|
|
|
|
Javaslat a bérlakások kezelésére és béreinek megállapítására
vállalkozói oldalról
(OS)
|
1990. december 6., csütörtök - Az 1990-es évet megelőzően több olyan lakáspolitikai koncepció látott napvilágot, amely nem is számolhatott az 1990-es év végére kialakult gazdasági helyzettel. A bérlakás szektorban eddig nem jöttek létre a piac feltételei. De a piacot csak úgy lehet megteremteni, hogy megfeleljen a lakosság türőképességének. A mai napig egy uniformizált lakbérkialakítás létezik. Természetesen csak olyan lakbér-törvény fogadható el, amely a lakbér megállapítását az önkormányzatok kezébe teszi. Meg kell szüntetni, hogy ugyanazért a lakásért Budapesten vagy vidéken ugyanannyi lakbért szedjenek az önkormányzatok. Budapest semmiféleképp nem lehet meg egy megfelelő számú bérlakás-darabszám nélkül.
Fontosnak tartjuk a lakbér megállapításának új módozatát. A lakbér jelenlegi tömege elegendő a lakbér tartalmában foglaltak teljesítésére. Felhívjuk viszont a figyelmet arra, hogy 1989-ben a berendezési tárgyak cseréjét egy állami intézkedés megszüntette így a gázüzemü és elektromos berendezéseknél életveszélyes helyzetek vannak. Javasoljuk, mivel erre a lakbér elégséges, újból az állampolgár fizetőképességéhez mérten vissza kell állítani. A lakáshoz való jutásnál fontosnak tartjuk, hogy törvény szabályozza, hogy minden magyar állampolgárnak joga legyen az első lakáshoz való jutás. Az új lakbéreket úgy kéne kiszámítani, hogy figyelembe legyen véve a jelenlegi műszaki állapot, az övezet, a bentlakók jövedelmi viszonyai, a négyzetméterre jutó bentlakók száma és ezek jelenlegi lakásingatlani viszonyai. Ebből kitűnik, hogy a lakbértömegen belül alakítható ki egy szociális típusú és piaci típusú lakbér. Fel lehet gyorsítani a bérlakások mobilitását a következőképpen: a Budapesten és a nagyvárosokban üresen álló lakásokat azonnal ki kell utalni; az úgynevezett átmeneti lakásokat véglegesíteni kell; a szovjet csapatok által elhagyott volt szolgálati lakásokat felerészben szociális, felerészben piaci lakbérért azonnal értékesíteni kell.
Nem tartjuk jogosnak a kamatadó bevezetését, mivel az a kampány, amelyik ezt el akarja fogadtatni, nem számol azzal, hogy az állampolgárok nem kamatot, hanem kamatos-kamatot fizetnek. 1991-től csak karcsúsított kezelő szervezetek vállalhatják az állami bérlakások karbantártását, üzemeltetését. Felhívnánk arra a figyelmet, hogy a nem lakáscélú bérlemények bére elégséges ahhoz, hogy egy esetleges víz- és csatornadíj-emelést az állampolgárok helyett finanszírozni tudjon. Biztosak vagyunk abban, hogy egy új lakbér kialakítás és egy új kezelési mód nem riogatva az állampolgárokat a lakbér-emeléssel a lakbért nem fizető réteget is lakbér fizetővé teszi. (folyt. köv.)
1990. december 6., csütörtök 15:43
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|