből a Független Jogvédő ismertet eseteket. Meg akartuk tudni, van-e a Belügyminisztériumnak hivatalos álláspontja arról, hogy a politikai nyilatkozatok ellenére mégis csak megbüntetik a hazatérőket. Közben a csütörtöki minisztertanácsi ülésen ismét hangoztatták: a hazatérési jog nem korlátozható. Kérdésemre, hogy a Belügyminisztérium saját hatáskörében dönt, hogy mégis csak meg kell büntetni a hazatérőket, Horváth János, a Belügyminisztérium sajtóosztályának vezetője így válaszolt: - Látszólag valóban van ellentmondás a két dolog között, már ami a politikai vezetők nyilatkozatát és az egyes gyakorlati lépéseket illeti. Én azonban szeretném azt megfogalmazni, hogy ez ténylegesen csak egy látszólagos ellentmondás. Tényleg egy liberalizálás felé haladó folyamat közben vagyunk. Itt elsősorban az útlevél-idegenrendészeti jogszabályokra célzunk. De azt hiszem, ki lehet ezt terjeszteni más vonatkozásokban is. Mint minden átmeneti állapotnak, valahol talán természetes, hogy ennek is vannak olyan esetei, olyan pontjai, ami nem teljes összhangot tükröz. (folyt.)
1989. augusztus 19., szombat
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Válasz a hallgatónak - 1 folyt.
|
Teljes mértékben igaz, amit vezető politikusaink mondtak, hogy aki érvényes útiokmányokkal hagyta el a Magyar Népköztársaság területét és akkor valamikor úgy gondolta, hogy valamilyen okból megpróbál más országban boldogulni, de aztán meggondolta és mégis hazatér, nyugodtan jöjjön haza, semmiféle büntető jogi szankció nem fogja érni. Na most azt figyelembe kell venni, hogy ezek a nyilatkozatok nem olyan régen hangzottak el, pár hónappal ezelőtt, viszont a jogszabályok, az érvényben lévő jogszabályok, törvények magas állami testületek jóváhagyásában még hatályban vannak. És hát az minden jogállamra jellemző, bár mi még csak úton vagyunk erre, de az minden jogállamra jellemző, hogy egy jogszabályt sokkal nehezebb megváltoztatni, nem politikai okokra gondolok én itt elsősorban, mint mondjuk egy ígéretet tenni. - Tehát az a BM álláspont, hogy mégis csak be kell tartani ezeket a büntető joszabályokat? - Nem, nem erről van szó. Itt én arra gondoltam, hogy a különböző folyamatoknak hosszabb időt kell adni, amíg átfutnak a megfelelő csatornákon, amíg valósággá válnak. Na most azt is szeretném hangsúlyozni, hogy ezt a sokak által tényleg európai színvonalúnak nevezett törvénytervezetet maga a Belügyminisztérium kezdeményezte, erre bennünket az égvilágon senki nem kényszerített. Egyszerűen abból az okból kezdeményezte a tárca ezt a módosítást, ezt az új törvényt, mert mi is látjuk, hogy más ma a világ, mint mondjuk 15-20 évvel ezelőtt. - Akkor mi van azokkal a konkrét esetekkel, amelyekről a Független Jogvédő is beszámolt a Magyar Nemzetben is? Itt előttem van szintén néhány eset, amelyről a Független Jogvédő értesített bennünket, ahol mégis csak egészen a közelmúltben, egy-két hete vagy egy-két hónapja érte hátrányos megkülönböztetés azokat, akik hazatértek. A továbbiakban is így lesz? - Igen, na most erre tudom azt mondani, amit már előbb egy fél mondattal mondtam, hogy a jogszabályok mindaddig érvényben vannak, amíg új jogszabályokat az illetékes állami testületek helyettük nem alkalmaznak. (folyt.)
1989. augusztus 19., szombat
|
Vissza »
|
|
Válasz a hallgatónak - 2. folyt.
|
- Még visszatérve az előző kérdésére. A jogállamiságnak még az is az egyik alapfeltétele, hogy az érvényben lévő törvényeket betartsa. Az viszont - és én önnel és a hallgatóval is, aki ezt felveti, teljes mértékben egyetértek, hogy - nem mindegy, hogy hogyan, milyen szemlélettel hajtják végre ezeket a törvényeket. És itt van a kérdésnek az a kulcspontja, amire ön is utalt. Az, aki nem ismeri, annak elmondom, hogy ma már a magyar állampolgároknak az útlevél ügyintézését nem központilag, megyei főkapitányságokon, budapesti főkapitányságokon kell intézni, hanem a lakhelyük szerinti városi kapitányságokon. Ez Magyarországon 135 kapitányságot jelent. Na most, mivel ilyen nagy számról van szó, elképzelhető, hogy - bár már kiadott a minisztérium egy körlevelet az ügyintézési gyakorlat egységesítésére, annak szellemében történő megvalósítására, amit a politikai vezetés is hangoztatott a közelmúltban - elképzelhető, hogy egyes esetekben voltak, akik még nem tudták teljes mértékben követni ezt a szellemet, de én meg vagyok győződve róla, hogy ez nem tömeges méretű. - Tehát ez volt a válasz arra, hogy kit büntetnek vajon és kit nem? Ez a helyi vezetéstől függ? - Ez nem a helyi vezetéstől függ, ez alapvetően az érvényben lévő jogszabályoktól függ. De amit az előbb is mondtam, hogy a jogszabályok alkalmazása lehet egyfajta merev ragaszkodás a paragrafusokhoz, de itt érvényben van egy olyan elv most már hónapok óta, hogy az egyedi elbírálás alapján a messzemenő humánus kezelés jellemezze ezeket az ügyintézéseket. Hangsúlyozom, elképzelhető, és mint a Magyar Nemzet is írta, ön is mondta, hogy ismer példákat, hogy egy-egy ilyen eset előfordult, de ez meggyőződésem, hogy nem tömeges méretű. - Hová fellebbezhet az állampolgár?
1989. augusztus 19., szombat
|
Vissza »
|
|
Válasz a hallgatónak - 3. folyt.
|
- Jelen pillanatban ez rendőrségi, belügyminisztériumi ügyintézést jelent, tehát amennyiben az elsőfokú hatóságnál nem nyert jogorvoslást az ügy, akkor a másodfokra kell fellebbezni, de ez is rendőri szervezet. És amennyiben ott sem, akkor a belügyminiszterhez fordulhat. De készülnek már azok a törvények, amik valószínűleg a jövő évben jóváhagyásra kerülnek, amikor mindez bírói útra terelődik. - Ha valaki csak turistaként kíván hazalátogatni, teszem azt a közelmúltban, néhány évvel ezelőtt hagyta el Magyarországot, nyugati állampolgárságot még nem szerzett, de egyébként rendben vannak nyugati papírjai, két hétre haza akarna menni látogatóba. - Amennyiben nincsenek nyugati, vagy más országbeli hivatalos okmányai, abban az esetben csak a magyar útlevelével tud hazajönni, és akkor ugyanaz alá az egyedi elbírálás alá kerül, mint akiről az előbb beszéltünk. - Tehát előfordulhat, hogy nem engedik vissza? Visszavonják az útlevelét és ilyen módon nem tud visszajönni nyugatra? - Nem tartom ezt valószínűnek, de én ezt így nem tudom megítélni. Ezt a szakemberek akkor megvizsgálják és döntenek arról, hogy itt szabálysértési eljárást indítanak-e ellene vagy nem. Ez teljesen egyedi esetekre vonatkozik. Én generális rendezést nem tudok mondani önnek erre. - Horváth János, a BM sajtóosztály vezetője kitért az elől, hogy nem jogász, hanem sajtófőnök lévén a konkrét esetekre reagáljon. De hallgatóinkkal röviden ismertetek két esetet a Független Jogvédőhöz fordult panaszosok közül. Ezekben az esetekben nem nagyon volt szó humánus kezelésről. Az egyik: turista útlevéllel 84 augusztusában nyugaton maradt egy férfi. Négy év múlva, 88 őszén visszament Magyarországra. Jó néhány hónappal később, idén februárban bevonták az útlevelét öt évre. Ez még nem ütközne a jelenleg még érvényes jogszabályokba, hiszen ezek szerint öt éven át nincs joga a magyar állampolgárnak külföldre utazni. Az elkövetéstől számított öt év - így szól a jogszabály. (folyt.)
1989. augusztus 19., szombat
|
Vissza »
|
|
Válasz a hallgatónak - 4. folyt.
|
Csakhogy a BM az ötéves útlevél-bevonást a férfi viszatérésétől számította. A Független Jogvédő kérdésére, miszerint az elkövetés 84 augusztusában, tehát a kintmaradáskor történt, a belügyes tisztviselő az állapotcselekmény kifejezést használta. Ez azt jelentené, hogy az elkövetés folyamatos volt a kintmaradástól a hazatérésig. Az ügyhöz még hozzátartozik, hogy miután a férfitól Budapesten bevonták az útlevelét, Nyírbátorban, ahol a bejelentett állandó lakóhelye van, még 3 000 forint pénzbírságra is ítélték. A másik ügy: egy házaspár két kisgyerekkel három évvel ezelőtt Svédországba utazott, ahol a férj édesapja és testvére is él. Turistacsoporttal utaztak. Budapesten a 3 és 5 éves gyerekekkel egy nedves falú albérletben éltek. A férj kint akart maradni Svédországban, az asszony nem. Végül is az asszony az egyik gyerekkel hazatért a társas utazócsoporttal, a férj a kisebbik gyerekkel kint maradt. Ez, mint mondtam, három évvel ezelőtt történt. Közben el is váltak. Az asszony most nem kap útlevelet, mivel a jogszabály szerint az is kizáró ok, ha valaki "magyar állampolgár jogellenes külföldre távozását elősegítette". Ezt most idéztem. Ez a hivatkozás állott az asszonynak adott hivatalos elutasításban. A BM írásban csak jogszabályokat szokott idézni. A Független Jogvédő közbenjárása során az asszony azt a meglepő szóbeli magyarázatot kapta, hogy ő a hároméves kisgyermek Svédországban maradását segítette elő, és ezért nem utazhat most. Nem utazhat tehát, hogy találkozzék kisebbik gyerekével. Kedves hallgatóink, múlt héten már idéztük békásmegyeri levélírónk néhány kérdését, Vadász János válaszolt is rájuk, most folytatjuk a témát. Hallgatónk Vadász Jánosnak a köztársasági államformáról alkotott véleményéről érdeklődik. (folyt.)
1989. augusztus 19., szombat
|
Vissza »
|
|
Válasz a hallgatónak - 5. folyt.
|
- Tulajdonképpen két kérdés maradt, az egyik a köztársaságra vonatkozik. A levélre reagálva azt mondom, hogy annak a fogalomnak, hogy köztársaság, nincs szüksége valóban semmiféle cimkézésre. A népköztársaság fogalom az puszta tautológia, mert hogy ez az államforma a népre támaszkodik, ez már a köztársaság fogalmából - köz-társaság - világosan következik. Személyes meggyőződésem, hogy az úgynevezett széles hatáskörrel felruházott köztársasági elnök intézménye most Magyarországon nagyon-nagyon veszélyes kísérletezés lenne a személytől függetlenül. A paternalisztikus hagyomány sajnos túlságosan erős Magyarországon, és ideje megszabadulni tőle. Horthy Miklós, Rákosi Mátyás és Kádár János után ne kísérletezzünk új édesapával Széles hatásköre - meggyőződésem szerint - a szabadon választott, pluralisztikus Országgyűlésnek legyen. A hatalomátmentés kísérletéről is érdeklődött hallgatónk. Természetesen ez is folyamatban van. A kommunista diktatúrát évtizedekig kiszolgáló uralkodó réteg, amely úgy lett uralkodó réteg, hogy kiszolgálta a rezsimet, ez az uralkodó réteg szeretne maradni. És itt nemcsak arról van szó, hogy vezető pozícióikat, a társadalom parancsnoki posztjait minden területen meg akarják tartani, hanem meg is akarják akadályozni, hogy a társadalom tömegeinek esélye legyen arra, hogy ide bekerüljenek. Tehát meg akarják akadályozni, hogy végre fordulni kezdjen a társadalom kereke. Jellemző példa: a párt által kinevezett vállalatvezetői réteg - nem tudok jobb szót - arra a pimaszságra vetemedik, hogy tulajdonosi jogokra tart igényt, természetesen anélkül, hogy ezért a legcsekélyebb anyagi áldozatot lenne hajlandó hozni. Mondom, ez a kísérlet folyamatban, de éppen ezért a mai átalakulás idején senki sem maradhat tétlen, sőt, mindenkinek közéleti szerepet kell vállalnia valamilyen formában. Pontosan arról van szó, hogy az uralkodó rétegnek ez a kísérlete ne sikerüljön. És ha a társadalom kisemmizett tömegei következetesen gyakorolják az egyéni és demokratikus jogaikat, tehát igenis megpályáznak vezető pozíciókat, tehát támogatnak olyan képviselőket, akik az átmentési kísérlet ellen lépnek fel, akkor ez a kísérlet nem is fog sikerülni. (folyt.)
1989. augusztus 19., szombat
|
Vissza »
|
|
Válasz a hallgatónak - 6. folyt.
|
- Köszönjük a Budapestről érkezett helyesbítést a Radikális Párt címének kérdésében. A hallgatónak igaza van, a megadott Váci utcai cím az olasz Transznacionális Radikális Párt címe. A Magyar Radikális Párt, amelynek Rózsa Mihály a pártelnöke, a következő címen található: 1071 Budapest, Dózsa György út 80/a. földszint 5. Üzenetrögzítőnkre érkezett a kérdés: - Többször is kérdeztem már, hogy a maguk által is hírdetett Fekete Doboz nevű videó folyóiratnak hol lehet megvenni azt a számát, amelyikben a június 16-i temetést mutatják be. - Azért nem tudtunk eddig válaszolni, mert még nem jelentek meg az új számok, de most már piacon vannak. Az egyiknek az a címe: Új magyar siralom - Ember Judit legújabb filmje a Fekete Dobozban. Ez a 301 -es parcellában folytatott kihantolások videófelvétele. A másik új szám, a Fekete Doboz 5. száma A harangszó fél egykor címet viseli. Felvételeket tartalmaz a temetés előkészületeiről, a Történelmi Igazságtétel Bizottságról, a Demokrata Fórum gárdistáiról, a kopjafafaragásról. Látható a Hősök tere június 16-án hajnalban, amikor elhelyezték a Műcsarnok lépcsőjére a koporsókat, majd pedig maga a megemlékezés és a beszédek a Hősök terén, és végül a temetés a 300-as és 301-es parcellában. A kazettában, mint a Fekete Doboz mindegyik számában, melléklet van. Ennek címe: Én nem az útonállóktól félek. Interjúkat tartalmaz három olyan emberrel, akiket idén, 1989-ben a rendőrök minden ok nélkül elvittek. A Fekete Doboz különszáma és a legújabb 5. száma kapható a Bibliotéka Könyvterjesztőnél, 1037 Budapest, Kolostor utca 30. Továbbá megrendelhető Jávor Istvánnál: 1125 Budapest, Óra köz 2. és telefonon Elbert Mártánál: 358-497. Elbert Márta hívható a Balázs Béla Stúdióban is: 761-333. Egy kazetta ára 1 300 Forint. +++
1989. augusztus 19., szombat
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|