|
|
|
|
Olajszállítási gondok
|
---------------------
Washington, 1990. december 11. (Amerika Hangja, Világhíradó) - Tudvalévő, hogy a budapesti taxissztrájk idején Ausztria olaj-gyorssegélyt nyújtott Magyarországnak, ami természetesen drága volt és a problémát nem oldotta meg. Azt a problémát ugyanis, honnan vegye az ország a közeljövőben az olajmennyiséget, amivel a szovjet olaj és az arab olajszállítmányok kiesését pótolja. Mert valutája - amivel meg kellene fizetnie a nyugati szállítmányokat - nincs az országnak.
Ugyanezen probléma előtt áll Csehszlovákia és Lengyelország is. Ezért aztán a három ország november közepén meglepő lépésre határozta el magát. Közös nyilatkoztatot adtak át a washingtoni külügyminisztériumban. Megállapították, hogy a három ország nem számolhat szovjet olajszállítmánnyal, és ez a tény komolyan veszélyezteti a három ország közgazdasági reformjainak végrehajtását.
Rámutattak arra, hogy a lengyelek, csehek, szlovákok és magyarok helyzete hasonló vonásokat mutat, de a gazdasági és társadalmi problémákat, amelyek a múltban konfliktusokat okoztak közöttük, át lehet hidalni, úgyhogy Európának ez a része virágzó közgazdaságot teremthet.
Mi késztette a három ország kormányát erre a kétségbeesett közös lépésre? Osztrák szakértők így látják a helyzetet: Csehszlovákiában ugyan némi eredményt mutatnak a takarékossági intézkedések, de az ország nagy nehézségekkel küzd a feldolgozás és az elosztás terén. Szlovákiában egy feldolgozó üzem létesítése ütközik akadályokba és a Csehországban nyugati invesztorokra várnak.
Lengyelországban is megemelték a benzin árát, azonban a Szovjetunió - minden megállapodás ellenére - 2,7 millió tonna ásványolajjal kevesebbet szállított. Úgyhogy Varsó kénytelen volt 500 ezer tonna ásványolajat vásárolni és egy barrelért 34 dollárt fizetni. (folyt.)
1990. december 11., kedd
|
Vissza »
|
|
- Olajszállítási gondok - 1. folyt.
|
Bécsben valószínűnek tartják, hogy a következő évben Lengyelország egyáltalán nem fog szovjet olajat kapni, mert - így gyanítják a lengyelek - a Szovjetunió más államokkal kötött szállítási szerződéseket.
Hasonló a helyzet Magyarországon. Szeptemberben a megállapodott 628 ezer tonna helyett kereken 300 ezer tonnát szállított a Szovjetunió, októberben 100 ezer tonnával kevesebbet, az év végéig Magyarország kénytelen lesz 1 millió tonna ásványolajat vásárolni - világpiaci áron.
Nagyon is érthető - mondják Bécsben -, hogy a három ország mindent elkövet, hogy elviselhető áron olajat kapjon. Azonban nemcsak a szabad világpiacokon kell az ásványolajért dollárral fizetni, hanem 1991. január elsejétől kezdve a szovjet olajért is. A három ország ezért nyomást kíván gyakorolni Moszkvára. Ugyanis mind a három országnak követelése van Moszkvával szemben a klíring kereskedelemben való elszámolás alapján. A kérdés csak az, hogy a Szovjetunió figyelembe veszi-e a lengyel, csehszlovák és magyar követeléseket. +++
1990. december 11., kedd
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|