|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Pedagógusok Szakszervezete Elnökségének állásfoglalása
"... megengedhetetlennek tartjuk azt, hogy a központilag
biztosított bérfejlesztés realizálása az önkormányzatok döntésének
függvénye legyen; ennek elkerülése érdekében - 1990-hez hasonlóan -
a költségvetési törvénynek kell a bérintézkedéseket elrendelnie
függetlenül attól, hogy azok a normatívákba beépültek vagy sem.
"
Amerika Hangja, Esti híradó:
Rabár Ferenc lemondása
"... korábban sem nagyon érezhette, hogy olyan nagyon
meghatározó módon jelen lett volna a kormányban, hiszen Matolcsy
állandóan bírálta őt a sajtóban, ráadásul rendszerint azután, hogy a
döntések megszülettek. Beavatkozott olyan dolgokba, amelyek nem
tartoztak rá. Szóval Rabár úr állítólag saját minisztériuma ügyeiben
sem érezhette magát túlzottan kompetensnek.
Az ellentétek persze csak másodsorban személyesek. Az elvi
szembenállást az a hároméves gazdaságpolitikai koncepció generálja,
amelynek meg kellene már régen határoznia az ország működését, de
amelyben egyelőre még nincs kormányegység.
Matolcsy György először a taxisblokád után jelentette ki, hogy
gyorsító programra van szükség, radikális változásokra, az
adórendszer gyors átalakítására, amit Rabár is elfogad, de ő
hosszabb időt szánna erre, a szociálpolitika kiegyenlítő hatásait is
beleszámítva.
Nyilvánvaló tehát, hogy a kormányt megosztó dilemmáról van szó,
és nem két ember vitájáról."
|
|
|
|
|
|
|
Környezetvédelmi ombudsman?
|
1990. november 29., csütörtök - Környezetvédelmi és
természetvédelmi parlamenti szószóló (országgyűlési biztos)
kinevezését javasolta Gyurkó János (MDF) képviselő az Országgyűlés
Környezetvédelmi Bizottságának csütörtöki ülésén. Indoklása, hogy
egy ilyen, az Országgyűlés által létrehozandó parlamenti státusz és
titkársága garancia lenne a környezet- és természetvédelmi
jogszabályok érvényesítésére, a közigazgatási és gazdasági területek
ilyen jellegű ellenőrzésére. A parlamenti szószóló javaslataival a
kormány, a miniszterek, a köztársasági megbízottak, a megyei
közgyűlések elnökei, a polgármesterek kötelesek lennének érdemben
foglalkozni. Ő törődne a hozzá forduló intézmények, csoportok,
magánemberek környezet- és természetvédelmi ügyeivel, de nem venné
el a parlament szakbizottságainak feladatait, s nem lépné át a
végrehajtó hatalom, a közigazgatás hatáskörét.
Az ülésre meghívott szakértő kifejtette: a személy kiválasztásánál fontos, hogy az szakmailag ismert, elfogadott legyen, illetve a parlament mint hatalmi tényező álljon mögötte. A biztos munkájában lényeges a társadalmi nyilvánosság. Fő feladata a közigazgatás és bizonyos értelemben a gazdálkodó szféra ellenőrzése, az állampolgári jogok védelme lehetne - természetesen mindez környezetvédelmi szempontból. Célszerű arra is biztosítékot keresni, hogy az intézmény munkáját ne tegye lehetetlenné a rázúduló panaszáradat.
Ráday Mihály (SZDSZ) elmondta, hogy ő már évek óta hihetetlenül sok műemlék- és városvédelmi panasszal foglalkozik, lényegében úgy, mint egy ombudsman. Az ügyek intézése során kialakult, hogy kikhez kell fordulnia, miként lehet nyomást gyakorolni bizonyos intézményekre, szervezetekre a célok elérése érdekében, gyakorlati hatáskör nélkül is. Tehát szerinte praktikus szempontokból is fontos a környezet- és természetvédelmi parlamenti szószóló intézményének kialakítása.
A bizottság végül úgy döntött, hogy szakértőket kér fel a javaslat részletesebb kidolgozására. (MTI)
1990. november 29., csütörtök 13:43
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|