|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Dél-dunántúli MDF-küldöttek politikai nyilatkozata
"A kereszténydemokrácia, a népi-nemzeti liberalizmus elemei
egymást kiegészítve sajátjai a Magyar Demokrata Fórumnak. A
tanácskozás résztvevői kimondják: a politikai akarat most az lehet -
meghagyva a szellemi műhelyek szabadságát -, a párt eddigi hármas
tagozódásu politikai arculatát kell megerősíteni. Amikor a helyzet
válságos, akkor nem a szellemi-politikai műhelyek egymást kioltó
versengése a cél, hanem összefogásuk eszköz a válságos időszakon
túljutni."
SZER, Világhíradó:
Bethlen István az SZDSZ-gyűlésről
"Örömmel látom, hogy az
a váltás, ami a parlamentben már megtörtént, úgy látszik, az egész
szabaddemokrata mozgalmon átmegy, tehát egy nagyon erős, sokszor
túlságosan is támadó ellenzéki politikából egy nagyon konstruktív,
nem kevésbé kemény, de igenis konstruktív ellenzéki politika
körvonalai bontakoznak ki. "
|
|
|
|
|
|
|
Száraz lábbal - a csatorna alatt 1.
|
Párizs, 1990. december 2. vasárnap (MTI-Panoráma) - 1802-ben
történt, hogy Albert Mathieau mérnök alázatos instanciával járult az
első konzul, Napoleon Bonaparte elé. Azt javasolta, hogy építsenek
alagútat a La Manche, a Franciaországot és Nagy-Britanniát
elválasztó tengerszoros alatt. Bemutatta terveit is: a rajzokon a
kikövezett alagútban lovaskocsik hajtottak, az utat olajmécsesek
világították meg. Napoleonnak tulajdonképpen tetszett az elgondolás,
hiszen utat nyitott volna a szigetországba, - ám a megvalósítástól
elállt, hiszen ahhoz annak segítsége kellett volna, akivel hadban
állt: Angliáé.
184 évvel később, 1986 januárjában ült asztalhoz Lille városában a francia köztársaság elnöke, Francois Mitterrand és Nagy-Britannia miniszterelnöke, Margaret Thatcher, hogy aláírja a két ország megállapodását az ,,Eurotunnel,, a csatorna alatti alagút megépítéséről. 1990. decemberének első napján pedig már kezet fogott a föld, pontosabban a tenger alatt két építőmunkás, a francia Philippe Cozette és az angol Robert Gordon Fagg: az immár két évszázados elgondolás megvalósult, megteremtődött az összeköttetés a csatorna alatt a két ország között, vagy ahogy a francia sajtó némileg fellengzően fogalmazott: Nagy-Britannia megszűnt sziget lenni. Bár az egyszerű utasnak még 1993 nyaráig kell várni, hogy száraz lábbal keljen át a tenger szintje alatt a kontinensről a brit szigetekre, mégiscsak történelmi ez a kézfogás, amelyet azután - közelebb lévén Franciaországhoz - francia pezsgővel ünnepeltek meg, ötven méterrel a csatorna alatt.
Az Eurotunnel, angol becenevén a Chunnel, ügyes magyarítással a Csalagút, kétségkívül a világ alagútépítésének szuper-remeke lesz elkészültével. A franciaországi Sangatte - a Calais melletti végállomás - és a szigetországi Folkstone között három, egymással párhuzamos alagút készül, összesen csaknem pontosan 150 kilométer hosszúságban. Egy-egy alagút tehát ötven kilométeres s ebből 37 kilométer van a csatorna alatt, a többi a két szárazföldi lejárat, Folkstoneban csaknem tíz kilométeren, hiszen a magas tengerparti sziklafal miatt az alagutat csak a partvonaltól távolabb lehet a felszínre hozni, Franciaországban valamivel több mint három kilométeren, a krétakőzetbe vájva. (folyt.)
1990. december 2., vasárnap 13:56
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|