Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › december 04.
1989  1990
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. november
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
1990. december
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Kárpótlási Hivatal közleménye

"Felmérés céljából adatlapok készültek azok részére, akik - a 34/1990 (III. 28.) sz. Országgyűlési Határozatban foglaltak szerint - az 1938 és 1945 közötti időszakban faji, vagy nemzetiségi hovatartozásuk, nácizmus elleni magatartásuk miatt szenvedtek sérelmet. Az érdekeltek az adatlapot a Kárpótlási Hivatal ügyfélszolgálatánál (Budapest, VII. Kürt u. 6.), a Magyar Izraeliták Országos Képviselete (Budapest, VII. Síp u. 12. sz. alatti) székházának portáján, a Nácizmus Üldözöttei Bizottságánál (Budapest, V. Szabadság tér 16.), továbbá a Munkaszolgálatosok Országos Egyesületének Szombathelyen, Kaposváron, Szegeden, Debrecenben, Miskolcon, Salgótarjánban, Pécsen és Nyíregyházán működő tagozatainál vehetik át. "
Amerika Hangja, Esti Világhíradó:

Interjú Teller Edével

"1990 egy egészen különös év volt sok meglepetéssel, sok kihívással, sok nehézséggel és lehetőséggel. Ami talán a figyelmet most eltereli Magyarországról, vagy Kelet-Európáról Amerikában az legalább annyira az orosz helyzet, mint a helyzet Irakban. Ami Oroszországban történik, az egy nagy változás, ami a lehető legközvetlenebb formában befolyásolja Amerika jövőjét és a világ jövőjét. Egy óriási birodalom feloszlásban van. Talán egy teljesen mélyreható változásban van, talán visszaesik valamilyen formájú diktatúrába. Hogy az emberek zömének - például Amerikában - ez jár az eszében, az egész világos. "

A legjobb amerikai autó - 1.

Washington, 1990. december 4. kedd (MTI-Panoráma) - Listát közölt a minap az amerikai sajtó az autó-,,bestsellerekről,,, az elmúlt évtizedek legsikeresebb modelljeiről. A hatvanas évektől a hetvenes évek végéig a General Motors különböző Chevrolet-típusai vezették a listát, mégpedig általában a legnagyobb autók, a több tonnás monstrumok, nyolchengeres motorral, 25-30 literes fogyasztással. Az első olajsokk után a legkelendőbb motorok már ,,csak,, hathengeresek voltak, s a nyolcvanas évek elején a GM és a Ford viszonylag kisfogyasztású, négyhengeres autói voltak a slágerek. Ám az elmúlt két évben a sikerlistáról eltüntek a hazai nevek: 1989-ben és 1990-ben egyaránt a Honda Accord a legsikeresebb amerikai autó.


A magyarázat egyszerű: a szakemberek (és a fogyasztók)
egybehangzó véleménye szerint a japán kocsik műszakilag sokkal
korszerűbbek, mint amerikai társaik, kidolgozásuk jobb, fogyasztásuk
alacsonyabb - és ugyanannyiba kerülnek. A helyzetre mi sem
jellemzőbb, mint hogy a Fortune, a tekintélyes gazdasági folyóirat
novemberi számában címoldalán közölte, miszerint az ugyancsak japán
Toyota ,,a világ legjobb autógyártója,,. Az átütő sikerű Hondák és
Toyoták többsége egyébként már az Egyesült Államokban készül.
Részben azok a munkások szerelik a kocsikat, japán irányítás alatt,
akiket elbocsátott a saját terepén megvert amerikai autóipar.

    A New York-i Luis Wichinsky nem a benzinkútnál tankolja fel
diesel-motoros Volswagenjét, hanem a legközelebbi MacDonaldsnál: a
feltaláló növényolajra állította át a kocsit, amely 100 km-re 4-5
liter étolajat fogyaszt... Természetesen nem a boltiból, hiszen ez
az üzemanyag többszörösébe kerülne, hanem a használtból, amelyben
már kisütötték a hamburgereket és a rosejbnit. Igaz, a ,,tankolás,,
kissé bonyolult: Wichinskynek előbb meg kell szűrnie az olajat,
azután azt fel kell melegítenie - de utána a kocsi vidáman elpöfög s
még csak nem is szennyezi a levegőt kéndioxiddal, szénhidrogénekkel,
mint a gázolaj. A feltaláló ötlete nem eredeti: maga Rudolf Diesel
is kísérletezett annak idején étolajjal, de feladta, amikor az
üzemanyag eldugaszolta a motor befecskendező fúvókáit. Kései utódja
metanol és víz keverékét alkalmazva biztosítja az injektorok
zavartalan működését. (folyt.)



1990. december 4., kedd 14:54


Vissza » Folytatásokkal »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD