|
|
|
|
A Goldschmidt-család hagyatéka (1.rész)
|
Brüsszel, 1990. december 9. vasárnap (MTI-Panoráma) - Marc
Chagall, a Franciaországba emigrált élő orosz festő egy szép napon
bárányt festett
Lábaira cipőt húzott, a hátára ültetett egy gall
kakast, no meg az Eiffel-tornyot is odapingálta, a torony
,,szájába,, pedig pipát rakott. Aztán pénzre volt szüksége és eladta
a képet a belgiumi műgyüjtő Goldschmidtnek. Később szerette volna
visszavásárolni ezt a pipázó-fantasztikus, kék és zöld foltok között
ezer színben pompázó alkotást, de hiába: a képet a
Goldschmidt-familia is nagyon szerette.
Csak most került vissza ez a mű, ha nem is Chagallhoz, de a nagyközönséghez: azt követően, hogy Benedict Goldschmidt brüsszeli bankár meghalt a hetvenes évek elején, hogy fia még korábban tragikusan életét vesztette, és hogy özvegye is örökre lehunyta szemét: most látható a modern művészetek brüsszeli múzeumában - amelyet nemsokára be is zárnak, mert ilyen nagy kincs birtokába jutott.
Igen, az egész múzeumot több mint két hónapra bezárják a jövő év elején, és ez annak a következménye, hogy Alla Goldschmidt, magára maradva a páratlan gyüjteménnyel, úgy döntött, hogy azt végrendeletében az anyagi nehézségekkel küszködő ,,modern művészetek múzeumára,, hagyja.
A kollekciót meg férjének apja, az egy személyben mérnök, matematikus, feltaláló és üzletember, Robert Goldschmidt alapozta meg. A 400 darabból álló gyüjtemény, amely szinte végig kíséri századunk festészetét. A Goldschmidt-család egyéni izlése alapján vásárolt, támogatott egyes művészeket - a 400 festmény, kollázs, grafika, szobor nem kevesebb, mint 67 művész keze alól került ki, értékét 1 milliárd belga frankra becsülik - s talán alábecsülik.
A bankár-família nem kereskedett a képekkel: csak vásárolt, vásárolt, lehetőleg persze előnyös áron, és a képek a Goldschmidt-házaspár háromszintes brüsszeli Art Nouveau stílusú házában kaptak helyet, a szalonban és az összes szobákban. (folyt.)
1990. december 8., szombat 22:46
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|