|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Pedagógusok Szakszervezete Elnökségének állásfoglalása
"... megengedhetetlennek tartjuk azt, hogy a központilag
biztosított bérfejlesztés realizálása az önkormányzatok döntésének
függvénye legyen; ennek elkerülése érdekében - 1990-hez hasonlóan -
a költségvetési törvénynek kell a bérintézkedéseket elrendelnie
függetlenül attól, hogy azok a normatívákba beépültek vagy sem.
"
Amerika Hangja, Esti híradó:
Rabár Ferenc lemondása
"... korábban sem nagyon érezhette, hogy olyan nagyon
meghatározó módon jelen lett volna a kormányban, hiszen Matolcsy
állandóan bírálta őt a sajtóban, ráadásul rendszerint azután, hogy a
döntések megszülettek. Beavatkozott olyan dolgokba, amelyek nem
tartoztak rá. Szóval Rabár úr állítólag saját minisztériuma ügyeiben
sem érezhette magát túlzottan kompetensnek.
Az ellentétek persze csak másodsorban személyesek. Az elvi
szembenállást az a hároméves gazdaságpolitikai koncepció generálja,
amelynek meg kellene már régen határoznia az ország működését, de
amelyben egyelőre még nincs kormányegység.
Matolcsy György először a taxisblokád után jelentette ki, hogy
gyorsító programra van szükség, radikális változásokra, az
adórendszer gyors átalakítására, amit Rabár is elfogad, de ő
hosszabb időt szánna erre, a szociálpolitika kiegyenlítő hatásait is
beleszámítva.
Nyilvánvaló tehát, hogy a kormányt megosztó dilemmáról van szó,
és nem két ember vitájáról."
|
|
|
|
|
|
|
Német vasutassztrájk - megegyezés
|
Dorogman László, az MTI tudósítója jelenti:
Berlin, 1990. november 29. csütörtök (MTI-TUD) - Szerdán
este megegyezéssel zárult a vasárnap óta sztrájkoló keletnémet
vasutasok és a Keleti Államvasutak (Deutsche Reichsbahn)
képviselőinek tárgyalása. A dolgozók azonnal felfüggesztették a
munkabeszüntetést, amelynek végleges befejezéséről a vállalaton
belül péntekig lezárandó belső szavazás eredménye dönt majd.
A csaknem hétórás tárgyalások után Rudi Scha:fer, a vasutas szakszervezet (GDED) elnöke úgy nyilatkozott, hogy ,,messzemenően sikerült elérni a dolgozók célját,,. Ennek értelmében a jövő év közepéig nem lesznek elbocsátások a Reichsbahnnál, amely egyébként 25 százalékos létszámcsökkentésre törekszik.
Heinz Klemm, a Reichsbahn vezetőségének elnöke úgy fogalmazott, hogy a vasúttársaság a jövőben is a tárgyalásos út betartására fog törekedni. A szerda esti megállapodás értelmében 1991. április 1-jétől kezdve bevezetik a vasutasok számára a 40 órás munkahetet, valamelyest növekszik az évi szabadság, júliustól évente egyszer 300 márka nyaralási segélyt fizet dolgozóinak a vasút, továbbá jövő karácsonytól kezdve egyszeri 75 százalékos fizetéskiegészítést.
Januárban új tárgyalásokat kezdenek arról, hogyan lehet a tervezett létszámcsökkentést elfogadható keretek között végrehajtani. A tárgyalásokat március 31-ig be kell fejezni.
A vasúti közalkalmazottak szakszervezetének (GDBA) elnökhelyettese eközben úgy nyilatkozott, hogy a GDED által kezdeményezett sztrájk ,,egyértelműen politikai indíttatású,, volt, s azt négyheti előkészítés után robbantották ki. A november 22-iki tárgyalásokon a GDED képviselői távolról sem merítették ki a szakszervezet tárgyalási lehetőségeit, mozgásterét. Ezen felül a tervezettnél jóval több pályaudvart bénított meg a munkabeszüntetés, amelyért az elnökhelyettes ,,NSZEP-káderek mahinációját,, tette felelőssé. A GDED hamis adatokkal tüzelte sztrájkra a dolgozókat - például röplapján azt állította, hogy 125 000 vasutasra vár elbocsátás, holott a létszámleépítés csak mintegy 68 ezer főt érintené. Ennek a létszámnak döntő hányadát (50 000) a nyugdíjba vonulók illetve a korengedménnyel nyugdíjazottak tennék ki. További 2000 lenne a leépített külföldi munkaerő létszáma, 6500 munkásnak ,,önként ,, kellene távoznia. A elnökhelyettes megdöbbentő becslése szerint halálozás illetve megrokkanás miatt további 8700 fővel csökkenne a létszám 1995-ig. +++
1990. november 29., csütörtök 10:47
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|