|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Kárpótlási Hivatal közleménye
"Felmérés céljából adatlapok készültek
azok részére, akik - a 34/1990 (III. 28.) sz. Országgyűlési
Határozatban foglaltak szerint - az 1938 és 1945 közötti időszakban
faji, vagy nemzetiségi hovatartozásuk, nácizmus elleni magatartásuk
miatt szenvedtek sérelmet. Az érdekeltek az adatlapot a Kárpótlási
Hivatal ügyfélszolgálatánál (Budapest, VII. Kürt u. 6.), a Magyar
Izraeliták Országos Képviselete (Budapest, VII. Síp u. 12. sz.
alatti) székházának portáján, a Nácizmus Üldözöttei Bizottságánál
(Budapest, V. Szabadság tér 16.), továbbá a Munkaszolgálatosok
Országos Egyesületének Szombathelyen, Kaposváron, Szegeden,
Debrecenben, Miskolcon, Salgótarjánban, Pécsen és Nyíregyházán
működő tagozatainál vehetik át.
"
Amerika Hangja, Esti Világhíradó:
Interjú Teller Edével
"1990 egy
egészen különös év volt sok meglepetéssel, sok kihívással, sok
nehézséggel és lehetőséggel. Ami talán a figyelmet most eltereli
Magyarországról, vagy Kelet-Európáról Amerikában az legalább annyira
az orosz helyzet, mint a helyzet Irakban.
Ami Oroszországban történik, az egy nagy változás, ami a lehető
legközvetlenebb formában befolyásolja Amerika jövőjét és a világ
jövőjét. Egy óriási birodalom feloszlásban van. Talán egy teljesen
mélyreható változásban van, talán visszaesik valamilyen formájú
diktatúrába. Hogy az emberek zömének - például Amerikában - ez jár
az eszében, az egész világos.
"
|
|
|
|
|
|
|
A legjobb amerikai autó - 1.
|
Washington, 1990. december 4. kedd (MTI-Panoráma) - Listát
közölt a minap az amerikai sajtó az autó-,,bestsellerekről,,, az
elmúlt évtizedek legsikeresebb modelljeiről. A hatvanas évektől a
hetvenes évek végéig a General Motors különböző Chevrolet-típusai
vezették a listát, mégpedig általában a legnagyobb autók, a több
tonnás monstrumok, nyolchengeres motorral, 25-30 literes
fogyasztással. Az első olajsokk után a legkelendőbb motorok már
,,csak,, hathengeresek voltak, s a nyolcvanas évek elején a GM és a
Ford viszonylag kisfogyasztású, négyhengeres autói voltak a
slágerek. Ám az elmúlt két évben a sikerlistáról eltüntek a hazai
nevek: 1989-ben és 1990-ben egyaránt a Honda Accord a legsikeresebb
amerikai autó.
A magyarázat egyszerű: a szakemberek (és a fogyasztók) egybehangzó véleménye szerint a japán kocsik műszakilag sokkal korszerűbbek, mint amerikai társaik, kidolgozásuk jobb, fogyasztásuk alacsonyabb - és ugyanannyiba kerülnek. A helyzetre mi sem jellemzőbb, mint hogy a Fortune, a tekintélyes gazdasági folyóirat novemberi számában címoldalán közölte, miszerint az ugyancsak japán Toyota ,,a világ legjobb autógyártója,,. Az átütő sikerű Hondák és Toyoták többsége egyébként már az Egyesült Államokban készül. Részben azok a munkások szerelik a kocsikat, japán irányítás alatt, akiket elbocsátott a saját terepén megvert amerikai autóipar.
A New York-i Luis Wichinsky nem a benzinkútnál tankolja fel diesel-motoros Volswagenjét, hanem a legközelebbi MacDonaldsnál: a feltaláló növényolajra állította át a kocsit, amely 100 km-re 4-5 liter étolajat fogyaszt... Természetesen nem a boltiból, hiszen ez az üzemanyag többszörösébe kerülne, hanem a használtból, amelyben már kisütötték a hamburgereket és a rosejbnit. Igaz, a ,,tankolás,, kissé bonyolult: Wichinskynek előbb meg kell szűrnie az olajat, azután azt fel kell melegítenie - de utána a kocsi vidáman elpöfög s még csak nem is szennyezi a levegőt kéndioxiddal, szénhidrogénekkel, mint a gázolaj. A feltaláló ötlete nem eredeti: maga Rudolf Diesel is kísérletezett annak idején étolajjal, de feladta, amikor az üzemanyag eldugaszolta a motor befecskendező fúvókáit. Kései utódja metanol és víz keverékét alkalmazva biztosítja az injektorok zavartalan működését. (folyt.)
1990. december 4., kedd 14:54
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|