Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › november 29.
1989  1990
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. november
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Pedagógusok Szakszervezete Elnökségének állásfoglalása

"... megengedhetetlennek tartjuk azt, hogy a központilag biztosított bérfejlesztés realizálása az önkormányzatok döntésének függvénye legyen; ennek elkerülése érdekében - 1990-hez hasonlóan - a költségvetési törvénynek kell a bérintézkedéseket elrendelnie függetlenül attól, hogy azok a normatívákba beépültek vagy sem. "
Amerika Hangja, Esti híradó:

Rabár Ferenc lemondása

"... korábban sem nagyon érezhette, hogy olyan nagyon meghatározó módon jelen lett volna a kormányban, hiszen Matolcsy állandóan bírálta őt a sajtóban, ráadásul rendszerint azután, hogy a döntések megszülettek. Beavatkozott olyan dolgokba, amelyek nem tartoztak rá. Szóval Rabár úr állítólag saját minisztériuma ügyeiben sem érezhette magát túlzottan kompetensnek. Az ellentétek persze csak másodsorban személyesek. Az elvi szembenállást az a hároméves gazdaságpolitikai koncepció generálja, amelynek meg kellene már régen határoznia az ország működését, de amelyben egyelőre még nincs kormányegység. Matolcsy György először a taxisblokád után jelentette ki, hogy gyorsító programra van szükség, radikális változásokra, az adórendszer gyors átalakítására, amit Rabár is elfogad, de ő hosszabb időt szánna erre, a szociálpolitika kiegyenlítő hatásait is beleszámítva. Nyilvánvaló tehát, hogy a kormányt megosztó dilemmáról van szó, és nem két ember vitájáról."

A DISZ állásfoglalása a népszavazásra feltett kérdésekről és a köztársasági elnök alkotmányban rögzített jogköréről (2. rész) (OS)

- népszavazást kezdeményezni, ha ezzel szintén a saját
legitimációs alapját képező Országgyűlés mindenhatóságát
kérdőjelezné meg.

    Ezeket a lehetőségeket végig elemezve, bár egy közepesen erős
köztársasági elnök is ennél lényegesen több érdemi és nem
protokolláris jogosítványt és jogkört élvez, nem csodálkozunk azon,
hogy a politikai pártok mostanában egymás után (lásd MSZDP,
Kisgazdapárt) sietve jelentik ki, hogy kívánatosabb lenne az elnököt
majd az új parlamentnek megválasztani.

    Túl nagy lenne számukra egy olyan elnök hatalma, aki funkcióját
nem a pártok egyezkedéséből származtatja, hanem a nép előtt mérte
meg magát és találtatott súlyosnak. A fentiekre tekintettel ezért
kezdeményezzük azt, hogy a magyar állampolgárok döntsenek november
26-án amellett, hogy ők válasszák meg majd január 7-én a
köztársasági elnököt.

    Kezdeményezzük az országgyűlési képviselőknél azt, hogy még a
decemberi ülésszak alatt módosítsák az Alkotmány 29/A. paragrafusa
(1) bekezdését - mely szerint a köztársasági elnököt az Országgyűlés
választja négy évre - úgy, hogy ez mindig a nép jogosítványa legyen.
Magyarországon még nagyon fejletlen a pártstruktűra, nem tisztultak
még le a pártok arculatai - ehhez még legalább egy évtized kell -,
ezért a jelenlegi pártokból felálló Országgyűlés nem alkalmas egy
önálló hatalmi ág letételményesét, a köztársasági elnököt
megválasztani.

    Kezdeményezzük egy pontban még a köztársasági elnök jogkörének
megváltoztatását. Ha az elnök visszaküldi a törvényt egyet nem
értése esetén újratárgyalásra az Országgyűlésnek, és ha az ennek
ellenére változatlan formában kívánja elfogadni, ezt csak minősített
többséggel tehesse meg. Ennél erősebb jogkörű elnök megválasztását
mi sem tartjuk kívánatosnak, de a függetlenségét a Parlamenttől,
nagyon fontosnak. Ha ezt a módosítást az Országgyűlés nem valósítja
meg, az új összetételű, pártokra épülő Parlament biztos nem fogja,
hiszen nem is várható el tőle, mert ezzel saját hatalmát korlátozná.

    Nem szabad abszolutizálni az Országgyűlést, hiszen a nyugati
tapasztalatok egyértelműen mutatják, hogy összetételét a legerősebb
párt vagy pártkoalíció által elfogadtatott hatályos választójogi
törvény határozza meg. Ez legtöbbször nem tükrözi a valóságos
szavazati arányokat. Például nálunk is az egyéni választókerületek
töredékszavazatainak kisebb súllyal történő értékelése, a kis
pártokra leadott szavazatok elvesztése, s a nagy pártok
mandátumainak ezzel történő növelése mind-mind torzítják az
arányokat. (f.k.)


1989. november 10., péntek 15:15


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD