Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › december 18.
1989  1990
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. november
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
1990. december
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A XI. kerületi Önkormányzat állásfoglalása a világkiállításról

"... igényt tartunk a világkiállítási területen lévő állami tulajdonú területek felett az önkormányzat rendelkezési jogára. Ezzel együtt vállaljuk az érintett beruházások külföldi tőkével közösen történő finanszírozását. Amennyiben nem lesz világkiállítás, úgy saját erőből vállalkozunk kiegészítő rendezvények lebonyolítására. "
BBC, Panoráma:

Andrew Sarlós Magyarországról

"Új miniszterek kinevezése politikai változásokat mindig jelent és én nem akarom lecsökkenteni az ország gazdasági helyzetének a változását és az egész világgazdasági válságnak a rosszabbodását. Ennek még mindig nincs vége és amely továbbra is sajnos rosszabbodik az egész világon. "

Tiszta hanggal, tiszta lélekkel - Joan Baez (1. rész)

1989. június 1. (MTI-PANORÁMA)

A 60-as évek nagy generációja őríz egy szép képet magában: az
1969-es woodstock-i fesztiválon egy nyurga, hollóhajú, kreol bőrű,
mezitlábas, terhes nő énekel csodálatosan telt, mégis csengő hangon
egy szál gitárral félmillió fiatal előtt: Joan Baez volt, az
amerikai modern népénekesek nagyasszonya. A ma is tiszta hangú,
tiszta lelkű Joant június 5-én Budapest is hallhatja a nemzetközi
folk-rock találkozón.

    Joan Baez 18 éves korában, 1959-ben tünt fel a newporti
folk-fesztiválon. Olyan sikert aratott, hogy az addig csak kis
bostoni klubokban játszó lányt azonnal New York-ba hívták és
lemezszerződést kináltak neki. Kezdetben elsősorban népdalokat
énekelt, a 60-as évek elejétől azonban hamarosan csatlakozott a
tiltakozó dalosok mozgalmához: ott volt, ahol a diákoknak kellett a
védelmére kelni, ott volt, ahol az amerikai feketék jogaiért
harcoltak - jó barátja volt Martin Luther Kingnek - , és
természetesen ott volt a vietnami háború elleni tüntetések
élvonalában. Pályája együtt indult Bob Dylanéval, de addig, amig
Dylan-nek a protest song-éneklés csupán ,,múló divat,, volt, addig
Joan számára életformává vált. Életét is egy békeharcoshoz, David
Harrishez kötötte, mindkettőjüket többször le is tartóztatták.

    Joan legnagyobb sikereit éppen a nagy kontesztáció éveiben
aratta: egy nemzedék énekelte vele a ,,Joe Hill,,-t, a ,,Don,t Think
Twice It,s Alright,,-ot, a ,,We Shall Overcome,,-ot, megénekelte a
szerencsétlen sorsú saigoni mennyasszonyt, a fiút, aki szerette a
Beatlest és a Rolling Stones-t, de gitár helyett fegyvert kellett
fognia és meghalnia. Marlene Dietrich mellett ő adta elő leginkább
szívbemarkolóan a ,Hová tünt a sok virág,,-ot. Ő énekelte a
legdrámaibb dalt a 69-es berkeley egyetemi mozgalom brutális
szétveréséről: a dalban szereplő ,,bulldózer sofőr,, nem más, mint
Ronald Reagan, Kalifornia akkori kormányzója. Ennio Morricone neki
írta a ,,Sacco és Vanzetti,, című film főcímdalát, Sacco
siralomházbeli levelét apjához.

    A lázadó idők lecsendesedésével Joan újra a népdalok, a
népballadákhoz fordult, és olyan csodálatos dalokat tett
halhatatlanná, mint a ,,Donna Donna,, a ,,House Of Rising Sun,, vagy
a ,,Babe I,m Gonna Leave You,,. Közben szakadatlanul járta a
világot, az angol mellett spanyolul, olaszul, franciául, németül és
japánul is énekelt. (folyt.)


1989. június 1., csütörtök 08:45


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Joan Baez - 2. (2. rész)

Joan Baez soha nem adta fel a békébe, az emberi jogokba, az
erőszakmentességbe vetett hitét, annak ellenére, hogy nyolc évig nem
talált lemezkiadót dalaira, mert a cégek édeskés dalokat akartak,
semmitmondó szövegekkel. A 80-as években azonban újra magára talált:
ott volt a Live Aid-en, amit ő nevezett el fenntartásai ellenére a
,,80-as évek Woodstockjának,,. Részt vett az Amnesty International
,,Reménység összeesküvése,, nevű turnéján, valamint az ,,Emberi
jogokat, most,, amerikai koncertjein is. Újabb dalaiban is
főszerepet kap a politikai költészet: az emberi méltóságot követeli
mindenkinek, tagadják meg azt bárkitől Chilében, Törökországban,
Dél-Afrikában vagy Európa keleti felén. Ahogy 1972-ben Hanoiban,
bombázás közben énekelt, a 80-as években a gdanski munkásoknak adta
elő dalait. Próbálja felrázni az apatikus amerikaiakat, leleplezve
az Oliver North-féle ,,nemzeti hősöket,, és emlékeztetve arra, hogy
ma is husz háború folyik a világban.

    ,,Ha születik még valaha olyan mozgalom, mint a 60-as években,
annak az lesz az oka, hogy az emberek nem hajlandóak megbarátkozni a
háborúval, az erőszakkal - mondta egy tavalyi interjúban - talán az
akkori lelkesedést nem lehet visszahozni soha, de a sötétben
lappangó érzések napfényt hozhatnak a jövőben,,.

    Joan, aki ,,És hangot kaptam, hogy énekeljek,, címmel megírta
önéletrajzát, már a 60-as években iskolát teremtett: őt követte
annak idején Joni Mitchell, Buffy St. Marie, Melanie. Húsz évvel
később olyan lányok vallják tanítómesterüknek, mint Tracy Chapman,
vagy Michelle Shocked. Hogy ma sincsen társak nélkül, bizonyítja,
hogy legutóbbi, ,,Recently,, című albumához Mark Knopfler, Peter
Gabriel és a U2 tagjai írtak dalokat. De Baez a legbüszk ébb fiára,
Gabrielre, akivel Woodstock-ban volt terhes, és aki kizárólag a nagy
idők zenéjét hajlandó hallgatni....+++

Göbölyös N. László, MTI-Panoráma


1989. június 1., csütörtök 08:45


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD