|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Pedagógusok Szakszervezete Elnökségének állásfoglalása
"... megengedhetetlennek tartjuk azt, hogy a központilag
biztosított bérfejlesztés realizálása az önkormányzatok döntésének
függvénye legyen; ennek elkerülése érdekében - 1990-hez hasonlóan -
a költségvetési törvénynek kell a bérintézkedéseket elrendelnie
függetlenül attól, hogy azok a normatívákba beépültek vagy sem.
"
Amerika Hangja, Esti híradó:
Rabár Ferenc lemondása
"... korábban sem nagyon érezhette, hogy olyan nagyon
meghatározó módon jelen lett volna a kormányban, hiszen Matolcsy
állandóan bírálta őt a sajtóban, ráadásul rendszerint azután, hogy a
döntések megszülettek. Beavatkozott olyan dolgokba, amelyek nem
tartoztak rá. Szóval Rabár úr állítólag saját minisztériuma ügyeiben
sem érezhette magát túlzottan kompetensnek.
Az ellentétek persze csak másodsorban személyesek. Az elvi
szembenállást az a hároméves gazdaságpolitikai koncepció generálja,
amelynek meg kellene már régen határoznia az ország működését, de
amelyben egyelőre még nincs kormányegység.
Matolcsy György először a taxisblokád után jelentette ki, hogy
gyorsító programra van szükség, radikális változásokra, az
adórendszer gyors átalakítására, amit Rabár is elfogad, de ő
hosszabb időt szánna erre, a szociálpolitika kiegyenlítő hatásait is
beleszámítva.
Nyilvánvaló tehát, hogy a kormányt megosztó dilemmáról van szó,
és nem két ember vitájáról."
|
|
|
|
|
|
|
Az Érdekegyeztető Tanács ülése (1. rész)
|
1990. október 28., vasárnap - Az Érdekegyeztető Tanács (ÉT)
vasárnaptartott rendkívüli ülésén viszonylag hamar közel kerültek az
álláspontok azzal kapcsolatban, hogy mintegy 12 forinttal kellene
csökkenteni a benzin fogyasztói árát. A részletekben kidolgozásánál
azonban jelentős nézeteltérés alakult ki a kormány, valamint a
munkavállalók és a munkaadók álláspntja között.
Orbán István, az ÉT soros elnöke a munkaadók részéről két napirendet javasolt. Az egyik: az október 29-diki munkakezdés, az ország normális életfeltételeinek megteremtése és az üzemanyagár-emelése nyomán keletkezett társadalmi és gazdasági válság kezelésének kérdései, a másik: az üzemanyag árának emelkedésével összefüggő társadalmi, gazdasági hatások átfogó bemutatása és - az ÉT újabb rendkívüli ülésére való előterjesztés céljából - javaslatok kidolgozása az ezekkel kapcsolatban szüségessé vált intézkedésekre. A kormány részéről Rabár Ferenc pénzügyminiszter szakértői bizottságok felállítását javasolta, azzal a feladatt al, hogy plenáris üléssel párhuzamosan tisztázzák az üzemanyagárral összefüggő részkérdéseket. A munkavállalók részéről Forgács Pál, a Szakszervezeti Kerekasztal soros elnöke, az FSZDL elnöke nem értett egyet a bizottságok felállításával, mert, mint mondta, így megszünne a tanácskozás nyilvánossága. Azt is megállapította, hogy miután az áremelés előtt nem volt előzetes konzultáció, a kialakult katasztrófális helyzetért a kormányt terheli a felelősség. Most - hangoztatta - nem a munkaadók és munkavállalók állnak szemben egymással, hanem a társadalom széles rétege a kormánnyal.
Palotás János a Vállalkozók Országos Szövetségének elnöke a munkaadók nevében arra hívta fel a figyelmet, hogy még a mai napon meg kell állapodni és szerinte sincs ok bizottság felállítására.
A kormány javaslatát Bod Péter Ákos ipari miniszter terjesztette elő. A kormány - modnotta - figyelembe véve a lakosság teherbíró képességének végességét, korlátozott mértékű kedvezményes üzemanyagvásárlást kíván lehetővé tenni mind a lakosság, mind pedig a vállalkozók számára. Ennek lényege, hogy a magánszemélyek havonta mintegy 30 liter üzemanyagot vásárolhatnának a jelenlegi piaci árnál mintegy 12 forinttal olcsóbban, a vállalkozók pedig ennek 5-6-szorosát. Hozzátette, hogy ezt egyfajta jegyrendszer bevezetésével biztosítanák, és erre azért van szükség, mert a benzinkészletek végesek. (folyt.köv.)
1990. október 28., vasárnap 15:16
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|