|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Pedagógusok Szakszervezete Elnökségének állásfoglalása
"... megengedhetetlennek tartjuk azt, hogy a központilag
biztosított bérfejlesztés realizálása az önkormányzatok döntésének
függvénye legyen; ennek elkerülése érdekében - 1990-hez hasonlóan -
a költségvetési törvénynek kell a bérintézkedéseket elrendelnie
függetlenül attól, hogy azok a normatívákba beépültek vagy sem.
"
Amerika Hangja, Esti híradó:
Rabár Ferenc lemondása
"... korábban sem nagyon érezhette, hogy olyan nagyon
meghatározó módon jelen lett volna a kormányban, hiszen Matolcsy
állandóan bírálta őt a sajtóban, ráadásul rendszerint azután, hogy a
döntések megszülettek. Beavatkozott olyan dolgokba, amelyek nem
tartoztak rá. Szóval Rabár úr állítólag saját minisztériuma ügyeiben
sem érezhette magát túlzottan kompetensnek.
Az ellentétek persze csak másodsorban személyesek. Az elvi
szembenállást az a hároméves gazdaságpolitikai koncepció generálja,
amelynek meg kellene már régen határoznia az ország működését, de
amelyben egyelőre még nincs kormányegység.
Matolcsy György először a taxisblokád után jelentette ki, hogy
gyorsító programra van szükség, radikális változásokra, az
adórendszer gyors átalakítására, amit Rabár is elfogad, de ő
hosszabb időt szánna erre, a szociálpolitika kiegyenlítő hatásait is
beleszámítva.
Nyilvánvaló tehát, hogy a kormányt megosztó dilemmáról van szó,
és nem két ember vitájáról."
|
|
|
|
|
|
|
Országgyűlés - második munkanap (24. rész)
|
A kormány egyetért azzal, hogy az Országgyűlésnek meghatározó, ellenőrző szerepet kell betöltenie. A törvénytervezet szerint ennek megfelelően az Állami Vagyonügynökséget az Országgyűlés által megbízott Állami Számvevőszék ellenőrzi; az Országgyűlés fogadja el a vagyonügynökség működését szabályozó vagyonpolitikai irányelveket. Ugyancsak a Parlament fogadja el ezt követően a vagyonpolitikai irányelvek teljesítéséről szóló jelentést; a vagyonügynökség igazgatótanácsát, az ügyvezető igazgatót is az Országgyűlés választja meg.
A viták során több alkalommal felmerült az: a vagyonügynökséget közvetlenül az Országgyűlés ellenőrzése alá kell helyezni. Ebben az esetben azonban az Országgyűlésnek vagy közvetlenül be kellene kapcsolódnia az operatív ellenőrzés folyamatába - ez a kormány szerint semmiképpen sem kívánatos -, vagy az Állami Vagyonügynökség tényleges ellenőrzés nélkül maradna. Ebben az esetben az államszervezeten belül koordinációs zavarok is fellépnének, a Minisztertanács által folytatott gazdaságpolitikai és privatizációs politika elkülönülne. Az a furcsa helyzet állna elő, hogy míg az Országgyűlés felügyelete alá - a vagyonügynökség közvetítésével - az állam társasággá szervezett vagyona tartozna, addig a mozdulatlan, vitatható hatékonyságú, nem társasági vagyon felügyelete a Minisztertanácsnál maradna. Mindezek alapján a kormány azt javasolja, hogy az állami vagyonalap a Minisztertanács felügyelete alá kerüljön.
Ugyancsak vitatott kérdés volt a vállalatok átsorolása államigazgatási irányítás alá. A kormány szerint a Minisztertanácsnak kell rendelkezni ezzel a joggal. Nagyon sokan tévesen úgy értelmezték a viták során, hogy az átsorolás egyfajta államosítást jelent. A helyzet ezzel szemben az, hogy az átsorolás államigazgatási irányítás alá egyes esetekben a szükséges kiindulópont az államnak a maga által elhatározott privatizációjához. A cél azonban itt is az államtalanítás - mondotta befejezésül Tömpe István, s arra kérte a képviselőket, hogy a beterjesztett törvényjavaslatokat fogadják el. (folyt. köv.)
1990. január 24., szerda 18:30
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|