Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › november 29.
1989  1990
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. november
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Pedagógusok Szakszervezete Elnökségének állásfoglalása

"... megengedhetetlennek tartjuk azt, hogy a központilag biztosított bérfejlesztés realizálása az önkormányzatok döntésének függvénye legyen; ennek elkerülése érdekében - 1990-hez hasonlóan - a költségvetési törvénynek kell a bérintézkedéseket elrendelnie függetlenül attól, hogy azok a normatívákba beépültek vagy sem. "
Amerika Hangja, Esti híradó:

Rabár Ferenc lemondása

"... korábban sem nagyon érezhette, hogy olyan nagyon meghatározó módon jelen lett volna a kormányban, hiszen Matolcsy állandóan bírálta őt a sajtóban, ráadásul rendszerint azután, hogy a döntések megszülettek. Beavatkozott olyan dolgokba, amelyek nem tartoztak rá. Szóval Rabár úr állítólag saját minisztériuma ügyeiben sem érezhette magát túlzottan kompetensnek. Az ellentétek persze csak másodsorban személyesek. Az elvi szembenállást az a hároméves gazdaságpolitikai koncepció generálja, amelynek meg kellene már régen határoznia az ország működését, de amelyben egyelőre még nincs kormányegység. Matolcsy György először a taxisblokád után jelentette ki, hogy gyorsító programra van szükség, radikális változásokra, az adórendszer gyors átalakítására, amit Rabár is elfogad, de ő hosszabb időt szánna erre, a szociálpolitika kiegyenlítő hatásait is beleszámítva. Nyilvánvaló tehát, hogy a kormányt megosztó dilemmáról van szó, és nem két ember vitájáról."

A DISZ állásfoglalása a népszavazásra feltett kérdésekről és a köztársasági elnök alkotmányban rögzített jogköréről (1. rész) (OS)

1989. november 10., péntek - A debreceni Demokratikus Ifjúsági
Szövetség felkéri minden szavazásra jogosult tagját, hogy vegyen
részt az 1989. november 26-án kiírt népszavazáson, és erősítse meg
az Országgyűlés közelmúltban hozott döntéseit, így:

    - a munkahelyeken, intézményekben, középiskolákban, egyetemeken
ne működjenek pártok, szervezetek;

    - a Munkásőrség szűnjön meg;

    - az MSZMP számoljon el a vagyonával;

    - a köztársaság elnökét a nép közvetelenül válassza meg az
országgyűlési választások előtt.

    Szükségesnek tartjuk azonban, hogy a legfontosabb kérdésben - a
köztársasági elnök megválasztását illetően - megtegyük
észrevételeinket.

    A DISZ nem tartja elfogadhatónak és elegendőnek a köztársasági
elnök alkotmányban rögzített jogkörét annak ellenére, hogy ez a
politikai egyeztető tárgyalások eredménye. Ez egy szűk politikai
elit kompromisszuma, amely egy báb, a pártok erős befolyása alatt
lévő köztársasági elnököt konstruált. Jelenleg az ország felnőtt
lakosságának 1 százaléka - körülbelül 80 000 fő - tekinti magát
valamelyik politikai párt tagjának. Az állampolgárok jelentős része
nem képes különbséget tenni pártok programjai között, ennek ellenére
a választójogi törvény a megválasztásra kerülő képviselők több mint
50 százalékát listán (megyei és országos) rendeli el megválasztani.

    Valószínű, hogy a demokratikusabb választások élményéhez nem
szokott állampolgárok döntő többsége a pillanatnyi rokonszenv
alapján fog dönteni, így a végleges arányok meghatározásában sok
esetben a szerencseelem lesz a döntő. Ebben a helyzetben szükség van
egy önálló hatalmi ágra, és ez a köztársasági elnök intézménye. Ez
csak akkor lehet független, ha a nép közvetlenül választja, hiszen
ha az új Országgyűlés választja, akkor funkcióját az ország
lakosságának egy szűk rétege által alkotott pártok alkalmi
koalíciójának, vagy - bár ezt most nem valószínű - egy, a
parlamentben abszolút többséget szerzett pártnak köszönheti. Ezért
hiába van joga:

    - a törvényeket egyet nem értése esetén újratárgyalásra
visszaküldeni az Országgyűlésnek, hiszen ezt legtöbbször az őt
támogató koalíció döntése ellen kellene megtennie;

    - a működésképtelen Országgyűlést jogköre szerint feloszlatni,
ha ezzel - mivel a parlament által gyakorolja hatáskörét - saját
legitimációs alapját szüntetné meg; (folyt.köv.)


1989. november 10., péntek 15:13


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD